Zijn auto’s met hoge Cw-waardes asobakken?

Auteur: , 81 Reacties

Naast alle tips die we dagelijks via de mail ontvangen (dank! Blijf ze sturen) zit er ook weleens een leuke vraag tussen om eens een artikel aan te wijden, waar dit een prima voorbeeld van is.

Dodge RAM SRT-10

De vraag luidt of een auto met een hoge Cw-waarde automatisch tot de categorie der asobakken behoort. De term “asobak” kan redelijk subjectief worden ingevuld, maar lezer Olivier geeft zelf met voorbeelden als de BMW X6 en de Chevy Avalanche aan dat we het in de hoek der grote SUV’s en pickups moeten zoeken. Nu we dat euvel hebben verholpen, is het nuttig om kort stil te staan bij de vraag wat eigenlijk met Cw-waardes wordt bedoeld. We hebben hier al een keer een stevig artikel aan gewijd (klik), een samenvatting kan echter geen kwaad.

Aan louter de Cw-waarde van een auto heb je eigenlijk helemaal niks. Dit getalletje ligt ergens tussen de 0,20 en 0,70 en geeft plat gezegd aan hoeveel luchtweerstand een bepaald oppervlak ondervindt. Uit deze (absoluut niet wetenschappelijk verantwoorde) definitie kun je al afleiden dat we nog iets nodig hebben om de luchtweerstand van een auto te bepalen, namelijk het oppervlak. Beide variabelen (Cw-waarde en oppervlak) dragen in gelijke mate bij aan de luchtweerstand die een auto ondervindt, terwijl de snelheid een veel grotere invloed heeft op de luchtweerstand. Check het in onderstaande formule waarmee je de luchtweerstand van een auto bij een bepaalde snelheid kunt berekenen:

F = 0,5 x ρ x v² x Cw x A

Waarbij:

F = de kracht die op de auto werkt, uitgedrukt in N (Newton).
ρ = (spreek uit ‘rho’) is de luchtdichtheid in kg per m³. Ga uit van een gemiddelde waarde van 1,23.
v = de snelheid in meter per seconde. Om van km/u naar m/s te gaan, deel je het aantal kilometers per uur door 3,6.
Cw = de Cw-waarde
A = het frontaaloppervlak in m²

Merk op dat de snelheid moet worden gekwadrateerd om tot een oplossing van de formule te kunnen komen en dus een veel grotere invloed heeft op de hoeveelheid luchtweerstand dan de Cw-waarde of het frontaaloppervlak.

Ferrari in de windtunnel

De drag area zegt veel meer over luchtweerstand

Verschillende media hanteren de drag area om aan te geven hoeveel luchtweerstand een auto ondervindt. Simpel gezegd: vermenigvuldig de Cw-waarde (Cw) met het frontaaloppervlak (A) en je hebt het de drag area te pakken, oftewel: drag area = CwA. Hiermee is feitelijk de vraag in de titel beantwoord, maar om het leuk te maken schotelen we je enkele voorbeelden voor die illustreren dat een auto met een hoge Cw-waarde niet per definitie een asobak is. Een auto met een stevige drag area is dat in sommige gevallen wel. Het kan echter ook gaan om een camper, een bestelbus, een pausmobiel en ga zo maar door.

Auto’s met een hoge Cw-waarde

Het ligt voor de hand dat vierkante hokken als de Hummer H2 en de Mercedes G-klasse een nogal forse Cw-waarde hebben. Deze auto’s noteren respectievelijk 0,57 en 0,54 en da’s behoorlijk fors. Een Caterham Seven heeft met 0,7 de hoogste Cw-waarde van alle productieauto’s en zelfs de Mazda MX-5 is nog goed voor een vrij stevige 0,38. Asobakken? Niet bepaald. De luchtweerstand van die laatste twee auto’s zal echter aanzienlijk lager zijn vanwege hun geringere frontaaloppervlak. Zo heeft de Mazda een oppervlak van 1,63 m², tegenover een gargantueske 2,93 m² voor de Mercedes G-klasse.

Pakken we de drag area uit de vorige alinea erbij, dan ziet het sommetje er als volgt uit:

Mazda MX-5 (NB): 0,38 x 1,63 m² = drag area van 0,62 m²
Mercedes G-klasse: 0.54 x 2.93 m² = drag area van 1.58 m²

Het spreekt voor zich dat de Caterham Seven een nog kleiner frontaaloppervlak heeft dan de MX-5, al zet de Caterham daar weer een aanzienlijk hogere Cw-waarde tegenover.

Caterham Seven

Auto’s met een grote drag area

Er zijn diverse lijstjes te vinden met de drag area van verschillende auto’s. We hebben enkele voorbeelden opgesnord om te illustreren dat een grote drag area inderdaad kan betekenen dat het om een asobak gaat, met de nadruk op ‘kan’.

Hummer H2: 0,57 x 4,32 m² = drag area van 2,46 m²
Dodge RAM 1500: 0,52 x 3.26 m² = drag area van 1,70 m²
Nissan Patrol: 0,52 x 2,71 m² = drag area van 1,41 m²

Terugkomend op het voorbeeld dat door Olivier zelf werd gegeven, de BMW X6:

BMW X6: 0,37 x 2,82 m²= drag area van 1,04 m²

Daarmee scoort de dikke Bimmer een stuk minder goed dan bijvoorbeeld een 5-serie (F10). Check het verschil:

BMW 5-serie (F10): 0,27 x 2,35 m² = drag area van 0,63 m²

De X6 heeft dus veel meer luchtweerstand dan een uit de kluiten gewassen sedan, maar doet het tegelijk wel weer stukken beter dan de écht grote jongens.

Conclusie

Uit enkel de Cw-waarde kunnen we lastig opmaken of een auto veel luchtweerstand ondervindt en of het een asobak betreft. De drag area is wat dat betreft een betere benchmark, al wil ook deze waarde weer niet alles zeggen. In elk geval zijn het frontaaloppervlak en de Cw-waarde in gelijke mate van belang bij het berekenen van de luchtweerstand en het spreekt voor zich dat de gemiddelde asobak een groter frontaaloppervlak kent. De gemiddelde pickup of SUV zal daarom meer luchtweerstand ondervinden dan een lagere en/of smallere auto.

We denken dat je om die reden beter kunt bepalen of een auto een asobak is aan de hand van het aantal parkeervakken dat je nodig hebt om ‘m te kunnen stallen.

Bovenste foto door @lennyhihi via Autojunk



81 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Zeker aso
Nergens goed voor die kamperbakken
Willen boven jou uitkijken
Moet ik nu een nog hogere kopen
En jij weer en nog hogere
En dan ik weer ………

Tot we tot de hemel rijken

Nee egoistische mensen in zulke kamperbakken
@bigfun: Juist ja.
@bigfun:

Ik kan alleen overdag rijden ..
Ander rij ik de maan aan ..
@bigfun: Ik ben er één van
@bigfun: je bedoelt zeker kampbakken. Is dat niet een beetje ouderwets of woon ze zelf op een kamp?
Iedereen die in zo’n srt ram rijdt, kan je niet serieus nemen.
@baklava: zo’n persoon durft wel uitgesproken te zijn.
@dutchdriftking: zeker weten dat het niet met het trekgewicht te maken heeft? De meeste Rams die ik zie rijden zijn van aannemers of trekken paardentrailers o.i.d..
@baklava: eerder iedereen die een Aygo of Up! bezit…
@mopar:

Nooit in een Aygo gereden, maar paar keer in een Up! gereden en dat is een best leuke auto om in te rijden.
@baklava: bij mij precies andersom. Wel in een Aygo en niet in een Up! Naja het was niet bepaald een enerverende ervaring zullen we maar zeggen…
@mopar: na een week in een splinternieuwe huur-polo slowmotion ben ik toch weer blij met de aygo. Heeft net wat meer “pit”, voor zover zulke auto’s dat bezitten. Maar die polo viel me qua rijden echt belachelijk tegen.
@thijsj: Naja ik ben een V8 gewend dus voor mij was dat even wennen. Verder was het meer als grap bedoeld hoor. Niet zo happen ;)
@baklava: nu nog beter als 1.0 tsi
@mopar: jammer deze reactie, een Aygo of Up eigenaar maakt deze keuze vaak vanwege het budget. Ik heb zelf 2 jaar op en neer gereden naar mijn opleiding HTS Automotive in een Chevrolet Spark op gas. Gekozen voor een Spark omdat ik 5 keer in de week 150 km moest afleggen en de auto dus ook moest kunnen blijven tanken.

Een auto kiezen doe je aan de hand van een pakket van eisen. Om iemand nou wel of niet serieus te nemen aan de hand van de auto vind ik erg kort door de bocht. Ik ken genoeg Up, Aygo, Picanto en Alto rijders die ik een stuk serieuzer neem dan jou…
@ozan: Als je Dodge Ram had gekocht had je erin kunnen blijven maffen ;) Had vast nog goedkoper uitgepakt ook! Plus dat je meer indruk had gemaakt op de PABO-meiden…
@davelepeef: aah, de PABO-meiden… Wat was het fijn dat het gros van de lokalen waar ik les had op de campus en met name op de PABO uitkeken. ^^
@ozan: viespeuk… ;)
@davelepeef: PABO meiden houden niet zo van auto’s .. Loopt in Arnhem op de HAN Campus idd genoeg leuks rond ;)
@ozan: tsja heel leuk allemaal maar ik neem zoiemand dus niet serieus. Ik reed ook iedere dag van Utrecht naar de UVA met een E39 530. Was geen goedkope keus maar ik deed het omdat ik een autoliefhebber was en omdat ik hard werkte voor mijn hobby. Als jij een spark op gas notabene reed dan kon jij het dus eigenlijk niet betalen. Wellicht had je dus een andere transportmethode moeten kiezen. OV wellicht.
@mopar: mwah niet kunnen betalen is een groot woord, ik deed ook graag andere dingen met m’n geld… hooghartig ventje he… :’)
@ozan: dat ben je idd ja :)

En als je zo’n wagen hebt moet je ook niet opkijken als mensen je niet serieus nemen. Net als ik morgen in een clownspak naar m’n werk ga en zeg “hey, neem mij eens serieus!”
@mopar: je manier van discussieren laat ook al niet veel te wensen over… vergelijkingen die als een lul op een drumstel slaan…
@ozan: laat wel veel te wensen over*
@ozan: Dankje, het laat idd NIET veel te wensen over ;) Daarnaast vind ik persoonlijk de vergelijking tussen een spark en een clownspak wel aardig.

@mopar: ik had mezelf al verbeterd, jammer joh. En zoals ik al zei; pakket van eisen. Maar blijf jij jezelf maar lekker de shit vinden in je E39, ik ga weer lekker verder met toeren door Turkije in een F10, aju. Xxxx
@ozan: haha typisch weer zo’n (jongen van Turkse komaf) die moet opscheppen over z’n wagen. Jammer genoeg voor jouw knul had ik die E39 toen ik 18 was ;) rijd nu toch wel een modelletje boven die van jouw :D

Veel plezier in dat land daar, blijf er vooral ;)
@mopar: De F10 is niet de mijne hoor, ik rij nogsteeds een bescheiden Fiesta 1.6 diesel uit 2012… ;) maakt het rijden in de BMW er niet minder leuk op hoor, vooral niet met het gladdere asfalt hier. :)

Een E39 is wat aankoopbedrag betreft al jaren geen challenge meer, ben 20 jaar en had voor het geld dat ik voor de Fiesta heb neergelegd ook makkelijk een nette E60 kunnen halen. Maarja zoals ik al zei(komt ie he, voor de derde keer) PAKKET VAN EISEN.

Achja, ik heb onderhand wel een beetje een schatting kunnen maken van je niveau, dus vind het welletjes zo. :) succes met je leven, vooral dat bord voor je kop laten zitten!
@ozan: je snapt het nog steeds niet he. Beschamend zeg…
@mopar: daarnaast, de uva, dat doe ik met die fiets nog..
@baklava: Iedereen die in een STR-rijdt kan je niet serieus nemen…

Check dit:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b7/3f/0d/b73f0da76fca6ccb777b47924a92a29c.jpg
@moveyourmind: man, als je dat écht serieus neemt breken d’r armpjes… ’t Kind zit zo te zien al weken vast in de wildernis, zonder voedsel, met dr dikke Dodge…
@baklava: mensen die geen ervaring hebben met zaken waar ze toch een mening over uiten, die kun je niet serieus nemen ;)
Boos worden omdat er te veel lucht verplaatst wordt..
Dat kan alleen in klein-denkend Nederland.
Wat een bak zeg zo’n SRT-10 Ram! Hoop er ooit een te spotten!

OT: Asobak heeft alleen iets te maken met de mening van iemand.
@toyotafortuner: In Den Bosch bij meubelzaak Rudy vd Zanden staat doordeweeks altijd een gele. Dikke bak met een ontzettend bruut geluid.
Ik vind het anders een bijzonder gave bak. Toont van lef als je er een rijdt. Moeten meer mensen doen een auto kiezen met je hart en niet nadenken over wat anderen over je auto zullen denken.
@autofanaat: helaas bezitten de meeste mensen in NL niet die mentaliteit
@mopar: mentaliteit is niet altijd het probleem, budget daarentegen…
@davelepeef: ken genoeg mensen die wel het budget hebben maar als het tijd is om een nieuwe wagen te kopen toch voor de “veilige” keuze gaan. Dat is gewoon jammer
Leuk stuk. Alleen opmerkelijk dat er eerst gesteld word dat de cw waarde tussen de 0,2 en 0,5 ligt, en vervolgens het eerste voorbeeld een cw heeft van 0,57. Verder zeker een leuk stuk!
@milieumeneertje: nee maar, iemand die het gelezen heeft! ;) Gaan we fixen.
Tijd voor een formule om te bepalen wanneer iets een aso-bak is!
Variabelen zijn chromen velgen, tribals op de ruiten, camber, noem maar op
@scottreeder: en 4 ringen op de neus!
@scottreeder: tribals op de ruiten zijn een hele sterke factor. Die mag wel tot de macht 3 mee rekenen.
@milieumeneertje: hmm. Er moet wel een duidelijk onderscheid zijn tussen aso-bak of pauperbak, vind ik. Tribals vallen meer in de laatste categorie…
@davelepeef: ik haal de begrippen even door elkaar. Ik moet u gelijk geven.
@milieumeneertje: @MauritsH ; dát is een leuk onderwerp, meest foute accessoires… Ik stem voor de plaktankdop!!!
@davelepeef: ik geniet altijd van wieldoppen met bronzen details. En van de spoiler met heel erg veel vloeiende vormen.
Mooi stuk weer! Ik heb een aantal jaren terug samen met een vriend gtracer.net gemaakt. Daarin namen we ook Drag mee in de formule voor dragracen. Veel drag was daarin dus niet gunstig.
Nee, audi’s zijn asobakken.
In NL is elke auto met een spoiler (fabrieks/halford) een asobak ..
@lincoln: Omdat het zo is.
Zal wel aan mij liggen maar ik heb de bijzondere eigenschap geen r**t te geven om wat anderen over mij en mijn voertuigkeuze denken. Ik rijd wat ik leuk vind en als dat niet in jouw beleving van “net” past dan zal dat toch eerder jouw probleem zijn dan dat van mij…
@mopar: aso?

Moeten wij maar tegen jouw muur aankijken
@bigfun: muur? Wat loop je nou te zwammen man. Ik zeik toch ook niet over de wagen die jij hebt? Tis volgens mij nog altijd een vrij land en als ik een bepaald soort auto wil rijden dan bepaal ik dat nog altijd zelf. Daar heb ik mensen zoals jij niet voor nodig ;)

Als je me een aso wilt noemen dan mag dat best, zoals in mijn eerste post beschreven heb ik daar totaal geen probleem mee :) want terwijl jij je druk zit te maken over mijn “muur” zit ik namelijk wel lekker van m’n leven te genieten.

Bang zijn om wat de buren wel niet zullen denken dat is echt typisch Nederlands. Sommige tradities hoeven geen stand te houden.

En eff een tip: als je het niet leuk vind om naar een bepaald soort wagen te kijken, draai dan je nek eff 90 graden naar links of naar rechts en dan zie je ‘m niet meer :D
@mopar: Even voor het gemak op wikipedia gekeken: Asociaal gedrag is een vorm van publiekelijk gedrag waarbij men geen rekening houdt met andere mensen of de omgeving. Dus, het is niet alleen zo dat je een aso genomed wordt, je omschrijving van jouw gedrag is bijna een kopie van wat hierboven staat? Kun je het leuk vinden of niet, het is wat het is. Asociaal gedrag.
@pomoek: zit wat in, maar als anderen een punt maken van zijn gedrag, zijn zij dan asociaal? :)
@davelepeef: volgens mij is dat technisch gesproken een “jij-bak”?
@pomoek: geen rekening houden met andere mensen. Mag jij mij eens uitleggen hoe het rijden in een bepaald soort wagen meteen betekend dat je geen rekening houd met andere mensen. Wanneer zijn we in Nederland zo mierenneukerig geworden dat alles meteen onderworpen moet worden aan een aso-test? Begin zo me langzamerhand ook een beetje af te vragen of dat bij sommigen wellicht geen verkapte vorm van jaloezie is.
@mopar: Niet helemaal duidelijk waarom jij die vraag aan mij stelt. Jij stelt, letterlijk: “ik heb de bijzondere eigenschap geen r**t te geven om wat anderen over mij en mijn voertuigkeuze denken”. Daar reageer ik op. Ik heb geen idee wat voor auto je rijdt, dus hoe kan ik daar nu een mening over hebben? Het kan net zo goed een Veyron als een Alto zijn, ik heb geen idee.
@pomoek:
Daar had je Wikipedia voor nodig…
Flink van je.
@bmwtouring: Nee hoor, kan ook in eigen woorden. Maar ik denk, we houden het netjes. Of hebt u liever een wat meer gezag aansprekende referentie?
@mopar: als ik wil opvallen rij ik wel in mijn F40, kunnen mensen tenminste nog netjes over mij heen kijken.

@bigfun: Alleen moet je dan zo hard trappen hè? ;)
@bigfun: ik kan bijvoorbeeld niet tegen ferraris, moet ik altijd zo van overgeven. Nu ben jij dus aso door een F40 te rijden en rekening te houden met mij. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Heel leuk dat je niet tegen een “muur” aan wilt kijken maar dat is je eigen smaak. Ik ken namelijk genoeg mensen die een Pick-up geweldig vinden om te zien.

Dus doe niet zo kleinzerig en gun andere mensen ook hun plezier zonder meteen een label aan hun achterste te hangen. Want u kent me helemaal niet en om meteen een inschatting van mijn willen en kunnen te maken op basis van de auto ik die heb is op z’n zachts gezegd niet slim.
@mopar: 17500000 mensen, smalle volgepakte straatjes, kom jij aanzetten pfffff

Je moet het zelf eens van buiten af zien
@bigfun: ik heb meer dan 1 auto. Als ik het centrum moet wezen dan pak ik wel mn BMW. Dus wat is het probleem nu precies?
@mopar:
Ik geef je 100% gelijk.
Jouw voertuig, dat is jouw keuze.
Daar doe je niemand kwaad mee, dus hoeft er hier ook niet zo over gekankerd worden.
Leven en laten leven.
@bmwtouring: zo is het! Gewoon anderen het licht in de ogen gunnen en dan zal het een stuk leuker worden op de weg ;)
met al z’n spoilers die zowat rechtop staan, is een formule 1 auto toch wel eentje met de hoogste Cw waarde. Meer dan 1,30 begreep ik. Rijdt Max nou dan de grootste aso bak van Nederland?
Ach het boeit allemaal geen zak. Zo lang we niet allemaal in elektrische auto’s op groen opgewekte stroom gaan rijden is het allemaal geneuzel in de marge. Alleen als we echt groene stroom gebruiken, dus niet van die windmolen bullshit maar zonneparken, osmosereactoren etc., zullen auto’s een significant kleinere uitstoot hebben. Of je nou in een Polo Slowmotion of in een Mulsanne Speed rijdt, elke auto is een vervuilend stinkding. Dat sommige mensen zich storen aan penisverlengend gedrag van anderen is hun probleem en maakt een auto niet meteen een asobak.
Het zijn meestal de bestuurders die er aso bakken van maken. Kwam dit weekend in Duitsland een Bulgaar in een X6 M blabla tegen. Meteen aan de kant zetten en controleren: aanschaf bon laten zien en bank betaling incl. uw inkomstenbelasting graag.
Ik denk dat we ons vooral druk moeten maken om het omlaag brengen van het gewicht van auto’s. Dat levert per saldo een enorme besparing in brandstof op. Een Golf 1100 uit 1974 weegt 750kg. Een Golf 1.0 TSI weegt 1.133 kg. Dat is een gewichtstoename van meer dan 50%. Het verbruik, nu ja, dat is natuurlijk het kampioenschap bull shitten, was 8,5 l/100km en is in 2016 4,3 l/100km. Het verbruik is dus gehalveerd. Dat kan dus door verder gewichtsbesparing behoorlijk oplopen!
@pomoek: klopt maar de ruimte van een Golf 1 komt meer overeen met een Up. Wat wegen die?
@davelepeef: Je hebt een punt, 890 kg.
@pomoek: luchtweerstand is al bij een relatief lage snelheid hoger dan de rolweerstand waarop het gewicht invloed heeft.
@swid: dat is wel zo, maar met name binnen stadsverkeer is gewicht van grote invloed ivm accelereren rond lage snelheden. Daarbij is luchtweerstand weer ondergeschikt.
Leuk artikel om te lezen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).