
De EU moest er even over nadenken, maar het pakket met heffingen tegen de Verenigde Staten is bekend.
Terwijl China en Amerika elke 24 uur elkaar nieuwe tarieven opleggen, is de Europese Unie wat gematigder. Zoals wel vaker. Nadat ook wij vorige week tarieven om de oren kregen komt de EU eindelijk met een tegenreactie na overleg met de lidstaten.
Tarieven voor Amerikaanse motorfietsen
Het saaie gedeelte mag je meteen vergeten. Namelijk dat er tegenmaatregelen komen op maïs, rijst, graan, kip, fruit, hout, kleding, tandzijde en.. motorfietsen. Hey wacht, motorfietsen. Nu begint het toch interessant te worden. Reuters mocht het lijstje inzien.
Het ‘goede’ nieuws is dat Amerikaanse auto’s niet duurder worden. Maar ja, die troep kochten we toch al niet. Met uitzondering van Tesla’s dan. Motorfietsen krijgen wel met importheffingen te maken.
De totale maatregelen zijn goed voor een handelswaarde van zo’n 21 miljard euro. Ter vergelijking, dat is iets minder dan de 26 miljard euro aan EU-export die door de VS nu extra belast wordt.
Het bekendste Amerikaanse motorfietsmerk is Harley-Davidson. Liefhebbers die net zo’n motorfiets overwogen zijn straks duurder uit. Maar Harley is niet het enige Amerikaanse motormerk.
Een kleinere markt, maar niet minder onbelangrijk zijn merken als LiveWire (ooit een spin-off van Harley-Davidson) en Zero Motorcycles. Deze kleinere bedrijven maken elektrische motorfietsen. Die zitten nog in de fase dat groei heel belangrijk is. Voor hen komen de tarieven als een klap om de oren.
Hongarije was het enige land van alle EU-lidstaten die niet instemden met het pakket aan maatregelen.
Trump heeft al laten zien dat hij niet terugdeinst met nog hogere tarieven als landen tegenstand bieden. Het is nu afwachten of The Donald de EU nog verder gaat pesten. Ik pak nog even wat popcorn, of is dat ook al duurder geworden?





Persoonlijk vind ik die heffing op hout veel vervelender. Dat kan nooit goed zijn voor de houtprijzen hier in het algemeen.
Voor bepaalde houtsoorten kan dat wel een probleem worden ja. Maar volgens mij komt er ook heel veel hout uit Canada, Zuid-Amerika, Scandinavië, Oost-Europa en een aantal Aziatische landen.
Maar goed, deze hele heffingenstrijd is per definitie slecht voor de wereldhandel; het hele systeem wordt verstoord en dat zorgt onherroepelijk voor hogere prijzen. Al bestaat er natuurlijk ook een kans(je) dat van bepaalde producten ergens lokaal overcapaciteit ontstaat waardoor prijzen dalen.
Er komt gigantisch veel hout uit canada en canada kan het nu niet kwijt aan amerika, dus de kans dat dat hout deze kant op komt en hout hier juist goedkoper wordt is ook niet uitgesloten.
Hout was al het nieuwe goud sinds de eerste lockdown.
We zouden een heffing moeten doen op Marvel films (van die eindeloze meer van het zelfde shit hebben we wel genoeg gehad), advertenties op Meta en Twitter. En in een latere fase op Netflix, Google, Youtube en Apple.
Alles van marvel +10000%
Blokkeer X en Facebook maar (puur gif en buitenlandse beïnvloeding); verbied Tesla (rijdend spionagemateriaal, we hebben vast wel een oorlogswetje uit 1783 die dat mogelijk maakt); heffingen op alles wat Apple in de VS maakt en/of ontwerpt.: mogelijkheden zat om alles te treffen dat Musk, Bezos en Zuckenberg in de portemonnee treft. Vervolgens de producten van de grootste republikeinse sponsors, zoals de staal-, papier- en medicijnbaronnen. Money talks.
Is het niet zo dat de meeste spullen uit de usa 🇺🇸 zowiezo een beetje ouderwets/conventioneel/ eenvoudig zijn? Welke auto uit de usa 🇺🇸 zou je willen hebben? Dodge Ram? Hopeloos ouderwets.
Tesla
Ouderwets houd wel in betrouwbaar.
Leuk voor de Motor Saloon hier in Amersfoort. Die verkoopt alleen Harley Davidson (en formeel ook LiveWire).
Voor dit soort apparaten kan ik er niet rouwig om zijn, zoveel van die midlife-leermannetjes met die ‘loud pipes save lives’-shit, wat een k^therrie maken die dingen! Een mooie sportieve motorfiets kan ik veel meer waarderen qua geluid, al wordt je hier in Amersfoort gek van die gasten die de rondweg als racebaan zien en het ‘‘s avonds leuk vinden om te revven (lees: je motor in de toerenbegrenzer houden..). Maar de gasten die dat hier doen zijn niet de echte liefhebbers, want dan ga je niet zo met je materiaal om. Laten we het houden op ‘een nieuw type motorrijders’
Slaat nergens op want HD motoren voor de eiropese markt worden in Thailand gefabriceerd en rechtstreeks hierheen verscheept. Dus alleen het ontwerp en het moederbedrijf zijn amerikaans. Juridisch dus geen zuivere koffie. Maar ja, in liefde en (handels)oorlog….
Update 10 april: de heffingen zijn 90 dagen gepauzeerd om ruimte te geven aan onderhandelingen.