Zeldzamer wordt het niet: Alfa 2300 ti Rio te koop in NL

Auteur: , 42 Reacties

Over negen dagen weten we eindelijk waarmee Alfa Romeo weer een relevante marktpositie wil veroveren. Reden te meer om een wel heel speciale Nederlandse occasion uit te lichten.

Zeldzamer wordt het niet: Alfa 2300 RIO te koop in NL

De Alfa Romeo 2300 Rio is qua uiterlijk in feite een verlengde Alfetta sedan voor de Braziliaanse markt, maar laat je niet door de koets om de tuin leiden. Technisch is de Rio namelijk gebaseerd op de oude 1900. De 2.3-liter viercilinder was goed voor 150 pk en 235 Nm. Geen verkeerde cijfers voor een auto uit 1984. Kleine aantallen van de 2300 werden naar Europa verscheept, waarvan dit er dus één is.

Zoals je op de foto ziet kan de Alfa wel wat TLC gebruiken, maar dat mag voor de ware liefhebber geen reden zijn om dit koopje te laten staan. De verkoper vraagt namelijk 3.950 euro voor de auto en vermeldt in de advertentie dat er nog maar twee van deze auto’s in Nederland zijn en zeven in heel Europa.

Alfa 2300 Rio interieur

Op de teller staat een acceptabele kilometerstand van 80.000 kilometer en de koets is bijna geheel roestvrij. De verkoper had echter niet de tijd om ‘m weer tiptop in orde te krijgen, dus als je deze zomer niet op vakantie gaat is dit wellicht een mooie besteding van de vrije uurtjes.

Bovendien is de prijs onderhandelbaar, de handige wheeler dealer weet er vast nog wat vanaf te lullen. Na de restauratie aub wel effe de foto’s op Autojunk uppen zodat we allemaal kunnen meegenieten!

Alfa 2300 Rio achterzijde



42 reacties

Het word niet zeldzamer.. En lelijker word het ook niet
@reinoutgtr: Ik kan zo 100 lelijkere auto’s noemen
@reinoutgtr:
Goede smaak is niet iedereen gegeven, al zijn er zeker mooiere Alfa’s.😎
@jrk68: Wat vind je hier dan mooi aan? Kijk naar die achterkant, is toch net een Lada Riva? Het zal wel heiligschennis zijn om Alfa’s lelijk te vinden en de afgelopen dagen zijn er ook een paar mooie langsgekomen, maar dit kan ik toch echt niet mooi vinden.
@jipino:
Niet zo oppervlakkig, de ware schoonheid zit van binnen.
@jrk68: doel je daarmee op de alfa folder, in het dashboardkastje? Daar, waar de roest zijn oorsprong vond?
@jrk68: Het interieur is ook niet om aan te zien vind ik ;)
@jipino: Als je het zo gaat vergelijken.. jouw organen zien er vast wel heel mooi uit ;)
@jrk68: goede smaak is jou dan inderdaad niet gegeven
Niet de mooiste Alfa ooit gemaakt, maar toch zou ik hem best willen hebben. Best een potent blokje ook, mijn 20 jaar jongere 147 doet de zelfde pk’s met 0.3 L inhoud minder.
Een hele lading 2300 Rio’s heeft jarenlang op een Nederlandse kade gestaan, met alle gevolgen vandien. De Europesche importeurs/dealers wilden/durfden de Rio niet verkopen ivm kwaliteitsproblemen waaronder roest. Ik vind de auto wel iets hebben/”Alfafan” die 6 Alfa’s heeft gehad maar sinds verdwijnen van de te zware 159 geen geschikte Alfa meer heeft gezien.
Zeldzaam met een reden…
Wat een gave,bijzondere maar enorm lelijke auto.
Een auto uit 1984… het straatbeeld werd toen gevuld met auto’s als de Ford Sierra, Citroen BX en Mercedes 190. Nee dit is niet de Alfa die je wilt hebben.
@potjak: even de geschiedenisboekjes in jongen. Het eerste exemplaar rolde in 1974 van de band af en de laatste in 1986. Heeft ie het nog behoorlijk lang volgehouden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_2300?wprov=sfia1
@roppp: dus…. Het blijft een in 1984 geleverde auto die totaal niet interessant is en toen al zwaar verouderd was. Ook als klassieker is dit er eentje om niet over naar huis te schrijven.
@potjak: tja, in Brazilië zien ze dingen toch net iets anders. Ik heb tot voor kort een Fiat 127 Brasil gehad en daarvoor een type II uit Italië. Die zag er toch wat fraaier uit, maar was veel minder sterk.
@roppp: uiteraard ziet men het anders in Brazilië. En ik vind je Fiat 127 ook veel sympathieker en moderner dan deze Alfa. (De 127 had ik vroeger als kind in het geel van Majorette met een hondje met het hoofd door het raam.)
Ik heb 24juni omcirkelt in de agenda. Kijk al lang naar die dag uit namelijk
Vind mijn 240 mooier…
@norge:
En dat is ie natuurlijk ook.
Ook erg sterk natuurlijk, getuige het feit dat er vele 240’s meedoen aan autorodeo-achtige toestanden. Haast niet stuk te krijgen…
@Rob:
Zaterdag staan er 4 240’s en een Amazon aan de start van de Vechtdalrally en ook in de rallyX rijden er een paar rond.
Zal zaterdag eens kijken of ik tijd heb om een paar plaatjes te schieten.
@jrk68:
Dat zullen wel turbo’s zijn denk ik?
Ik heb altijd wel een zwak gehad voor de 200 Volvo’s. Ondanks al zijn eenvoud. Of misschien juist wel dankzij al zijn eenvoud..
@Rob:
3 turbo’s en 1 normale, volgens de inschrijflijst.
@jrk68:
Ik zie het ja. Die Volvo van Thom de Jong heb ik wel eens voorbij zien komen in de Euregio Rally. Gaaf ding ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=B1jZjrC3y2E
@jrk68:
Er doet trouwens ook een heul gave BMW mee aan de Vechtdalrally:
https://www.facebook.com/AutosoftRacing

Maat van mijn hangt daar een beetje rond als monteur, machtige wagen! Zet die ook maar op de foto ;-)
@Rob:
Die ken ik, bij de Tank-S rally heb ik hem alleen bij de keuring gezien. Daar lag hij er helaas al rap uit.
dat is zo ongeveer de nieuwprijs destijds…. de rio werd voor een appel en een ei nieuw verkocht..(onder de 10000 gulden)..

volgens mij zit de meeste waarde in het motorblok, omdat blokken voor een 1900 zeldzaam zijn…dit motorblok is niet de bekende viercilinder bialbero dubbelnokker uit de giulia, maar een generatie eerder.. uit de vijftiger jaren 1900’s…

een europese Alfetta is dan wel wat zeldzamer, maar wel een heel stuk mooier en fijner om mee te rijden…sturen en gassen
De Pontiac Aztek is ook zeldzaam in europa, maar die is ook niet mooi.
Iets kan zeldzaam zijn omdat de oplage gelimiteerd is, iets kan ook zeldzaam zijn omdat niemand het ding wilde hebben en de fabrikant dat ook al wist en hem daarom hier niet verkocht.
Misschien ben ik de enige maar ik vindt hem dus serieus wel wat hebben!
@henkhupelschoten: je bent niet de enige. Ik vond het ook een markante auto.
Er is maar 1 Alfa lelijker: de Arna.
Hij is inderdaad überhaupt zeldzaam, maar uit die periode zijn er toch leukere alfa’s te vinden. Persoonlijk zou ik dan eerder voor een Alfa 6 (sei) gaan dan voor de rio. Wel een mooi stukje Nederlandse alfa historie.
Zeldzaam lelijk!
“hou die ding maar, ik hoef hem niet”
Ach als er mensen zijn die 45K voor een nieuwe passat uitgeven moet hier toch ook wel iemand voor te vinden zijn lijkt mij.
@taxman: en voor die 45000 hebben ze meer problemen dan met deze RIO waarschijnlijk.
Zit nog best een vermogen in zo een autotje
Hier lopen de meeste Alfisti met een grote boog omheen.
Aah die heb ik ook gehad , maar dan een grijze
Was mijn tweede auto , na een slechte alfetta , dus ik was dus jong en moest veel leren
Wat was dat een slechte auto , liep slecht , bleken lekke spruitstuk rubbers te zijn die natuurlijk gemakkelijk te vinden waren
Heb die dingen er zelf uit zitten schroeven op een auto sloperij op 100 km afstand
Snel ingeruild op een geweldige gele giulia , die was wel goed

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).