Voor mensen die geen zonnebril hebben en toch nog iets van de weg willen zien.
Moderne auto’s zitten boordevol innovatieve technologieën. Er zijn echter een aantal onderdelen in een auto die de afgelopen decennia nauwelijks veranderd zijn. Neem bijvoorbeeld een zonneklep. Anno 2020 is een zonneklep nog steeds een zonneklep. Als het aan Bosch ligt gaat echter ook dit onderdeel van de auto met z’n tijd mee.
Op de technologiebeurs CES presenteren de vindingrijke Duitsers namelijk een slimme zonneklep: de Virtual Visor. Dit is een transparant LCD-scherm dat niet meer het uitzicht belemmert, maar je ogen wel beschermt tegen de felle zon.
Hoe gaat dat precies in zijn werk? De Virtual Visor beschikt over kunstmatige intelligentie die iemand gezicht kan herkennen. Dit is van belang omdat het systeem op deze manier de ogen kan lokaliseren. Vervolgens wordt alleen het gedeelte waar de zon in de ogen schijnt donkerder gemaakt. Zo ontstaat er een schaduw die precies op je ogen valt, ongeacht de stand van de zon.
De Virtual Visor kan niet tot de categorie ‘overbodige luxe’ gerekend worden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het risico op een ongeluk bij fel zonlicht 16% groter is. Een ouderwetse zonneklep help daar wel tegen, maar beslaat een niet onaanzienlijk deel van je gezichtsveld.
De slimme zonneklep is op dit moment nog niet productierijp. Tegenover Autoblog.com meldt Bosch dat ze in gesprek zijn met autofabrikanten om de technologie toe te passen. De zonneklep van Bosch biedt in ieder geval duidelijk voordelen ten opzichte van de traditionele zonneklep, maar er natuurlijk ook nog zoiets als een zonnebril. Die beschermt je ogen ook gewoon tegen zonlicht vanuit alle hoeken zonder je zicht te belemmeren.
dper4mance zegt
Zie je meteen uit als een tbs’er met dat balkje…
banderas zegt
En nu nog een airbag die eruit knalt als je zo egoïstisch bent om niet je verlichting aan te doen als er een felle, lage zon staat.
autowilly zegt
Volgens mij is het niet zo’n groot probleem dat de normale zonneklep je zichtveld verminderd, want de weg en andere weggebruikers zie je namelijk nog prima. Het enige waarbij het zou helpen lijkt mij is om toch nog een stoplicht te kunnen zien als je er recht voor staat met de zon op je bakkes, maar dat heeft niet zoveel met veiligheid te maken denk ik.
Loek zegt
Ik heb nog nooit naar mijn zonnekleppen gekeken en gedacht: dit is niet effectief. Integendeel zelfs.
Dus waarom het gecompliceerder moet dan een stukje kunststof met een scharnier snap ik niet helemaal. Of wacht tot je weer een zonnebril cadeau krijgt bij een pakje Blueband (of loop even bij de VVV langs).
vroaaaaaaaaaar zegt
@720s: precies, klep kan helemaal wel weg en dan die “intelligente” folie gewoon op de voorruit plakken en ook meteen gebruiken als head-up display.
moveyourmind zegt
Heeft Bosch niet al eens eerder zo’n slimme klep op de markt gebracht…
Geloof dat die slimme vinding de EGR-klep of ziets heette…
Werkte zo goed dat het een enorme schaduw wist te werpen over een heel groot concern.
ukbob zegt
@moveyourmind: I see what you did there… :)
none zegt
Ik begrijp die klep dan niet. Integreer het dan meteen in het voorruit. Of eeehhh iemand heeft zeker dat patent al?
racerx zegt
@none: niet eens zo’n heel raar idee, maar zal de ruit wel enorm gecompliceerd en duur maken, ook ivm bevriezing etc.
mashell zegt
@none: precies, maak er gewoon de hele voorruit van dat spul.
faalhaas zegt
Voor een Chinees is dit allemaal niet nodig.
7ofhearts zegt
@faalhaas: kerel, nee.
techniekmeneer zegt
Nét het stukje wat nog mist bij een niqab.
mashell zegt
Eigenlijk doen de huidige zonnekleppen heel goed hun werk. Maar die laagstaande zon die je op vroege koude december en januari ochtenden wel eens hebt (als je in oostelijke richting rijdt), die steekt stiekem soms heel naar ver onder de zonneklep door. Daar helpt dit ook niks tegen. Ik zou graag een systeem hebben waarmee ik een cirkel van 10cm doorsnee op de voorruit kan projecteren om die “voor de zon te zetten” als het ware.
nietcreatief zegt
Aan de ene kant totaal onzinnig omdat een zonnebril beter werkt. Aan de andere kant ben ik die zonnebril altijd kwijt..
Maar dan nog.. elektronisch, AI, software, moeilijk om het moeilijk doen.
Doe dan gewoon een klep van meekleurend plastic zoals je ook al op motorhelm vizieren kunt kopen.
Daarnaast.. dit ding geeft je echt een omgekeerd Zorro masker na een paar dagen door zonlicht rijden
peug206 zegt
@nietcreatief: meeste auto’s hebben een UV coating op de ruiten. Dus helaas zul je niet snel meer bruin worden in de auto. Mensen die beweren dat bijvoorbeeld een polariserende zonnebril in de auto dus ook niet werkt.
olivier420 zegt
Snap het probleem niet zo goed, we hebben toch allemaal wel een zonnebril… zeker een gepolariseerde werkt uitstekend.
peug206 zegt
@olivier420: polariserende zonnebril werkt niet als je een uv coating op de ruiten hebt. Deze blokt dezelfde straling als dat een polariserende zonnebril doet en daardoor werkt deze als alleen nog als gewone zonnebril.
mashell zegt
@olivier420: een gepolariseerde zonnebril heeft problemen met displays en laat niet bestaande vlekken op ruiten zien, zo’n ding heeft in de auto niks te zoeken.
cloverleaf zegt
Ja leuk. Een zonneklep van een paar meier die stuk gaat na een paar jaar of een goede zonnebril van een paar 10tjes.
unavailable zegt
Kunnen ze die techniek niet in de voorruit verwerken? Ziet er toch niet uit zo’n ding? :-P
skinny058 zegt
Met zo’n klein stukje schaduw over alleen je ogen heb je nog steeds ontzettend last v.d. zon. Heeft volgens mij dus totaal geen zin en een gewone zonneklep voldoet prima.
Dutchdriftking zegt
Het is natuurlijk schitterende techniek, maar door dit soort techniek worden auto’s ook onnodig duur. Hoeveel moeite is het om gewoon standaard een zonnebril in de auto te hebben liggen?!