Zeewier! Dit is de beresterke Suzuki Swift Sport

Auteur: , 15 Reacties

Een onder de radar heet hatchbackje is in het nieuw gestoken.

Je denkt er niet altijd meteen aan, maar Suzuki heeft al jarenlang een prettige B-segmenter in het gamma. Vroeger was de Swift een gezapig stadswagentje voor bejaarden, temeer daar er ook nog de identieke Subaru Justy was met -jawel- vierwielaandrijving. Dat was dan wel weer geinig in zo’n klein karretje.

Eind 2004 gooide Suzuki het echter over een andere boeg met de Swift. De auto werd een stuk volswassener én sportiever. Menigeen gnuifde dat de Swift een ripoff van de MINI was, vooral de Swift in Sport-trim met zijn sportieve aspiraties. Daar kunnen we ons wel iets bij voorstellen, maar beter goed gejat dan slecht verzonnen?

Eerder dit jaar kwam er een nieuwe Swift uit, die qua looks nog steeds voortborduurt op de weg die ingeslagen is in 2004. En een nieuwe Swift betekent uiteraard dat er ook weer een nieuwe Swift Sport komt.

Het moment is nu aangebroken dat die auto officieel is. Onder de kap maakt de atmosferische 1.6 van het vorige model plaats voor een 1.4 turbotor met 140 pk en 230 Nm. Niet direct enorm indrukwekkende cijfers, maar de Swift heeft nog een aas in de mouw. De auto is namelijk 80 kilo lichter geworden ten opzichte van zijn voorganger en weegt nu nog maar 970 kilo. Dat zijn bijna Alfa-Romeo 4C cijfers.

Officiële prestatiecijfers zijn nog niet vrijgegeven maar volgens techneut en ontwikkelaar Masao Kobori is de nieuwe Swift Sport lichter, scherper en sneller dan zijn voorganger. De Swift Sport staat op 17″ velgen met 195/45 banden. De verwachting is dat de hete hatchback begin volgend jaar naar Nederland komt.



15 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Met zoveel koppel en dat lekkere lage gewicht moet ‘ie behoorlijk rap van z’n plek komen! Iets meer pk’s was alleen (voor in de folder/aan de bar) wel leuk geweest. Maar dat is vast met een chipkuurtje ook wel te verhelpen.
Maar alles valt of staat bij de prijs, hij moet toch significant goedkoper worden dan z’n directe concurrenten.
@trustmeiamanengineer: Ik vraag me idd ook af wat je met een chipje nog kan bereiken. 170-180 pk? Daarmee kun je het een hoop auto’s lastig maken.
@berlinetta: Ja, dan kom je wel echt akelig dichtbij auto’s als de Fiesta ST en Clio RS.
@trustmeiamanengineer: de fiesta heeft ook nog een overboost van 20 sec dan heb je 200 pk maar wel 1150 kg dus zal er dan om hangen
Zeewier?
@fromtheg: Suzuki is Japans, dus het zal wel vanwege het zeewier dat gebruikt wordt voor sushi zijn. Of doordat @jaapiyo door de gele kleur aan Spongebob moest denken. Dat kan ook.
@Edge: thanks ;) ik snap ‘m.
@fromtheg: Jaapiyo gebruikt vaak etenswaren met een uitroepteken om zijn artikelen mee te beginnen. Ik denk dat hij nu in zijn macrobiotische veganistische fase is.
@mashell: zeewier met kobe beef.
Die nieuwe generatie Swift is nou echt zo’n auto die er in het echt beter uitziet dan op de plaatjes. Als deze net zo lekker of beter rijdt dan zijn voorgangers heeft Suzuki in ieder geval wel een hele leuke auto in huis die door te weinig mensen gekocht zal worden
@Edge: precies, ik had mijn bedenken bij de plaatjes. Maar als ik em nu in het echt zie ligt die prettig op het netvlies. Het ziet er gewoon goed uit. En 140 pk bij -1000kg is gewoon prima voor om een vlotte kar te zijn
De buitenkant ziet er niet zo goed uit, althans toch niet op foto. Misschien mede omdat ik de vorige generatie bezit. Binnenkant is wel flink moderner geworden. Mediasysteem van Ford?
Verder: RIP atmosferisch blokje, was nog zo’n leukertje. Wel goed dat ze het gewicht wat terug hebben kunnen schroeven.
Klinkt als leuk speelgoed.
De nieuwe Vitara turbo was al leuk speelgoed, zeker in Suzuki termen. Dit ding ziet er ook nog eens heel smakelijk uit.

Jammer van het gigantisch hoge plastic gehalte, anderzijds is daar ook de prijs naar en die kilo’s moeten toch ergens bespaard worden
Lekker bandenmaatje 195/45R17. Is bijna niets in te krijgen… En wat er in is te krijgen is een ramp of rete duur!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).