• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zijn 26 inch wielen onder een Audi Q7 nog wel praktisch?

Auteur: MrBrown, gepost 23 augustus 2014 om 18:58 – 40 Reacties

Audi Q7 op 26 inchers


Alles is relatief. Dus in een tijd waar 18 inch wielen onder een Audi A1 heel normaal zijn, moeten 26 inch wielen dat onder een Q7 toch ook zijn?

Het Amerikaanse Giovanna Rims introduceerde daarom een nieuwe set wielen voor de inmiddels al wat verouderde Audi Q7. De strakke zesspakers hebben de naam Dramuno-6 en zijn zowel leverbaar in 24 als 26 inch. Groot, maar niet heel extreem. We zijn namelijk al wel wat gewend. Eerder zagen we 30 inch en zelfs 32 inch wielen in de wielkasten van een Q7.

Het ziet er niet onaardig uit, maar toch begint het vanaf ongeveer 24 inch behoorlijk onpraktisch te worden. Waar in hemelsnaam koop je in Nederland banden voor deze wielmaten? Geen bandenshop die dat op voorraad heeft.

En wat dacht je van het comfort? Óf je krijgt extreem dunne bandjes die bij elke drempel je kunstgebit onder je stoel laat verdwijnen, óf de totale wielomtrek neemt toe met het gevolg dat verhoudingen in de aandrijflijn niet meer kloppen en je tellers fiks afwijken. Dan laten we de hogere rolweerstand en brandstofverbruik nog even buiten beschouwing.

Nee, op een gegeven moment houdt het op, dan moeten er teveel consessies gedaan worden. Bovendien is het vanaf een bepaalde maat ook niet mooier meer en gaat het alleen maar om ‘groot, groter grootst’. Al zal dat moment bij iedereen anders liggen. Wat is jouw ideale velgmaat?
Giovanna Dramuno-6

Ook interessant!

  • Audi Q7 55 TFSIe rijtest video
  • Audi dealerschap onder water
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Q7, velgen

Vorig bericht: « Volvo bevestigt komst nieuwe driecilinder
Volgend bericht: Video: zo trek je burnouts, redneck-style »

Lees Interacties

Reacties

  1. dragspert zegt

    23 augustus 2014 om 19:05

    22″ is toch het maximale wat nog mooi is onder een Q7 lijkt me. Zelf zou ik liever voor 20″ gaan met een randje comfort rubber eromheen. Sowieso rij je dan ook niet voor lul hoor. En vergeet niet dat je met dit soort extreme bandenmaten bijna elke maand een lekke band hebt!

    Login om te reageren
  2. Flapkees zegt

    23 augustus 2014 om 19:11

    Praktisch niet.. Wel bad ass!

    (En je valt op, wat vaak de bedoeling is..)

    Login om te reageren
    • jrmpower24 zegt

      23 augustus 2014 om 22:05

      @Flapkees: alles behalve badass.
      Te grote wielen zijn gewoon sneu.

      Login om te reageren
  3. awesome zegt

    23 augustus 2014 om 19:15

    22″ op een SUV is voor mij wel de max.

    Het is toch wel afhankelijk van het model van de auto en het type velg.
    Een MiTo met 15″ stalen velgen en doppen ziet er extreem armoedig uit, maar met mooi 18″ lichtmetaal een wannahave voor mij.

    Overigens ben ik wel voorstander van OEM of goede velgen, dus actievelgjes van de bandentopper om de hoek doen me echt niets….

    Login om te reageren
  4. faster zegt

    23 augustus 2014 om 19:22

    21 inch is voor mij qua uiterlijk de max. Daarentegen houd ik wel van stug geveerde auto’s, maar dit lijkt me too much.

    Login om te reageren
  5. whoppie zegt

    23 augustus 2014 om 19:29

    Ti’s komkommertijd?

    Login om te reageren
  6. Carreza zegt

    23 augustus 2014 om 19:32

    Is een Audi Q7 nog wel praktisch?

    Login om te reageren
    • spotu2 zegt

      23 augustus 2014 om 19:41

      @Carreza: Om mee te rijden? Nee.
      Om over op te scheppen? Zeer zeker.
      Dat is tegenwoordig de enige reden om een SUV ipv een sedan te kopen.

      Login om te reageren
      • diederickslagter zegt

        24 augustus 2014 om 02:14

        @spotu2: nee, gaat erom dat het gewoon lekkerder rijd

        Login om te reageren
      • sulobb zegt

        24 augustus 2014 om 15:00

        @spotu2: Ook ruimte.

        Login om te reageren
  7. lambo4all zegt

    23 augustus 2014 om 19:35

    26 inch meer rolweerstand? Waarom dan? HOe groter de wielen hoe meer momentum en hoe makkelijker de wielen hun snelheid behouden.. Daarom heeft een fiets ook zulke grote wielen. HetZelfde zie je bij skeeleren. Wedstrijdrijders rijden op een groot diameter.

    Login om te reageren
    • MrBrown zegt

      23 augustus 2014 om 19:44

      @lambo4all: Klopt, maar bijna altijd gaan grotere velgen gepaard met brede banden, wat wel voor een hoger verbruik zorgt. Uitzonderingen als de BMW i3 even buiten beschouwing gelaten.

      Login om te reageren
    • Alexke zegt

      24 augustus 2014 om 02:02

      ik heb grote velgen nooit helemaal begrepen , je krijgt immers veel meer nadelen dan voordelen.

      Er is natuurlijk een mooie balans van velgenmaat , mijn E46 staat op 17 inch M velgen . ze geven een mooie look zonder al de andere nadelen .

      grote velgen zijn :
      Zwaarder.
      minder comfort
      minder remvermogen
      minder acceleratie
      hoger zwaartepunt
      ophanging kan het ongevederde gewicht niet te baas…
      enz.

      je hebt immers ook sidewall nodig bij trackdays
      http://i17.photobucket.com/albums/b79/DaveL485/PH%20shoot/DSCF1489Medium.jpg

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        24 augustus 2014 om 08:24

        @Alexke: grote velgen zijn vaak ook nodig met een groot remsysteem. Als je de 380mm schijven van de GT-R hebt, heb je inderdaad al 19-20″ nodig om die te kunnen huisvesten.

        Login om te reageren
  8. reistje zegt

    23 augustus 2014 om 19:36

    Persoonlijk zou ik 19″ of 20″ max doen.
    Groter bij een SUV hoort gewoon niet, dat is net alsof je een Ferrari koopt en die verhoogt.

    Maar ja velgen blijven subjectieve dingen.

    Login om te reageren
  9. gash zegt

    23 augustus 2014 om 19:38

    XXL velgen & Audi Q7: beide erg 2006.

    Login om te reageren
  10. escort77 zegt

    23 augustus 2014 om 19:40

    De ideale velgmaat is een paar mm meer dan de remschijven/klauwen.

    100″ is leuk, maar het nadeel is dat die 3″ remschijven dan zo iel overkomen…

    Login om te reageren
  11. stgp zegt

    23 augustus 2014 om 19:43

    Een mooie 20, maximasl 21″ onder ’n Q7 is wel de max…dit is clownesk!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 augustus 2014 om 19:46

      @stgp:
      Een Q7 is sowieso clownesk, ongeacht de velg maat.
      Hoe groter de Audi èh velgen hoe kleiner het..

      Login om te reageren
  12. lamborgfan zegt

    23 augustus 2014 om 20:14

    Praktisch? Ja zeker nu kan ik mn velgen wassen met de pleeborstel!

    Login om te reageren
  13. cthijs zegt

    23 augustus 2014 om 20:15

    Meestal kun je geen fatsoenlijke bocht meer maken zonder dat alles aanloopt .als het kan waarom niet

    Login om te reageren
  14. cadirk zegt

    23 augustus 2014 om 20:46

    Mijn ideale velgmaat? Kruiwagenwielen, 13 inch onder mijn polo.
    Lekker comfortabel met die hoge banden die er bij horen.

    Login om te reageren
  15. berlinetta zegt

    23 augustus 2014 om 20:56

    21 inch is een mooie maat, 20 zelfs ook nog. Alles daarboven is niet mooier en funest voor het comfort. Alles kleiner dan 20 inch vind ik voor een SUV dan weer een beetje te klein (als je tenminste een stads-SUV hebt dan).

    Login om te reageren
  16. marcus zegt

    23 augustus 2014 om 21:14

    Ik hoef niet groter dan 17″ op mijn volgende auto. Ik heb al 3x de 18″ velgen op mijn V70 kapot gehad en het comfort is met de 17″ winters veel hoger dan de 18″ zomerset…

    Login om te reageren
  17. rolov zegt

    23 augustus 2014 om 21:21

    Ziet er goed uit. En op die wegen daar heb je toch geen goede banden nodig? (sarcasme he)

    Login om te reageren
  18. tpa80 zegt

    23 augustus 2014 om 22:01

    Ben een van de weinige denk ik die het wel mooi vind. vind dit nog net gaan.
    Rij zelf ook het liefst op zo plat mogelijke bandenmaat. Als ik velgen koop wil ik die ook zien en zo min mogelijk band. Helaas van 2 stapjes lagere band naar een stapje hoger gegaan, scheelt weer wat geschraap in dit drempelland
    Ideale velgenmaat ligt wel aan het model. Rij nu 17″ , 19″ staat in de planning

    Login om te reageren
  19. nvn1993 zegt

    23 augustus 2014 om 22:31

    Had een tijdje geleden 18″ op mijn mercedes en dat vond ik stiekem wel perfect. Was heel erg comfortabel. Nu heb ik 19″ op mn 5-serie en ondanks het feit dat ik het mooier vind, rijdt het minder fijn dan 18″.
    Maar op een q7 is 21″ volgens mij perfect qua looks/comfort.

    Login om te reageren
  20. rsturbors zegt

    23 augustus 2014 om 22:47

    Not my cup of tea.

    Login om te reageren
  21. schuimbekje3 zegt

    23 augustus 2014 om 23:08

    In mijn optiek mogen velgen alleen groter worden wanneer dit noodzakelijk is om de remschijven kwijt te kunnen. Niet eerder. In het land waar men nog steeds denkt ‘groter=beter’ moet je niemand serieus nemen. Die denken dat een Golf nog een status auto is.

    Login om te reageren
  22. series2 zegt

    24 augustus 2014 om 01:35

    Auto voor mensen met weinig zelfvertrouwen……

    Login om te reageren
  23. diederickslagter zegt

    24 augustus 2014 om 02:13

    Mijn vader had eerst 21′ onder zn Q7, vond hij niet lekker rijden dus had hij er maar 18′ onder laten monteren, dat zag er niet uit dus zijn we overgegaan om 20′, reedt ook niet fijn. Nu is de Q7 weg. Slechte auto voor je rug.

    Login om te reageren
    • heer zegt

      24 augustus 2014 om 03:45

      @diederickslagter: hahahahhaahahaha

      Login om te reageren
    • 599gto zegt

      24 augustus 2014 om 11:00

      @diederickslagter: Dus wat een ander denkt en hoe je bij ´hen´ overkomt is belangrijker dan je rug (gezondheid).

      cool

      Login om te reageren
      • diederickslagter zegt

        24 augustus 2014 om 11:30

        @599gto: uh nee, ik heb dus eigenlijk juist gezegd van niet..

        Login om te reageren
  24. heer zegt

    24 augustus 2014 om 03:44

    HahhahahhhaHaaahha

    Login om te reageren
  25. E34M5Touring zegt

    24 augustus 2014 om 10:50

    23Inch GTS wielen onder de Cayenne. Rijdt prima, we hebben 21inch winterwielen, die hebben minder last van spoorvorming maar verder weinig verschil. Staat ook mooi vind ik. 315/35/23 voor en achter. 26inch vind ik dan net teveel. Vind de Q7 het mooist op die V12 TDI wielen, 21/22 inch ofzo.

    Login om te reageren
  26. draadloos zegt

    24 augustus 2014 om 12:19

    Heb 20 inch, anders passen de ceramischr remmen niet..

    Login om te reageren
  27. sydney zegt

    24 augustus 2014 om 12:54

    Het is zeker zo dat af fabriek grotere wielen worden gemonteerd,en dan heb ik het niet eens over de absolute topmodellen.De Astra van mijn ouders staat op 19″ de Insignia van mij, en die mijn van broer op 20″ en de Giulietta van mijn vriendin ook op 19″ Maar ergens houdt het ook een keer op.De max onder een auto als een Q7 ligt imo wel op 22″ en dat is nog op het randje.

    Login om te reageren
  28. sanki zegt

    24 augustus 2014 om 14:09

    Laat die hype van veeel te grote velgen maar lekker in de USA. Totaal onpraktisch en echt lelijk….

    Login om te reageren
  29. draymond zegt

    24 augustus 2014 om 17:49

    Mooie velgen maar 21 inch is beter

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North