Alles is relatief. Dus in een tijd waar 18 inch wielen onder een Audi A1 heel normaal zijn, moeten 26 inch wielen dat onder een Q7 toch ook zijn?
Het Amerikaanse Giovanna Rims introduceerde daarom een nieuwe set wielen voor de inmiddels al wat verouderde Audi Q7. De strakke zesspakers hebben de naam Dramuno-6 en zijn zowel leverbaar in 24 als 26 inch. Groot, maar niet heel extreem. We zijn namelijk al wel wat gewend. Eerder zagen we 30 inch en zelfs 32 inch wielen in de wielkasten van een Q7.
Het ziet er niet onaardig uit, maar toch begint het vanaf ongeveer 24 inch behoorlijk onpraktisch te worden. Waar in hemelsnaam koop je in Nederland banden voor deze wielmaten? Geen bandenshop die dat op voorraad heeft.
En wat dacht je van het comfort? Óf je krijgt extreem dunne bandjes die bij elke drempel je kunstgebit onder je stoel laat verdwijnen, óf de totale wielomtrek neemt toe met het gevolg dat verhoudingen in de aandrijflijn niet meer kloppen en je tellers fiks afwijken. Dan laten we de hogere rolweerstand en brandstofverbruik nog even buiten beschouwing.
Nee, op een gegeven moment houdt het op, dan moeten er teveel consessies gedaan worden. Bovendien is het vanaf een bepaalde maat ook niet mooier meer en gaat het alleen maar om ‘groot, groter grootst’. Al zal dat moment bij iedereen anders liggen. Wat is jouw ideale velgmaat?
40 reacties
(En je valt op, wat vaak de bedoeling is..)
Te grote wielen zijn gewoon sneu.
Het is toch wel afhankelijk van het model van de auto en het type velg.
Een MiTo met 15″ stalen velgen en doppen ziet er extreem armoedig uit, maar met mooi 18″ lichtmetaal een wannahave voor mij.
Overigens ben ik wel voorstander van OEM of goede velgen, dus actievelgjes van de bandentopper om de hoek doen me echt niets….
Om over op te scheppen? Zeer zeker.
Dat is tegenwoordig de enige reden om een SUV ipv een sedan te kopen.
Er is natuurlijk een mooie balans van velgenmaat , mijn E46 staat op 17 inch M velgen . ze geven een mooie look zonder al de andere nadelen .
grote velgen zijn :
Zwaarder.
minder comfort
minder remvermogen
minder acceleratie
hoger zwaartepunt
ophanging kan het ongevederde gewicht niet te baas…
enz.
je hebt immers ook sidewall nodig bij trackdays
http://i17.photobucket.com/albums/b79/DaveL485/PH%20shoot/DSCF1489Medium.jpg
Groter bij een SUV hoort gewoon niet, dat is net alsof je een Ferrari koopt en die verhoogt.
Maar ja velgen blijven subjectieve dingen.
100″ is leuk, maar het nadeel is dat die 3″ remschijven dan zo iel overkomen…
Een Q7 is sowieso clownesk, ongeacht de velg maat.
Hoe groter de Audi èh velgen hoe kleiner het..
Lekker comfortabel met die hoge banden die er bij horen.
Rij zelf ook het liefst op zo plat mogelijke bandenmaat. Als ik velgen koop wil ik die ook zien en zo min mogelijk band. Helaas van 2 stapjes lagere band naar een stapje hoger gegaan, scheelt weer wat geschraap in dit drempelland
Ideale velgenmaat ligt wel aan het model. Rij nu 17″ , 19″ staat in de planning
Maar op een q7 is 21″ volgens mij perfect qua looks/comfort.
cool