
Een auto (of eigenlijk: zes auto’s) waarvan Ferrari 18 jaar lang ontkende dat ze gebouwd zijn en die zo weinig in het openbaar gespot werden dat het op één hand te tellen is. Dit is de Ferrari F90.
In 1988 klopte de Sultan van Brunei aan bij Pininfarina: hij wilde zes unieke auto’s voor zijn immense collectie supercars. Het leek hem wel wat als men voor hem een auto zou ontwerpen op basis van de Testarossa. In het grootste geheim begonnen ze bij Pininfarina te werken aan dit project en ze kwamen op de proppen met een auto die qua ontwerp een beetje deed denken aan de Pininfarina Ethos Concept. Het project was overigens zo geheim dat Ferrari er niet eens vanaf wist.

De auto bleef technisch identiek aan de Testarossa: 396 pk en 490 Nm koppel bereikten de achterwielen vanuit een 48 kleppen tellende 4.9 liter grote flat-12 die geplaatst werd in een chassis van een standaard Testarossa. Voor de liefhebbers: het schijnt om chassisnummers 83096, 86390, 86626, 86784, 87195 en 88171 te gaan. Ook de wielen en spiegels bleven ongewijzigd ten opzichte van de Testarossa, maar daar houden de gelijkenissen op: de radiatoren werden naar de voorzijde van de auto verplaatst en zowel het interieur als het exterieur werden volledig op maat ontworpen onder leiding van Enrico Fumia, hoofd R&D bij Pininfarina op dat moment. Het meest opvallende was het “Edge design” dat rond de auto loopt. Fumia noemde dit het “elliptische leit-motif” en heeft het doorgevoerd in onder meer de achterlichten, achtervleugel en deuren. Het glazen dakpaneel was het huzarenstukje van het ontwerp volgens Fumia en kan weggeschoven worden over de achterruit.

De naam “F90” verwees naar het feit dat het een Ferrari zou zijn die in de jaren ’90 zou kunnen bestaan. In 2005, bijna 18 jaar nadat de auto’s waren ontworpen, gaf Ferrari toe dat er destijds zes auto’s waren gebouwd die gewaagder waren dan iets dat ze zelf ooit hadden durven maken. Voor zover bekend is er één keer een F90 in het wild gezien in Monaco, waarna er een kort bericht over verscheen in Cavallino, een gespecialiseerd Ferrari magazine. Ook is er één zwart wit foto van een F90 die door Brunei rijdt.


Wat leuk is om te weten, is dat Fumia ook het ontwerp van de Alfa Romeo GTV en Spider heeft getekend, auto’s die enkele gelijkenissen met de F90 vertonen qua ontwerp. Niet dat Enrico overigens meteen een garantie is voor prachtige ontwerpen, want hij tekende ook de Chery QQ…

Maar goed, ook Enrico hoopt van harte dat er ooit een F90 uit Brunei ontsnapt om gezien te worden door de wereld en dat kunnen we ons goed voorstellen: als je zoiets unieks en bizars hebt ontworpen dan wil je niet dat het in een grote loods staat weg te stoffen. Kom op Sultan, neem eens een keer zo’n ding mee naar een concours d’elegance ofzo, zodat er eindelijk een keer fatsoenlijk beeldmateriaal van beschikbaar kan komen. Tot dan moeten we het doen met de scans en foto’s die jullie op deze pagina zien.





Iets te vloeiend design voor mij. Niet mijn smaak.
Maar lijkt me heerlijk dat je zoveel geld hebt dat je gewoon een auto naar eigen ontwerp kunt laten maken.
Godzijdank zijn er maar 6 van gemaakt, hopenlijk zijn ze inmiddels ook allemaal vergaan tot schroot, wat een foeilelijk ding
@cocksdriveaudi:
Ik zou ook in alle toon aarden ontkennen dat die bestond….
http://www.automotoportal.com/photos/Sultan_of_Brunei_His_private_automotive_empire/10
Ik snap wel waarom ze zo zeldzaam zijn als ik de foto’s bekijk…
Een tijdloze klassieker zo verpest. Gelukkig maar dat ze zeldzaam zijn.
Lijkt wel een fiat coupe uit de jaren 90
@undifined1: mwah die fiat coupe uit de jaren 90 was destijds zeer zeker het aanzien waard, mooie lijnen voor toen en redelijk goede prestaties. Beetje poor mans Ferrari maar kon hem zeker waarderen
@cocksdriveaudi:
Een van de weinige geslaagde Bangle ontwerpen.
Iedereen zal weer roepen dat het een gedrocht is, maar denk eens even mensen, dit was de jaren ’90, in de tijd dat de Golf 3 als modern werd aanzien.
Deze F90 moet ongelooflijk spectaculair geweest zijn, zeker in vergelijking met de boxy Testarossa waar hij van afstamt.
@trigger565: jaren ’80 zelfs ;-)
@CasperH: Dan reden mensen nog in een Golf II :o Verdomd wat moet het cool zijn om sultan van Brunei te zijn!
@trigger565: is het niet vrij warm in Brunei?
@mashell: met 20 miljard onder je bibs, kan je het zo warm maken als je zelf wil.
@mashell: Lukt wel hoor, m’n F90 heeft airco ;)
Is niet 1 van die chassisnummers gekoppeld aan een Testarossa cabrio? Daar is er ook maar een van gemaakt in het wit geloof ik.
@Sciurida: Een snelle wikipedia zoektocht leert me dat dit niet zo is, maar ik heb deze auto al weleens eerder voorbij zien komen, horen deze bij hetzelfde programma als Clapton’s prachtbak?
@Sciurida: Dat programma van Clapton bestond in die tijd nog niet. De speciale Ferrari’s voor de Sultan van Brunei kwamen eigenlijk meer af van Pininfarina dan van Ferrari zelf. Naast de F90 waren er ook andere types, zoals Mythos, de FX, Testarossa Spiders, 512 TR Spiders en de 456 Venice (456 Sedan, Cabrio en Stationwagon).
Wat een lelijk ding!
Maar goed dat hij zeldzaam is. Staat hij niet op elke straathoek, zoals een golf. ;)
@focusrs: niet echt een vergelijking hè…?
Ik vind hem mooier dan de hokken die ferrari tegenwoordig uitpoept.
Je moet deze auto plaatsen in zijn tijd: het is mijn ogen een zeer elegante verschijning die nu op Pebble Beach een sensatie zou zijn. (Al zijn de koplampen in mijn ogen iets te fragiel.)
En voor degenen die ‘m helemaal niet mooi vinden: die Sultan heeft destijds voor heel wat werkgelegenheid gezorgd!
Toch wel leuk: als veelwetende autoliefhebber komt er toch af en toe zo’n verborgen juweeltje voor me tevoorschijn, good job Autoblog!
Ferrari Ethos? Doet me ergens aan denken… Je bedoelt Mythos…
@theblackstig: yep en de tijdgenoot mythos dat was wel een plaatje wat Ferrari in die tijd had moeten uitbrengen ipv dit hok
@theblackstig: heb de mythos nog ff opgezocht via Google waanzinnig ding ja kids 1989 en wat een apparaat fantastisch
@theblackstig: nee, Ethos. En er staat geen Ferrari maar Pininfarina.
@CasperH: … Nou ja, de Mythos lijkt ten minste ook wel een beetje op de F90… Die Ethos is al helemaal foeilelijk, komt vooral door de kleur. Wist je trouwens dat de Sultan van Brunei 2 Mythos’ in zijn garage heeft staan? Neem een kijkje in deze thread en leef je uit…
http://www.supercars.net/PitLane?viewThread=y&gID=2&fID=0&tID=104217
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat de reden was om de originele spiegels te behouden. Als je van buiten alles om/nieuw/ver-bouwd, dan kunnen een paar bijpassende spiegels er toch ook nog wel bij?
De auto zelf vind ik niet om aan te gluren, ook niet in zijn tijdsbeeld.
Wat een geweldig verhaal en bijzondere wagen, dit zijn de betere artikelen. Good job AB!
Had zomaar de concept car voor de F50 kunnen zijn.
@kp99:
Voorruit en dak tonen inderdaad gelijkenissen. De achterspoiler en algemeen afgeronde lijnen ook…
mijn naam is Enrico, altijd trots op geweest, maar als ik dit zie……….
ik zie een fiat coupé…. tja niet helemaal mijn stijl.
Wel wonderlijk dat er Ferrari badges op zitten als het zooooooo geheim is dat Ferrari het geeneens wist. Men neme een donor auto, vernaggel het ontwerp finaal zonder dat de producent het weet, en plakken de badges (want die liggen toch op de werkbank) er weer op. Sue the bastards, zou ik zeggen.
@nestas: precies. Je koopt gewoon een complete Testarossa. Haalt daar alle plaatwerk vanaf en plaatst er ander plaatwerk op. En dan heb je inderdaad Ferrari’s logo’s op de werkbank liggen die je er gewoon op kunt plakken.
Over die BW foto uit Monaco; dus toen waren er al spotters?
@autoblogger: Die zwart-wit foto is gemaakt in Brunei (niet in Monaco). Door een Nederlandse “autospotter”!
Denk dat er spotters zijn geweest sinds de fotocamera en de auto samen bestaan.Denk je niet?
Ik zou het wel eens willen zien voor de rariteit maar het is een lelijk ding vind ik.
Niet proportioneel.