• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari Testarossa F90 Speciale: zeldzame klassieker

Auteur: CasperH, gepost 17 juli 2013 om 22:47 – 40 Reacties

Ferrari F90


Een auto (of eigenlijk: zes auto’s) waarvan Ferrari 18 jaar lang ontkende dat ze gebouwd zijn en die zo weinig in het openbaar gespot werden dat het op één hand te tellen is. Dit is de Ferrari F90.

In 1988 klopte de Sultan van Brunei aan bij Pininfarina: hij wilde zes unieke auto’s voor zijn immense collectie supercars. Het leek hem wel wat als men voor hem een auto zou ontwerpen op basis van de Testarossa. In het grootste geheim begonnen ze bij Pininfarina te werken aan dit project en ze kwamen op de proppen met een auto die qua ontwerp een beetje deed denken aan de Pininfarina Ethos Concept. Het project was overigens zo geheim dat Ferrari er niet eens vanaf wist.

Ferrari F90

De auto bleef technisch identiek aan de Testarossa: 396 pk en 490 Nm koppel bereikten de achterwielen vanuit een 48 kleppen tellende 4.9 liter grote flat-12 die geplaatst werd in een chassis van een standaard Testarossa. Voor de liefhebbers: het schijnt om chassisnummers 83096, 86390, 86626, 86784, 87195 en 88171 te gaan. Ook de wielen en spiegels bleven ongewijzigd ten opzichte van de Testarossa, maar daar houden de gelijkenissen op: de radiatoren werden naar de voorzijde van de auto verplaatst en zowel het interieur als het exterieur werden volledig op maat ontworpen onder leiding van Enrico Fumia, hoofd R&D bij Pininfarina op dat moment. Het meest opvallende was het “Edge design” dat rond de auto loopt. Fumia noemde dit het “elliptische leit-motif” en heeft het doorgevoerd in onder meer de achterlichten, achtervleugel en deuren. Het glazen dakpaneel was het huzarenstukje van het ontwerp volgens Fumia en kan weggeschoven worden over de achterruit.

Ferrari F90

De naam “F90” verwees naar het feit dat het een Ferrari zou zijn die in de jaren ’90 zou kunnen bestaan. In 2005, bijna 18 jaar nadat de auto’s waren ontworpen, gaf Ferrari toe dat er destijds zes auto’s waren gebouwd die gewaagder waren dan iets dat ze zelf ooit hadden durven maken. Voor zover bekend is er één keer een F90 in het wild gezien in Monaco, waarna er een kort bericht over verscheen in Cavallino, een gespecialiseerd Ferrari magazine. Ook is er één zwart wit foto van een F90 die door Brunei rijdt.

Ferrari F90 (met Enrico Fumia?)
Ferrari F90 in Brunei

Wat leuk is om te weten, is dat Fumia ook het ontwerp van de Alfa Romeo GTV en Spider heeft getekend, auto’s die enkele gelijkenissen met de F90 vertonen qua ontwerp. Niet dat Enrico overigens meteen een garantie is voor prachtige ontwerpen, want hij tekende ook de Chery QQ…

Ferrari F90 schets

Maar goed, ook Enrico hoopt van harte dat er ooit een F90 uit Brunei ontsnapt om gezien te worden door de wereld en dat kunnen we ons goed voorstellen: als je zoiets unieks en bizars hebt ontworpen dan wil je niet dat het in een grote loods staat weg te stoffen. Kom op Sultan, neem eens een keer zo’n ding mee naar een concours d’elegance ofzo, zodat er eindelijk een keer fatsoenlijk beeldmateriaal van beschikbaar kan komen. Tot dan moeten we het doen met de scans en foto’s die jullie op deze pagina zien.

Ook interessant!

  • Video: Nederlandse YouTuber Gio koopt Ferrari 458 Speciale
  • Ferrari Testarossa restomod: blasfemie of niet?
  • Super zeldzame Ferrari J50 nu te koop
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Klassiekers, pininfarina, speciale, sultan-van-brunei, testarossa

Vorig bericht: « De nieuwe trailer van Rush klapt uit je beeldscherm
Volgend bericht: ‘Overheid VS bespioneert automobilisten’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hubert zegt

    17 juli 2013 om 22:50

    Iets te vloeiend design voor mij. Niet mijn smaak.

    Maar lijkt me heerlijk dat je zoveel geld hebt dat je gewoon een auto naar eigen ontwerp kunt laten maken.

    Login om te reageren
  2. cocksdriveaudi zegt

    17 juli 2013 om 22:51

    Godzijdank zijn er maar 6 van gemaakt, hopenlijk zijn ze inmiddels ook allemaal vergaan tot schroot, wat een foeilelijk ding

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 juli 2013 om 23:53

      @cocksdriveaudi:
      Ik zou ook in alle toon aarden ontkennen dat die bestond….

      Login om te reageren
  3. thomcarspotter zegt

    17 juli 2013 om 22:56

    http://www.automotoportal.com/photos/Sultan_of_Brunei_His_private_automotive_empire/10

    Login om te reageren
  4. Tommy2 zegt

    17 juli 2013 om 22:57

    Ik snap wel waarom ze zo zeldzaam zijn als ik de foto’s bekijk…

    Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    17 juli 2013 om 22:59

    Een tijdloze klassieker zo verpest. Gelukkig maar dat ze zeldzaam zijn.

    Login om te reageren
  6. undifined1 zegt

    17 juli 2013 om 23:00

    Lijkt wel een fiat coupe uit de jaren 90

    Login om te reageren
    • cocksdriveaudi zegt

      17 juli 2013 om 23:44

      @undifined1: mwah die fiat coupe uit de jaren 90 was destijds zeer zeker het aanzien waard, mooie lijnen voor toen en redelijk goede prestaties. Beetje poor mans Ferrari maar kon hem zeker waarderen

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        18 juli 2013 om 00:09

        @cocksdriveaudi:
        Een van de weinige geslaagde Bangle ontwerpen.

        Login om te reageren
  7. trigger565 zegt

    17 juli 2013 om 23:05

    Iedereen zal weer roepen dat het een gedrocht is, maar denk eens even mensen, dit was de jaren ’90, in de tijd dat de Golf 3 als modern werd aanzien.
    Deze F90 moet ongelooflijk spectaculair geweest zijn, zeker in vergelijking met de boxy Testarossa waar hij van afstamt.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      17 juli 2013 om 23:07

      @trigger565: jaren ’80 zelfs ;-)

      Login om te reageren
      • trigger565 zegt

        17 juli 2013 om 23:11

        @CasperH: Dan reden mensen nog in een Golf II :o Verdomd wat moet het cool zijn om sultan van Brunei te zijn!

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          18 juli 2013 om 11:33

          @trigger565: is het niet vrij warm in Brunei?

          Login om te reageren
          • gregorius zegt

            18 juli 2013 om 12:17

            @mashell: met 20 miljard onder je bibs, kan je het zo warm maken als je zelf wil.

            Login om te reageren
          • trigger565 zegt

            18 juli 2013 om 21:43

            @mashell: Lukt wel hoor, m’n F90 heeft airco ;)

            Login om te reageren
  8. Sciurida zegt

    17 juli 2013 om 23:08

    Is niet 1 van die chassisnummers gekoppeld aan een Testarossa cabrio? Daar is er ook maar een van gemaakt in het wit geloof ik.

    Login om te reageren
    • Sciurida zegt

      17 juli 2013 om 23:10

      @Sciurida: Een snelle wikipedia zoektocht leert me dat dit niet zo is, maar ik heb deze auto al weleens eerder voorbij zien komen, horen deze bij hetzelfde programma als Clapton’s prachtbak?

      Login om te reageren
      • evandaalen zegt

        18 juli 2013 om 21:23

        @Sciurida: Dat programma van Clapton bestond in die tijd nog niet. De speciale Ferrari’s voor de Sultan van Brunei kwamen eigenlijk meer af van Pininfarina dan van Ferrari zelf. Naast de F90 waren er ook andere types, zoals Mythos, de FX, Testarossa Spiders, 512 TR Spiders en de 456 Venice (456 Sedan, Cabrio en Stationwagon).

        Login om te reageren
  9. loekie125 zegt

    17 juli 2013 om 23:09

    Wat een lelijk ding!

    Login om te reageren
  10. focusrs zegt

    17 juli 2013 om 23:10

    Maar goed dat hij zeldzaam is. Staat hij niet op elke straathoek, zoals een golf. ;)

    Login om te reageren
    • keesje1987 zegt

      18 juli 2013 om 00:36

      @focusrs: niet echt een vergelijking hè…?

      Login om te reageren
  11. azenomei zegt

    17 juli 2013 om 23:11

    Ik vind hem mooier dan de hokken die ferrari tegenwoordig uitpoept.

    Login om te reageren
  12. ezrider zegt

    17 juli 2013 om 23:13

    Je moet deze auto plaatsen in zijn tijd: het is mijn ogen een zeer elegante verschijning die nu op Pebble Beach een sensatie zou zijn. (Al zijn de koplampen in mijn ogen iets te fragiel.)
    En voor degenen die ‘m helemaal niet mooi vinden: die Sultan heeft destijds voor heel wat werkgelegenheid gezorgd!
    Toch wel leuk: als veelwetende autoliefhebber komt er toch af en toe zo’n verborgen juweeltje voor me tevoorschijn, good job Autoblog!

    Login om te reageren
  13. theblackstig zegt

    17 juli 2013 om 23:24

    Ferrari Ethos? Doet me ergens aan denken… Je bedoelt Mythos…

    Login om te reageren
    • cocksdriveaudi zegt

      17 juli 2013 om 23:47

      @theblackstig: yep en de tijdgenoot mythos dat was wel een plaatje wat Ferrari in die tijd had moeten uitbrengen ipv dit hok

      Login om te reageren
    • cocksdriveaudi zegt

      17 juli 2013 om 23:51

      @theblackstig: heb de mythos nog ff opgezocht via Google waanzinnig ding ja kids 1989 en wat een apparaat fantastisch

      Login om te reageren
    • CasperH zegt

      18 juli 2013 om 00:02

      @theblackstig: nee, Ethos. En er staat geen Ferrari maar Pininfarina.

      Login om te reageren
      • theblackstig zegt

        18 juli 2013 om 09:36

        @CasperH: … Nou ja, de Mythos lijkt ten minste ook wel een beetje op de F90… Die Ethos is al helemaal foeilelijk, komt vooral door de kleur. Wist je trouwens dat de Sultan van Brunei 2 Mythos’ in zijn garage heeft staan? Neem een kijkje in deze thread en leef je uit…

        http://www.supercars.net/PitLane?viewThread=y&gID=2&fID=0&tID=104217

        Login om te reageren
  14. escort77 zegt

    18 juli 2013 om 00:02

    Ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat de reden was om de originele spiegels te behouden. Als je van buiten alles om/nieuw/ver-bouwd, dan kunnen een paar bijpassende spiegels er toch ook nog wel bij?

    De auto zelf vind ik niet om aan te gluren, ook niet in zijn tijdsbeeld.

    Login om te reageren
  15. Bastiaan zegt

    18 juli 2013 om 00:28

    Wat een geweldig verhaal en bijzondere wagen, dit zijn de betere artikelen. Good job AB!

    Login om te reageren
  16. kp99 zegt

    18 juli 2013 om 00:54

    Had zomaar de concept car voor de F50 kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      18 juli 2013 om 09:55

      @kp99:
      Voorruit en dak tonen inderdaad gelijkenissen. De achterspoiler en algemeen afgeronde lijnen ook…

      Login om te reageren
  17. klokkendief zegt

    18 juli 2013 om 05:28

    mijn naam is Enrico, altijd trots op geweest, maar als ik dit zie……….

    Login om te reageren
  18. jayamg zegt

    18 juli 2013 om 08:46

    ik zie een fiat coupé…. tja niet helemaal mijn stijl.

    Login om te reageren
  19. nestas zegt

    18 juli 2013 om 09:19

    Wel wonderlijk dat er Ferrari badges op zitten als het zooooooo geheim is dat Ferrari het geeneens wist. Men neme een donor auto, vernaggel het ontwerp finaal zonder dat de producent het weet, en plakken de badges (want die liggen toch op de werkbank) er weer op. Sue the bastards, zou ik zeggen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 juli 2013 om 11:39

      @nestas: precies. Je koopt gewoon een complete Testarossa. Haalt daar alle plaatwerk vanaf en plaatst er ander plaatwerk op. En dan heb je inderdaad Ferrari’s logo’s op de werkbank liggen die je er gewoon op kunt plakken.

      Login om te reageren
  20. autoblogger zegt

    18 juli 2013 om 10:20

    Over die BW foto uit Monaco; dus toen waren er al spotters?

    Login om te reageren
    • evandaalen zegt

      18 juli 2013 om 21:25

      @autoblogger: Die zwart-wit foto is gemaakt in Brunei (niet in Monaco). Door een Nederlandse “autospotter”!

      Login om te reageren
  21. Alfarobert zegt

    18 juli 2013 om 10:40

    Denk dat er spotters zijn geweest sinds de fotocamera en de auto samen bestaan.Denk je niet?

    Login om te reageren
  22. Hupke zegt

    18 juli 2013 om 17:10

    Ik zou het wel eens willen zien voor de rariteit maar het is een lelijk ding vind ik.
    Niet proportioneel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North