Zo stamp je in 5 jaar een supercarmerk uit de grond

Auteur: , 63 Reacties
Zo stamp je in 5 jaar een supercarmerk uit de grond

McLaren. De auto's spreken wellicht niet bij iedereen tot de verbeelding vanwege een vermeend gebrek aan "emotie" (wat dat ook moge betekenen), maar stiekem draait de toko van Ron Dennis als een trein. Hoog tijd om eens te kijken hoe de boys in Woking het voor elkaar kregen om drie jaar na de productie van de eerste auto winst te draaien.

Zomaar wat zaken die ons te binnen schieten als we denken aan McLaren:

  • Het merkt bouwt, in tegenstelling tot vele andere fabrikanten, geen SUV’s om de verkopen op te krikken. Inderdaad Porsche, we bedoelen jou. En Maserati. En Bentley. En Jaguar. En… Afijn, u snapt het idee.
  • Carbon heeft altijd een belangrijke rol gespeeld binnen McLaren. Denk aan de koolstofvezel tub die de basis vormt voor de diverse modellen.
  • McLaren maakt gebruik van één motor; de welbekende geblazen 3.8-liter V8.
  • Voor (bijvoorbeeld) de MP4-12C/650S koos McLaren voor een meer wetenschappelijke benadering. Emotie en dergelijke zaken koopt u maar in Maranello.
  • Volgens de Britten is de V12 een leuk museumstuk en in deze tijd niet mee relevant. Jammer voor ons, maar ze hebben absoluut een punt.
  • Dat brengt ons op het volgende puntje: heritage. McLaren heeft natuurlijk de legendarische F1 om naar te verwijzen en doet dit ook geregeld. De Britten zijn echter niet verplicht om, net als bijvoorbeeld Ferrari, V12-modellen aan te bieden “omdat dat nu eenmaal zo hoort”.
  • Je kunt van Ron Dennis zeggen wat je wilt. De baas van het bedrijf heeft echter wel visie en kennelijk werkt die ook. Denk alleen al aan de fabriek waar je letterlijk van de grond kunt eten omdat het er zo schoon is.

MP4-12C

McLaren bestaat toch al veel langer?

De fabrikant bouwde bijna 25 jaar geleden inderdaad al de McLaren F1, maar in de tussenliggende jaren is er op het gebied van personenauto’s weinig gebeurd. Bovendien was de F1 bij voorbaat al gepland als een special die in zeer gelimiteerde oplage zou worden gebouwd. Echt een productiemodel kunnen we het derhalve lastig noemen. Bovendien heette het bedrijf toen nog McLaren Cars, waar we tegenwoordig spreken over McLaren Automotive. Vandaar dat we de MP4-12C in dit verband zien als de eerste “echte” McLaren. Bovendien werd de Mercedes SLR McLaren inderdaad door McLaren gebouwd en deels ontwikkeld, maar het bleef een Mercedes.

Het begon allemaal vijf jaar geleden in 2011, toen de eerste MP4-12C (rijtest) de fabriek in Woking verliet. Gelukkig zag McLaren al snel in dat die naam absoluut niet tot de verbeelding spreekt, al was het “MP4”-gedeelte natuurlijk een overduidelijke verwijzing naar de Formule 1-auto’s van de toko. Overigens staat MP4 voor McLaren Project Four (aanvankelijk stond de M voor Marlboro). De afkorting werd gebruikt vanaf het moment dat Ron Dennis het roer overnam. Al gauw werd de naam van de auto veranderd in 12C en na de (grondige) facelift en de bijbehorende vermogensupgrade werd dat de 650S (rijtest).

De diverse modellen

Al vrij rap na de introductie van de 12C werd gecommuniceerd dat McLaren haar modellenaanbod zou onderverdelen in drie verschillende “series”. Dit werden de Sports Series (570S, 540S en 570GT), de Super Series (650S Spider en Coupé en de 675LT) en de Ultimate Series (P1 en P1 GTR). Zoals reeds vermeld maken al deze auto’s gebruik van dezelfde geblazen 3.8-liter V8, met verschillende vermogens. Bovendien kreeg het blok in de P1 en P1 GTR gezelschap van een elektomotor, om het vermogen op te stuwen naar respectievelijk 916 en 1.000 pk. Al deze verschillende auto’s werden in de loop van de afgelopen vijf jaar geïntroduceerd, waarvan de 570GT met z’n interessante bagageklep de meest recente is.

Succes, winst en verkoopaantallen

Ondanks het feit dat de fabrikant in z’n huidige hoedanigheid pas kort bestaat, wist McLaren in 2013 al winst te maken met de verkoop van personenauto’s. In 2014 ging het alleen nog maar beter en hetzelfde geldt voor 2015. Over het afgelopen jaar boekte McLaren een winst van maar liefst 23,5 miljoen GBP, omgerekend ruim 28 miljoen euro. Naar verwachting zal het aantal verkochte auto’s in 2015 (1.654 stuks) dit jaar worden verdubbeld, niet in de laatste plaats dankzij de introductie van de Sports Series. Daarmee komt het bedrijf nog niet in de buurt van Ferrari-aantallen, maar vergeet niet hoe lang het Italiaanse merk al bestaat.

fabriek

Vergelijking met andere merken

Met McLaren gaat het dus goed, ondanks dat het merk pas kort bestaat. Andere supercarbouwers hebben er een stuk meer moeite mee om binnen een paar jaar een merk van formaat neer te zetten. Het duidelijkste voorbeeld daarvan is Spyker, dat met Audi-motoren de vloer aan wilde vegen met de gevestigde orde. Over de huidige status van Spyker praatten we je onlangs bij. In een hoger segment vinden we Koenigsegg en Pagani. Beide merken bouwen en verkopen aanzienlijk minder auto’s dan McLaren, maar om zuivere verkoopaantallen gaat het bij dergelijke fabrikanten natuurlijk niet, al kunnen we wel concluderen dat ook dat intussen gevestigde namen zijn.

Verdere groei en de toekomst

Dat het financieel lekker loopt, wil niet zeggen dat de mannen in de fabriek met de voeten op het bureau flappen zitten te tellen. Het R&D-budget wordt immer verder opgeschroefd dus dat belooft wat voor de toekomst. Voor de accountants onder jullie: in 2015 werd een recordbedrag van 123,9 miljoen GBP besteed aan onderzoek en ontwikkeling. Daarnaast beslaat het dealernetwerk inmiddels 80 vestigingen in 30 landen. Alleen al in 2015 openden 12 nieuwe dealers hun deuren. Bovendien groeit het aantal werknemers behoorlijk rap. In 2014 had McLaren 1.283 werknemers. In 2015 waren dat er al 1.492 en naar verwachting komen daar in 2016 nog 250 werknemers bij. Zij moeten ervoor zorgen dat er voortaan 20 auto’s per dag kunnen worden gebouwd, waar dat aantal voorheen 10 stuks per dag bedroeg.

Het modellenaanbod van McLaren groeide de afgelopen jaren als kool en naar verwachting blijft het gamma voorlopig in omvang toenemen. Daarnaast zouden er plannen zijn voor een spirituele opvolger van de F1 inclusief de driezits-indeling, dus de toekomst heeft ongetwijfeld een hoop moois voor het merk (en dus ook voor ons) in petto.



63 reacties

Leuk artikel!!

En goed om te zien dat McLaren een flinke groei door maakt. Het is niet helemaal mijn merk, maar je kan niet ontkennen dat het ontzettend snelle auto’s zijn.

Enkele toevoegingen:
– Bij de Super Series hoort ook nog de 625C.
– En is de P1 LM niet de laatst uitgebrachte auto?
@berlinetta: goeie aanvullingen! De 625 is echter alleen te koop op bepaalde markten, dus die hebben we buiten beschouwing gelaten. Verder heeft McLaren zelf “niks” te maken met de P1 LM. Deze straatlegale P1 GTR is omgebouwd door Lanzante en niet door de fabriek zelf.
@MauritsH: Oh dat wist ik niet!. Toch frappant dat de lekkerste versie van de P1 (in mijn ogen dan) niet door de fabrikant zelf is gebouwd.
@berlinetta: sterker nog.. Lazante heeft er voor gezorgd dat er übehaupt een LM bestaat.

In de jaren ’90 toen McLaren de F1 in productie had werden er iets van 20 GTR’s gebouwd voor de racerij. (Long Tales -LT- niet meegeteld) In 1995 dacht ik haalde McLaren 5 podiumplaatsen met de F1 GTR, waarop Lazante (bedrijf dat met de F1 GTR racete) besloot om 5 GTR’s om te bouwen naar straat-legale versies. Aangezien het succes behaalt werd op Le Mans besloten ze om deze speciale F1’s (je verwacht het niet) ‘LM’ als toevoeging te geven. McLaren was zo onder de indruk van deze machine dat ze zelf een McLaren F1 LM hebben opgekocht van Lazante. Volgens mij een prototype, de XP1 F1 LM. Hierdoor bestaan er 6 heuse LM’s!

(Leuk feitje #1 ik heb een LM gespot op Le Mans – check profiel)

Wat is nou het mooie aan dit verhaal? Namelijk dat Lazante opnieuw 5 ‘LM’ versies van de McLaren P1 GTR mag maken! Hoe cool is dat?!

Tevens ook een leuk feitje #2 is dat de Sultan van Brunei 2 originele McLaren F1 LM’s in zijn garage heeft staan en dat hij opnieuw (zeggen ze) 2 McLaren P1 LM’s heeft gekocht. Wat moet die vent ermee.. Afijn.. Geld als water zullen we maar zeggen:)
Koenigsegg en Pagani opereren dan ook een klasse hoger (hoe gek dat ook mag klinken), die zitten in de hypercargroep, terwijl McLaren in diverse segmenten al auto’s hebben. Desondanks wel heel knap, maar persoonlijk doen mij de auto’s niet zo heel veel. Spreekt mij qua looks niet zo aan, afgezien van de P1 dan.
Toen de eerste auto’s van het ‘nieuwe’ McLaren werden onthuld vond ik ze niet gelijk mooi. Met name de kont vond ik simpel gezegd lelijk. Maar nu we een paar jaar verder zijn begin ik ze steeds meer te waarderen. De bovenstaande MP4-12C testauto waar Wouter mee reed vind ik een plaatje zo in het feloranje, staat hem erg goed. Toen de 650S werd geïntroduceerd hoopte ik er eigenlijk op dat de kont wat meer aangepast zou worden wat niet gebeurde. Maar nu vind ik dat minder erg dan toen. Een mooie blauwe 650S kan ik zeer waarderen. De P1 is natuurlijk een waar monster, maar ook die vond ik bij de introductie niet direct mooi. Nu vind ik hem steeds mooier worden en is het een ongelofelijk mooi stukje techniek. Maar de mooiste auto die ze tot zo ver hebben gebouwd in het nieuwe tijdperk is de 675LT. Dat vond ik gelijk al een prachtige auto.

Ja, McLaren doet het eigenlijk bijzonder goed. Een zeer knappe prestatie. Maar ik denk ook dat ze al aardig naam en faam hebben opgebouwd tijdens hun succesvolle Formule 1 periode, bij de F1 en bij de SLR McLaren. Ik denk dat dat ook een aardig steentje bijdraagt bij de succesvolle periode die ze nu doormaken. Maar voor de rest niets meer dan hulde voor het merk.
Erg mooi merk, als ik nu een supercar zou mogen uitzoeken dan zou het de 675LT zijn. Knap wat ze in zo’n korte tijd voor elkaar hebben gekregen!
Mooi stukje tekst!
Nou wil ik niet lullig doen, maar om nou te zeggen dat het modellenaanbod als kool groeide?
Ik zie het als 2 modellen: de P1 en die hele 540 – 675 reeks vind ik eerder model varianten.

Ook kan je het niet echt met Spyker vergelijken. McLaren kon al de meest technologisch geavanceerde auto’s bouwen; Spyker heeft dat nooit gekund. Ook waren de zakken van McLaren iets dieper op het moment ze hiermee begonnen.

Maar goed, mooi merk, mooie gedachte en ze zijn in een mooie niche gedoken.
@gregorius: als je het in 2 modellen opdeelt zou de eerste reeks 12c, p1 en 650 varianten zijn en de tweede reeks de 540 en 570. De nieuwe ‘instap’ modellen hebben een volledig nieuw ontworpen chassis.
Het grootste nadeel van de autos (buiten de prijs) vind ik de motor, als ik een super of hypercar zou kopen moet het een N/A zijn, turbos gooi je maar in je boodschappen autotje, bij supercars draait het niet om lage uitstootwaardes of verbruik, maar om snelheid en emotie etc
@spykerboy: Maar ze zijn ook snel… Mede door die turbo’s, me dunkt.

Ik snap je wel, maar turbo’s zitten tegenwoordig overal op.
@2wheeler: Turbo’s zijn voor ballerina’s.
@2wheeler: klopt, maar je kn ook veel power uit een NA krijgen, kijk maar naar ferrari, daar is de tdf een goed voorbeeld van, of een aventador SV… Kan me ook geen enkele turbo motor bedenken die zo goed klinkt als die 2 (in mijn ogen dan he!)
@spykerboy: Ik snap wat je bedoelt. Een ongeblazen motor klinkt vaak toch net even wat beter dan een geblazen motor, en aangezien geluid een groot deel van de beleving is snap ik dat dat voor jou een afknapper is. Helaas ontkom je er tegenwoordig niet meer aan dat er turbo’s en/of elektrificatie plaatsvindt. Het is vaak niet alleen beter (in de zin van sneller/krachtiger), maar ook schoner. Daar zit een supercarkoper niet op te wachten, maar de fabrikanten moeten nou eenmaal aan bepaalde milieueisen voldoen.
@Edge: snap ik ook dat ze er aan “moeten” voldoen, maar het is toch jammer, hoe goed turbo techniek ook is, het rijdt lang zo leuk niet als een NA motor…. Ookal wordt er gezecht dat de lag minimaal is, er is altijd een vertraging helaas… Nee liever wat langzamere oudere autos voor mij ipv turbo motoren!! 1x een turbo auto gehad als hobby auto, nou dat zal niet snel meer gebeuren!!
@spykerboy: het gaat gewoon om de performance / gewicht ratio, maar ook de grootte van het blok, waar turbo’s beter scoren. Het is niet voor niets dat Ferarri met de 488 het NA pad heeft verlaten.
@bfvo: het is natuurlijk Ferrari, niet Ferarri…
@bfvo: sure, een turbo motor heeft meer rendament etc, maar dat is een rationeel iets, een supercar koop je niet met je rationele verstand maar met je gevoelens, en ik vind turbos meteen alle emotie van een auto weg nemen (en ja ik heb genoeg sport autos met turbo gereden, ook nieuwe maar vind ze eigenlijk nooit leuk genoeg dat het mij hebberig maakt)
@spykerboy: ik word wel een beetje hebberig van een 650S spider of 570 GT :-) Maar goed, de heren van McLaren willen de best mogelijke auto maken en daar horen tegenwoordig turbo’s bij. Blijkbaar zijn er zat mensen in McLaren’s doelgroep die het gebrek aan een NA geen probleem vinden getuige de verkoopcijfers. “Emotie koop je maar bij Ferrari” las ik ergens.
@bfvo: helemaal waar, als ik in mijn vrienden kring kijk, willen de meeste turbo autos, ze zeggen allemaal omdat ze het gevoel van een inkomende turbo zo lekker vinden, ik denk dat iedereen liever een N/A rijdt, maar liever turbo autos kopen omdat het gewoon veel goedkoper is om die sneller te maken dan een N/A, en in de basis veelal goedkoper zijn…
Geweldig merk. Een soort Britse Porsche, maar dan veel exclusiever en zonder dat er SUV-cashcows met hetzelfde logo rondrijden.
@perry_snijders: misschien komt dat nog ooit?
@stfu: Ze zeggen zelf luid en duidelijk van niet. ‘Want we maken al winst.’
@perry_snijders: ze zeiden ook: in 2016 gaan we van mercedes winnen in F1
Interessant artikel! Mclaren is echt een tof merk zit een beetje tussen de Ferrari en Lambo in. Wat meer afwisseling in de supercar wereld is echt niet gek.
@redbee5: Tussenin? Dat slaat als een tang op een varken.
In 5 jaar tijd meer auto’s verkopen en beter presteren dan een volumemerk als Alfa Romeo….
@Rick-dos: “meer auto’s verkopen dan een volumemerk als Alfa Romeo”….

Als dat zo is is of McLaren een volumemerk of Alfa Romeo géén volumemerk, maar een fabrikant van heel exclusieve auto’s.
@moveyourmind: Óf dat het echt heel slecht gaat met Alfa.
@Rick-dos: Nog 5 jaar en dan is Alfa of geschiedenis of het nieuwe model heet Alfa Romeo babi pangang
@aadnus: bedoel je daarmee dat Indonesiërs Alfa gaan overnemen..?
@lotuselises2: Ik kon/kan geen Chinees gerecht verzinnen. Ik ging er van uit dat niemand t zou opmerken.
@aadnus: hondenhersenen? :-)
@bfvo: “Alfa Romeo Cervello di Cane” dus. In t Italiaans klinkt alles goed.
@bfvo: Of “Alfa Romeo Gǒu nǎo”
Beetje de audi vd supercars, 1x alles ontwikkelen voor de rest uitsmeren in 15 modellen
@lekkaah: Met het verschil dat ze bij Audi in principe gewoon de middelen hebben om meerdere dingen te ontwikkelen, terwijl McLaren het doet omdat het zo met een klein budget alsnog een diversiteit aan modellen kan aanbieden.
@Edge: plus. Audi sowieso saai budmerk. McLaren uber awesome. Nog geen moeite mee iig
Het is ongelooflijk wat ze gepresteerd hebben, maar als ik een paar ton stuk mag slaan komt toch die andere snelle Brit voor de deur…..
@dutchdriftking: hoe kun je die twee nou met elkaar vergelijken? Caparo is een hele andere auto!
@dutchdriftking: hoe kun je die nou met elkaar vergelijken? De Noble is een hele andere auto!
We moeten ook niet vergeten Bruce McLaren himself al het maken van een straatauto als droom had. Zo is de McLaren M6GT, gebaseerd om de M6A racewagen, de eerste echte straatlegale McLaren. Het enige prototype van die wagen is vanaf het moment dat ‘ie gebouwd werd tot aan zijn dood door Bruce als daily driver gebruikt. Door zijn dood heeft de auto het productiestadium helaas nooit gehaald. Toch is zijn project niet voor niets geweest. Het was zijn droom om de snelste en beste supercar te maken, en die droom kreeg na zijn dood alsnog gestalte in de vorm van de F1.
Mooi stukje! Mclaren is in die 5 jaar tijd echt een topmerk geworden, met de 650s hebben ze echt een doorbraak voor gemaakt en nu met de 570s(mischien wel de mooiste auto te koop op dit moment) gaan ze echt hun slag slaan!
Mooi merk. Maar ik ben het niet met je eens als je stelt dat het merk pas een paar jaar bestaat. Je kunt de ervaring die ze hebben opgedaan met de F1 en dat ding van AMG terzijde schuiven als niet relevant. Die kennis had een merk als Spyker Noble of Pagani simpelweg niet in huis. Ik wil niet meteen zeggen dat een F1 team je een enorme voorsprong geeft bij het bouwen van straat auto’s maar die ervaring werkt zeker niet tegen je.
@pomoek: plus dat de naam al staat als een huis, je komt dus niet bepaald als nieuweling op de markt en hoeft dus geen bekendheid meer te verwerven.

Als Sauber continu bovenaan de F1 ranglijsten bivakkeert en ze komen over twee jaar met een straatauto (Sauber Supersports GT?) die elementen van hun formulewagens lijkt te hebben zal die ook vast en zeker aanslaan.
Mooi! Mclaren is een van mn favoriete merken, bouwt namelijk 1 auto van mijn droomcombo :)
Kan bijna elke supercar merk wel waarderen de een meer dan de ander, maar McLaren zeker ook.
Zeker na de legendarische F1 had iedereen toendertijd een zwak voor het merk.

Als het echt klopt dat McLaren met een F1 opvolger komt is dat nog beter.
Moest gelijk denken aan ”onze” supercar merk Vencer Sarthe zullen zij het redden? Op het internet vind je vrij weinig betreft verkopen, alleen eentje die richting Shanghai is gegaan.
Niet alleen zijn de autos lelijk en zonder eigen motor, McLaren zal altijd de geschiedenis ingaan als het meest valsspelende F1 team ever ooit, waarvan 5 werknemers door de Italiaanse OM vervolgd zijn en uiteindelijk onder nollo contendere zijn vrijgekomen, en het team wat de meest valsspelende F1 coureuer ever ooit in f1 gegooid heeft: Lewis Hamilton.
@john4545: zonder eigen motor? De motoren zijn speciaal voor McLaren van de grond af ontwikkeld. Weliswaar niet in huis, maar bij Ricardo, maar weldegelijk een eigen motor.
@HzR: ..maar het is geen eigen motor. Het is een V8 die ze met verschillende software in verschillende power output configs aanbieden. Dat vind ik ook zo nep. Het zal nooit, nooit Ferrari worden.
“In een hoger segment vinden we Koenigsegg en Pagani” DAT zijn supercarmerken, met zeer gespecialiseerde techniek. McLaren is een merk dat elke 8 maanden 4 of 5 pk erbij gooit op 1 en dezelfde V8, een paar nieuwe velgen en wat bodyworktierelateintjes en dat een nieuwe auto noemt.
@john4545: Die van Koenigsegg is misschien wel de meest bijzondere, zij komen niet uit de racerij en hebben ook geen groot concern achter zich staan (VAG). Horacio Pagani heeft jarenlang gewerkt en ervaring opgedaan bij Lamborghini.

Koenigsegg zijn ware straaljagers op wielen en Christian von Koenigsegg een man met passie en liefde voor het vak. Een echte vakman die je gunt, wat hij heeft verwezenlijkt in de afgelopen jaren is absoluut onvoorstelbaar. Hij staat iedereen te woord, is sympathiek en straalt zijn passie ook uit.

Ik zie hem in de toekomst nog wel een auto bouwen die een hogere topsnelheid heeft dan de Chiron.
@michaelcorleone: Exact! Ik heb zowel Pagani als Koenigsegg nog nooit horen zeggen:’wij willen concurreren met Porsche en Ferrari”. Het enige wat zei zeggen is: wij willen fantastische autos bouwen, met fabelachtige techniek. Ik heb een zwak voor de McLaren F1 want die is wel gebouwd met dat principe in het achterhoofd, door de magistrale Gordon Murray, en als hij hoofd van McLaren automotive was, zou ik er een stuk anders over denken waarschijnlijk. Zelfs de P1 is gewoon dezelfde V8 plus 200pk aan batterijen. Poehee, wat knap. Inderdaad, de Koenigeggs zijn de straaljagers van de weg.
Toen de MP4 uitkwam vond ik het niks maar ik zat er gister op mobile nog eens naar te kijken en ik moet zeggen dat ik hem eigenlijk best mooi vind. Meer ook omdat hij niet zo opvallend is vermoed ik.en toch dik 600 pk. Als ik het geld had en zou moeten kiezen tussen een 2hands Porsche of de MP4 zou il er toch over moeten nadenken. Ik weet het een Porsche is meer een daily driver maar dat rij je in de winter ook niet echt mee rond toch? Er zijn er zat die het wel ik weet het.
@rolov: daily driver slaat meer op onderhoudsvrij. De mp4 zat vol kinderziektes, en dure onderhoudsbeurten, puur om de naam.
@john4545: ok top. Ik wist van de kinderziektes idd. Maar ik dacht dat die met verschillende updates er wel uit waren gehaald.
@rolov: Dat klopt maar voor sommige dingen zoals faulty ruitenwissers is nooit wat gevonden. Het is jammer maar toch beetje stereotiepies voor Britse fabrikanten. Jaguar was ook hopeloos slecht, vooral electronica maar man, de xj series III is 1 van de mooiste sedans ever gemaakt. Dat kan ik niet van de mp4 zeggen :)

Smaak is natuurlijk subjectief. Ik heb zelf jarenlang een 911 gereden (993) en kan je verzekeren dat dat fijne autos zijn, ook voor in de winter, met als enige kostenpost een setje achterbanden om de 5k en ook de onderhoudsbeurten bleven onder de 3 nullen. (Ik regelde wel een winterstalling, dat dan weer wel.) Wat nog fijner is dat je een 911 zonder problemen voor je deur of waar dan ook kan parkeren zonder dat hij veel aandacht trekt. Zon MP4 zou ik toch stuk voorzichtiger mee zijn. Het is heel gek, maar die 911 leerde ik dat snel en exclusief toch ook niet te schreeuwerig moet zijn zodat je gewoon lekker jezelf kan zijn.
Je kunt van Ron Dennis zeggen wat je wilt. De baas van het bedrijf heeft echter wel visie en kennelijk werkt die ook. Denk alleen al aan de fabriek waar je letterlijk van de grond kunt eten omdat het er zo schoon is.”

Nou, wat een visie dat is zien we in zn F1 team, dat al vorig jaar mercedes ”hoofdpijn” zou bezorgen, en ”het 2de beste chassis heeft.”

Dennis zou nergens zijn zonder Mansour Ojeh en die slappe wmsc die mclaren gewoon 2 jaar uit F1 had moeten knikkeren. Dan was t over en uit geweest met Dennis.

Daarnaast is dat mensenrechtenschendende Bahrain voor 50% eigenaar van McLaren group. Zij pompen het geld erin, niet Dennis.
Volgens mij komt het ‘emotieloze’ vooral door top gear. Die mannen vonden dat de 12C nogal klinisch reed (lees perfect). Is ook wel een beetje zo natuurlijk door de turbomotor. De lijnen van die auto waren zelfs ook gewoner dan die van een R8 of zo. Hij was plat en breed, maar vrij saai voor de rest (vooral omdat we veel te verwend zijn de laatste 10 jaar qua designs, want hij is zeker niet lelijk). De huidige modellen lijken ook iets te sterk op elkaar om een echt uiteenlopend gamma te hebben. De 675lt voldoet ruim aan mijn verwachtingen, rest van het gamma lijkt gewoon op elkaar met hier en daar wat minder of meer vermogen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).