Saab 900 Speedster, zijn tijd ver vooruit

Auteur: , 44 Reacties

Een stoer design dat slechts beperkt bleef tot een protoype.

Saab 900 Speedster

Maar wat is ‘ie gaaf! Deze Saab 900 Speedster werd halverwege de jaren tachtig speciaal in samenwerking met een Zweeds autoblad gebouwd. Het design is afkomstig van Leif Mellberg. Hoewel Mellberg al een tijdje niet meer onder ons is, is de Saab dat nog wel. De auto zou op dit moment in bezit zijn van een verzamelaar uit Frankrijk.

Het prototype werd in amper drie maanden in elkaar gestampt. De cabrio is in feite een veredelde 900 Turbo, maar dan een stuk lager en stijver. In tegenstelling tot een reguliere 900 cabrio oogt de Speedster hoekig, scherp en een tikkeltje lomp. Drie fijne ingrediënten voor een stoere sportwagen. De twee bobbels achter de stoelen maken van deze Saab een echte Speedster. 1984 was simpelweg nog niet klaar voor deze Zweedse creatie. Maar ach, ze deden wel gekkere dingen in die roerige jaren tachtig.

Saab 900 Speedster



44 reacties

Op een of andere manier doet deze auto me denken aan Lotus
@thowmas97: inderdaad. Lijkt wel een Elan.
BMW 3 serie achterlichten?
@matter: ze lijken de op die van een E21, maar ze komen van een VW Scirocco II
@dizono: oh ja, nou zie ik het! đź‘Ť
@matter: zijn net te lang voor de E21.
Wat een geweldige auto. Mag zo in mijn denkbeeldige garage naast mijn denkbeeldige 900 Turbo Aero, en ander denkbeeldig leuk spul.
Nee, VW Scirocco achterlichten…
BX turbo voorkant!
Saab is een onwijs overrated merk.
@nidlaobud: néé Saab is gewoon geweldig
@1audi1: de nieuwe 159?
@1audi1: vandaar dat dit overschatte merk ter ziele is.
@toniominestrone: Saab is gewoon een gaaf merk met een eigen unieke identiteit en een rijke historie waar menig automerk jaloers op mag zijn.

De laatste jaren zijn niet de jaren waar je aan moet denken, maar in de jaren 70, 80 en 90 was saab lekker tegendraads en een sterk merk.

1 van de redenen dat het kapot is gegaan is dat de moederconcerns meer waarde hechten aan keiharde cijfers en winst en doordat Saab door het moeten gebruiken van bestaande onderdelen(van Opel etc) niet meer de auto’s kon maken die ze wilden.

Ik vind het jammer dat Saab ten Ziele ism
@estoque: bedrijfsdoel 1 om de continuĂŻteit erin te kunnen houden, is het maken van winst. Haal je dat doel niet, wordt het een hobby. Dus exit Saab.
@estoque: “doordat Saab door het moeten gebruiken van bestaande onderdelen(van Opel etc) niet meer de auto’s kon maken die ze wilden.”
Ehh. Doordat Saab weigerde standaard compenenten te gebruiken kwamen er geen nieuwe auto’s en zakten de verkopen in. Dat is niet de schuld van GM dat is de schuld van Saab.
@nidlaobud:
Saab is geweldig.
Gewoon de de matige GM technologie,maar dan in een chique jasje.
Jammer dat het ooit de nek is omgedraaid om het verlieslijdende Opel te financieren.
Alleen maar nette mensen in een Saab.
@martinus:

Idd .. Just another 159 ..
@martinus: Dat was pas vanaf 1990, en dat voor 50%. GM had SAAB volledig in handen vanaf 2000. Dit prototype is van ’84, en dus van uit de periode dat het samen met Scania nog onder het “echte” SAAB viel.
@martinus: Saab is onder meer zelden winstgevend geweest omdat ze juist niet klakkeloos de GM technologie overnam, maar deze bleef doorontwikkelen tot perfectie…

Bovendien was het ook genoeg andersom: Saab ontwikkelde turbomotoren en XWD systemen bijvoorbeeld die later hun weg vonden in andere GM producten.

Maar ach, dat wist je vast al wel…
@Svenska_Aeroplan_AB:
Geweldig mooi merk inderdaad Saab.
De buurman heeft de laatste 9-5,
Echt mooier worden sedan’s bijna niet.
@nidlaobud: ga je mond spoelen.
@nidlaobud:
Jij bent vast en zeker géén architect.
@nidlaobud: saab is gwn cool
Ik kan hem niet mooi vinden. Speciaal zal hij wel zijn maar ik meen er ook onderdelen van andere automerken in te herkennen. Zoals de achterlichten inderdaad. Ik neem aan dat de 2e foto bij een dealer in Frankrijk is gemaakt vanwege de andere Saabs, de showroom-achtige sfeer en het Franse handelaarskenteken op de auto?
@milan0:
Kan kloppen. Hij is in ieder geval gekentekend in het departement Pyrénées-Atlantiques, het meest zuid-westelijke departement van Frankrijk, aan de golf van Biskaje tegen de Spaanse grens. Geen verkeerde omgeving voor een Zweedse cabrio. Prachtige stranden met metershoge golven en vlakbij heerlijke bergwegen door de Pyreneeën.
@9000cse:

Garage VSA Bayonne .. Le Pays Basque ..

Waar de multi millionairs in een Renault Clio rijden ..
Idd het mooiste stukje (rode) aarde ter wereld ..
@rubenpriest
Saab CX & EX
http://www.saabplanet.com/saab-cx-ex/
Ik vind deze 2 ook wel de moeite van een artikel waard.
Vooral de EX is een “dik ding” (naar mijn mening)
@milan0: Die kende ik nog niet. Ze zijn inderdaad erg gaaf! Saab heeft sowieso hele mooie auto’s, doet me denken aan de wagens die KCperformance maakt, een tuner waarvan ik de auto’s moest keuren. (dat was bij mijn vorige werkgever, laten we het daar niet over hebben…) Retesnel ook, sommige projecten van ze. Niet kapot te krijgen die blokken.
@milan0:
Allemachtig, @milanO! Wat een beauties! Deze kende ik nog niet. Zou ik misschien dan toch nog mĂ©Ă©r om een Saab kunnen geven dan om mijn zo geliefde Volvo? Man! Dit wordt een moeilijke nacht……….
Meh doe mij maar een straightpiped 900 turbo 16 klepper! Mmm heerlijk
@theyoungsaablover: jij hebt mightycarmods aflevering ook gezien dus
@theyoungsaablover: nee? Mijn kennis rijd met deze setup en dat is een heeeerlijke wagen
Lomp ding. Saab-fans zullen ‘m wel mooi vinden, maar het is niks voor de gewone mens.
@sulobb: Saabs zijn inderdaad niet voor ‘de gewone mensen’… Daar zijn andere merken voor, VOLKSwagen bijv.
@Svenska_Aeroplan_AB: neen ik heb het niet over Saabs. Ik heb het over dit model. Overigens is het niet dat je Saab rijd dat je beter bent dan anderen.
Doe mij dan maar een 9-3 Viggen!
In het artikel lijkt het net of dit prototype gebaseerd is op de gewone 900 Turbo cabrio…

Die kwam pas twee jaar later, in 1986, op de markt.
@moveyourmind: Dat klopt ook niet… Voor de 900 Cabriolet zijn een aantal prototypes gemaakt obv de 900 Coupe. Dit is er 1 vsn
Zou corrado z’n neus hierop gebaseerd hebben?
@bassx: als die het niet is dan de Citroen XM wel.
Alleen andere velgen en hij is compleet
Ik vind hem gaaf. Niet perse mooi.
Driekwart van achter, die lijn naar voren bij de deuren, die bobbels op z’n dak, ik krijg een beetje een Koenigsegg gevoel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).