Zie Italiaanse rallysnoepjes van weleer knallen en vlammen

Auteur: , 18 Reacties

Het gesnerp van hoogtoerige Italiaanse viercilinders klonk tussen de bomen, afgewisseld met de diepere brul van de Dino-V6 in de Lancia Stratos. De lekkerste snoepjes uit het rallyverleden van Lancia en Fiat gaven acte de presence tijdens de Schloss Dyck Classic Days.

Opspoelende turbo en vervolgens het gesis van het overdrukventiel, knallen en vlammen uit de uitlaat van de Lancia 037. Zo kwam het roemruchte verleden van Lancia weer voor even tot leven tijdens de Schloss Dyck Classic Days. Want dat is het leuke van dit evenement rondom het kasteel Schloss Dyck, nabij Jüchen in Duitsland. De auto’s zijn niet alleen stilstaand te bewonderen, maar rijden ook over de Rundkurs rondom het kasteel. De competitieauto’s van vervlogen jaren kunnen weliswaar nog niet een fractie van hun potentieel laten zien op de baan tussen de bomen, maar de coureurs van toen en de eigenaren van nu hebben de grootste lol.

Een mooi rijtje
Lancia, Fiat en Alfa Romeo brachten gezamenlijk een fraai setje rally-auto’s van vroeger op de baan. Aangevoerd door de Lancia 037 lieten ook de Lancia Stratos, de Delta Integrale, Fiat 131 en Fiat 124 Abarth van zich horen. De Delta en de 037 waren getooid in de Martini-livery, en de Stratos en de Fiat 131 droegen hun bekende groene Alitalia sponsoring. Een gloednieuwe Alfa Giulia QV completeerde het rijtje, maar zijn dubbelgeblazen V6 was niet te horen boven het motorlawaai van de rallywapens van toen.

De beroemde 2,4 liter Dino-V6 van de Stratos uit 1974 met 265 pk in rallytrim was uiteraard luid en duidelijk te horen. Hij werd wereldkampioen rally in 1974, 1975 en 1976. De zeldzame sportwagen is nog uit de tijd dat er een minimum aantal straatexemplaren gebouwd moest worden om in aanmerking te komen voor wedstrijddeelname. Van de Stratos zijn er naar schatting in totaal 495 gebouwd bij Bertone. Dat cijfer is door Bertone zelf genoemd, maar ze vertellen er meteen bij dat ze het ook niet precies weten. Helemaal mooi dat op de weides rond Schloss Dyck ook nog een knaloranje straat-Stratos te vinden was.

Lancia Stratos

Evoluties
Van iets later datum is de Lancia 037 die uitkwam in de Group B. Het exemplaar op Schloss Dyck stamt uit 1983. De 037 kende twee evolutiestadia, een met tweeliterblok van 255-280 pk en een een Evo 2 met 2,1 liter en iets meer pit op 310-325 pk. Net als van de Stratos zijn er van de 037 straatversies vervaardigd voor homologatie en die zijn vandaag de dag uiterst zeldzaam en zeer prijzig. Toch zijn er volgens Lancia nog 263 stuks gebouwd.

De Delta Integrale kennen we in allerlei evolutiestadia, maar hier zagen we een HF Integrale Evo Groep A met 351 pk en 520 Nm uit het tweeliterblok. De Delta Integrale wist in totaal 46 overwinningen te behalen in het wereldrallykampioenschap dat we tegenwoordig kennen als het WRC.

Restauratie door Abarth
De beide Fiats, of eigenlijk moeten we natuurlijk zeggen Abarths, waren het uithangbord voor het recent geopende Officine Abarth Classiche, de restauratieafdeling van de Fiat-veredelaar met het schorpioen-logo. De Abarth 124 Rally Groep 4 uit 1975 en de Abarth 131 Rally Groep 4 uit 1976 waren beide gerestaureerd door deze nieuwe afdeling van Abarth en tevens gecertificeerd door het Abarth Register. En het moet gezegd, ze stonden er zo piekfijn bij alsof we voor eventjes weer helemaal terug waren in de seventies.

Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage.



18 reacties

Die Fiat 131, helemaal vergeten!trouwes allemaal iconen die hier voorbij komen.
@toniominestrone: die 131 Abarth hing vroeger boven mijn bed. Nu in een doos als onafgebouwde bouwdoos. Idem met de 037 als RC-wagen. Van de Integrale heb ik verschillende modellen. De 124 vind ik persoonlijk wat te saai (d.w.z. je ziet ze teveel. Daarom heb ik ooit een X1/9e gekocht) en die Stratos…… Tja, laten we het erop houden dat het een bijzonder kind is.
De Delta is echt een icoon. De straatversie was in die tijd al erg rottig bij te houden. Dat ging echt rete hard. Mooi om te zien dat ze nog wat doen met deze auto’s ipv stoffig laten worden. Die grote lampen voorop is echt lachen, goed voor de aërodynamica, maar je ziet wel wat
Heerlijke wagens!
Geweldig toch. Wat een tijd!
Die Fiat Topolino op foto 6 en 22 (achter de 037) staat daar van “Day 12. They still haven’t noticed I’m not a rallye car…” :D
Porno op wielen, stuk voor stuk
Ik hoor ze liever..
*Giulia Q
Maarten van der Pas…. Die naam is vaker voorbij gekomen in een gastblog of niet?

Ot… Mooie geschiedenis en mooi om alles bij elkaar aan het werk te zien.
Kwam de Delta een paar uur geleden nog tegen op de Autobahn. Martini livery valt op tussen grijs en zwart..
Is dat een Lagonda op de achtergrond achter de Stratos op foto 20?
@baap: jazeker!
De Stratos is DE auto geweest die de rally sport voor altijd heeft veranderd.
Kun je je voorstellen, Lancia team manager en held Cesare Fiorio had een opvolger nodig voor de verouderde Fulvia Fanalone en HF’s
Klopte aan om het PROTOTYPE, een design studie die Stratos was gedoopt bij Bertine weg te halen en ging bij Enzo zelf op audientie om de V6 Dino te regelen!
Let wel, er was eigenlijk weinig tot niets geregeld om van dat studiemodel een auto te maken, laat staan een rallykanon!
Heb er ooit mee gereden en da’s gewoon niet te doen , voor een Noordeling, een Alpine A110 is klein, een Stratos is net een 1 persoons rijdende decompressie tank die heel de tijd dwars of achterstevoren wil gaan.
Nooit begrepen dat de cracks er zo kneiterhard mee gingen, maar daarom waeen mannen als Sando Munari cracks en ikke niet!
Ow, breng je oude rally FIAT of Lancia rallykanon, dat staat te verstoffen in het schuurtje niet naar Abarth voor een complere restauratie.
Ik heb prijzen gezien van Abarth voor Delta Integrale onderdelen die toen al
schofterig duur waren, maar nu een tweede en derde hypotheek nodig maken.
De Lancia Delta en 037 blijven echt hele vette wagens om te zien hoor!
Wat had ik hier graag bijgeweest!
Het was idd erg mooi! Onze kleine raakt niet uitgepraat over de knallen vlammen uit de uitlaat van die voorste Lancia.
Twee opm: het Rundkurs loopt niet om het kasteel, maar ligt ernaast. Volgende keer een echte camera meenemen zou helpen, de plaatjes zijn mooi geschoten; jammer van de kwaliteit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).