De Alfa Romeo Giulia als occasion klinkt als muziek in de oren, nietwaar?
Ah, de Alfa Romeo Giulia. Het is een van de favoriete auto’s van vele redactieleden. Uiteraard vanwege de Emozione. Het is een Alfa Romeo en daarmee is de Giulia sowieso al beter. Maar er is er meer, de Giulia is een zeer puike sportsedan. Een fraaie carrosserie, potente motoren, achterwielaandrijving en uitstekende rijeigenschappen. Er valt veel voor te zeggen.
Het nadeel is dat de verkoopcijfers niet meer dan goed zijn. Natuurlijk, ten opzichte van een BMW 3 Serie vallen de verkoopcijfers heel erg tegen. Maar als je kijkt naar auto’s als de Lexus IS, Jaguar XE, Infiniti Q60 Cadillac ATS is de Giulia een groot succes. Het is dus maar net wat je referentiepunt is.
Tweedehands
Helaas zijn de liefhebbers niet allemaal in staat om een nieuw exemplaar te kopen. En helaas zijn mensen die nieuwe auto’s kopen niet allemaal een petrolhead. Dus dan moeten we kijken naar de tweedehands markt. Dan rijst de vraag: hoe doet de Alfa Romeo Giulia het als occasion?
Een tijd geleden deden we dat al, maar ter lering en vermaak gaan we nogmaals kijken wat de prijzen zijn van de goedkoopste Giulia 2.2 JTDm, 2.0T en uiteraard de Quadrifoglio:
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm
€ 16.945
2016
155.276 km (NAP, Nederlandse auto)
De goedkoopste Ala Romeo Giulia is uiteraard een diesel. Op dit moment is diesel niet de meest populaire brandstofsoort, dus je kunt goede deals scoren. De goedkoopste Giulia heeft de bekende 2.2 JTDm onder de kap, in dit geval met 180 pk. Deze is in dit geval gekoppeld aan de achttraps automaat van ZF. Dat is een bijzonder prettige combinatie. Zeker als je ‘m wilt gaan kietelen (hij kan naar zo’n 240 pk) heb je met de automaat meer marge dan met de handbak.
Ondanks de lage prijs heeft de grijze Giulia diesel nog niet een half miljoen gelopen, de teller staat op iets meer dan 155.000 km. Het enige dat de auto nodig heeft, is een setje fraaie velgen. Deze kleine wieltjes doen het ontwerp geen goed. Datzelfde geldt voor de trekhaak.
Alfa Romeo Giulia 2.0T
€ 19.950
2017
188.705 km (NAP, Nederlandse auto)
De markt die op dit moment ‘HEEEET’ lijkt te zijn, is die van de Giulia met viercilinder benzinemotor. Elke week controleert ondergetekende of de prijzen al iets dalen. Maar helaas, het niveau van de vraagprijzen blijft bijzonder stabiel. In dit geval gaat het om wederom een Giulia met veel te kleine wieltjes. Maar daar zijn genoeg oplossingen voor. Het interieur is voorzien van rood lederen bekleding, bijzonder gaaf. Een Alfa Romeo kan dat ook uitstekend hebben.
De prijs van de grijze Giulia is niet misselijk, 19.950 euro. Dat is voor een auto met bijna twee ton op de klok een flinke smak geld. Het gaat in dit geval om een auto die origineel in Nederland is geleverd. In Duitsland is het aanbod iets groter, maar het verschil is in prijs is niet erg groot. Mocht je nog een leuk bedrijfje willen beginnen, ga deze auto’s importeren uit Italië. Daar zijn er veel van de Giulia’s verkocht en zijn de prijzen beduidend lager.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
€ 58.950
2016
33.460 km (Geen NAP, importauto)
Dan komen we nu bij de dikste. Dat is uiteraard de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Hierbij is het wat lastiger bepalen wat de gemiddelde ‘lage’ prijs is. Dit exemplaar kost minder dan 60 mille, maar het aanbod is dun. Als deze verkocht is, moet je (logischerwijs) meteen een paar duizend euro extra meenemen.
Natuurlijk, het is veel geld, maar kijk wat je ervoor terugkrijgt. Een 2.9 liter motor met Ferrari-genen, perfecte gewichtsdistributie, uniek geluid en flinke prestaties. In minder dan 4 seconden naar de 100 km/u en een topsnelheid zijn vandaag de dag nog steeds bijzonder. Sterker nog, als je een nieuw exemplaar komt (kale prijs, minimaal 120.000 euro) dan ziet ‘ie er min of meer hetzelfde uit. Deze auto heeft iets meer dan 33.000 kilometer gelopen, dus hier kun je nog heel lang plezier aan beleven.
Conclusie:
Kortom, is er wat veranderd in die twee jaar tijd? Ja en nee. Ja, er is meer aanbod als je gaat zoeken. Dat resulteert in meer keuze. Dat wil echter niet zeggen dat ze echt goedkoop zijn geworden. Sterker nog, als je de kilometers even recht trekt, zie je dat de prijzen van de Giulia verrassend stabiel zijn. Logisch, want er zijn voldoende petrolheads die een gebruikt exemplaar willen, terwijl de aanvoer van gebruikte Giulia’s klein is.
mark383 zegt
Blijft een mooie wagen. Deze exemplaren wel erg saai zwart/grijs/zwart, op het rode interieur na. Hij kan wel een kleurtje gebruiken vind ik. Geef mij maar een blauwe met pindakaas leer. Hoewel grijs met rood interieur ook geen slechte combinatie is.
@willeme: welke wielen zou jij er onder monteren? De pro drives weer?
willeme zegt
@mark383: BBS wielen passen helaas niet ;-). Prodrive’s weet ik niet, vind ze nog steeds wel erg mooi. Ik zou denk ik gaan voor OZ Racing Leggera HLT, 19”, breedsetje, Michelin PS4S banden. KW Variant3 schroefset. Chipje van Squadra erin. Heb je een topauto, denk ik ;-)
Robert zegt
@willeme: en een redelijk lege portemonnee, vrees ik.
Doodzonde trouwens, dat ze bij Alfa nooit een stationwagen-versie van de Giulia hebben uitgebracht. Dat bracht bij de 156 en 159 toch ook wel echt een toegevoegde marktwaarde, ook al waren ze beide meer ‘lifestyle’ dan pakezel. Deze Giulia SW is vaak genoeg voorgesteld en overwogen, maar helaas… Maar goed, ik krijg soms de indruk dat de Italianen niet alleen hebben bewezen dat ze fraaie auto’s kunnen bouwen, maar stiekem ook patent hebben op het creëren van gemiste kansen.
alfapeter zegt
Geen station maar ook geen goedkope instapversie (bvb 1500cc, 150pk), geen handbak en véél te laat gekomen om 159 te vervangen. Ze maken het niet makkelijk om trouw te blijven aan het merk, ik heb dan ook tussen de 156 en de huidige Giulia me toch maar aan een BMW gewaagd.
rikus zegt
@willeme: Of even (heel lang) doorsparen en een set HRE’s eronder. Zou ik trouwens onder een 1.8 niet doen, maar onder een Giulia Quadrifoglio zou een mooie HRE set niet misstaan. Bijvoorbeeld de S101, of S200.. Of S201.. of of of de P111SC. Afijn.. Teveel keus, te weinig centen.
bvlagusta zegt
Blijft echt een mooi apparaat.
Welke sites buiten mobile.de zijn geschikt voor italie of Spanje zoektochten?
posthumus zegt
@bvlagusta: subito.it
willeme zegt
@bvlagusta: AutoScout24 is een goede voor Spanje en Italië.
bvlagusta zegt
@willeme en @posthumus: toch ooit een keer daar een auto ophalen staat nog een keer op de bucketlist :)
marcomanta zegt
Die van 2017, dan heb je voor redelijk geld een prachtige auto die naar mijn mening, aardig waardevast gaat worden, die kan over 10 jaar nog steeds hetzelfde bedrag opbrengen en blijft ook tijdloos.
alfapeter zegt
Kans bestaat dat die over 10 jaar (wel iets meer waarschijnlijk) niet meer de baan op mag want niet elektrisch. Ik verwacht dan ook niet dat die tegen dan nog iets waard zal zijn.
rutgerg zegt
@alfapeter: mocht het in 2030 al zo ver komen geldt dat verbod alleen voor nieuwe auto’s. Niet voor occasions uiteraard.
alfapeter zegt
Verstrengde uitstootnormen die maken dat je er niet meer de stad mee in kan lijken mij waarschijnlijk en dat zal de restwaarde zeker beïnvloeden.
SpiderIV zegt
@alfapeter: 85% van de nu nieuw te verkopen auto’s zijn nog gewoon benzine of diesel. Daar mag je echt nog mee blijven rijden hoor.
Joseppe zegt
Valt wel mee. 2030 gaan we echt niet halen omdat we de hele infrastructuur moeten aanpassen omdat naast auto’s ook de huizen enzovoort van fossiele brandstoffen af moeten. Want als we straks om vijf uur thuis komen, de auto aan de lader moet,we gaan koken en de verwarming hoger gaan zetten en ook nog de televisie enzovoort aangaat moet het wel zo zijn dat we dat op een normale manier kunnen……. en dat gaat nu met de huidige infrastructuur niet lukken.
hooesi zegt
@marcomanta: ja joh een auto die nu 2 ton heeft gereden is over 10 jaar nog hetzelfde waard…hey kijk, een eenhoorn
marcomanta zegt
@hooesi: er zijn modellen die toch zijn waarde blijven behouden.
toniominestrone zegt
Fijne wagen alleen jammer dat je door de ingewikkelde techniek nogal duur af bent bij de garage.
alfa147ti zegt
@toniominestrone:
Ik heb sinds 2018 deze Giulia en daar voor ook andere Alfa’s gereden en ben voor het onderhoud echt niet meer kwijt dan een VW, voor overige reparatie zou je ongetwijfeld wat meer kwijt zijn en de onderdelen voorziening is ook niet zo als bij BMW of als bij VW delen bestelen volgende dag binnen, maar daar moet je soms niet te veel over nadenken maar dat weet je alleen als je met zo fijne auto rijdt.
alfapeter zegt
Ze blijven toch behoorlijk duur. Eén met Luxury pack (aniline leder, hout, met leder overtrokken dashboard) of een Veloce interieur (sportzetels, alu) heeft flink meer uitstraling maar is blijkbaar moeilijk te vinden en nog een stuk duurder.
rikus zegt
@alfapeter: Tjah, mooie spulletjes passen niet altijd binnen het leasebudget. Ik gok dat er zeer weinig particulier verkocht worden.
David zegt
Het is echt zonde dat het meeste tweedehands aanbod het Veloce interior en exterior pakket mist. Ik lees hierboven vooral reacties over het vervangen van de velgen, maar het Veloce exterior pakket vind ik een veel groter verschil maken (en heeft al oké velgen).
Ik begrijp ook niet goed waarom, want die twee pakketten waren altijd zeer gunstig geprijsd…
kniesoor zegt
Bij 33.000 km al rondom nieuwe schijven en blokken ? Die is niet echt zachtzinnig bereden. Was ook aardig geweest als Kallen erbij had gezet van waaruit de auto geïmporteerd is en er een paar foto’s van de kennelijk aanwezige boekjes bij had gedaan.
saxoke zegt
@amghans: heb ik bij m’n auto’s ook gehad. Bij veel stadsverkeer en af en toe eens lekker doorrijden lukt dat aardig. Bij m’n huidige auto zit k bvb elke 10k m’n bandjes te vervangen.
kniesoor zegt
@saxoke: Als ik me niet vergis rij jij een Seat Leon met een pk of 200. Dan moet je toch aardig je best doen om elke 10.000 km nieuwe banden nodig te hebben. Bij elk verkeerslicht plankgas wegtrekken en/of te pas en te onpas vol in de ankers en elke bocht op twee wielen nemen zal helpen. Maar dan nog. Mét circuitrijden erbij, gingen de Pirelli P Zero Corsa’s van m’n vorige auto met 500+ pk iets meer dan 20.000 km mee. Dus vraag me werkelijk af wat jij met je auto uitspookt . . .
willeme zegt
@amghans: Als ik mij niet vergis had @saxoke een Leon met 200 pk, per aangedreven wiel. Ik dacht zo’n 380-400 pk en 500 Nm. Op de voorwielen. Ik vind 10.000 km dan een heel erg goede prestatie.
kniesoor zegt
@willeme: Ah, dat kan idd een verklaring zijn. Blijft behelpen met die FWDs . . . 🤣
petroldrinker zegt
Wat is het belang uit welk land die komt? als de auto goed is maakt dat toch niet uit? ik snap nooit waarom mensen daar moeilijk over doen..
Boekjes zijn ook overrated, meeste gezeik altijd gehad met autos dat de boekjes bij zaten en ingevuld waren, autos zonder boekjes of gaten in de boekjes heb ik altijd minder issues mee gehad,
kniesoor zegt
@petroldrinker: In het ene land zijn ze in het algemeen wat zorgvuldiger qua onderhoud van hun auto’s dan het andere. Hongarije, bijvoorbeeld, heeft op dat gebied een matige reputatie. Bovendien zijn ze in sommige landen vrij vaardig in het terug’draaien’ van tellers. De boekjes kunnen daar soms enig inzicht in verschaffen. Vandaar.
fconderkantlat zegt
vraagprijs is anders dan wat daadwerkelijk er voor betaald wordt @willeme , heb je daar toevallig ook inzicht in betreft de verkopen van de tweedehands giulias?
ik kijk er niet van op als de daadwerkelijke betaalde bedragen nog een duit lager liggen dan de vraagprijs.
helemaal met een alfa zie ik flinke korting gegeven worden omdat er gewoon een kleine groep alfa zoekers en kopers zijn, waarbij het safer is om de auto op hetzelfde moment met een flinke korting te verkopen, dan het risico te lopen om de auto nog eens een half jaar te laten staan en af te laten schrijven
willeme zegt
@arashrsf: Hahaha. Dat is een beetje een internet-dingetje. Deze prijzen worden gewoon betaald. Als je in geen inruil hebt, kun je uiteraard wel iets korting krijgen. Laat het eens 600-1.000 euro zijn. Maar zeker die benzine-Giulia’s zijn ongeveer even duur en zakken verrassend weinig in waarde. Er is gebruikt meer vraag naar dan nieuw. Hoe meer vraag en hoe kleiner het aanbod, hoe hoger de prijzen. Het is gewoon simpele economie.
Vergeet ook niet dat de vraag naar tweedehands auto’s enorm is, terwijl de nieuwverkopen al jaren achterlopen.
fconderkantlat zegt
@willeme maar laten we eerlijk zijn, er is een heel kleine gros wat zoekt naar een tweedehands alfa, ondanks het beperkte aanbod
de gevestigde duitse orde staat ver en ver boven in de zoeklijsten van gewilde tweedehands voertuigen
Daarnaast zal er vanaf later dit jaar of volgend jaar echt een grote toename zijn in aanbod van giulias. Ze komen bijna allemaal uit hun 60 maandige leasecontract. Giulias met shortlease of leasecontracten van minder dan 48 maanden zijn er gewoon niet, simpelweg omdat de giulia in de lease verre van goedkoop was.
dus ik verwacht wel dat het aanbod sterk zal toenemen en de prijzen dus nog een sterke downfall zullen maken
willeme zegt
@arashrsf:
Ik. eb serieus de markt al 2-3 jaar met interesse aan het volgen. Ik ben namelijk absoluut in de markt voor een fraaie Guul voor ernaast. Liefst op benzine. De prijzen zijn niet hoog omdat er niemand naar kijkt ;-). Ze worden snel verkocht. Zeker als de combinatie leer, wielen, kleur goed is zijn ze relatief snel weg.
Wat je zegt: in de lease verre van goedkoop, dus weinig verkocht in de lease. Dus verwacht juist niet ineens een hoop lease-auto’s na 60 maanden. Dus die prijzen zullen gewoon erg hoog blijven. Ik hoop dat je gelijk hebt, maar zie het voorlopig niet gebeuren. Ook in België en Duitsland is de Gulia behoorlijk prijzig. Misschien toch maar eens mijn Italiaans oppoetsen … ;-)
clubvan180 zegt
Ik heb niet de luxe om Ferrari’s te testen maar over het algemeen zetten Fiat producten toch al lang geen zoden meer aan de dijk? De Giuletta is al jaren lang het trekpaard van Alfa en scoort niet best in de betrouwbaarheid categorie, Lancia hebben ze vermoord op die Ypsilon na voor de Italiaanse markt en Chrysler is ook Europa uit gejaagd. Bij elk recent avontuur laten ze weer zien dat ze zo goedkoop mogelijk willen scoren. Waarom zou je een gebruikte Fiat/Alfa/Chrysler kopen? Ik laat me graag overtuigen.
SpiderIV zegt
@clubvan180: design, gevoel, iets anders hebben dan mainstream, bij Alfa de directheid, olio en aqua op dashboard ipv de engelse termen. En wat betrouwbaar betreft; slechte auto’s worden bijna niet meer gebouwd. Als betrouwbaar je belangrijkste argument is dan kom je op toyota lexus en toyota uit.
Nb al 33 jaar Alfa rijder, gemiddeld 30.000km jaar en nooit onderweg stilgevallen en hulpdienst nodig gehad.
156sw zegt
@clubvan180: vergeet ook de enorme afschrijving niet, heb voor 3k echt een keurige 156 gekocht met opties die me nog nooit heeft laten staan. Hoef je bij de Duitsers niet te proberen voor dat geld. Value for money (en dan nog wat leuks rijden) is het sleutelwoord
Paul58 zegt
@clubvan180: blijf het vreemd vinden dat dat stukje over betrouwbaarheid altijd zo’n punt lijkt te zijn. We leven toch niet meer in de jaren 80? Natuurlijk kan een auto tegenwoordig nog kapot gaan maar hoezo is dat alfa specifiek? Lees eens wat meer ervaringen of testen van andere merken..jij zou ook niet zo snel een VW kopen begrijp ik dan? Hier overigens ook aardig wat ervaring in alfa’s, prima auto’s hoor!
neymar zegt
Blijft een gedrocht op wielen die niemand koopt en terecht!
eelco74 zegt
@neymar: ik begrijp dat je zojuist je portie azijn voor de dag weer op hebt.
Paul58 zegt
@neymar: by far de mooiste auto in het segment
ericd zegt
Over de transitie naar EVs en het verbod op de verkoop van gewone auto’s (in de meeste landen rond de 2030)…. mensen zullen nog heel lang in hun ontploffingsmotor auto’s rijden. Dus pompen zul je nog lang en goed gespreid tegenkomen. Reken maar tot zo’n 2040.
vetnek zegt
M’n eerste was een 2.2 JTDm, beviel meer dan prima! De tweede een 2.0T welke ook prima bevalt tot dusver. Beide probleemloze auto’s waar je een hoop positieve reacties mee krijgt.
martingtv zegt
Nog gekeken als vervanging voor mijn guilietta, maar viel af door de automaat. Er zijn wel Q’s met handbak, maar die zijn buiten budget.
SpiderIV zegt
@martingtv: die automaat is wel uitstekend handmatig te bedienen. Zeker met de flippers aan het stuur.
Ook de eerste diesels waren met handbak te krijgen.
eelco74 zegt
@spideriv: ik ben bij mijn laatste 159 overgestapt op een automaat en sindsdien er ook niet meer van afgestapt. De c klasse die ik nu heb, is ook schaars handgeschakeld. Maar de automaat van mercedes is erg goed en er is eigenlijk geen enkele reden om die niet te nemen.
petroldrinker zegt
De Quadrifoglio graag in het Misano blauw, past mooi naast onze Stelvio Quadrifoglio in Misano blauw…
ttr6 zegt
Leuk om te weten dat de Giulia “duur” blijft als okkazie. Maar als je, zoals ik , een nieuwe hebt gekocht en je een aanbieding krijgt om hem na 3 1/2 jaar in te ruilen, schrik je je toch echt rot van de inruilwaarde. Komt nog bij dat een vergelijkbare nieuwe Giulia eventjes € 10 K duurder is geworden!! Zal met een Audi of BMW dan wel niet veel anders zijn maar voor mij een absolute reden om hem door te rijden. net als mijn vorige (en eerste zelf gekochte nieuwe auto) misschien wel weer een jaar of 10…….Dus sorry liefhebbers: mijn Veloce met bijna alle opties komt voorlopig niet op de markt.