• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ziek: fiscus staat bij de grens te zoeken naar leaserijders

Auteur: autoblogger, gepost 30 juni 2008 om 09:01 – 91 Reacties

SLR op de zaak?

Ook plannen om met de auto van de zaak op vakantie te gaan? Even opletten dan, de Belastingdienst zal namelijk de komende tijd ook bij grensovergangen controleren of je persoonlijke kilometeradministratie wel klopt (leuker kunnen ze het echt niet maken). Het maximum van 500 kilometer per jaar wordt al snel overtreden zodra je de grens overgaat, dat is dus makkelijker scoren…

De pakkans bij de grens lijkt me een stuk groter dan bij de lokale bouwmarkt. Tja, maar begint dit niet heel erg te lijken op een Stasi model?

In totaal hebben 230.000 automobilisten verklaard privé niet meer dan 500 kilometer per jaar in de auto van de zaak te rijden (handig, geen bijtelling). Dit jaar zijn echter al vierduizend automobilisten betrapt en beboet voor samen 12,6 miljoen euro(!), volgens de Belastingdienst is dit echter het topje van de ijsberg.

Uit onderzoek van de Belastingdienst zou blijken dat de fiscus in totaal ongeveer 145 miljoen euro aan heffingen en boetes kan innen. Vorig jaar was dat in totaal 4,7 miljoen euro. Dat is een leuke bonus, konden we maar inzichtelijk krijgen waar dat geld voor gebruikt gaat worden…

Enfin, voor de Belastingdienst is dit aanleiding om de komende maanden intensief te controleren met herkenbare flitsauto’s. De auto’s staan bij drukke grensovergangen. Ook bezoeken de flitsauto’s (wederom) grote evenementen en drukke verkeerswegen, zo schrijft het AD.

Ook interessant!

  • Video: vrachtwagen staat vast op rails
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Motorfietsen tellerstand: hoe staat het ervoor?
    Motorfietsen tellerstand: hoe staat het ervoor?
  • Zo staat het ervoor met het aantal verkeersdoden in NL

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

bijtelling, lease, politie

Vorig bericht: « Nederlandse autoverzekeringen spotgoedkoop
Volgend bericht: Video: EDO Lambo vs. Novitec Ferrari »

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk zegt

    30 juni 2008 om 09:06

    die foto klopt niet :)

    Login om te reageren
  2. M Freak zegt

    30 juni 2008 om 09:06

    12.600.000,00 : 4000= 3150 euro per betrapte leaserijder.

    Ze kunnen het niet leuker maken, de idioten!

    Login om te reageren
  3. Edman zegt

    30 juni 2008 om 09:06

    Boontje komt om zijn loontje?

    Login om te reageren
  4. Nederland Hater zegt

    30 juni 2008 om 09:18

    Het eerste waar ik aan moest denken is een communistisch model zoals omschreven door George Orwell in zijn boek “1984”

    Big brother is watching you!

    Login om te reageren
  5. Lagonda zegt

    30 juni 2008 om 09:20

    Ik betaalde zelf altijd het volle pond.
    Ik zie niet in waarom het ziek is dat lui die frauderen daarvoor gepakt worden.
    Dat is alleen maat goed voor een ieder die wel eerlijk is en wel zijn kilometers netjes bijhoudt of betaald voor eigen gebruik.

    Waar zou het heengaan als er niet zo streng gecontroleerd wordt ?
    Ik zou er goed van balen als er geen verschil zou zijn tussen eerlijk zijn en de boel belazeren.

    Login om te reageren
  6. jopie zegt

    30 juni 2008 om 09:20

    Terecht dat daar op gecontroleerd wordt. Ik heb zo vaak collega’s gezien die er een dubbele boekhouding op nahielden om zo vakantiekilometers te “sparen”. Ondertussen ontduiken ze de belasting en dat is al snel 600 euro bruto per maand.

    Login om te reageren
  7. W!d zegt

    30 juni 2008 om 09:24

    tja.. gewoon lekker die bijtelling betalen als je meer kilometers rijdt!.. en anders lekker op de blaren zitten als je gepakt wordt, terecht dus!

    Waarom jij niet betalen en de rest wel?

    Login om te reageren
  8. dekster zegt

    30 juni 2008 om 09:24

    Daarom dat men die supercars op depaneurs vervoert naar het zuiden.

    Login om te reageren
  9. Mairsil zegt

    30 juni 2008 om 09:26

    Die boete valt me eerlijk gezegd best mee, dat is maar iets meer dan 3000 euro per persoon. De hoeveelheid belasting die je ontduikt door valse kilometer opgave is al gauw vergelijkbaar, en de pakkans is niet zo heel hoog. Ik neem wel aan dat je naast de boete ook alsnog de bijtelling moet betalen, maar dannog is het waarschijnlijk goedkoper om elke 3-4 jaar gepakt te worden en de boete te betalen, dan om elk jaar de bijtelling te betalen.

    Login om te reageren
  10. Timmie zegt

    30 juni 2008 om 09:27

    Ze hebben gelijk: een lease-auto is niet voor persoonlijk gebruik.

    Login om te reageren
  11. szjaz zegt

    30 juni 2008 om 09:28

    waarom is de bijtelling een kromme regeling???:

    stel je rijdt 50000 km per jaar waarvan 2500 (5%) privé.
    Dan belast de fiscus je gewoon voor 25% van de cataloguswaarde van de auto. In principe zegt de fiscus dus: je krijgt 25% van de waarde van de auto als privé inkomen. En dit terwijl je er maar 5% van gebruikt.

    Daarom is de bijtelling een kromme regeling. En aan de grens gaan staan wil ook niet alles zeggen. Sommige mensen werken over de grens of werken bv in de retail branche (bouwmarkten etc). Met andere woorden ga iemand anders lastig vallen. Enne ik ben niet eens persoonlijk gefrustreerd aangezien ik gewoon een eigen auto heb.

    Login om te reageren
  12. Stuko zegt

    30 juni 2008 om 09:29

    Leaserijders hebben al het voorrecht om een ‘gratis’ auto te rijden qua onderhoud/verzekering/wegenbelasting. Ga dan niet zeiken als je gepakt wordt om een paar 100 km’s per jaar buiten het ‘boekje om’. Wie zich brand, mag zelf op de blaren zitten..

    Login om te reageren
  13. GJ zegt

    30 juni 2008 om 09:33

    @ szjaz,

    Je wordt natuurlijk niet gepakt voro het over de grens rijden. Men zal wel de kilometeradministratie naast de gegevsn van de controle leggen. Maw als je volgens je eigen administratie op die dag niet narhet buitenland reed met Alpenkrezuer erachter, dan heb je ene probleem. En terecht, want dat het gewoon FRAUDE!

    Of de regeling zelf goed is vorm gegeven. Daar kun je over discussiëren. Het is een forfait omdat enige andere vorm nagenoeg onmogelijk uitvoerbaar is. Gekke is dan natuurlijk wel dat met de vergroening van het belastingstelsel men feitelijk een premie op zoveel mogelijk privé rijden geeft (immers hoe meer privé-kilometers, hoe goedkoper de kilometerprijs).

    Login om te reageren
  14. JJ zegt

    30 juni 2008 om 09:44

    Geheel terecht deze methode. Als er van die lutsers zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, gaan ze maar naar Monaco. Juist door dit soort belasting-ontduikers betalen de eerlijke burgers meer. Het geld moet ergens vandaan komen.

    Dit valt geheel buiten de discussie over de hoogte van de belastingen op autorijden. Daarnaast moeten leaserijders niet zeiken (ik ben er zelf ook een), in vergelijking met een particuliere bestuurder rijd je voor een prikkie.

    Login om te reageren
  15. joost zegt

    30 juni 2008 om 10:07

    Als je bedenkt dat de belastingdruk in Nederland zo rond de 80 a 90% ligt, vind ik het niet zo gek dat mensen dit soort truccen uithalen. We betalen ons al helemaal scheel aan allerlei – op voorhand – mislukte projecten, ontwikkelingsgelden etc… (Antillen paar miljard per jaar, ontwikkelingsgelden 4,6 miljard per jaar) En dan heb ik het niet eens over de 26000 asielzoekers die dankzij die PVDA *KOTS* mogen blijven. Dat kost ook een paar miljard. Mag een automobilist dan niet een paar tientjes pikken!
    De overheid is de grootste graaierd en over de balk smijter die er bestaat. Wat Jan de loonslaaf doet is kruimelwerk vergeleken met de legale en grootschalige diefstal van de (R)overheid.

    Is dit geen diefstal dan?
    http://www.dumpert.nl/mediabase/161331/afc902e3/europarlementariers_zijn_zakkenvullers.html

    Maar daar wordt weer geen FUCK aan gedaan! Maar ho ho ho als je als automobilist een 500 km. extra prive rijdt! Betalen zul je dan!
    Fuck Nederland en Europa

    Login om te reageren
  16. Klassiekerrally zegt

    30 juni 2008 om 10:07

    Mijn eerste reactie is ook: ‘Tjonge jonge, wat een gemakzuchtige actie weer…’, maar Lagonda en anderen hebben wel gelijk. Wil je gewoon onbeperkt rijden met de ‘waguh van de saak’, dan moet je gewoon dokken. Je kan het toch ook afkopen? Rij je nog steeds belachelijk goedkoop met de auto die je waarschijnlijk niet eens op eigen kracht zou kunnen betalen ;)
    Niet zeiken dus! Dit zijn echt luxe problemen!

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    30 juni 2008 om 10:09

    Aanvulling: Ook ik wil het verder niet over de toenemende belastingdruk hebben die dit idiote kabinet ons oplegt, daar klopt geen barst van. Het ging mij even om het principe.

    Login om te reageren
  18. Coux zegt

    30 juni 2008 om 10:10

    Ziek? Wat is er ziek aan het bestrijden van fraude?

    Wat je ook van de bijtellingsregeling denkt (en met een bijtelling van in mijn geval een kleine EUR 13.500 per jaar denk ik er het mijne van), het bestrijden van fraude lijkt mij nou net een van de weinige goede acties van de belastingdienst.

    En als je die bijtelling niet wilt; dan rij je maar een privé auto. Ik heb de afweging gemaakt en – in verband met het grote aantal privé kilometers die de baas nu betaald – gekozen voor de bijtelling. Ieder zijn keus.

    Login om te reageren
  19. Maarten zegt

    30 juni 2008 om 10:11

    4000 op 230.000, dat is nog geen 2%! Hoezo een bangmakertje van niks. Ik begrijp alleen nooit die frustratie naar de PVDA. Iedereen wou die Wouter Draaikont toch in het kabinet hebben?? Ík heb hem niet gekozen. Eerst bejubelen en vervolgens afzeiken. Was dan bij Rita gebleven.

    Gewoon een alternatieve grensovergang nemen om 3 uur ’s nachts, dan liggen ze allemaal lekker op één oor.

    Login om te reageren
  20. mart(w)in zegt

    30 juni 2008 om 10:18

    heeft moeder je nooit geleerd dat je niet mocht liegen….

    wie zijn reet brand,moet op de blaren zitten….

    kassa…

    Login om te reageren
  21. W!d zegt

    30 juni 2008 om 10:27

    @joost.. dat is wel heel populistisch. Ik zie het verband tussen het helpen van mensen en het ontduiken van de belasting niet. Blijkbaar hou je erg van generaliseren.. en ben jij dus die typische geenstijl bezoeker.

    En als je km administratie klopt, dan heb je toch niets te vrezen? Mensen die beboet worden, weten echt wel dat ze fout zitten

    Login om te reageren
  22. Luc zegt

    30 juni 2008 om 10:33

    En terrecht, regels zijn regels. Dan kopen ze maar een eigen auto; kunnen ze zoveel rijden als ze willen.

    Login om te reageren
  23. Baztrd zegt

    30 juni 2008 om 10:50

    Wat is er precies mis met het controleren van belastingaangiften? Moeten we dan iedereen maar op zijn woord geloven? Volgens mij tonen de resultaten aan dat dit niet kan, dus…

    Als je het niet eens bent met de belastingregels staat het je vrij daarover een debat aan te gaan, of om te proberen via de politiek hier iets aan te veranderen. Maar dat is hier niet aan de hand. Dit zijn gewoon een stelletje paupers die de belastingdienst voorliegen om zo niet te hoeven betalen. Natuurlijk moeten die bestraft worden, en hard ook.

    Ronduit belachelijk dat hier zo beledigd op gereageerd wordt. Erg zielig. Moeten we dan ook winkeldieven maar laten lopen, omdat het Stasi-praktijken zouden zijn om ze aan te houden…? Wordt toch eens volwassen zeg…

    En waar dat geld voor gebruikt wordt? Wat dacht je van de staatsbegroting? Of dacht je dat ze hier van op vakantie gingen? Nee, de “foute mensen” zijn hier toch echt de leaserijders die wel een dikke TDI willen, maar er niet voor willen betalen. Het feit dat de belastingdienst erachter aan moet is de schuld van deze wanbetalers. En dat kost geld. Belastinggeld. Dus niet alleen betalen ze niet genoeg, ze zorgen ook nog voor meer kosten. Die betaald worden van de belasting die de rest wel gewoon betaald.

    Kort samengevat: Als je belasting (bijtelling) ontduikt ben je een zielige pauper en aan het patsen met andermans geld. Simpel. Hierover klagen maakt je een nog veel zieligere pauper.

    Login om te reageren
  24. W!d zegt

    30 juni 2008 om 11:02

    @Baztrd.. Bravo!

    Login om te reageren
  25. robin zegt

    30 juni 2008 om 11:05

    De boetes zijn waarschijnlijk hoger dan wanneer je wordt veroordeeld op moord of doodslag. . . laat deze mensen trouwens liever zwartwerkers en ‘levenslange vakantiegangers’ gaan controleren op het betalen van belastingen en het volgen van regeltjes. Ooh nee dat kan helaas niet, want binnekort zal ook de politiek onderdrukt worden door moslims etc.

    Login om te reageren
  26. robbie zegt

    30 juni 2008 om 11:12

    Dit is toch niks nieuws? Dit doet de belastingdienst volgens mij al jaren. En daar komt nog eens bij. Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten :D

    Kortom die leaserijders moeten niet zo zeuren. Ze hebben namelijk zelf het risico genomen. En als je zo’n pauper bent dat je het niet kan betalen dan moet je ook niet zo stoer doen met je leaseslet.

    Login om te reageren
  27. Rick dos zegt

    30 juni 2008 om 11:19

    Onderdrukt worden door moslims…..omfg…..het GeenStijl gepeupel is zo te zien ook weer vertegenwoordigd hier…

    Dat men ook dit soort belastingontduiking aanpakt kan ik geen probleem mee hebben. Het is de manier waaróp men opspoort dat bij mij een bittere smaak in de mond achterlaat. Zo had men laatst ook leerplichtambtenaren op Schiphol rondrennen. Om te controleren of kinderen niet twee of drie dagen eerder op vakantie gaan. Ik bedoel, what da hell, man?!

    Wat doen kinderen meestal de laatste dagen op school? Meestal spelen ze buiten of gaan op schooltripjes, maar leren doen ze écht niet meer. Dus wat is het probleem?

    Zoals ik al zei; ik heb geen probleem dat men dit soort problemen aanpakt, maar moet het op het soort van dictatoriale manier? Volgens mij niet.

    Login om te reageren
  28. robbie zegt

    30 juni 2008 om 11:25

    @Rick dos, als je goed had opgelet dan had je gemerkt dat leerpichtambtenaren op Schiphol alleen maar waarschuwingen uitdeelden en geen boetes.

    Ik ben het met je eens dat het misschien een beetje overdreven lijkt. Maar je moet nou eenmaal een grens trekken. En waar leg je die dan?

    Als je op een gegeven moment gaat toestaan dan je de laatste schoolweek wel mag spijbelen dan is het heel makkelijk om daar nog een paar dagen extra aan vast te plakken.

    En daar komt nog eens bij dat Nederlandse scholieren helemaal niet zo moeten zeuren. Want volgens mij hebben ze namelijk de langste zomervakantie van heel Europa.

    Maar goed volgens mij gaan we een beetje off-topic ;)

    Login om te reageren
  29. Frissegast zegt

    30 juni 2008 om 11:30

    Ik vind het vooral een schande dat de overheid telkens weer de automobilist kiest om de kas te spijzen. Belastingen ontduiken is inderdaad onethisch en asociaal, maar los daarvan is het wel zo dat de bedrijfswagenvloot (personenwagens) op Benelux-vlak slechts voor 1.96% van de CO2-emissies staat, maar hoe zwaar is de belastingdruk op diezelfde bedrijfswagenvloot ? Juist… laat de regering de zaak eens in proportie belasten en niet alle lasten op de automobilist afwentelen en intussen de luchtvaartsector, de grote schepen enzoverder maar laten vervuilen zonder beperkingen…

    Login om te reageren
  30. joost zegt

    30 juni 2008 om 11:31

    Prima. We zijn eruit denk ik zo. De betreffende Nederlandse automobilist die een loopje neemt met de bijtelling, zal beboet worden. Parlementariers en volksvertegenwoordigers mogen daarentegen gewoon doorgaan met graaien. Ik noem een:

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/01/pvdatop_opnieuw_in_opspraak.html

    En denk je dat we ooit nog de 280.000 euro! (zie onder) van die Herfkens terug krijgen. Dankjewel en dikkevinger, zal ze denken.

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/05/eveline_herfkens_eist_excuses.html

    Oftewel, wie zijn hier nu de zielige paupers? Wie zijn hier nu die volksvertegenwoordigers die onze belastingcenten aanwenden voor ongeoorloofde praktijken. Wie zijn hier nu de parlementariers die ongegeneerd lopen te graaisen. Wie zijn hier nu de publieke personen die een voorbeeldfunctie zouden moeten hebben?
    En last but nost least; waarom zijn zij het die altijd hun straf weten te ontkomen! en is de burger alstijd de sjaak. Meten met twee maten heet dat.

    Login om te reageren
  31. Mr. Marteen zegt

    30 juni 2008 om 11:31

    Aangezien ik voor mijn auto alle lasten zelf moet betalen, vind ik dat een ander dat ook moet. En dat heeft niets met jaloezie te maken.

    Vergelijkingen zoals die hierboven worden gemaakt, over asielzoekers die mogen blijven , ouders van kinderen die boetes krijgen als ze eerder op vakantie gaan, e.d.
    Al deze “vergelijkingen” slaan als een tang op een varken, en passen ook niet thuis op een site als deze. Deze site is informatief voor het autoliefhebbend volk, geen site van TON of iets dergelijks.

    Login om te reageren
  32. Bijtelling betaler zegt

    30 juni 2008 om 11:32

    Wel leuk hoor, al die mensen die het terecht vinden dat deze mensen aangepakt worden. Ik vind het dus bijna grappig dat er niemand is die even een stapje verder denkt en zich afvraagt of die hele bijtelling terecht is. Je geeft de overheid met zo’n uitspraak gewoon een vrijwaring om nog meer onzinnige belastingen te heffen. Regels zijn regels…misschien moet je soms schijt aan de regels hebben en niet alles dat door de overheid wordt bedacht zomaar accepteren.

    Login om te reageren
  33. AJ zegt

    30 juni 2008 om 11:36

    Wat is hier ziek aan? Ik betaal ook netjes belasting, zoals de meeste burgers. Mensen die de boel bedonderen moet je hard aanpakken. Zoiets verdient stukken meer prioriteit dan mensen bekeuren die 5km te hard rijden.

    Login om te reageren
  34. Laus zegt

    30 juni 2008 om 11:43

    Een leaseauto is gemakkelijk. Maar als particulier kan je ook een auto leasen en genieten van alle voordelen van leasen.

    Een leaseauto is helemaal niet goedkoop. Vergeet dat maar. Doe mij die 800 euri maar bruto op mn maandsalaris. Helaas bepaald mn baas dat anders en krijg je geen cent als je geen leaseauto neemt(ok, je mag eerste klas reizen…hoi!).

    Dat er belasting betaald wordt over het extra inkomen van de leaseauto prima, maar doe dat dan op een eerlijke manier. En niet op de kansloze manier waarop het nu gebeurt. Het is maar gewoon loon. Valt me mee dat Wouter Waaiboom nog niet vind dat daar gewoon de volle loonbelasting over betaald moet worden.

    Login om te reageren
  35. Baztrd zegt

    30 juni 2008 om 11:50

    @ Joost:

    Wat er met belastingeld wordt gedaan staat los van het wel of niet moeten betalen. Er wordt inderdaad een hoop belastinggeld slecht gebruikt in Nederland (overigens lang niet zo slecht als mensen het hier doen lijken, ik geloof dat men nog wel eens vergeet dat het in Nederland eigenlijk heel goed gaat… maar goed, zeiken en klagen is de nederlander nou eenmaal niet vreemd…) maar dat betekent niet dat je dan maar niet hoeft te betalen.

    Nogmaals, als je het met het beleid niet eens bent, probeer er dan iets aan te veranderen. Maar mensen ontduiken deze belasting niet uit principiële overwegingen, ze ontduiken deze omdat het zielige paupers zijn die niet willen betalen voor wat ze gebruiken/hebben.

    Het hele “maar ze doen zulke onzin met mijn zuur verdiende centjes” is een slap excuus om het eigen wangedrag te verantwoorden. Dit is geen mening, maar een feit. Hoe weet ik dit? Omdat het ontduiken van belasting geen effect heeft op wat er met het belastinggeld gebeurt. Behalve dan dat er meer naar controles moet… Averechts effect dus.

    Dus deze mensen willen helemaal niks veranderen. Ze willen gewoon lekker goedkoop rijden. Paupers dus.

    Oh en eenieder die moslims hier de schuld van weet te geven moet direct naar het ziekenhuis voor een hersen-scan… het zou zomaar kunnen dat er iets ernstig mis is en je morgen zelfs niet meer weet hoe je adem moet halen…

    Ah ja, en klagen over parlementariërs die zich misdragen is een beetje vreemd als je vindt dat leaserijders het wel mogen. Hmm? Wat zeg je? “Maar zij begonnen?” Jaja… zij begonnen… goed argument! Stelletje simpele, kortzichtige egoïsten.

    Login om te reageren
  36. slk zegt

    30 juni 2008 om 11:51

    Gewoon terrecht.Aan[pakken die profiteurs.

    Login om te reageren
  37. Rick dos zegt

    30 juni 2008 om 11:52

    @robbie

    Ik heb/had ook goed opgelet. Dat ze geen bekeuringen uitdeelde is voor mij geen relativerende punt. Van mijn part liepen ze daar met clownspakken aan en deden ze de horlepiep dan nog heb ik er problemen mee. Het gaat mij om het principe.

    Waar de grens gelegd kan worden? Vanaf het moment dat een school een veredelde kinderopvang wordt. Dus wanneer de lessen ophouden en het vertier voor de kinderen begint. En dus kun je die lijn duidelijk trekken. Het is immers een LEERplichtambtenaar en niet een VERTIERplichtambtenaar.

    Mijn neefje in Spanje heeft al zomervakantie en zijn vakantie loopt tot in september. Drie maanden zomervakantie. Dus nee, Nederlandse kinderen hebben niet de langste zomervakantie. Volgens mij not by a long shot.

    Maar goed, we gaan idd. off-topic. ;)

    Login om te reageren
  38. robo zegt

    30 juni 2008 om 11:53

    gadver wist niet dat er in dit land zoveel , mensen rond liepen die zijn medemens de straf gunt , dat noemen ze nsb maar daar staan de nederlanders bekend om pppffff

    Login om te reageren
  39. GJ zegt

    30 juni 2008 om 12:16

    @ robo, wat een gelul!! Omdat belastingfraude bonton is ben je opeens een NSB’er als je daar een probleem mee hebt? Ben je ook zo solidair met andere mensen die jatten, stelen of bijvoorbeeld je auto vandaliseren. Waarschijnlijk hoor jij dan ook bij de schreeuwerds die het allemaal schande vinden dat de overheid niets doet en dat je er zelf wel raad mee weet.

    Iemand die fraudeert met de belastingen steelt gewoon geld van de overheid, en dus van jou en mij. Niets NSB of wat dan ook

    En laten we ook even ophouden te doen alsof de fraudeurs een punt willen maken en opkomen voor de belangen van de arme belastingbetaler in zijn algemeenheid. Laat me niet lachen, ze komen op voor hun eigen portemennee, niets meer en niets minder. Als je geen bijteling wil, is de regel heel duidelijk en heel overzichtelijk.

    Login om te reageren
  40. JP zegt

    30 juni 2008 om 12:25

    Het is terecht dat je aangepakt wordt wanneer je de regels aan je laars lapt.

    maar het bijtellingsysteem is wel zo krom als je kan bedenken. Ik snap niet dat mensen gestimuleerd worden om privé in een 2e hands auto te rijden als er een nieuwe, schonere wagen voor de deur staat. Heeft alleen maar nadelen. Maar dat is een hele andere discussie.

    Kan mij wel een beetje indenken dat je niet speciaal een auto koopt als je een paar duizend kilometer privé rijd per jaar. En dan is die jaarlijkse 3500 euro voor een middenklasser auto toch een forse bijtelling.

    Maar goed ik pak deze regering wel terug door niet op ze te stemmen.

    Login om te reageren
  41. Mr. X zegt

    30 juni 2008 om 12:28

    Ik snap niet waarom dit ziek zou zijn? Die oplichters moeten gewoon beboet worden. het is gewoon fraude en valsheid in geschriften en daar moet op gecontroleerd worden.

    dat laatste zinnetje ook weer: Dat is een leuke bonus, konden we maar inzichtelijk krijgen waar dat geld voor gebruikt gaat worden…

    triest van de auteur… het is echt niet zo dat onze overheid dik geld over houdt dus dat geld komt altijd terug bij het volk (of een ander land dat het harder nodig heeft dan wij)

    Login om te reageren
  42. Pordon zegt

    30 juni 2008 om 12:29

    @ Robbie, van Europa zou best kunnen dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat basisschoolscholieren in Nederland de helft minder vakantie krijgen als hun leeftijdsgenootjes in Amerika.

    OT: En terecht.

    Login om te reageren
  43. luc be zegt

    30 juni 2008 om 12:40

    Dit hele verhaal van bijtelling is voor een Vlaming één van de redenen om niet bij Nederland te willen gaan horen. Hier gaat je belastbaar maandloon met ongeveer €150 omhoog als je een firmawagen rijdt. Lijkt me meer dan genoeg als heffing.

    Login om te reageren
  44. Rene zegt

    30 juni 2008 om 12:43

    Als je meer privé rijdt dan 500 km moet je bijtelling betalen. Maar de regeling is inderdaad belachelijk. Waarom? Omdat je 25% van de cataloguswaarde van de auto bij je bruto inkomen moet optellen. Die cataloguswaarde bestaat echter voor 47% uit belastingen (BPM, BTW). In Nederland is het niet toegestaan om belasting over belasting te heffen. Door het echter slinks te omschrijven moet je toch 25% bijtellen.

    Voor diegene die denken dat een leaseauto ‘gratis’ is zou ik eens adviseren zichzelf wat beter in te lezen. Een leaseauto is geenzins gratis alleen als je hem puur zakelijk rijdt. Een leaseauto is fijn omdat je geen verassingen krijgt tijdens het gebruik qua kosten. Maar gratis is iets anders. Bovendien vind ik het niet in de haak dat juist leaseauto’s goed onderhouden en dus milieutechnisch vaak beter scoren dan oudere auto’s. Ik zou het mezelf gemakkelijk kunnen maken door in een oude Volvo 240 te gaan rijden oid. Stuk slechter voor het milieu maar wel een stuk beter voor de knip…….

    Anyway, ik vind deze actie ok. Iedere leaserijder weet dat ze frauderen als ze meer dan 500km priverijden en dit niet melden aan de belastingdienst….

    Login om te reageren
  45. GOD zegt

    30 juni 2008 om 12:45

    de hoeveelheid belasting je hier in nederland betaald voor een auto is ook fraude, zullen wij ook maar even hun administratie controleren dan.

    Login om te reageren
  46. RenJie zegt

    30 juni 2008 om 12:48

    Hmmz.. aan de ene kant: tuurlijk moeten ze gepakt worden, je overtreedt nou eenmaal de regels en je krijgt daar straf voor. (heel simpel) Aan de andere kant betalen we ons al dubbel en dwars lam aan die auto’s, BTW, BPM, Kwartje van Kok, nog meer accijns en natuurlijk de boetes die zo enorm hoog liggen voor sommige onzinpraktijken.

    Zal de medemens dan niet denken: “ik betaal me al f*cking lam aan die dingen, schijt aan dit!” Jullie zeiken dan wel dat de politie moet kappen met flitsen en dat de heffingen balbla allemaal zo hoog zijn, maar je moet toch ergens -niet betalen-? Je kan niet zo aan de gang blijven en genaaid worden door je eigen overheid!

    En waar is “je stem” als je die nodig hebt? D.E.M.O.C.R.A.T.I.E. ?? Poeh, daar merk ik maar heel weinig van hoor, 1 keer stemmen en je bent 4 jaar afhankelijk van wat die m******n daar in Den-Haag doen. Zowel de Parlementariërs als het kabinet.

    Conclusie:
    aan de ene kant kan het niet, aan de andere kant worden we zo genaaid, dat ik het wel begrijp, waarom mensen dit doen.

    Login om te reageren
  47. Diederik zegt

    30 juni 2008 om 12:50

    @ M Freak (helemaal bovenaan)

    €3150,- per gepakte leaserijder is een schijntje! Ik zeg: laat ze maar het hele jaar bijtelling neerleggen + 25% extra. Dan betaal je wat je hoort te betalen + 25% boete (ben je ook meteen van je kilometerregistratie af). Dat zou voor mij ongeveer 7500,- bruto worden wat ik moet aftikken, dan bedenk ik me toch wel 10 keer voor ik fraudeer.

    @ Rick Dos

    En terecht dat ze staan te controleren. Niet om het één of ander, maar alleen de dagen voor de zomervakantie zaten wij (jáááren geleden) te niksen. Voor de voorjaarsvakantie en andere vakanties waarbij je bijvoorbeeld kunt gaan skieën was het gewoon schoolwerk tot en met vrijdagmiddag.
    Je hebt verdorie ruim 7 weken zomervakantie als kind. Moet je dan ook nog eens 1, 2 of 3 dagen eerder van school!? Dan spoor je als ouder toch niet!? Niet als overheid.

    Login om te reageren
  48. Rick dos zegt

    30 juni 2008 om 13:07

    @Diederik

    Als je had opgelet stel óók ik, dat als er lessen gevolgd moeten worden, kinderen gewoon op school dienen te zijn. Én dat ik het expliciet hier over de zomervakanties heb.

    Voor mijn eigen kind heb ik een paar dagen geleden formulieren moeten ondertekenen, en geld moeten overmaken zodat ze in de laatste week naar de Efteling en de dierentuin kan gaan! Óf ze dat nou gaan doen óf dat ze mee op vakantie gaan. Lood om oud ijzer lijkt mij zo.

    Dus wat is het precies wat het een ouder maakt die niet spoort?

    Trouwens, meer dan 7 weken? Volgens mij is het voor een basisschool nog steeds zo dat het 6 weken zijn.

    Login om te reageren
  49. RenJie zegt

    30 juni 2008 om 13:08

    @Diederik

    wat leer je nou in godsnaam 1,2,3 dagen voor de vakantie op de basisschool, helemaal niks. Maar goed, men moet ergens een streep trekken.

    Login om te reageren
  50. Baztrd zegt

    30 juni 2008 om 13:49

    @Rick Dos: Als je vindt dat de laatste dagen op school nutteloos zijn, ga eens praten met het schoolbestuur, misschien is er dan iets te verbeteren… Zolang een groot aantal mensen zijn/haar kinderen gewoon eerder meeneemt ben ik bang dat ze niet al te belangrijke dingen plannen dan. Ben je het niet eens met de leerplicht of de invulling daarvan? Schrijf een betoog, start een actiegroep, wordt actief binnen de politieke partij van je keuze en probeer iets te verbeteren. De “het is niet zoals ik wil dus ik doe waar ik zin in heb” mentaliteit draagt NOOIT bij aan verbetering. Overigens gaat school niet alleen om leren rekenen. Sociale activiteiten e.d. dragen bij aan de vorming van een kind. Aan het eind van het schooljaar wordt hier meer aan gedaan, een soort van leuke gezamenlijke afsluiting van het jaar. Daar is niks, maar dan ook niks mis mee. Als je je kind daar te goed (of je goedkope vlucht te belangrijk) voor vind, zoek gerust een privé-school.

    @ Robo: Ben jij nou serieus? Vergelijk je mensen die het terecht vinden dat iemand gewoon zijn belasting moet betalen met mensen die de duitsers hielpen bij het onderdrukken van een land en het uitroeien van een bevolkingsgroep? Echt? Beetje dom ben je wel dan hé? Eikel.

    @ De helft van de reagerenden: Als je het niet eens bent met wat voor overheidsbeleid dan ook kun je van alles doen: Protesteer, demonstreer, zoek de publiciteit, ga de politiek in, etc. etc. etc. Ik zie heel veel mensen hier klagen dat ze geen invloed hebben… heb je het wel eens geprobeerd? Nee? Hoe weet je het dan?

    Nee, vanachter je monitor een beetje kankeren brengt inderdaad geen verandering teweeg, je zal wel wat moeite moeten doen, maar goed, da’s toch niet erg? Als het zo belangrijk is?

    Je aan de regels onttrekken werkt niet. Het beleid zal er niet door veranderen (in ieder geval niet ten gunste van je ideëen, eerder het tegenovergestelde), je mening verliest aan geloofwaardigheid en je mede-burgers leiden eronder… niet iets om trots op te zijn lijkt me.

    Alle “maar ik doe dit omdat het beleid fout is” reacties zijn niets anders dan slappe smoesjes van mensen die eigenlijk denken “ik doe dit omdat ik ervan kan profiteren en ik denk niet dat ik gepakt wordt”. Ja dan valt het vies tegen als blijkt dat je wel gepakt kan worden. En dan schiet je dus in de verdediging, in plaats van even naar jezelf te kijken en gewoon als een volwassen mens je verantwoordelijkheid te pakken…

    Welkom in de grote mensen wereld.

    Login om te reageren
  51. Rick dos zegt

    30 juni 2008 om 13:57

    @Baztrd

    En nu nog een keer goed mijn comments lezen en wellicht dat je dan begrijpt van wat ik stel.

    Login om te reageren
  52. Baztrd zegt

    30 juni 2008 om 14:09

    @ Rick: Ik snap best wat je stelt, je vindt de laatste paar dagen op school niet belangrijk, omdat er geen belangrijke lesstof word behandelt. Dus kan je je kind best wat eerder meenemen. Is niet een hele vreemde of bijzondere mening. Maar dat helpt dus niet. Als je om een bijzondere reden eerder weg wilt is dat vaak best te regelen, maar “om files te vermijden” en “om een goedkope vlucht te krijgen” zijn geen bijzondere redenen.

    Het is inderdaad een LEERPLICHTambtenaar ja. En binnen de leerplicht-wet is beschreven wat daaronder valt. Namelijk dat je kind een bepaald aantal dagen per jaar naar school moet. Dit staat HELEMAAL los van de kwaliteit van het aangeboden onderwijs. Vind je dat je kind op school zit maar niks leert? Prima, doe er wat aan. Maar je kind dan maar weghouden helpt toch geen zier? Of denk je dat ze dan volgend jaar denken “Oh, kindje Dos was er niet vorig jaar, laten we nu maar een belangrijke les plannen!” Nee, wat ze denken is “Een groot aantal ouders zal wel weer schijt hebben aan de regels, dus laten we vooral geen belangrijke dingen plannen in die dagen”

    En wat zou volgens jou de oplossing zijn? Vrijstelling voor iedereen voor die laatste dagen? Dan hoeft dus niemand meer, komt dus niemand meer en schuift het hele probleem een paar dagen op. Zo kan je bezig blijven…

    Nog los van het feit dat ik denk dat zo’n efteling uitje ook een belangrijk onderdeel van het schooljaar is, maar ja, da’s echt een persoonlijke mening.

    Maar goed, laten we niet teveel op deze inhoud ingaan, het ging meer om het principe dat als je het ergens niet mee eens bent, je beter kan proberen er iets aan te veranderen dan je er aan te onttrekken, ben je dat met me eens?

    Login om te reageren
  53. RenJie zegt

    30 juni 2008 om 14:23

    @Baztrd

    doe trouwens ook wat aan je spelling, misschien waren die 3 dagen voor de vakantie toch wel nuttig… ;)

    Login om te reageren
  54. Peter zegt

    30 juni 2008 om 14:37

    Probleem zit ‘m ook in de wijze waarop je moet registreren als je niet bij wilt tellen.
    Of beter gezegd: hoe moet ik bewijzen dat ik alleen zakelijke ritten rij. Daar wil ik best moeite voor doen maar kan vaak weinig echte informatie krijgen over wat nou wel en niet mag.

    En dan blijkt de belastingdienst knap star. Wat wereldvreemde regeltjes als je 500km prive verdelen over alle maanden ipv werkelijk gereden. Wat te doen als je bijv. een vakantiehuisje gebruikt waar je je familie laat genieten terwijl ik gewoon naar je werk rij. Moet ik dan eerst naar woonhuis rijden en daar de andere auto pakken om naar m’n werk te gaan? Beetje raar als je huisje in zeeland staat en je in de polder woont en in Utrecht werkt.
    Of ik rij flink om omdat op mijn route forse files staan. Moet ik dat weer verdedigen. En hoe dan? De routeplanner zegt 110km maar ik rij er 165 om op enigszins planbare tijd thuis te zijn. Mag dat? mag dat niet? krijg ik daar straks een boete voor? Ik rij wel eens via Duitsland naar huis, wordt weer fijn als ik moet gaan uitleggen dat dat woon-werk verkeer was want het kon ook via Nederlandse wegen.
    Of ik moet tanken en wil Shell tanken voor de puntjes of juist witte pomp omdat dat goedkoper is maar daar zit ook AH waar ik een fles water en wat sultana’s koop voor onderweg. Is dat laatste dan ook niet goed?

    Agenda uit Outlook ernaast? Ben al meerdere keren de inhoud daarvan kwijtgeraakt door updates en crashes. Moet ik dat ook gaan bewijzen dat dat zo was?
    En nee, ik rij niet prive met die auto. Daar heb ik a) geen tijd voor (want ik sta al zoveel in de file dat ik weinig prive tijd heb om nog in te rijden) en b) het is me het geld niet waard.
    Ik heb nu een of ander kastje gekocht dat de ritten bijhoudt voor me, werkelijk gereden ritten routes en tijden. Want zelfs alleen simpel woon-werk verkeer (maar wel via 5 verschillende mogelijke routes) op een A4-tje bijhouden gaat makkelijk mis. En dan heb je niks meer aan bewijs.

    Ik moet me nu teveel zorgen maken over bewijslasten en controles terwijl ik geen enkele moeite heb met de afspraak dat ik die auto niet voor privé ritten gebruik.

    Het is toch wel wat typisch Nederlands: nét niet voldoende dichtgetimmerd om het gewoon te laten werken. Waarom kán het uberhaupt dat je privé kilometers kan opsparen voor je vakantie? We hebben electronica zat die precies kan rapporteren wat je doet of niet doet. Ik bespaar veel geld door niet prive te rijden met de leaseauto, daarvoor rij ik privé een hele mooie auto. En daarvoor mag de belastingdienst best precies weten waar ik rondrij tijdens werktijd.

    Login om te reageren
  55. Diederik zegt

    30 juni 2008 om 14:43

    @ Rick

    Ow… :oops: Sorry. Ik wist niet dat het specifiek over de zomervakantie ging. Inderdaad, voor de zomervakantie wordt er nog maar weinig les gegeven. Dit neemt niet weg dat het nog steeds onder de leerplicht valt, maar dan vind ik ook dat de school de plicht heeft je kind(eren) iets te leren.

    Wat ik wel vreemd vind, maar dat komt misschien doordat ik (nog) geen kinderen heb, is dat je kennelijk door te betalen en formulieren in te vullen je kinderen wel mee mag nemen. Kun je dat uitleggen? (puur uit nieuwsgierigheid)

    @ RenJie

    Waar ik bij Rick fout zat, zat ik hier niet fout. Er stond namelijk niet dat het over de basisschool ging. Op de basisschool waren we misschien wel de dag voor de zomervakantie aan het spelen, maar op de middelbareschool waren we nog druk met het afronden van bijvoorbeeld ons handenarbeid- of scheikundeproject. Je kent dat vast wel… op het laatste moment nog even het meeste moeten doen. Altijd leuk zulke periodes ;)

    Anyhow… gaan lekker offtopic. Schoolenvakantieblog.nl maar opzetten? ;)

    Login om te reageren
  56. Baztrd zegt

    30 juni 2008 om 14:55

    @RenJie: Goed argument ;) Ja, ik denk inderdaad dat ik ontzettend op mn spelling ga letten als ik even snel een reactie op een blog inram…
    Maar voel je vrij om verbeteringen aan te geven, als je het erg belangrijk vindt :)

    Login om te reageren
  57. Rene zegt

    30 juni 2008 om 15:53

    @Baztrd: vertel mij eens wat ik er als burger aan kan doen? Ieder jaar dien ik een bezwaarschift tegen het bedrag waarvoor ik wordt aangeslagen. Maar het is loonbelasting over een gebruteerd bedrag. Kloppen doet het niet, dat zijn ze bijd e belasting met mij eens, maar er iets aan doen? Nee, dat zou heel veel inkomsten minder betekenen want er rijden nogal wat leaseauto’s rond. Ik zou de politiek in kunnen gaan. Maar wij kiezen toch een regering? Mag ik dan een klacht indienen bij de regering? Vind van wel.

    Login om te reageren
  58. Peter zegt

    30 juni 2008 om 16:14

    Netjes bijtelling betalen voor gratis gebruik van de zaak is niet zo’n slechte deal in deze dure tijden. Een vergelijkbare auto zelf rijden kost minstens 2x zoveel. Ik betaal al jaren zonder morren bijtelling en heb geen medelij met anderen die gepakt worden na te sjoemelen. daarnaast vind ik een uitgebreide dubbele boekhouding er naast bijhouden vrij triest.
    Verder vind ik de belastingen in algemeen in NL hoog, net als in veel andere delen van Europa (Be, loonbel en Dk autobel bijv)maar de leaserijder is hier nog altijd beter af dan de particuliere rijder.

    Login om te reageren
  59. michiel zegt

    30 juni 2008 om 16:21

    dan zeg je toch gewoon dat je opzakenreis gaat :D

    Login om te reageren
  60. topg zegt

    30 juni 2008 om 16:21

    Welkom bij ‘onderbuikblog.nl’
    Of ‘populistisch_gezeik_blog.nl’

    Steeds hetzelfde liedje van gefrustreerde Nederlanders.

    Btw, in België is er geen controle op persoonlijke kilometers met de bedrijfswagen :) Gewoon tankpas en dat is het. Zelfs met nationaal werk kan je er soms nog mee weg om in het buitenland te tanken, zolang je maar bij dezelfde distributeur blijft.

    Login om te reageren
  61. RenJie zegt

    30 juni 2008 om 16:36

    @Diederik

    nou, uit de reacties kan ik wel opmerken dat het ongeveer om de basisschool gaat. Ik ga ook niet uit van middelbare scholen, daar is het: repetitieweek -> vakantie. Dus dat is zeker geen dag niks doen.

    Login om te reageren
  62. Baztrd zegt

    30 juni 2008 om 16:43

    @ Rene: Zoals ik al zei, je kan demonstreren/protesteren, je kan een stichting “help de leaserijder het vakantieland door” oprichten, je kan je actief bij een politieke partij inzetten, er zelf één oprichten… van alles. Helpt dat? Niet direct, nee, maar uiteindelijk wel.

    Ik ben het helemaal met je eens dat onze invloed op de democratie momenteel op een te laag pitje staat. Maar daar is “de politiek” niet als enige schuldig aan. De betrokkenheid van mensen is ook te laag, veel mensen schreeuwen wel van alles, maar weten eigenlijk niet zo goed waar ze het over hebben. En zijn ook niet bereid om meer te doen dan een beetje schreeuwen (en dan het liefts nog tegen de verkeerde mensen schreeuwen ook…)

    Precies dat is ook de essentie van mijn verhaal hier. Ik snap volkomen dat mensen het niet met de bijtellingsregeling eens zijn. Maar dan maar frauderen is echt geen oplossing. De mensen die frauderen gaan niet hun best doen voor verandering, dus gebeurt er niets.

    In sommige gevallen zal je, hoezeer je ook je best doet, niks veranderen. Maar dat is dan nog geen reden om de regels maar aan je laars te lappen… We leven inderdaad in een democratie, waar dus met iedereen rekening gehouden moet worden, en niemand altijd zijn/haar zin krijgt.

    Een voorbeeld: enige tijd geleden is de “partij voor vrijheid en naastenliefde” o.i.d. opgericht. Deze mensen willen de wet zodanig aanpassen dat sex met mensen (kinderen) vanaf 14 (?) toegestaan is, alsmede kinderporno toe te staan, en nog meer van dat soort zaken. Gaat dit ooit gebeuren? Nee, ik mag toch heel hard hopen van niet. Maar, deze mensen zijn dus in staat om tot in de kamer door te dringen om hun mening gehoord te krijgen. En áls een overgrote meerderheid het met ze eens zou zijn, zou het ze lukken. Zolang het ze niet lukt heb ik graag dat ze met hun tengels van kinderen afblijven…

    Is zo’n vergrijp te vergelijken met belasting ontduiken? Nee, natuurlijk niet, daarom is de strafmaat ook heel anders. Maar het principe is vergelijkbaar. Je hebt je, in principe, aan de regels te houden. Daar draait onze samenleving op. Natuurlijk vind ik het veel minder erg als iemand wat belasting ontduikt dan wanneer iemand zich aan een kind vergrijpt (sterker nog, dat belasting ontduiken boeit me niet zo, het is het zeuren als je gepakt wordt waar ik niet tegen kan), da’s een wereld van verschil, maar áls je belasting ontduikt hou je je niet aan de regels. En dan moet je niet verbaasd zijn als je daarvoor moet boeten.

    Probleem met de bijtellingsregeling is dat ik vrees dat de meerderheid van de nederlanders vindt dat het wel goed is zo. Terecht? Weet ik niet… Moet het dan zo zijn omdat de meerderheid het vindt? Ja… dat dan weer wel.

    Maar goed, wederom mijn conclusie: Mensen ontduiken deze belasting niet uit principiële overwegingen, maar omdat ze gewoon goedkoper uit willen zijn. En omdat ze denken (dachten ;)) dat de pakkans heel klein is.

    En ja, natuurlijk mag je klagen bij de regering. Da’s juist mijn punt. Ga alsjeblieft klagen! Maar betaal wel, zolang de regel nog in stand is… En klaag ook op de juiste plek. Als je bij de belastingdienst klaagt kijken ze of het volgens de regels klopt… en dat doet het. Kan het best zijn dat zij het ook met de regels niet eens zijn, maar dat helpt niet, want die bedenken ze niet zelf.

    Login om te reageren
  63. Sorcerer zegt

    30 juni 2008 om 17:16

    Tja, het is gewoon belastingontduiking, ten koste van mensen die het wel netjes betalen (hoe je het ook wendt of keert: het is zo!)

    Ik vind het dus prima dat ze zo controleren. Alternatieven?
    – huur een auto voor de vakantie
    – betaal netjes je bijtelling met een eerlijke km-registratie
    – koop een eigen auto

    Login om te reageren
  64. simpson zegt

    30 juni 2008 om 17:27

    Dat deze levengevaarlijke misdadigers gepakt worden is natuurlijk prima (ahem), maar ik zou wel willen dat er een tussenweg is, tussen niks betalen en 600 bruto per maand.

    ik bied 2000 km vrij per jaar voor een bijtelling van 12,5% of een afrekening achteraf, met een rekensleutel. of zoals ik lekker bij laten tellen en me nergens druk om maken, dan maar niet de ‘lifetime of romance’ collectie van Tell-Sell

    Login om te reageren
  65. Citrofiel zegt

    30 juni 2008 om 17:54

    Ik ben het helemaal met Simpson eens. En met Szjaz en alle anderen die vinden dat het een kromme regeling is, die bijtelling.

    Login om te reageren
  66. marcel zegt

    30 juni 2008 om 18:03

    De bijtelling is inderdaad erg duur voor mensen die maar iets meer dan die 500km/jr privé rijden. Aan de andere kant valt wel te vermoeden dat als je zelfs met je prive auto op vakantie gaat (/mag van de baas), dat je het de rest van het jaar ook niet zo nauw neemt.

    Dat er wordt gehandhaafd vind ik verder prima, afgezien van de rechtvaardigheid van dit systeem. Wat denk je dat er gebeurt als dat wegvalt en het komt op het verantwoordelijkheidsgevoel van de individuele belastingbetaler aan? Iedereen kent dan natuurlijk voorbeelden te over van overheidsuitgaven die niet deugen, “daar betaal ik toch zeker niet aan mee?”.

    En als je dan gepakt wordt, dan heb je toch gewoon het spelletje verloren, moet je verder ook niet zeiken…

    Login om te reageren
  67. marcel zegt

    30 juni 2008 om 18:04

    Bedoel natuurlijk auto van de zaak, sorry.

    Login om te reageren
  68. binkie zegt

    30 juni 2008 om 18:14

    inderdaad simpson.. het verschil is nu zo groot dat het heel erg aantrekkelijk wordt om te gaan frauderen, al is het maar omdat sommige mensen de lasten van hun leaseauto nauwelijks nog op kunnen brengen – de contracten worden veelal jaarlijks aangepast aan de stijgende benzineprijzen en laten we vooral niet vergeten dat onze fijne regering ook de bijtelling al van 22 naar 25% heeft verhoogd..

    Wat redelijker is, is getrapt naar aantal privekilometers een tarief heffen, en dat dan in combinatie met het milieulabel.
    Dus wie een milieuvriendelijke auto rijdt (zoals ik doe, en die is daardoor ook duurder in aanschaf..!) en weinig prive rijdt, betaalt wat minder bijtelling. Wie zich een slag in de rondte rijdt prive in een benzineslurpend monster, betaalt wat meer.

    Of altijd een standaardtarief per milieulabel, zonder rekening te houden met privekilometers. Maar het huidige onderscheid klopt gewoon niet. Het is of geen bijtelling, of de volle mep en dat is te zwart wit.

    Overigens heb ik dan nog niet eens genoemd dat mijn auto in belgie 8000 euro minder kost dan hier, en ook over die 8000 euro betaal ik dus de volle mep bijtelling..

    Het is geen smakelijke constructie hier in Nederland. Geen PvdA meer stemmen dus, maar dat deed ik uiteraard toch al niet..

    Login om te reageren
  69. Rene zegt

    30 juni 2008 om 18:23

    Ik heb Zalm een aantal keren een mail gestuurd en gereageerd op zijn blog. Bos dito. Geen enkele reactie…. Maar ik betaal wel 25% over een heleboel euro’s, plus maandelijks het leasebedrag, brandstof en zelfs de werkgeversbijdrage. Ik draag dus keurig alles bij volgens de regels. Maar leuk is anders…. En dat frauderen een slecht idee is ben ik met iedereen eens. Maar het zou leuk zijn als je voor al dat geld eens wat zou zien veranderen in het verkeer…. voor een heleboel geld sta ik in de file, in een file door wegwerkzaamheden die files moeten zien te voorkomen maar zodra de wegwerkzaamheden klaar zijn sta ik nog steeds in de file. En mij wel laten betalen voor mobiliteit. Let wel, ik heb die auto niet voor niets. Ik mag iedere dag 250 km rijden om mijn werk te doen….

    Login om te reageren
  70. lincoln zegt

    30 juni 2008 om 18:57

    o,ja .. zijn er nog mensen met maar 1 auto ??
    en nog een leasebak ook ??

    aanpakken die armoezaaiers ..

    maar .. zijn mensen met een leasebak bijvoorbaat niet belastingbetalers ipv ontduikers ??

    Login om te reageren
  71. Franco zegt

    30 juni 2008 om 18:59

    Ziek?

    Nee, hoor. Da’s typisch Nederlands!!!

    Login om te reageren
  72. pierre zegt

    30 juni 2008 om 19:32

    Volkomen terecht toch. Als de meesten van ons houden zich wel gewoon aan de regels, dus waarom zouden degenen die dat niet doen daar mee weg moeten komen. Al het geld dat zij onterecht niet aan bijtelling betalen moet de rest opbrengen op andere manieren.

    Login om te reageren
  73. w0o0dy zegt

    30 juni 2008 om 19:53

    Ik sjoemel niet met de bijtelling maar ik kan je wel uitleggen waarom het een belachelijke regeling is (waarom ik dat vind).

    De bijtelling is 25% van de zogenaamde waarde van de auto. Die waarde bestaat echter voor meer dan 40% al uit belastingen. Door hogere belastingen neemt dus je privé voordeel toe? Door een extra heffing op auto’s met een dieselmotor (die je privé niet zou kiezen omdat je dan minder km zou rijden en een diesel niet interessant zou zijn) is je privévoordeel groter? De samenhang met HOEVEEL je een leaseauto privé gebruikt ontbreekt volledig…. oh dus mijn privé voordeel wordt opeens niet 50% als ik de helft minder privé kilometers rij? Of juist twee keer zo groot als ik privé in plaats van 7.000 opeens 14.000 ga rijden?

    Leaserijders betalen belasting over belasting en dan wordt er ook nog geen onderscheid gemaakt tussen iemand die 600km privé rijdt en iemand die 20.000 km privé rijdt…..
    Je zal mij niet horen beweren dat ik voor zo’n 250 euro in de maand privé ook een vergelijkbare auto kan rijden en ik ga ook niet beweren dat ik de kosten er niet uit haal met m’n privé-gebruik, maar de regeling op zich is werkelijk te zot voor woorden (los van of een alternatief goedkoper of duurder zou uitvallen slaat het echt nergens op)

    Oh ja…. nog grappiger is de naheffing van BTW omdat ik de auto privé gebruik die door de wergever ook nog even mag worden afgetikt…. Namelijk ondanks het feit dat ik belasting betaal over de waarde inclusief BTW krijgt mijn werkgever 12% BTW om de oren omdat hij die ten onrechte heeft teruggevorderd…

    Bent u daar nog?

    Login om te reageren
  74. mashell zegt

    30 juni 2008 om 21:58

    “Dit jaar zijn echter al vierduizend automobilisten betrapt en beboet voor samen 12,6 miljoen euro(!)”
    Valt wat tegen. Dat is slechts 3150 euro per belasting ontduiker. Als we aannemen dat je een terugvordering over een heel jaar krijgt met daarop een boete van 50% betekend die 3150 dat de cataloguswaarde van de boevenwagen slechts 20000 is. Dus of de boete is heel laag of vooral mensen met goedkope autootjes ontduiken de belasting. Ik zou wel willen weten welke van de twee, want anders kan het zomaar lonend zijn om met mijn dieseltje van 27500 de belasting te ontduiken, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

    Login om te reageren
  75. classic red zegt

    30 juni 2008 om 22:51

    Persoonlijk boeien deze lease-perikelen mij niets, ik betaal mijn auto’s gewoon zelf. Maar wat aan het hele bijtelling verhaal niet deugt, is dat je de cataloguswaarde moet aanhouden, terwijl een auto die al niet meer heeft wanneer je bij de dealer wegrijdt. Bij een klassieker daarentegen, betaal je over de werkelijke waarde. Zo leggen ze in Den Haag de regels altijd in hun voordeel uit.

    Login om te reageren
  76. Rick dos zegt

    30 juni 2008 om 22:59

    @Baztrd

    Nee, wat de essentie van mijn comment was, was dat ik het te schandalig voor woorden vind dat er een paar ambtenaren op Schiphol rondrennen die je even en public aan de schandpaal nagelen. En dan rijst bij mij de vraag; voor wat?! Omdat je ipv naar de bijv. de dierentuin te gaan maar op vakantie gaat (wat in sommige gevallen ook een dierentuin kan zijn maar dat is een andere discussie).

    Dat kan ook op een héle andere manier opgepakt worden i.p.v. deze bijna dictatoriale methode.

    @ Diederik

    No problem. No harm done. ;)

    Ik zou het niet weten hoe het precies zit met het indienen van een verzoek om je kind eerder mee op vakantie te nemen. Wat ik wel weet is dat daarbij geen geld aan te pas komt. En wat ik ook weet is dat er niet speciaal dringende redenen voor hoeven te zijn.

    En als je dat dan weet dan is het toch helemaal ridicuul om het zo op te pakken?

    Of ben ik nou gek?

    Login om te reageren
  77. Rick dos zegt

    30 juni 2008 om 23:00

    Wait, don’t answer that. :)

    Login om te reageren
  78. Floris zegt

    30 juni 2008 om 23:28

    Lekker populistisch stukje waarin het cliché overheid-bashen weer van stal wordt gehaald.

    Belastingontwijking: geen probleem mee. Als je de regels slim weet te gebruiken ten eigen voordele, prima. Belastingontduiking: no way.

    Login om te reageren
  79. Matt zegt

    30 juni 2008 om 23:52

    ZIEK? Eerder geZEIK! Wie een probleem heeft met deze controles, moet zelf maar een auto van zijn eigen centjes kopen. Wie liever een (dikkere) auto van de baas krijgt, moet niet zeuren. Zo zijn de belastingregels. Je mag ze gerust proberen te ontduiken, maar accepteer dan ook dat je betrapt kunt worden.

    Login om te reageren
  80. 9000cse zegt

    1 juli 2008 om 04:13

    Wat is nou eigenlijk het probleem? Dat je gepakt kunt worden, wanneer je niet handelt conform de geldende regeltjes? Jongens (en misschien ook meiden?), ga toch fietsen! Niet letterlijk, natuurlijk. Want dan kun je ook nog nat worden. Erg, hè?
    Ik kijk daarnet even op de eerste de beste site van een autoverhuurder.
    € 29.- per dag, inclusief 100 km. Doe dit elke week gedurende een dag en je hebt meer dan 5000 km voor de prijs van € 1.508,- incl. BTW per JAAR! Bewaar de bonnetjes voor de fiscus en klaar is Kees!
    Je hoeft niet te investeren in een eigen auto en bent veel voordeliger uit dan wanneer je fiscaal moet bijtellen i.v.m. je leaseauto. (Voor de rekenaars onder ons: € 125,67 all in (naar boven afgerond). Is toch iets minder dan nabetaling van bijtelling plus boete, denk ik.
    Alleen bedenk ik nu, dat ik hiermee niet het probleem van Rick dos heb opgelost. Maar met de brains van ons allen vinden we daar ook wel iets op!

    Login om te reageren
  81. 9000cse zegt

    1 juli 2008 om 04:17

    Even ter verduidelijking: € 125,67 PER MAAND!

    Login om te reageren
  82. Arno zegt

    1 juli 2008 om 08:14

    is nodig blijkbaar…

    Login om te reageren
  83. Baztrd zegt

    1 juli 2008 om 10:25

    @ Rene: Het sturen van een mail is opzich een goed begin, en het feit dat Bos niet reageert is ronduit stuitend (maar geen verrassing). Echter, een mail naar een partijleider of minister zal zelden het verschil maken. Echt verandering teweeg te brengen kost, vrees ik, veel meer moeite. Maar goed, je houdt je aan de regels en onderneemt zelfs actie om je ongenoegen op een goede manier kenbaar te maken, daar heb ik alle respect voor!

    @ Rick: Nee hoor, je bent niet gek! Denk ik… ;) Als het je alleen om de aanpak gaat snap ik echter niet dat je het zo’n punt vindt. Het is al jaaaaaaaaaren een probleem voor basisscholen. Men lapt massaal de regels aan de laars, regels die bij wet geregeld zijn en waar je gewoon een boete voor kan krijgen. Maar, omdat ze begrijpen dat het hier niet om grote criminelen gaat, maar om ouders die waarschijnlijk niet inzien dat dit een negatief effect heeft op het onderwijs, maken ze er een ludieke actie van. Niet meteen bekeuren, maar mensen er gewoon eens op wijzen… Ik vermoed dat mensen (jij dus ook, wellicht onbewust ;)) hier zo fel op reageren omdat ze vinden dat ze in hun recht staan, en dan voel je je aangetast als je er zo mee wordt geconfronteerd dat dat niet zo is. Of juist omdat ze weten dat ze fout zitten, en daar niet op gewezen willen worden :P Maar goed, ik meende wat ik eerder zei: Ga eens met de schoolleiding praten. Vraag eens waarom zij het belangrijk vinden dat kinderen ook die laatste dagen komen, leg uit wat jouw bezwaren zijn, wie weet komt er wat moois uit!

    Login om te reageren
  84. Baztrd zegt

    1 juli 2008 om 10:38

    Oh en vwb een verzoek om je kind eerder mee te nemen, je kan dat gewoon aan het schoolbestuur vragen, volgens mij zijn daar geen speciale formulieren voor (iig niet bij alle scholen). Het is aan het schoolbestuur om te bepalen of er een goede reden is (en zij leggen hier in principe ook weer verantwoording over af). Dat is niet anders dan wanneer je bijvoorbeeld je kind een keer een dag thuis wil houden om een andere reden dan ziekte. Bijvoorbeeld, en ik noem echt maar wat, omdat het broertje een belangrijke curlingwedstrijd speelt. Of omdat oma uit Amerika 1 dag op bezoek is. Etc., etc.

    Login om te reageren
  85. Baztrd zegt

    1 juli 2008 om 11:28

    En om maar weer even on topic te komen: Ik zit net even over die bijtelling te denken…

    Stel, je hebt een auto van de zaak met een cataloguswaarde van 50.000 euro. Als je daarmee dus meer dan 500 km per jaar privé rijdt moet je 12.500 euro bij je belastbaar inkomen tellen.

    Stel je betaalt 52% belasting, dan is dat dus 541.7 p/m. Een 316i leasen kan vanaf 599 p/m. Die kost 32450 euro.

    Dus, je leased dan een auto van 50k voor minder dan de prijs van een auto van zo’n 33k… goed aanbod lijkt me…

    Is dat veel geld als je maar 1000km per jaar privé rijdt… ja, best wel. Maar, als je zelf een auto leased wordt dat toch ook niet goedkoper als je hem niet gebruikt? Voor 1000 km per jaar zou je zelfs waarschijnlijk geen auto kopen.

    Dus, of je gebruikt de auto niet privé, dan betaal je er ook niet voor, en heb je 500 km speling (al best aardig). Of je gebruikt hem ook als prive auto. En dan betaal je er gewoon voor. Maar minder dan een ander. Veel minder.

    Waarom daarover klagen dan? Raaaar….

    Mijn conclusie blijft ongewijzigd: mensen die hierover klagen zijn zielige paupers die willen profiteren van andermans geld. Punt. Kan je nog zo hard schreeuwen dat de politiek fout is (wat gedeeltelijk waar, maar geheel irrelevant is), verandert niks aan de feiten.

    Login om te reageren
  86. Oom Agent zegt

    1 juli 2008 om 13:17

    Tijd om die ridicuul lage regel van 500KM terug te verhogen.

    En ik zou best bijtelling willen betalen als deze in reële overeenstemming was met de werkelijke waarde. Nu wordt bijtelling gekoppeld aan de nieuwwaarde van de auto, ook als deze 4 jaar oud is.

    Dus heeft Oom Agent naast zijn dienstwagen een leuk pittig wagentje erbij gekocht. Dat is goedkoper dan de bijtelling. En er komt nog een 25-jaar oude (geen belastingen!) V8 wagen bij, om toch de grote spullen te kunnen vervoeren.

    Drie auto’s voor de prijs van 1. Dankzij / ondanks de overheid.

    Login om te reageren
  87. Oom Agent zegt

    1 juli 2008 om 13:33

    1) Door BPM en BTW wordt een auto meer dan 60% duurder gemaakt. Heeft niets te maken met de werkelijke waarde. Toch wordt de bijtelling hierop gebaseerd.

    2) Als je een goed salaris hebt, wordt in de hoogste schaal berekend. Heeft niets te maken met hoeveel kilometers je prive rijdt. Juist mensen met een goed inkomen kunnen privé een tweede auto betalen. Dus juist de mensen die het minder hebben zullen meer kilometers in de lease auto maken. Toch betalen zij in verhouding veel minder.

    3) De nieuwwaarde van de auto wordt gebruikt in plaats van de actuele waarde. Na 3 jaar is de waarde van een auto nog maar 2/3 (gemiddeld). Maar je blijft in de bijtelling voor het volle pond betalen.

    4) De overheid stimuleerde jarenlang dieselgebruik. (Men had LPG moeten stimuleren). En nu word je teruggepakt: de accijnzen voor diesel en LPG gaan omhoog.

    De overheid rekent naar zich toe. Ze gaan er niet van uit welke kosten reëel zijn, ze berekenen alleen hoeveel geld ze voor hun plannetjes nodig hebben en zoeken vervolgens naar smoesjes om belastingen te verhogen. En telkens weer is de auto de klos. Terwijl er geen cent meer naar infrastructuur gaat.

    Ik word inmiddels kotsmisselijk van Den Haag.

    Login om te reageren
  88. Jan C. zegt

    1 juli 2008 om 13:58

    Autorijden in Nederland wordt puur en echt alleen maar puur gezien als melkkoe. Belachelijke dingen zijn strafbaar (folie op de ruit) verhoudingen die compleet zoek zijn.

    Login om te reageren
  89. Baztrd zegt

    1 juli 2008 om 14:03

    @ Oom Agent:

    1. Ja en? Als je een auto koopt of leased wordt toch ook naar die waarde incl. belasting gekeken?

    2. Ja, als je meer verdient moet je meer betalen… dit verbaast je?

    3. Als je privé een auto leased, wordt dan na een jaar je leasebedrag minder?

    4. Oh nee… dingen worden duurder! Och heden!

    De overheid rekent inderdaad niet zozeer op basis van reëele kosten, maar meer op basis van wat er binnen moet komen en wie daar hoeveel van dient te betalen… Bottom line is dat je als je je auto van de zaak privé gebruikt, je nog steeds goedkoper uit bent dan iemand die gewoon privé een auto koopt/leased. Wat heb je dan eigenlijk te zeiken? Waar het op neer komt is dat je van je baas een auto hebt die je privé niet kan betalen blijkbaar… dus, patsen met andermans geld, zielige pauper.

    Ik word inmiddels kotsmisselijk van dat kortzichtig, egoïstisch, zielig, pauperig, leasend gepeupel.

    Login om te reageren
  90. BMW Driver zegt

    3 juli 2008 om 16:35

    Die hele bijtellingswet is puur en puur gebaseerd op afgunst. Omdat een paar ambtenaren niet in staat zijn om eens echt werk te zoeken, gaan ze maar een spelletje spelen: ” Ik niet…….dan jij ook niet, of je gaat ervoor betalen”.

    Login om te reageren
  91. Sniffie zegt

    3 augustus 2008 om 20:22

    De controles op zich is niks mis mee, echter heb ik steeds meer mijn vraagtekens bij alle controles die je tegenkomt. De identiteitsplicht is prima hoor, maar het continue controleren heeft meer weg van de Duitse Gestapo in de oorlog. Het lijkt er steeds meer op dat vrijheid in Nederland een hele andere definitie krijgt dan in andere landen van de wereld. Iedere Nederlander leeft tegenwoordig in een verkapte vorm van TBS.

    Balkenende zij het zelf ooit “Laten we blij zijn met elkaar”, ik krijg in Nederland steeds meer het gevoel dat de mensen elkaar het licht niet meer in de ogen gunnen.

    Rijdt bijvoorbeeld maar eens een dag in een BMW, en iedereen denkt dat je crimineel bent. En als het even tegenzit, zal je op de grens ook weer worden gecontroleerd. Waarom? Is het niet het grote Europa? Niet dus, nog steeds controles en dit soort praktijken.

    Het is allemaal tegenspraak van de regering!!! Dit is toch de EU, met de open grenzen? Hoe kunnen we dan nog spreken van één Europa als we er gaan staan controleren op de grens? Wat is toch het nut van dat Europa? Waarom niet gewoon dan de grenzen weer dicht… Wat wil de regering nu. “En zij moeten dit land besturen?”, als het even meezit dat gaan we dadelijk aan de grens nog vragen om uit te stappen en preventief te fouleren, ook bij de NIET LEASERIJDER, maar dan in het kader van veiligheid?

    Het is gewoon het spel van de overheid en dit is slechts een begin!!!

    EN VOOR ALLE NIET LEASE RIJDERS, die denken nu goed af te zijn…
    wees maar niet bang, want v.a. 2011 gaat de Douane en KMar alsnog iedereen met de auto aan de grens controleren.

    Welkom in de wondere wereld van Wouter Bos, waarin iedereen zal worden genaaid tot gij zult bloeden!

    De overheid; “wij vinden altijd wat om je te pakken en bestaat het nog niet, dan bedenken we wel wat!!!”.

    Of het nu gaat om de lease-rijder of over de niet lease-rijder, genaaid worden en zijn we toch allemaal. Dit is alleen maar een ingevoerde regel om de kosten te dekken, die dadelijk komen met de kilometer heffing.

    Met de kilometerheffing zullen veel mensen de auto laten staan of verkopen. Dit tekort moet worden opgevuld door de leaserijders, die wel moet blijven rijden…

    De overheid is gewoon goed in vooruitdenken en weet de goedgelovige Nederlander er altijd in te laten stinken… ;)

    Dit toont alleen maar weer aan, dat wij als burger binnen deze staat niks meer zijn dan een doodgewoon nummer, welke goed zijn voor de staatskas. Wie denkt meer te zijn, die moet een ander maar eens wat gunnen en dit is puur voor jezelf!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North