Dit belooft een snoepje te worden.
We zullen het alvast verklappen: de auto op dit raadplaatje is een Lancia. Dit is een merk met een roemrucht verleden, maar het ziet er niet naar uit dat we nog gave dingen van ze gaan zien. Weliswaar lijkt Lancia een tweede leven te krijgen onder Stellantis, maar we rekenen er niet op dat dit tot auto’s gaat leiden waar petrolheads enthousiast van worden.
In het verleden had Lancia wel degelijk spectaculaire auto’s. Daarbij denk je natuurlijk meteen aan de Stratos en de Delta Integrale. Daar tussenin had Lancia nog een ander rallykanon: de 037. Dit was de laatste achterwielaandrijver die de overwinning pakte in het WRC. Er zijn zo’n 150 straatversies, oftewel Stradales, gebouwd.
Zowel de Stratos als de Delta hebben al een moderne interpretatie gekregen. De New Stratos van Manifattura Automobili Torino kwam in 2010 en was gebaseerd op de Ferrari F430. Er zouden 25 stuks van gebouwd worden, maar we weten niet hoever ze daarmee gekomen zijn.
De Delta leent zich met zijn tijdloze design ook uitstekend een moderne interpretatie. Die is er ook gekomen in de vorm van de schitterende Delta Futurista van Automobili Amos. Voor zo’n (retro)futuristische Delta moet je zeer diep in de buidel tasten: de Italiaanse firma vraagt er namelijk drie ton voor.
Na de Stratos en de Delta krijgt nu ook de 037 Stradale een moderne versie. Dit keer is het weer een ander Italiaans bedrijf dat deze taak op zich genomen heeft: Kimera Automobili. Ze hielden zich al bezig met het restaureren van Lancia’s, maar nu komen ze dus met een iets compleet nieuws. De moderne 037 Stradale krijgt van Kimera Automobili de naam EVO37 mee.
De eerste glimpen die Kimera ons laat zien op de foto’s en in de video leren ons dat de EVO37 sterk leunt op het origineel. Wel zien we de nodige carbon onderdelen en LED-verlichting, die verraden dat het om een moderne auto gaat. De velgen zijn een mooie mix van de 037-velgen en de Delta Integrale-velgen.
De 037 Stradale had 208 pk op 1.170 kg, maar voor moderne begrippen is dat vrij mager. De Italianen brengen de EVO37 daarom in lijn met hedendaagse standaarden. De auto krijgt niet alleen ruim tweeëneenhalf keer zoveel vermogen als het origineel, maar weegt ook minder.
De EVO37 krijgt een viercilinder, die met behulp van een turbo én een supercharger rond de 550 pk eruit moet persen. In combinatie met achterwielaandrijving en een gewicht van slechts 950 kg belooft dat een aardig pretpakket worden. De EVO37 zal met een sequentiële bak te krijgen zijn, maar óók met handbak.
Kimera Automobili plant in eerste instantie 37 stuks (hoe toepasselijk) van de EVO37 te bouwen. Daarna worden er nog tien gebouwd, maar die zullen qua lay-out afwijkend zijn. Deze versies zullen namelijk vierwielaandrijving krijgen, iets wat het origineel nooit had.
Dit alles klinkt veelbelovend en de beelden zien er al even veelbelovend uit. Wel moet je diepe zakken hebben om dit exclusieve speeltje te bemachtigen. De prijs van de Kimera Automobili EVO37 zal namelijk rond de vijf ton uitkomen. De officiële onthulling staat voor eind volgende maand op de agenda.
Van zegt
Of je hem nu onder een zeiltje zet of ermee gaat rijden doet er niet toe; je hebt altijd beet.
kennone zegt
👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼 meer heb ik niet te zeggen
qoekje zegt
Waarom doet Lancia dit zelf niet ?
rolov zegt
@qoekje: die snappen niet dat ze goud in handen hebben.
Richmond zegt
@qoekje: te duur, geen solide business case, niet goed voor de CO2 uitstoot van het merk
qoekje zegt
@benja01: ze hebben alles in huis ALFA ROMEO GIULIA QUADRIFOGLIO met een nieuwe koets en klaar
rikus zegt
@qoekje: Zij hebben de Ypsilon al he..
lambo350gt zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tjorque zegt
Jammer van de viercilinder…. voor die prijs zou ik iets exotischer willen. Tenzij het een v4 of crossplane blokje is natuurlijk.
Mijn buikgevoel zegt echter dat hierin een L5 20V in hoort. Ik weet niet exact waarom… 🤪
Dieseltor zegt
@tjorque: Viercilinder is wel historisch verantwoord en houdt het gewicht laag.
tjorque zegt
@dieseltor een 4 cilinder is qua historiek correct, maar warm word ik er niet van… toch zeker niet in een flatplane lijn opstelling.
Voor het geld dat dit ding zal kosten moet het gewoon wat specialer zijn
KEV9 zegt
Dit icoon? Nieuw Nederlands of verkrachting van het Nederlands.. Deze icoon….
machielvdd zegt
Is allebei correct Nederlands
tjorque zegt
“Deze icoon” wat een verkrachting van het Nederlands…
Groetjes uit België ;)
marcomanta zegt
Krijg je er ook anti roestmiddel bij? Geintje, jammer dat hun plaatwerk destijds ronduit bagger was, dat heeft hun net als Alfa uit die tijd, helaas de das om gedaan. Prachtige auto’s waren het.
bmwfe zegt
Wij hebben lang geleden een Dedra integrale gehad. Waren er toentertijd 5 van in Nederland. Hadden we nooit moeten verkopen, maar helaas. Ben ook helemaal weg van een HPE Volumex. Ben nu naarstig op zoek naar een goede. Ik hoop zo dat Lancia weer echt tot leven wordt gewekt.
Abdelaziz zegt
Net zoals de meeste robotten in de fabrieken altijd ellende dat is pas Italiaans