• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zeldzame 1968 Corvette L88 ‘Scuderia Filipinetti’ wordt geveild

Auteur: Alwood, gepost 27 juni 2009 om 17:04 – 39 Reacties

Afbeelding Zeldzame 1968 Corvette L88 ‘Scuderia Filipinetti’ wordt geveildAfbeelding Zeldzame 1968 Corvette L88 ‘Scuderia Filipinetti’ wordt geveildAfbeelding Zeldzame 1968 Corvette L88 ‘Scuderia Filipinetti’ wordt geveildAfbeelding Zeldzame 1968 Corvette L88 ‘Scuderia Filipinetti’ wordt geveild

Woeste Wilde corVette
Wat voor een Corvette? Nou, een Corvette met geschiedenis. De auto die nog steeds het record voor het grootste aantal Le-Mans deelnames op zijn naam heeft staan.

Een beauty, maar wel rauw. Zo ongepolijst vind je ze tegenwoordig niet meer. Ongetwijfeld is het ook een beest om te besturen. Behangen met ruwe spoilers en grote uitlaten, alles is technisch in plaats van elektrisch. Er zitten weliswaar minimale spoilers op en de wegligging zal zijn verbeterd, maar er is niets om je te redden als het eenmaal mis gaat.

In 1968 leek het een gefortuneerde Zwitser (Filipinetti) wel een goed idee met een Corvette deel te nemen aan Le Mans. De keus viel op de meest gewelddadige Corvette uit die tijd. Het was een L88 coupe, met een V8 die meer dan 500pk produceerde. Door een aangepaste eindoverbrenging reed de 1500kg Corvette op het rechte stuk (Mulsanne) ruim 305km/u. Zoals we van de Amerikanen gewend zijn was het geen jankende uit-elkaar-plof V8, maar een niet te stoppen laagtoerig exemplaar. De auto heeft uiteindelijk zes keer deelgenomen aan de 24-uurs van Le Mans. Een nog niet verbroken record voor één auto.

Geïnteresseerd? Even regelen dat je 13 augustus naar Pebble Beach kan. De richtprijs ligt ergens tussen de 500k en 700k usd. (bron: rmauctions.com via blogs.edmunds.com)

Ook interessant!

  • Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
    Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Petrolhead shockeert met 'Ferrari F40' Corvette
  • Corvette water
    Corvette eindigt in sloot week na restauratie

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, Corvette, le-mans, pebble-beach, Racing

Vorig bericht: « Ganz geil: Matte BMW M3
Volgend bericht: Wat als de Plymouth Road Runner terug komt? »

Lees Interacties

Reacties

  1. BART! zegt

    27 juni 2009 om 17:05

    Prachtige auto

    -edit: check! tnx-

    Login om te reageren
  2. zed zegt

    27 juni 2009 om 17:09

    voor 6 deelnames ziet ie er nog heel goed uit moet ik zeggen. Eentje om in de kast te zetten ;)

    Login om te reageren
  3. six-trey zegt

    27 juni 2009 om 17:11

    pracht wagen, met een mooie geschiedenis, maar de prijs zal ook wel een records verbreken zeker

    @Zed
    een auto is gemaakt om te rijden niet om in een garage te staan ;)

    Login om te reageren
  4. tom307 zegt

    27 juni 2009 om 17:11

    wat een mooi collectie item is dit zeg

    had ik maar de 100000 :-p

    Login om te reageren
  5. Neluz zegt

    27 juni 2009 om 17:13

    @zed

    en om heel af en toe mee te rijden op het circuit natuurlijk ! :D

    Login om te reageren
  6. jez zegt

    27 juni 2009 om 17:20

    Wauw, spotprijsje! Zeg nou zelf, als je het geld hebt om Enzo’s en Veyron’s te kopen, is deze toch oneindig veel cooler om te hebben…

    Kwijl kwijl…

    Login om te reageren
  7. ELB zegt

    27 juni 2009 om 17:21

    UBERvet! Echt geen geld.

    Login om te reageren
  8. Kevski-Style zegt

    27 juni 2009 om 17:22

    Verschrikkelijk mooi ding, al vind ik dit type Corvette dan weer niks (C3). En wat betreft het toeren draaien? De 427 had een redline die pas begon bij 7000RPM in stock trim. Race spec blokken draaien 8500RPM redline. Niet echt lage toeren dus. Wat veel mensen ook niet weten is dat het blok volledig van allu is….

    Login om te reageren
  9. Chriskeeh zegt

    27 juni 2009 om 17:23

    hebbeeuuh!!

    Login om te reageren
  10. RenesisHP zegt

    27 juni 2009 om 17:27

    Lekker rauw en bruut. Iets wat tegenwoordig zeldzaam is..

    Dit type Amerikanen doen mijn hartje net iets sneller kloppen.

    Login om te reageren
  11. 900T-R zegt

    27 juni 2009 om 17:29

    Ik ben ook niet de allergrootste fan van de ‘gewone’ C3, maar dit ding vind ik dan weer helemaal fantastisch. Bruut en doelgericht – en wat staan die verbrede wielkasten hem goed, vooral achter.

    Login om te reageren
  12. Hanico zegt

    27 juni 2009 om 17:30

    Wat is het toch een brute en gave wagen. Helaas heb ik het geld niet ervoor.

    Login om te reageren
  13. rotorhead zegt

    27 juni 2009 om 17:39

    Haha, check die bladveren :D

    Login om te reageren
  14. NLBUURMAN zegt

    27 juni 2009 om 18:34

    @ Zed, nee deze zet je niet in de kast, hiermee rijd je volgend jaar Le Mans!

    Login om te reageren
  15. phantom zegt

    27 juni 2009 om 18:40

    Nee, met deze ga je stilstaan bij een stoplicht om vervolgens twee dikke strepen van elk 35 cm breed te trekken!!!

    Login om te reageren
  16. Emile_Benz zegt

    27 juni 2009 om 19:33

    Geile bak!

    Login om te reageren
  17. Phoenix zegt

    27 juni 2009 om 20:28

    Schitterende bak.
    Ik wil wel hebben

    Login om te reageren
  18. Soulmaster zegt

    27 juni 2009 om 20:41

    hmm 700.000 dollar = 5 euro *naar amerika gaat *

    Login om te reageren
  19. Frits zegt

    27 juni 2009 om 21:06

    wel vreemd dat er km/h op de teller staat en hij maar tot 200 gaat, ergens kom je dan toch wat tekort :) maarja je rijd toch op de toerenteller.

    Login om te reageren
  20. BmwMPower zegt

    27 juni 2009 om 21:58

    Ik heb een zwak voor dit soort wagens.
    Heerlijk om te zien dat er mee wordt geracet en gewonnen.
    Als ik het geld had…

    Login om te reageren
  21. bozewolf zegt

    27 juni 2009 om 22:40

    Hell yeah, wat een monster. Ik kan het niet beter zeggen dan Alwood in het artikel zelf deed: een rauwe beauty. Dat is het. Dit is geen Italiaanse mooi-boy of een Duitse technicus, nee, dit is een bouwvakker uit Detroit.

    Maar wat voor een bouwvakker…

    Login om te reageren
  22. AmercianMuscles zegt

    27 juni 2009 om 22:40

    Woooooow,,
    Deze Komt Later Bij Mijn Collectie:shock:
    Gewoon Te Veeeettt

    Login om te reageren
  23. cardesigner@USA zegt

    27 juni 2009 om 23:12

    Niceeeeeeeeeeeeeeeeee

    Login om te reageren
  24. Mathyz zegt

    28 juni 2009 om 00:38

    wat mooi zeg!

    Login om te reageren
  25. gogogomagazine.com zegt

    28 juni 2009 om 01:32

    Prachtig! Corvette = altijd goed!

    Login om te reageren
  26. Bob zegt

    28 juni 2009 om 06:53

    Mooie wagen … ook een mooie historie. Tegenwoordig kan dit allemaal niet meer :(

    Login om te reageren
  27. #Lennard zegt

    28 juni 2009 om 09:58

    Doet me wel een beetje denken aan een Daytona Competizione :)

    Login om te reageren
  28. Haatto zegt

    28 juni 2009 om 11:00

    Wat ik wel raar vind is dat de snelheidsmeter geëikt is in km/h en niet mp/h
    Want 200 km/h is wel bitter weinig
    xs.

    Login om te reageren
  29. Dinks zegt

    28 juni 2009 om 11:05

    Re: Kevski-Style
    :kuch: er zijn maar een handvol Ally-blokken. Oa die McLaren in CanAm gebruikte. Die lopen inderdaad door tot boven de 8K. Maar werden ook na elke race uit elkaar gehaald.
    Dat wil je nu niet meer dus zijn veel – zelfs historische racers – blokken begrenst tot 7K. Klinkt nog steeds uitmuntend hoor en gaat als de brandweer . . .
    Wat ik van eigenaars / gebruikers begrijp is dat de blokken met ally-heads te prefereren zijn boven die van volledig alluminium. Scheelt weer wat gewicht.
    De vroege C3 Vettes hebben mijn voorkeur, hier een mooie gespot tijdens Go!Wheels:

    Login om te reageren
  30. gschoots zegt

    28 juni 2009 om 11:15

    Dat de teller maar tot 200 komt is omdat dat geen kilometers maar mijlen zijn;
    200 M/h is ongeveer 322 Km/h

    Trouwens een ontzettend mooi apparaat maar aangezien hij niet street legal is tamelijk nutteloos….

    Login om te reageren
  31. Dinks zegt

    28 juni 2009 om 11:20

    Nutteloos? Nee joh, Vettes doen ’t hardstikke lekker op ’t circuit!

    Login om te reageren
  32. ZwerverRoodbaard zegt

    28 juni 2009 om 12:21

    Prachtige wagen en ook al was die niet 6 keer over de Le Mans heen gereden, dan had ik hem nog gekocht als ik het geld had :P Puur en alleen om het uiterlijk.

    @Dinks
    Wat een mooie foto’s :D

    Login om te reageren
  33. Kevski-Style zegt

    28 juni 2009 om 16:08

    @ Dinks:

    Alleen zaken als lagerkappen moet van harder materiaal gemaakt worden, want die lopen nogal eens uit op de volledig allu blokken. En met de tegenwoordig sleeves van Allusil zijn zaken als ring-blow-by ook niet meer aan de orde. Met gietijzeren blokken heb je bovenstaande alleen niet, maar het sturen wordt dan weer erg vervelend met zo’n zwaar blok op de voorwielen….

    Login om te reageren
  34. Kevski-Style zegt

    28 juni 2009 om 16:48

    @ Dinks:

    Die foto’s van die C2 zijn trouwens erg mooi (knife-edge).

    Login om te reageren
  35. Citrofiel zegt

    28 juni 2009 om 17:29

    Hopelijk zal hij, zoals Dinks toont, nog gebruikt gaan worden in klassiekerraces. Zonde als deze auto zal staan te verstoffen.

    Login om te reageren
  36. Nick zegt

    28 juni 2009 om 18:14

    @Kevski-Style: Alusil heeft ook nog een tijdje problemen gehad met bepaalde benzineadditieven en zwavelverbindingen.
    Gelukkig lang niet zo erg als bij Nikasil, wat overigens nog steeds het superieure product is.
    Veel motoren gebruiken nog steeds ferrometalen lagerkappen.

    Wat tegenwoordig veel word gebruikt in de motorsport is een speciaal soort staal, waar in wolfraamcarbide verbindingen worden gebruikt i.p.v. het gangbare mangaan-siliciumoxide verbindingen.
    Gestione Sportiva en NSU gebruiken dit al sinds de jaren ’50.
    Deze legering kan hele hoge temperaturen aan en is nagenoeg slijtage ongevoelig in dit soort toepassingen.

    Als men nog steeds op benzine rijd over 30 jaar en het 100% zwavelvrij is, zal Nikasil waarschijnlijk weer worden gebruikt.
    Hopelijk gaan alle autofabrikanten over naar aluminium motorblokken.
    Qua bewerking procedé is het ook nog goedkoper.

    Login om te reageren
  37. Kevski-Style zegt

    28 juni 2009 om 19:49

    @ Nick:

    Van allusil wist ik dat niet. Bij Nikasil. Dat heb ik helaas een keer aan de levende lijve mogen ondervinden namelijk. Nooit meer. De carbide bussen ken ik wel, maar dat is nog nergens leverbaar. Mangaan Brons gebruik ik eigenlijk alleen maar voor de klepgelieders. Daarmee moet je trouwns ook oppassen. Als je die hetzelfde maakt als stalen klepgeleiders zetten ze te veel uit en slaan je kleppen vast. Gelukkig niet zelf meegemaakt, maar een vriend van mij uit Engeland helaas wel….

    Login om te reageren
  38. Arnoud zegt

    29 juni 2009 om 08:57

    @ Alwood:

    Waarschijnlijk bedoel wilde je zeggen: Mechanisch ipv elektronisch? Elektronisch is namelijk net zo goed technisch..

    Ziet er inderdaad wel heel rauw uit. Heb ’t vermoeden dat dit een heel vermoeiend apparaat is. Juist omdat dit zo’n ongepolijste machine is. Maar dat waren andere racers uit die tijd ook.

    Login om te reageren
  39. Dinks zegt

    29 juni 2009 om 20:59

    Mijn God wat is zo’n C3 gaaf:

    Wat een kort koppie had ik hier . . .


    London Dawn Raid, saturday team up.


    Meer dan 400 pk uit deze 350. Sidepipes uiteraard.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North