Het lijkt erop dat de geitenwollen sokken liefhebbers in Amsterdam nu echt helemaal knettergek geworden zijn. In de nieuwe verkeersplannen voor volgend jaar staat namelijk dat vanaf medio volgend jaar alle auto’s van voor 1992(!) VERBODEN zijn in het gebied binnen de ring A10. Kortom verkoop je auto maar of ga lekker buiten de ring wonen. Want die auto’s zouden namelijk veel te vervuilend zijn en daar houden we niet zo van. En daarnaast ligt er ook nog eens het plan om de parkeertarieven stevig te verhogen en ook nog eens de periode waarin betaald moet worden te verlengen. En die maatregelen zouden de stad maar liefst 31 miljoen euro extra opleveren! Hoe bedoel je de auto is een melkkoe!
Het college moet vandaag nog beslissen of al deze plannen er doorheen komen, maar het Amsterdamse bestuur kennende vrees ik het ergste. VVD-verkeerswoordvoerder Robert Flos staat in elk geval al op zijn achterste benen en hij beschuldigt de PvdA ervan dat ze twee beloften gebroken hebben met deze voorstellen. Ten eerste zouden de lasten voor de burgers niet verhoogd worden. En ten tweede zouden de parkeertarieven niet verhoogd worden.
Maar laten we niet vergeten dat er ook positieve kanten aan dit verhaal zitten. Misschien wordt het nu eindelijk mogelijk om een beetje normaal en zonder opstoppingen door het centrum van Amsterdam te crossen met je CO2 uitstotende Alfa Romeo 8C Competizione. (Bron: De Telegraaf)
Update 14:45: Persbericht Milieudefensie
Milieudefensie blij met milieuzone personenauto’s
Amsterdam volgt Europees voorbeeld voor schone luchtAmsterdam, 12 februari 2008 – De gemeente Amsterdam wil ook sterk vervuilende bestelbusjes en personenauto’s gaan weren uit de milieuzone in de stad. Milieudefensie is opgetogen over deze uitgelekte plannen van de gemeente Amsterdam om serieus iets te doen aan de luchtkwaliteit.
Ook andere voorstellen die in de uitgelekte plannen staan, zoals het verhogen van de parkeertarieven en meer ruimte voor autodelen, kunnen op de steun van Milieudefensie rekenen. ‘De Amsterdamse plannen om de luchtkwaliteit te verbeteren zijn een serieuze stap in de goede richting’, zegt Ivo Stumpe van de campagne Verkeer van Milieudefensie. ‘Met name het plan om in de huidige milieuzone ook de vieze bestelbusjes en personenauto’s te weren, zal veel helpen. Zeker in combinatie met een sloopregeling voor de meest vervuilende voertuigen, kan dit een bijna pijnloze operatie worden waar iedereen baat bij heeft’.
De gemeente Amsterdam volgt met de nieuwe plannen het voorbeeld van andere Europese steden, onder andere in Duistland en Engeland. De hoofdstad liep al voorop op het gebied van luchtkwaliteit, door een fors gebied aan te wijzen waar de smerigste vrachtwagens niet meer mogen komen. Stumpe: ‘Maar aangezien er tien keer meer bestelbusjes in de stad rondrijden dan vrachtwagens, is dit een logisch vervolg. De metingen van de GGD laten zien dat de luchtkwaliteit ondanks eerdere maatregelen nergens in de stad echt beter is geworden en op een aantal plaatsen zelfs slechter. De makkelijkste manier om de luchtvervuiling tegen te gaan, is uiteraard het weren van de grootste vervuilers’.
Milieudefensie is ook blij dat Amsterdam van plan is om via maatreglen zoals het verhogen van parkeertarieven, bezoekers aan te moedigen om met het openbaar vervoer te komen. Stumpe: ‘De verbindingen met de omliggende gemeenten en de rest van het land zijn prima. Als daar meer capaciteit komt zijn er ook geen parkeergarages aan de reeds overbelaste ringweg nodig.’
bram zegt
Dus ze gaan daar alle auto’s op jaar controleren? Gewoon doorrijden hoor :)
babbaloerie zegt
Lollercopter, ze slaan ook echt door hé nu :P
Floris zegt
De parkeertarieven verhogen? Je betaalt al goudgeld in Amsterdam om je auto te parkeren. Ik vraag me trouwens hard af of het juridisch haalbaar is om zomaar alle auto’s voor 1992 in de binnenstad te verbieden. Als ik een oude auto heb in in het centrum van A’dam zou wonen zou ik dus een groot probleem hebben.
Stelletje idioten.
Klaas zegt
Goed plan. Ik heb een nieuwe auto. Ik investeer in moderne techniek om het milieu te besparen. Toch moet ik op de ring west ook 80 rijden. Terwijl mijn auto een fractie uitstoot van wat er uit de uitlaat van dat smerige tien jaar oude witte dieselbusje voor mij komt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Luchtballonnetje van niks…
Hebben ook wat opgevangen van wat er in Londen speelt en gooien daar een balletje over op. Zowel juridisch als praktisch NOOIT haalbaar. GELUKKIG!
clijde zegt
Is dit geen discriminatie? Dus als ik in 020 rij, dan kan ik m’n oldtimer laten roesten? Dit slaat als een lul op een drum!
sacha zegt
Juridisch haalbaar? Ik denk het wel, want het wordt als milieumaatregel ingevoerd, en onder die vlag mag alles tegenwoordig.
Het is overgens analoog aan de http://www.umwelt-plakette.de/ in Duitsland en niet zozeer Londen.
Controle? Net als bij parkeren: Melkertbanen erop en ze creëren ook weer werkgelegenheid.
Andere steden gaan volgen, let maar op.
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
IK help het hopen voor de inwoners van A’dam. Maar vrees het ergste. One way or the other. 1 van de 2 gaat gewoon door. Gok dat het het parkeergeld wordt (is lekker makkelijk vangen)
Gok dat ze geen zin hebben in juridisch gesteggel of het wel of niet zou mogen om het te verbieden.
Amsterdam wordt wel weer een stuk mooier als alle rommel van voor 1992 van straat is ;) je hebt het dan over de 16 jaar oude auto’s he,…
jan de marketingman zegt
Nieuwe auto’s zijn vaak zo veel zwaarder dat ze het presteren met efficientere techniek alsnog meer te verbruiken. De vervuiling bij de productie van die nieuwe auto’s, die nodig zijn als oudere auto’s eerder vervangen moeten worden is ook niet te verwaarlozen. Maf idee…
PigPen zegt
Niet haalbaar?
Gewoon kentekenherkenning op de afritten bij de A10 installeren! Iedereen die A’dam ingaat met een oud lor krijgt automatisch de rekening gepresenteerd.
Tja, het is alleen jammer dat je bijvoorbeeld met je Benz 300 SL Gullwing of klassieke Ferrari ook niet meer welkom bent :(
D4D D-CAT zegt
stiekem vind ik het wel wat, dit iniatief!!
Moeten ze die 1992 wel laten meestijgen per jaar.
Dus in 2012 alle autos van 1996 er uit ;)
Laurens zegt
Daar gaan alle mooie klassiekers :(
Ben trouwens benieuwd hoe men dit in de bijlmer opvat.
sacha zegt
@Jan de marketingman: Er zit voornamelijk verschil in de uitstoot van daadwerkelijk schadelijke stoffen (CO, NOx, fijnstof) tussen oude en nieuwe auto’s:
http://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Over zuinig of niet wordt niet gerept. En over CO2 al helemaal niet. Maar daar komen ze natuurlijk later mee ;-)
@Laurens: De Bijlmer is buiten de Ring, dus daar mag het.
Daniel zegt
-edit: check!-
Anyway, als enige bron wordt De Telegraaf aangehaald. Ik neem aan dat er dan nog wel wat nuance aan het verhaal kan worden toegevoegd, in die zin dat mensen die reeds binnen de ring WONEN, en dus niet op bezoek komen, vast wel van hun auto gebruik mogen maken – dan wel tegen een meerprijs.
Overigens is het natuurlijk een ontzettend non-issue: wie woont er nou binnen de ring van Amsterdam en kan vervolgens geen auto jonger dan vijftien jaar betalen :D
sacha zegt
@Daniel: 80% van alle woningen binnen de A’dam Ring zijn sociale woningbouw woningen.
Een hoop mensen dus…
hans zegt
Echt hollands weer, het braafste jongetje uit de klas, kunnen we londen overtroeven. Kan ik mijn oude alfa wegdoen. Hij rijdt op lpg dus lekker schoon en heeft de productie gescheeld van ongeveer 4 auto’s ik geloof dat je dan weer helemaal gelijk staat met een nieuwe auto qua vervuiling. Het geheel is weer lekker helemaal niet onderbouwd met onafhankelijke rapporten. Gaan ze dan ook die scootertjes verbieden, die met hun tweetakt veel meer vervuilend zijn! Zal ook wel weer een race worden van welke stad in nederland weer het groenst wordt ,met onzinnige maatregelen elkaar overtroeven.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Sacha:
Maar in Berlijn zijn er catagorieën aangemaakt (met de welbekende, rode, oranje of groene sticker), dat zie ik hier niet echt terug. Het koppelen aan leeftijd vindt ik meer naar het Londense systeem neigen…
Wat betreft praktische haalbaarheid bedoel ik niet de controle, dat zal inderdaad wel lukken a.d.h.v. een paar Melkert-nsb’ers met een PDA die kentekens checken, maar meer de Amsterdamse mentaliteit. Dit zou wel eens de spreekwoordelijke druppel kunnen zijn. Muiterij! Anarchie!
Zoals je zelf al schreef:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/17/wanneer-komt-de-automobilist-nu-eens-echt-in-opstand#post-12035
Robin zegt
1992? Dat is toch het jaar dat de katalysator verplicht werd?
eric zegt
shit moet ik dan toch een nieuwe auto kopen heb nu een daf uit 1965
Alex zegt
Als alternatief massaal aan de tuk-tuk.
Justin zegt
Nee, alsof het wel zo eerlijk is om slurptax voor nieuwe auto’s in te voeren terwijl die veel minder vervuilend zijn dan oude auto’s…. Het zijn juist die oude bakken waar je vanaf moet en de overheid zou dus juist een verjonging van het wagenpark moeten aanmoedigen en niet een veroudering (door het structureel verhogen van nieuwprijzen wordt het immers voor bezitters van een oude auto steeds moeilijker om een nieuwe auto te kopen en zullen ze dus langer door blijven rijden in die oude vervuilende auto). Ach ja, het is een PVDA-plan, dus ik kan me niet voorstellen dat ze hun eigen achterban uit de auto willen gaan jagen. Het zal er wel op neer komen dat uiteindelijk alleen de parkeertarieven worden verhoogt en de regels voor de slurptax nog verder worden aangescherpt.
Justin zegt
Nee, alsof het wel zo eerlijk is om slurptax voor nieuwe auto’s in te voeren terwijl die veel minder vervuilend zijn dan oude auto’s…. Het zijn juist die oude bakken waar je vanaf moet en de overheid zou dus juist een verjonging van het wagenpark moeten aanmoedigen en niet een veroudering (door het structureel verhogen van nieuwprijzen wordt het immers voor bezitters van een oude auto steeds moeilijker om een nieuwe auto te kopen en zullen ze dus langer door blijven rijden in die oude vervuilende auto). Ach ja, het is een PVDA-plan en ik kan me niet voorstellen dat ze hun eigen achterban uit de auto willen gaan jagen. Het zal er wel op neer komen dat uiteindelijk alleen de parkeertarieven worden verhoogt en de regels voor de slurptax nog verder worden aangescherpt.
Peter zegt
Door onderscheid te maken speelt de politiek de automobilist weer tegen elkaar uit. Alle burgers mogen echter gewoon een betrouwbare overheid verwachten die met nwe regels niet hele groepen dupeert. Dat is wel aan de hand en ondanks dat ik een nieuwe auto rijd en in A’dam woon ben ik zeer tegen dit soort streken. Parkeertarief is al veel te hoog en oude auto’s zijn een zichzelf oplosbaar probleem in de tijd en zo erg is het allemaal niet hoor met die milieuvervuiling. Al een stuk beter dan in de goede oude tijd alleen zijn de normen nu veel scherper.
Bart zegt
Picture this,
Oma met Alto (bj ’91, 0.9 met kat) pakt fijnstof-bus naar ’t centrum,
Jonny met GTI (bj ’93 met 300k op de klok) blaast vrolijk de stad in!
Dik voor elkaar rakkers!!!
Jan groothuijse zegt
Voor alle nieuwe auto’s zijn schoner gelovers, nieuwe auto’s wegen over het algemeen een gruwelijke hoeveelheid meer dan oudere auto’s. Roet is niet zo zeer slecht voor het milleu dan wel slecht voor een stelletje aanstellers met asma. CO2 is slechts een deel van de vervuilig van een auto, die honderdduizend airbags worden immers allemaal van plastic gemaakt (carbon-footprint van een auto is niet goed (tenzei je een Merc S classe rijdt)).
In principe gelden alle nieuwe eisen nooit voor oude producten of diensten. Net als bijvoorbeeld een rijbewijs, veel van jullie heeft het recht met een enorme aanhanger en 3 glazen bier achter de kiezen te rijden terwijl dat rij-examen 3 keer zo makkelijk was als dat het nu is, zo werken nieuwe eisen nu eenmaal. Zo werkt dat dus ook bij nieuwere milleu-eisen, ze niet nu eenmaal niet van toepassing op oudere auto’s.
Katalysator is ook zo’n mooi pruts product, het verbrand alleen maar meer, zodat inderdaad minder CO onstaat, maar het wordt er niet zuiniger van, in tegendeel zelfs.
Dink zegt
ik word niet goed!!!
Lada zegt
Prachtig voor een overheid, dit soort plannetjes; lekker bezig voor het milieu en via de achterdeur ook nog eens de economie aan het stimuleren. Alle gedwongen nieuw gekochte auto’s als gevolg van dit soort plannen zijn vast niet slecht voor de staatskas. En wat leveren die oude bakken de staatskas nu helemaal op?
niels zegt
Denk eens aan de energie die er nodig is om een nieuwe auto te produceren.
En dat (als ze deze autos in Ned zouden maken) deze energie dan uit nieuwe kolen centrales moet komen……..pffffffffffffff
Laurens zegt
Ik weet nog niet wat ik ervan moet denken.. ’t is best drastisch. Maar zoals Sacha al zei, denk dat het gewoon ingevoerd word en de rest van NL snel genoeg volgt.
Merk dat ik een naamgenoot heb btw..
G. Bert zegt
Met hogere parkeertarieven maak je geen selectie tussen vervuilende “oude” auto’s of vervuilende benzineslurpers van dit moment. Ben benieuwd wat er met al die oude stinktaxi’s gaat gebeuren die je hier de hele dag ziet rondrijden. Schijnt dat in het weekend er nog zo’n 1500! naar Amsterdam afreizen. Misschien is het al zo, maar denk dat daar veel meer te besparen valt, idem dito voor de vrachtwagens. En ga liever wat aan files doen, of kom met echte oplossingen dan kwaad bloed te zetten met deze simpele lapmiddelen.
alfagusto zegt
lekker sociaal. voor lagere sociale klasses is wonen binnen de a10 al te duur en dan wordt autorijden ook al te duur. Zo jaag je alle arbeiders vanzelf naar almere en purmerend..Zelfs als liberaal lijkt me dat weinig solidiar;-)
replo zegt
ben ik even blij dat ik uit het oosten kom!
ja, alle wijzen komen toch blijkbaar hiervandaan.
Jan C. zegt
Interessant voorstel. Geldt het ook voor stadsbussen? brandweerwagens? Wie vangt dan dit op? Bussen en treinen zijn al overvol…
Chorizo zegt
Ach ja, 020 bankroet laten gaan is natuurlijk ook een oplossing voor de files in, van en naar daar.
Soms krijg je de indruk dat die groene jongens nog het liefst zouden hebben dat we allemaal kollektief hara-kiri plegen. Goed voor het milieu tenslotte.
Zoef zegt
Er helpt slechts 1 ding: stem ze eraf. Stem voor wie zich ronduit antigroen profileert. Al is het maar voor 1 keer.
Frank deH zegt
Misschien kunnen we ook alle bejaarden opruimen… scheelt ook een hoop poepluiers, medische kosten en gevaarlijk (met de nadruk op lijk) verkeer op de weg.
Lada zegt
Maar wie profileren zich dan anti-groen?
Racer X zegt
Reden genoeg om in het schone Twente te blijven. Rustige wegen, mogelijkheden zat om eens een verlaten drempelloos landweggetje af te raggen. Solidaire politie als je het een keer te bont maakt…
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt richting Randstad te vertrekken. :)
Alwood zegt
jaja, nou en of dat veel gaat schelen! pfew ik denk dat alle smog problemen ineens weg zijn!
tsja… als zij iemand liever met een Defender TD5 uit 2000 door de stad zien rijden dan in een Volvo 740 2.3 benzine, moeten zij weten :? De uitstoot wordt er in ieder geval niet minder om.
Ook weer geweldig hoe ze vanalles willen gaan verbieden maar niet 1 alternatief bieden. Laat ze dan Parkeergarages maken buiten de ring waar mensen die in amsterdam wonen gratis kunnen parkeren en met een metro die op zonneenergie rijdt naar huis kunnen pendelen.
Maar vooruitstrevend hoeft niet en het moet vooral geen geld kosten natuurlijk!
Turbopaultje zegt
Tjsa, dan zou de gemeente ADAm toch ook onmiddellijk het openbaar vervoer en oude energiecentrales in de regio uit de vorige eeuw uit dienst moeten nemen. En dat gaat heel wat minder makkelijk………..
fr@nk01 zegt
Om te beginnen, alleen Amsterdammers hebben het recht hier een oordeel over te vellen.
Grote bedrijven met personeel van buiten de stadsring, dienen zoveel mogelijk gebruik te maken van OV.
Bedrijven stimuleren zich te vestigen buiten de Ring A10.
Deze maatregelen zijn niet bepaald
uniek, zoals bekend gelden strengere vrijwel dezelfde regels in Duitsland en worden deze reeds toegepast.
Ironisch, de stedelijke druist in vs de landelijke politiek van Merkel(staat kennelijk met de rug tegen de
muur?).
Ik heb als stadsinwoner bijna dagelijks te maken met de steeds minder te accepteren ochtend-file en parkeerproblemen.
Deze maatregelen moeten genomen worden om de stad en z’n inwoners leefbaar te houden…
Uiteindelijk zal men ongetwijfeld stranden op een compromis, dus voor de tegenstanders…wij Amsterdammers zullen rekening
houden met beargumenteerde meningen, goed gemeend of irreëel onderbouwd…?
We zullen wel zien.
jagxj12 zegt
het is in nederland verdomme erger dan rusland in de jaren 80!! Het Kremlin in Den Haag. allemaal non-maatregelen die niks oplossen, symbool politiek.
Greg zegt
Ze killen de binnenstad hiermee… Te triest om aan te zien.. Oudere auto’s weren en NOG hogere parkeertarieven….!
Er zijn zat Amsterdammers die zoals ik nauwelijks nog in de binnenstad komen en eerder nog naar Amstelveen of zelfs verder rijden om te shoppen of een gezellige avond te hebben. Het is gewoon niet meer te betalen om in Amsterdam met de auto een toffe avond te hebben…
Erwin zegt
Partij van de Accijnzen toch?
Wat een mafkezen!
Maarten G zegt
@Greg
Maar Amstelveen hééft dan ook het mooiste winkelcentrum ;)
Voor mij zou dit een reden zijn om uit onze mooie hoofdstad te verhuizen, maar het lijkt me idd sterk of dit idee er door komt..
Yellomello zegt
Zelf ben ik in 2001 verhuisd uit Amsterdam, naar provincie Utrecht, en sinds 2006 woon ik in provincie Overijssel, waar je nog een huis kunt kopen zodat je je auto op je eigen oprit kan zetten en waar bijna nooit file is.
Zaterdag was ik even in Amsterdam, was een bult geld kwijt voor parkeren en heb nu een deuk in mijn voorste kentekenplaat en bumper doordat een lomperik met de trekhaak wel even er tegenaan butste.
Misschien zou het helpen om Amsterdam te voorzien van parkeerkorven die aan de binnenkant van de ring staan zodat je je auto ruim en veilig (bewaakt) kan wegzetten en verder met de metro / tram / bus moet. Dat vind ik niet zo’n erg plan, wel erg vind ik het om je auto ergens neer te zetten waar de lokale kansenjeugd je wagen molesteert.
Overigens heb ik een auto uit 11-2006 voorzien van dieselfilter en vind dat het woord ‘CO2’ in combinatie met ‘reductie’ te vaak gebruikt wordt om de automobilist een poot uit te draaien.
De overheid moet uiteraard maatregelen nemen maar wat Amsterdam nu van plan is vind hoop ik geen doorgang, het is erg onredelijk.
Wat natuurlijk ook idioot is is dat hybride’s nu met 14% bijtelling belast worden, zodra er teveel mensen in dat soort lease-autos gaan rijden schroeven ze de tarieven wel weer omhoog omdat ze andere te weinig geld binnenkrijgen.
Ik heb ook niet de oplossing voor alle verkeersproblematiek maar ben wel van mening dat de overheid onze portmonnee erg bekwaam leegmaakt.
(voorbeeld: ik heb een kleine loonsverhoging gekregen dit jaar, maar ga er wel op achteruit…raarrrrrrrrrrrrrrrr)
Thijs zegt
Tegen de tijd dat deze regel in het oosten komt heb ik net genoeg knaken om mijn droomauto te kopen (Ford Roadster uit 1932)
Das eigenlijk best KUT !!
Wouter Bos zegt
Bescherm ons milieu tegen politici!
Zullen we CO2 als handelsmerk en merknaam deponeren? Elke wethouder en raadslid die het woord durft uit te spreken klagen we aan.
MrSelected zegt
Dus de 540i van de buurman mag wel dagelijks rijden (wat hij ook doet..) en mijn ex-Golf II 1.3 uit 1987 zou te vervuilend zijn? Ik begin Amsterdam steeds meer zat te worden.. betaal nu al dagelijks 2.10 per uur aan parkeergeld. Als dat meer gaat worden haal ik het reisgeld om dagelijks vanuit Groningen te komen eruit..
Wouter Bos zegt
Ik zeg: geef Amsterdam, een autovrije dag. Deze keer afgedwongen door de burger. We blokkeren alle toewegen. Ook het OV.
Geen handel. Geen toeristen. Geen inkomsten op accijnzen en geen parkeergelden. Geen boetes.
Elke dag geen auto’s in of uit Amsterdam betekent 1/365e minder inkomsten voor de stad. En dus minder salarissen voor al die incompetente en doorgeslagen eco-hippies die er aan de macht zijn.
Eens kijken hoe lang ze zo’n belegering vol kunnen houden?
Juppe zegt
Ze zullen van voor 1993 (dus inclusief 1992) bedoelen, aangezien toen de 4-gassen test is ingevoerd. Overigens kan het zijn dat je een auto hebt uit 1992 die niet die test hoeft te ondergaan, en exact dezelfde auto uit 1993 wel. Er zit dus geen verschil in uitstoot, maar alleen het bouwjaar en de daaraan verbonden eisen zijn anders.
Overigens lijkt het me nogal een semi-zinloos iets, aangezien oude auto’s zichzelf wel opruimen. Ik rij in een auto uit 1990, en in/rond Amsterdam zie ik (relatief) erg weinig auto’s van ongeveer die leeftijd. Laat staan ouder.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Frank01:
Nou, van mij mogen ook niet Amsterdammers hun oordeel hierover geven hoor!
@ Wouter Bos (jeuk!!):
Ik ben het ermee eens! Dus nogmaals:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/17/wanneer-komt-de-automobilist-nu-eens-echt-in-opstand#post-12035
Opel Kadett 1991 zegt
Wij rijden in een Opel Kadett uit 1991 en rijden daar gemiddeld 1:15 mee en als we echt ons best doen ook nog 1:17. Dat is voor mensen met een moderne auto van hetzelfde formaat bijna onmogelijk. Wij rijden lekker verder in onze kadett!
Appelscha zegt
En wie rijden er in al die oude volvo’s en eendjes? Precies, de geitewollensokken. Maar goed, als die zelf niet meer in hun eigen stad willen rijden, mijn zegen hebben ze.
9000cse zegt
@ Frank deH
Wat heb je toch een prachtig toekomstbeeld van jezelf!
@ fr@nk01
OK! Maar alleen onder de voorwaarde, dat Amsterdammers dan ook geen oordeel mogen hebben over wat er verder in Nederland te gebeuren staat!
Zoef zegt
Zullen we CO2 als handelsmerk en merknaam deponeren? Elke wethouder en raadslid die het woord durft uit te spreken klagen we aan.
Nou Wouter Bos (sic) dat is nog `ns een idee.
DJD zegt
vind het nog wel oke, dan hebben we nu eindelijk geen last meer van de oude turkenbusjes en andere lelijke ouwe barrels. een beetje vernieuwing in gebouwen, maar dan nog wel ouwe karren ervoor? het ziet er tenminste een stuk netter uit.
sacha zegt
Persbericht Milieudefensie toegevoegd aan het artikel. Ze zijn in hun nopjes.
Greg zegt
@Maarten G
Absoluut.. ik verheug me steeds weer op een zaterdagje in Amstelveen shoppen en eten. Het parkeren is daar gelukkig ook een stuk betaalbaarder dan in het centrum van A’dam met het gevolg dat het geld gaat rollen daar in dat winkelcentrum.
Mensen zijn niet bang om hun auto een hele middag in A’veen neer te zetten. In amsterdam zou ik het al lang niet meer durven. Van 12:00 tot 18:00 parkeren in het centrum. Kost je al gauw meer dan €20,- alleen voor je auto!
Die oenen die de wetten in Amsterdam aannemen moeten begrijpen dat ze de economie in het centrum om zeep aan het helpen zijn.
Papa zegt
Waarom houdt de regering die sloopregeling tegen…. uiteraard omdat het teveel kost, als ze echt om het milieu zouden geven dan was dat de beste oplossing geweest, alle auto’s die sterk vervuilend zijn gesponsord vanuit de overheid slopen, maar ja, gezien het allemaal gaat om de groei van de staatskas heb ik het wel gezien in NL, ik vertrek zodra de mogelijkheid zich aandiend naar (vlak) over de grens
Iceman zegt
In Singapore mag je niet rijden met een auto ouder dan 6 jaar. Zodra die dat overschrijdt, wordt hij direct ge-exporteerd (o.a. naar Maleisie waar ze die auto’s weer volop rijden). Verbaast me dus niets dat deze ntwikkeling nu ook in Europa gaat beginnen.
rgseidl zegt
Ik begrijp niet waarom iedereen hier over verbaasd is. Er zijn Europese richtlijnen (dwz wetten) omtrent de luchtkwaliteit die nu eindelijk met behoorlijke vertraging in verschillende lidstaten worden omgezet.
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=12330
Het is juridisch dus geheel aanvaardbaar dat sterk vervuilende bronnen, zoals auto’s van voor 1992, door gemeentes worden geweerd. Integendeel, die gemeentes lopen het risico zelf voor de rechter gesleepd te worden als ze het niet doen. Of je nu echte oldtimers ook moet weren is een redelijke vraag. Ik zou er voor pleiten in ieder geval een keer per jaar een defile door de stad toe te laten.
De verhoging van de parkeertarieven staat eigenlijk geheel los van de maatregelen voor de luchtkwaliteit. De gemeente hoopt op flinke meeropbrengst, dus niet minder verkeer.
CasperH zegt
@ Frank01: lul niet man. Dus omdat ik niet in A’dam woon mag ik er niet iets van vinden dat ik meer parkeergeld betaal als ik bij mijn familie op bezoek ga? Of dat ik voor het laatste stukje een treinkaartje moet kopen? En dat ik straks in mijn youngtimer niet meer langs kan? Hou nou toch op!
Ik vind het een achterlijke regel. Laat ze de files rond Amsterdam eens verminderen, dat maakt tenminste een écht verschil. En de verkeersveiligheid wordt er ook niet groter op. Al die arme hippies in hun Kevers en 2CV’s, die kun je toch niet in een standaard golfje zetten? Nu herken je tenminste aan het type auto nog dat iemand waarschijnlijk apestoned achter het stuur zit ;)
janlaurenz zegt
Dus als ik het goed heb mogen er geen voertuigen van voor 1992 in Amsterdam komen vanwege de milieuvervuiling.Vanwege de luchtkwaliteit enz. In mijn ogen is dat discriminatie. Laat men onderzoeken dat oude auto’s schoner worden b.v met lpg of een andere betaalbare techniek. Parkeergelden nog duurder maken is ook discriminatie. Want dan kan ook alleen rijken naar Amsterdam. Millieudefensie is een nazistische organisatie die willen en wetens mensen discriminineert omwille millieu. Ze vergeten dat Nederland zo klein is dat we de smerige lucht uit omringende landen ook inademen. Nee, de auto wordt misbruikt om zakken te laten vullen, niet om echt mobiliteitsproblemen op te lossen. Millieuprobleem oplossen prima, maar doe dat autovriendelijk, dan pas ben je een held.
Jan C. zegt
vergeet niet dat fr@nk01 het alleenrecht op de waarheid heeft. Dat heeft hij in meedere discussies bewezen. Elk argument dat je noemt zijn van generlei waarde.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Jan C.!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat dat bericht van milieudefensie betreft:
IK STEL VOOR FLINK ACCIJNS TE GAAN HEFFEN OP GEITEWOLLEN SOKKEN!!!
MOET JE ZE DAN EENS HOREN!!!
LOL
de sjonnies zegt
Ach ja, de Ro/Ro – container Rosa Delmas startte ondertussen z’n Pielstick PC 4.2B hoofdmotor, een 10V met een inhoud van +/- 6580 LITER en het eerste pluimpje rook uit z’n schoorsteen stond gelijk aan 10000 kilometer met een auto rijden !
DAT zegt
Ik rij met een auto van 1992 op de zaak door 020.
Zeer gunstig in de bijtelling (dagwaarde).
Misschien dat die sloopregeling deze maatregel verzacht?
six trey zegt
Wat een domme wet, denk nu eens aan alle oldtimer verzamelaars…
maar wat ben ik blij dat ik in Belgie woon ;)
Het zou een nachtmerrie zijn voor mij om niet meer door gent te kunnen rijden in mijn 63 Chevy Impala SS :D
Lada zegt
@six trey
Heden wij, morgen gij…
Denk dat jullie in België iets dergelijks voor, eens kijken, Brussel? Antwerpen? Gent? nog voor 2010 te zien gaan krijgen. Is gewoon ook één van de zegeningen van de EU.
WTUA zegt
Na jaren links te hebben gestemd te Amsterdam, gaat deze jongen toch echt effe de rechterflank ondersteunen met zijn stem…en ik heb niet eens een auto.
koninklijke olie zegt
Heb ik net mijn nieuwe leaseauto uit de 25 % bijtelling gehaald door hem alleen nog zakelijk te gebruiken en er een oude diesel voor priveritten bijgekocht, mag ik er de stad niet meer mee in.
Lekker is dat. Je kan ook nergens meer op rekenen
fr@nk01 zegt
@9000cse,
daar heb ik helemaal geen moeite mee, integendeel zelfs.
Ik heb al ruim aandacht nodig om de gebeurtenissen in en rond mijn eigen stad te volgen, laat staan dat ik wil of kan oordelen over wat elders gebeurt.
Als leek zijnde heb ik daar niks te zoeken en me dunkt, die mensen weten toch zelf wel wat goed voor ze is, iig moeten zij zelf die beslissingen nemen.
Het mag niet meer zo zijn dat buitenstaanders, investeerders, forensen, onr.goedmagn. en andere uitzuigers hier de dienst uitmaken.
Minstens 1 keer per maand, varierend van een lang weekend tot een volle week, wordt mijn gehele woonwijkje praktisch hermetisch afgesloten van de buitenwereld om
sluipparkeerders te weren, om de eigen bewoners(!)… een kans te bieden hun auto’s te parkeren in de omgeving waar je notabene een duur park.abonnement voor betaald!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Arme Frank01…
w0o0dy zegt
ze zijn gestoord….. maar het zal wel goed zijn voor de woningprijzen BUITEN amsterdam. Dat worden lekkere autovrije Getto’s binnen de ring….
Maareh…. mag ik voorstellen dat de geitenwolle sokken dan ook niet meer mogen roken binnen de ring? Want één zo’n shaggie vervuilt ook al snel net zo veel als een gemiddelde auto op een kilometer of 3.
lincoln zegt
maar de wallen verdwijnen toch ook .. dus wat heeft de gemiddelde autoblogger dan in amsterdam te zoeken ??
fr@nk01 zegt
Ik woon in chique Zuid/Rivierenbuurt, rechts regeerd hier al jaren.
Het is om het even, links of rechtsom, tot nog toe weinig concrete veranderingen door inconsequente maatregelingen.
Voor de duidelijkheid!
Straatparkeren staat onder Gem. Parkeerbeheer, Park.gebouwen onder exploitanten(comm.uitzuigers) en inderdaad hier moet een halt worden toegeroepen!
De parkeergebouwen van GrootWinkelcentrum Amstelveen was jarenlang eigendom van een groep
Duitse investeerders!, inmiddels oa. van de ANWB.
AmsterdamsePoort grotendeels van de ING Bank.
Grote delen onr.goed…onder invloed van de onderwereld; de maffia tot zelfs de HellsAngels.
IloveAmsterdam, myCity
Frank deH zegt
@ Lincoln
Wat heeft een autoblogger daar nu te zoeken… allemaal rode lichten, moet je de hele stoppen voor al die ***hoeren.
Frank deH zegt
hele tijd stoppen
six trey zegt
@rgseidl
Een keer per jaar door de stad met echte oldtimers? :roll: Dat is even slegt als niets, ik ben een echte lowrider fan en ik vind dat ik even veel recht heb om met mijn “gepimpte” oldtimer door de stad te rijden als de sjons met hun tuning golfs. Het is mijn stijl waarom dit verbieden? dat ze zich bezig houden met de uitstoot van boten, vliegtuigen, industrie dat nog veel erger! Iedereen weet dat de opwarming van de aarde door CO² bullshit is. en ja mijn Impala verbruikt 1/6 1/7 maar ik betaal genoeg tax op mijn benziene om te rijden waar ik wil. laat de oldtimers rijden, ze maaken het straat beeld enkel mooier
Bas zegt
…”Het mag niet meer zo zijn dat buitenstaanders, investeerders, forensen, onr.goedmagn. en andere uitzuigers hier de dienst uitmaken.”…
Sorry meneer maar het waren de Amsterdamse investeerders / onr.goedmagn. die bij u in Amsterdam de dienst uitmaken en er voor zorgen dat de stad buitenstaanders aantrekken waardoor u niet kunt parkeren in uw eigen stad.
Zoals ik al een keer heb verteld…het zijn de Amsterdamse invest. maatschappijen die zo nodig MOETEN blijven doorbouwen in een stad die al vol is.
Dus u hebben ze dubbel bij de ballen … u mag straks een gods vermogen betalen om uw autotje (als u er al een kunt betalen die schoon genoeg is) te kunnen parkeren. Heeft u allemaal aan uw eigen stadsbestuur en de zogenaamde invest. maatscappijen (dat is die vastgoed mafia!!) te danken en de ambtenaren en zogenaamde politiek. Want die houden elkaar natuurlijk het handje boven het hoofd, dat zult u wel snappen.
Papa zegt
na een zware confrontatie met de randstad moet ik concluderen dat ik er niet meer vrijwillig zal komen, dit is een reden te meer!
fr@nk01 zegt
@Bas, duuh…me dunkt!
Wat heb ik gepost?
Investeerders…dus ook de in Amsterdam(!) gevestigden…!
Dat wil geenzins zeggen dat de ‘natuurlijke personen’ achter die comm.instellingen daadwerkelijk woonachtig zijn in Amsterdam (buiten de fisc.aantrekkelijke -in prive-zakenbezit zijnde- studio’s en/of penthouse’s..).
Lees trouwens ook even volledigheidshalve mijn andere comments..
fr@nk01 zegt
Verder ben ik het overigens volledig met je eens :-(
;-)
Jay zegt
Zo, nu mijn mercedes verkopen en een ouwe bak aanschaffen.. Dan wil ik niet eens naar Apendam.. Dan KAN ik niet eens naar Apendam!
HULDE!
Maargoed.. welke diknek heeft deze heldere ingeving nu weer gevonden dan?
Een of andere magnaat met een mooi blinkende Rs6 met chauffeur die erachter is gekomen dat er al 4 weken een renault 5 op zn vaste stekkie staaat zonder enige beweging omdat ie ondertussen op blokken staat?
Gaat toch nergens over.. Er is toch al een conventie en al die shit geweest over het milieuprobleem? Wil onze Harry Potter fier tegen zijn andere Europeesche collega’s kunnen zeggen;
Kijk hoe goed wij wel niet bezig zijn!
Hextrasher zegt
Ik *WIL* niet eens binnen Amsterdam rijden, dus maakt mij geen ruk uit ;)
maickel zegt
wat een onzin!!!
we hebben in onze kring alleen maar oude auto’s.
om te beginnnen is een oude auto geen oude stinkbak,
een 2000 leaseauto van de zogenaamd duur doende verkoper……dat is een stinkbak.
wij rijden b.v. met een amazone die perfect in orde is, en minder uitstoot als menig nieuwere diesel.
als iedereen oudere auto’s zou rijden dan zou dat veeeel beter zijn voor het mileu.
elk jaar een nieuwe auto is pas slecht voor het milieu, zlef een hybride.. die is ook gemaakt door vervuilende fabrieken..
er is minder productie nodig van voertuigen,
dus minder transport, minder vervuiling
geen vervangdelen zoals op nieuwere autos.. ff zomaar een dynamo wegknikkeren omdat i stuk is.. nee… een oudere auto kan je namenlijk maken….. daar hoef je niet te vervangen. goed voor het mileu en goedkoper op de bankrekening.
ik kan nog wel ff doorgaan zo.
daarbij is het ook nog eens dat het achterlijk is om de auto steeds aan te pakken.
1 euro van de liter benzine gaat al naar de staat… en i.p.v. het te gebruiken voor de automobilist en zijn rechten, worden er tekorten mee aangevult..
wanneer krijgen we t kwartje van kok eigenlijk terug,, was toch afgesproken…
nee we worden met zn allen genaaid hierzo, i.p.v. de auto kunnen ze beter de vliegtuigen aanpakken.
1 vliegtuig vervuilt in 1keer net zo veel als 15duizend auto’s in 1 heel jaar….
1 vliegtuig per jaar minder en we kunnen allemaal onze amerikaan een heel jaar op ruwe olie laten dampen..
waar was dat grote vliegveld ook weer…. was dat ook niet ergens bij amsterdam in de buurt……
dat ze eerst het kwartje van kok maar eens terugstorten op mijn rekening.. want die lening heb ik nog niet terug gezien…..
fr@nk01 zegt
@robbie,
breek me de bek niet met die Robert Flos…(eeuh familie?) zijn VVD was indirekt verantwoordelijk voor die totale uitverkoop indertijd van de Gem.parkeergebouwen aan InvestMij-en en consorten wo. na later bleek veel VVD-ers met (Bouw)ondernemers affiliaties!
Kijk o.m. naar Almere en onze
afschuwelijke miljarden verslindendende auto(snel)wegen-net activiteiten.
(om niet te spreken over die zorgstelselwaanzin van godfahter/ bedenker hansje wiegel…en onze natie-erfenis ayaan hirsi ali door alom gewaarde corrifee gerritje zalm…etc.etc.etc.)
Endlezz zegt
Ik kom nog wel eens lekker wat roet uitstoten en burn-outjes doen in de randstad met m’n Volvo van ’96 dan ;)
Misschien moeten we met alle Autobloggers samenleggen om een stukje noordpool te kopen. Over een paar jaar ligt er daar toch niet veel ijs meer. Nederland heeft ervaring met dijken en België met baggeren. Dan moeten we net nog wat asfalt gieten en de auto’s op de boot zetten ernaartoe. Laat de rest van de wereld dan maar met de fiets of hun automatisch bestuurde elektrowagentjes met snelheidsbegrenzer rijden :)
Sorcerer zegt
Lekker zinnig… hoewel, het is wel zo dat deze auto’s het meeste uitstoten. Als er alleen nieuwe auto’s zouden rijden zou dat al veel doen tegen vervuiling. Vooral die oude Mercedes diesels met roetpluim erachter dan :P
Maar is deze vrijheidsbeperking goed? … mwoah, ik denk niet dat het ‘de manier’ is en ook niet dat het juridisch zomaar haalbaar is.
Balthazar zegt
Bij mij voor de deur (Zuid) is er het plan het parkeerterief van 2.10 naar 4.10 per uur opschroeven en het betaald parkeren van 19.00 naar 22.00 opschuiven. Dit alles onder het motto dat er voor de bewoners met een vergunning meer plaatsen overblijven. Denk dat het niets uitmaakt en dat ‘s-avonds na 19.00 uur gewoon toch weer iedere plek vergegeven is. Mensen willen hier nu eenmaal graag wonen en nemen dit soort geldklopperij voor lief….. Gelukkig heb ik vorig jaar (voor een schandalig bedrag) 4 lijnen in de parkeergarage onder mijn woning gekocht, iedereen lachte me toen uit maar ik heb dit zien aankomen……
Het grappige is dat wonen in Amsterdam ieder jaar onaantrekkelijker gemaakt wordt door allerlei maatregelen en regeltjes maar de huizenprijzen (binnen de ring) het afgelopen jaar weer op het zieke af gestegen zijn. Potentiele kopers struikelen nog steeds over elkaar heen om elkaar te overbieden en er maar als eerste bij te zijn……..
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
PvdA ‘vrienden’ in Amsterdam… Ik heb een idee voor jullie. Ik zou het allemaal wat systematischer en groter aanpakken. Laten we om te beginnen alle autoboeken over vervuilende auto’s en hun technieken verbanden. Laten we vervolgens de eigenaren van deze auto’s registreren en herkenbaar maken middels een gele ster of zo. Ze moeten deze permanent dragen zodat landgenoten deze mensen direct kunnen herkennen. Vervolgens lijkt het me een goed idee om een soort kampementen op te zetten waar we deze mensen permantent laten verblijven. We brengen ze er natuurlijk met de trein naar toe. Dat is immers beter voor het milieu.
hans zegt
Goed onderhouden oude auto’s zijn veel milieu vriendelijker dan nieuwe. Kijk maar het produceren van een een nieuwe auto en en de sloop, wat dat werkelijk aan energie kost.
Dat doet het eventueele meerverbruik en extra vervuiling teniet.
Juppe zegt
Ik ben absoluut niet voor dit soort maatregelen, aangezien het aandeel oude auto’s toch laag is, en de oude auto’s zichzelf wel opruimen in de loop der jaren (mijn apparaat uit ’90 gaat het ook geen jaaaren meer volhouden).
Maar om te zeggen dat het doorrijden met een oude auto beter zou zijn voor het milieu omdat het productieenergie scheelt, is echt niet waar. De uitstoot van nieuwere wagens is zoveel verbetert, dat het qua totale milieuimpact makkelijk uitkan om een auto na een aantal jaren te vervangen. Vooral omdat er de afgelopen jaren (zeker sinds 1990) erg veel verbetert is op emissie gebied. En de milieuimpact tijdens gebruik van de auto is vele malen groter dan tijdens de productie en afdankingsfase (Product Life Cycle Analyse).
En voor klassieke auto’s gaat het al helemaal niet op. Denk aan carterontluchting die in de open lucht komt, geen afzuiging van benzinedampen op de tank (en dat is veel!), geen lambdasonde geregelde carburateur, katalysator etc. En dan heb ik het over basis technieken.
Nou kan me dat allemaal niet heel veel schelen, want ik ben zelf een auto uit de jaren ’70 aan het restaureren. Maar ik ga niet als excuss gebruiken dat het rijden daarmee milieuvriendelijker zou zijn. Zelfs al gooi ik er een gastank in. Het blijft achterhaalde techniek.
rubber ducky zegt
lol, ik heb een alto van ’91 mag k er dan ook nie in? super klein en zuinig
Benjamin zegt
Ik heb hier maar 1 woord voor over:
OMKATTEN!! :lol:
bmw zegt
@ papa: verhuizen net over de grens? Toch weer niet een van jullie die bij ons komt wonen? :-p
Vrouw en Eend zegt
ronduit belachelijk. Ben ik 2 jaar lang bezig geweest met de restauratie van mijn 2cv uit 1983, zal ik ‘m nou door zo’n besluit naar de sloop mogen brengen en dat moet dan het milieu sparen… i don’t get it.
en de investering die ik voor de snoek deed in een LPG installatie is dus ook weggegooid geld geweest? Benieuwd of de gemeente dat soort dingen dan ook gaat compenseren.
Jeroen zegt
Echt Amsterdam, een prima plan, pak ze maar! Pak na de auto’s maar snel de boten zonder KAT. Daarna de grachtenpandjes met asbest. De stoepen, de fabrieken in Amsterdam-Noord, de kantoren in de Bijmer, de haute couture, de textielwinkels en de kleine ateliers. Allemaal erg Fijnstof of gevaarlijk Fijn Stof, wat maakt het uit. Over 30-50 jaar is er helemaal geen fijnstof in Amsterdam meer maar dat kan ook ergens anders door komen.
maickel zegt
tsja.. iemand van de boot gooien dat mag schijnbaar wel, maar met een oude auto door de stad toeren is strafbaar ? :-)
evo zegt
@Maickel:
Wat weet jij, wat de politie niet weet??
Ferdi zegt
WAAR GAAT DIT HEEN daadelijk moeten we ook nog betalen voor onze adem komt ook CO2 uit stelletje mafketels is geen goed woord voor over daar in dat HOK in Den Haag.Allemaal samen met het IQ van een Ei.90% binnen de Ring A-10 is onder de 92 echt mensen, WAAAR GAAT DIT HEEN.
maickel zegt
evo.. je hoeft er niet veel voor te weten..
als je weet hoeveel 1 en 1 is, dan weet je al genoeg..
Brian zegt
Echt belachelijk het voorstel om oude auto’s te weren in Amsterdam. Lekker met zijn allen een golf rijden of 1 van die andere moderne nietszeggende auto’s. Waarom maak je niet een auto waarin wij allen gelukkig kunnen rondrijden in Amsterdam, lachend en blij… Zo is de volkswagen ook ooit tot stand gekomen gepaard met een regime wat geen ruimte liet voor eigen verantwoordelijkheid of vrijheid van keuze. Dit gaat niet eens om het feit dat er weer geld ergens vrij gemaakt moet worden, dus maar weer die auto.., maar het typische modern Amsterdamisme. Regels bedacht door niet
Amsterdammers of figuren die denken het beste voor te hebben voor de stad en de rest en zo een staat neerzetten die neigt naar een militair regime waarin aan banden wordt gelegd in hoeverre een individu zijn eigen leven kan of mag invullen. Ik ben een trotse Amsterdammer en rijd een auto uit 1966. Maar als amsterdammer zit ik bijna altijd op de fiets. Maar nu moet ik dus mijn enige auto die tevens mijn liefde is en ook nog s wat mag kosten aan restauratie en dergelijke (eigen keuze) wegdoen omdat hij niet meer voor de deur mag staan???, of er niet meer in gereden mag worden ??? Die mooie zondagen dat ik met mijn kinderen rondrijd of dagen wanneer het mogelijk is zullen niet meer zijn door zo’n brilliant idee van een idioot politicus… Alles heb ik ervoor over om dat tegen te gaan. Amsterdam is en moet een stad blijven waar een ieder als individu zijn eigen verantwoording voor mileu of medemens moet dragen. Deze stad is al decenia een stad die voorop loopt op tolerantie, begrip voor elkaar en vrijheid. Politicie zoals Tjeerd (volgens mij Fries!) verpesten dit Amsterdams kenmerk waardoor deze stad straks wordt als 1 van de velen in de wereld, zonder eigen identiteit…
michael zegt
dit slaat echt nergens op. Het zal weer eens niet in amsterdam zijn hoor. ze moeten zich eens bezig gaan houden met al die paaltjes en versmallingen die ze aanbrengen overal. de meeste klanten die wij hebben in amsterdam zijn ronduit slecht te bereiken met de vrachtwagen. Het beste is gewoon een bom te gooien op heel dat amsterdam met hun rare ideeen
SP zegt
Ik vind het een schande als ze het doorvoeren, zonder nuances. Ik rijd een oldtimer op LPG uit 1973 en woon binnen de ring. Ik heb mijn rijbewijs al vanaf 1991 en dit is mijn tweede auto, de vorige was ook een oldtimer uit 1973.
Ik heb hierdoor heel wat bespaard voor het milieu, want als ik zeg gemiddeld om de 3 jaar een nieuwe auto zou hebben gekocht, hadden er 4 nieuwe auto voor mij gemaakt moeten worden. Ga maar eens na hoeveel dat gekost zou hebben voor het milieu.
Ik rijd nu speciaal op LPG omdat ik dan ook al heb ik een oude auto auto niet super vervuilend ben. En ben het dus niet mee eens met het feit dat ik straks misschien een auto uit 1993 op benzine moet gaan kopen, die dus vervuilender is dan mijn oldtimer op LPG. Ik rijd niet genoeg kilometers om LPG te kunnen blijven rijden.
In het centrum gebruik ik nooit de auto, want de fiets is sneller. Ik gebruik de auto bijna uitsluitend voor familie bezoek buiten de stad, waar ik met het openbaar vervoer nauwelijks kan komen, of ik moet minstens 2 uur voor een enkele reis gaan bijtellen. Dus het is geen optie om de auto weg te doen.
RDB zegt
PigPen (quoteje)
“Tja, het is alleen jammer dat je bijvoorbeeld met je klassieke Ferrari ook niet meer welkom bent :(”
en die heb jij natuurlijk ook :)
Pim Brussee zegt
Dat de overheid een godsvermogen verdiend aan onze auto’s weten we allemaal. Toch worden we met z’n allen behandeld als criminelen. In het bedrijfsleven worden klanten als een god behandeld als ze veel omzetten. Ambtenaren die VOOR ONS WERKEN, EN DOOR ONS BETAALD WORDEN (BELASTINGEN) ofwel TEN DIENSTE VAN HET VOLK STAAN, staan hier niet bij stil. Kan je hiertegen wat doen???? JAZEKER. Zorg ervoor dat je geen snelheidsovertredingen maakt, dan kan het CJIB binnen een jaar de deuren sluiten. Ga met z’n allen een maand niet meer naar Amsterdam, en/of andere gemeenten die zulke idiote ideeen hebben, gegarandeerd dat je met een auto van 60 jaar oud welkom bent. Kortom sla als Nedelander de handen in elkaar en sta voor je recht. Tot slot, met zijn allen 3 dagen de auto thuis laten staan is een goede manier om het “kwartje van Kok terug te krijgen”.
Let wel, automobilisten zijn in de meerderheid. Je laten bestelen sta je zelf toe.
eddy zegt
Wat een onzin, een 747 op schiphol minder en je bent er..
en zo kunnen we wel door gaan
herman zegt
leuk, ik heb een oudere auto die niet weggaat, dan er maar 1 bijkopen, vervuil ik dubbel, maar dit wil men blijkbaar
TimMR2 zegt
mooie maatregel voor de mensen die net een bijvoorbeeld starletje uit ’90 kunnen kopen. Auto rijden wordt straks (is nu?) iets voor de rijken
paul zegt
Ik vind het goed dat er iets gedaan wordt aan de milieu problematiek maar de methode is een beetje omslachtig. Hoewel; beter dan niets natuurlijk. Maar mensen beseffen niet dat we gewoon meer reizen dan nodig.
En wat co2 betreft is ermaar 1 oplossing volgens mij:
1 gram co2?? PATS betalen
nog een gram co2??? PATS nog eens betalen!!!
dan leren we dat co2 verstoken van zelf af….
Appeltje zegt
Oh ja, weer zoiets waarover wordt nagedacht door een stel ver-van-mijn-bed-wethouders die verder geen weet hebben van hoe het nou precies zit met vervuiling. Heeft iemand bijvoorbeeld een idee hoeveel energie het kost om een nieuwe auto te maken? gebruik van iets dat al bestaat – laten we zeggen, een Citroën DS, de populairste klassieker in Amsterdam – scheelt echt, maar inderdaad plaatselijk niet. Daarnaast is het erg tegenstrijdig met de stimulans van de ontheffing op wegenbelasting is het niet? En al zouden ze nog een beetje gelijk hebben, dan maar een beetje meer vervuiling, that’s life.
gerry zegt
wie denken ze te zijn daar in amsterdam!!! niet iedereen kan een nieuwe auto kopen ,de armoede is te groot om dat te doen maar dat beseft de politiek nog niet.
als we het over vervuiling hebben in de stad dan kunnen ze beter de bromfietsen gaan verbieden dat levert veel meer op .
het gros van de bromfietsen is slecht afgesteld en roken en stinken als de pest
martin zegt
weet je wat nog VEEL MEER co2 zou schelen, de stoplichten eens fatsoenlijk af stellen zodat je niet bij elke kruising moet stoppen. stoplichten moeten weer het karakter krijgen waar ze ooit voor bedoeld waren, het regelen van het verkeer (verkeerslichten).
zo lang de regering dit niet in ziet (het kost de staat immers geld om die dingen fatsoenlijk af te stellen) ben ik milieubewust voor zover het me uitkomt.
milieu is gewoon een centenkwestie, het levert geld op en het milieu wordt er absoluut niet beter van.
over een paar jaren komen ze waarschijnlijk ook met remstoffilters op de proppen. remmen levert namelijk ook fijnstof op, zucht……..
christiaan zegt
Zelf woon ik in amsterdam en rij in een matra murena van 1982,deze sportwagen rijdt rustig 1 op 11 zonder moeite te doen. Mijn vader rijdt in een Renault Espace die moeilijk 1 op 8 rijdt…
cohen = naar de klote
Peet zegt
Eindelijk een zinnige maatregel, helemaal super. Als ik op de weg rijd word ik gewoon gek van de belasting vrije stinkbakken..We kennen ze allemaal wel..de oude mercedes diesel (1980),volvo amazone op LPG en etc. Tevens vervuilen deze wrakken het straat beeld.
Belasting vrij wil nog niet zeggen dat het old-timers zijn (voor 1974), en gelukkig mogen old-timers wel gewoon de stad in.
Dus ga je wel met zo’n stikkend wrak de stad in, gelijk opknijpen en vernietigen die troep.
Mogen ze van mij in elke stad invoeren en wel direct
Frans zegt
De automobilist is natuurlijk een makkelijke prooi,dus die wordt voor de zoveelste keer aangepakt.Ik heb te doen met al die mensen die hun karretje van voor 92 moeten opdoeken.
Je zal er maar van afhankelijk zijn en een kleine beurs hebben.
De gemeente zal in mijn ogen deze mensen moeten compenseren
maickel zegt
sommige mensen hebben nu helemaal geen verstand.
de merc diesel doe rookt inderdaad, maar mijn vrouw rijdt dagelijks met een gerestaureerde amazone op gas..
ik weet niet wat voor leasebak je zelf bestuurd, maar onze amazone opgas vebruikt op gas 1 op 16, ik geloof dat dit dus heeeeeel erg milieuvriendelijk is.
bovendien vervuilt een nieuwe bmw diesel met 300pk met een snellere chip het veelvoudige dan menig goede oudere auto.
ze kunnen beter die balletjes eerst eens van de weg halen.
wat moeten de mensen die in de stad wonen en een morgan of mg ofzo hebben staan…. eerst de stad uit duwen voordat ze een rondje kunnen toeren???
ze sporen hier niet helemaal..
maar de hoge pieten mogen zelf wel met een gepantserde turbo diesel bak van 2500kg en snelle chip de stad in…..die is gezond…
Peter zegt
Helemaal van de zotte die regels. Oude auto’s rijden doorgaans veel minder en rijden toch ook gewoon loodvrije benzine.
90% van de diesels hebben nog helemaal geen filter en ondanks geen goede NL of Euro regelgeving denkt adam ze maar vast even te weren. Lekker betrouwbaar van de overheid als je net daarvoor wel 45%BPM en BTW op je dieseltje heb mogen afdragen. Helaas zullen vast snel meer steden volgen…
Oostblokoldtimerliefhebber zegt
Helemaal van de pot gerukt!! vrijheidsberoving, kapitaalvernietiging en het op hoge kosten jagen van de burger, ook het gezelige karakter van Amsterdam, met al zijn Citroën snoeken, Mercedessen, kevers, fiat 500’s, Amazones, etc. wordt vernietigd.
Een briljant plan van de linkse milieuterroristen, wel raar gezien het feit dat oldtimers bijna uitsluitend op het brandschone lpg rijden…zelfs schoner dan een “moderne auto” met kat, want weet u wat er met dat pakketje verzameld gif en kankerverwekkende stoffen gebeurt als de auto afgedankt wordt?? Al die oldtimergarages gespecialiseerd in deze auto’s? failliet? je wagen net laten restaureren of gekocht voor 20 mille?? nee elke 5 jaar een nieuwe, da’s milieubewust, auto’s liggen te glimmen op de sloop! waarom zijn ze in godsnaam verzinkt? voor roestvorming? hou op zeg! economisch totall loss noemen ze dat, 6 a 7 jaar oud, model uit de mode, hop op de afvalberg, da’s goed voor het milieu! allemaal aan de Prius met zijn gore chemische accu’s de accu’s worden gemaakt in Canada..op een terrein wat zo vervuild is dat de NASA er maankarretjes uittest!! nee, 20 jaar goed onderhoud, dan wordt er ook minder weggegooid, een wagen recyclen vervuilt meer dan het bouwen van een nieuwe.
Als dit doorgaat, moeten alle bezitters van een oudere auto een dagje parkeren op de ring Amsterdam…thermoskan mee en een lunchpakketje, blokkeren die hap!
Bespottelijk, net zo zot dat de Trabant en Wartburg niet meer in Berlijn mogen! ze verloochenen hun eigen autohistorie.
vervuilers?? laat me niet lachen met een motortje van 600cc, hahaha, er rijden auto’s rond met blokken van 5 liter en 400 pk, met kat, jawel, en die zouden schoner zijn??
Waarom zit er altijd zo’n ultradomme A-technische flapdrol op de post milieu??
Dan heb ik het nog niet over de persoon met de kleine beurs of de beginnende automobilist, kunnen die 30 mille uitgeven voor een “schone” auto??
Roetfilters.
Prachtig hoor, als ik een moderne DTI, CDI, TDI of wat dan ook zie rijden, en die geeft vervolgens gas…juist, een ENORME zwarte ROOKWOLK!!
Kijk maar eens hoeveel rook er uit een oude atmosferische diesel komt…juist ja, niks of weinig.
Zo is een diesel ook bedoeld, een zuinige robuuste en ietwat langzame auto, maar door een racewagen van te maken, gechipt en wel, met meer dan 100 pk, wordt het een zuipende rookwolk! roetfilter of niet!
Einde pleidooi, ik WALG van alle ULTRALINKSE MILIEUTERRORISTEN!!
HERSENLOZE PARASIETEN!! WEG ERMEE!!
D4D D-CAT zegt
Volgens mij is het er zelfs door! (stukje uit Autoweek.nl)
In Amsterdam is woensdagmiddag het besluit genomen om auto’s zonder roetfilter en katalysator te weren binnen de ring A10. De maatregel is een onderdeel van het Actieplan Luchtkwaliteit. Daarmee moeten in 2010 de Europese richtlijnen op het gebied van schone lucht worden gehaald.
De maatregelen beginnen op 1 oktober van dit jaar. Dan worden alleen nog vrachtauto’s toegelaten die voldoen aan de Euro 2 emissienorm en zijn voorzien van een roetfilter. Vanaf 2010 dat verhoogd naar Euro IV voor dieselmotoren en Euro IV voor diesels met een roetfilter die niet ouder zijn dan acht jaar. De gemeente hoopt dat die maatregelen de uitstoot in 2010 verminderen met vijftien procent ten opzichte van 2005.
Dan de personenauto’s: daarvoor worden vanaf eind 2009 maatregelen ingevoerd. Auto’s van voor 1992 op benzine en LPG mogen dan de milieuzone niet meer in. Diesels zonder roetfilter worden eveneens geweerd. De milieuzone is de regio binnen de ring A10 met uitzondering van Amsterdam Noord.
Mensen die binnen de milieuzone wonen, krijgen een sloopsubsidie aangeboden. De gemeente gaat die onder ‘ bepaalde voorwaarden’ aanbieden. Wat die voorwaarden zijn, is nog niet duidelijk. Voor de benzine- en LPG-auto’s is de premie 500 euro. Eigenaren van een diesel krijgen 1.000 euro en voor bestelauto’s krijgen 1.500 euro aangeboden.
Met name bezitters van klassiekers hebben moeite met de plannen van de gemeente Amsterdam. Verantwoordelijk wethouder Herrema geeft vandaag in Het Parool te kennen dat hij met oldtimerorganisaties gaat praten over ’wat voor hun de mogelijkheden zijn’.
Een andere maatregel die in Amsterdam wordt genomen voor de verbetering van de luchtkwaliteit, is een flink hoger parkeertarief. Dat moet voorkomen dat mensen met hun auto de stad in gaan. Het gemeentebestuur hoopt dat bezoekers hierdoor hun auto op een P+R-terrein buiten de stad laten staan of het OV pakken.
D4D D-CAT zegt
Nou,…krijg je dus €1000,- voor je astra uit 1992,….best redelijk toch ;)
Zit alleen ff met mijn Auto,…..is een diesel,..uit 2005 zonder Roetfilter? Ehhh,..tjsa wat nu?
Mythbuster zegt
Aaaaargh, weer minder kans ooit een ’69 Charger te spotten :( Waar gaat het heen met de politiek. Snappen ze dan niet dat er zoiets bestaat als “autofreak zijn”??!? En zelf rijden ze zeker allemaal in een X5 of ’n Hummer ofzo. Bah bah. Ik kan dit soort dingen echt niet uit staan, verbied gewoon die grote vrachtwagens in de binnenstad.
Zo creeër je dus dat al die zeldzame oude wagens naar de schroothoop gaan. Denk eens aan een Mustang, AC Cobra, Mercedes Gullwing, én de Duesenberg(té zeldzaam). Het zou toch een verschrikkelijk verlies voor de wereld zijn als al dat soort wagens verdwijnen(Ook voor de niet-autofreaks!)(en dan bedoel ik niet dat ze in iemands garage staan weg te rotten, maar écht verdwijnen). Denk dat ik dan verhuis als ik de kans krijg :)
En ja ik ben wél een milieu liefhebber, maar sommige oude auto’s zijn ware museumstukken.
Als deze regeling OOIT in mijn woonplaats komt(Made, Noord-Brabant), en ik heb eindelijk een oude muscle car(of een ander coole oude wagen for that matter) weten te bemachtigen, ga ik persoonlijk de straat op…
Mythbuster zegt
Oja, en ik ben het volledig met Oostblokoldtimerliefhebber eens voor wie dat nog niet door had…. Bah bah… politieke koeien….
Citrofiel zegt
Ik zag net een stukje op tv, waarin gepraat werd met de betreffende wethouder. Ze zei letterlijk: “Kijk, voor mooie oldtimers zoals deze, waarin we nu rijden (een DS :P ), is het natuurlijk een ander verhaal.” Het is erdoor, maar er wordt nog gediscussieerd over de exacte uitvoering, zoals welke oldtimers er wel en niet mogen. Waar stel je de grens? Wat behoort nog wel tot ‘cultureel erfgoed’ en mag nog wel de stad in? Want bij ouder dan ’92 kom je al snel in de regionen waar klassiekers zitten. En bijvoorbeeld een 2CV, uit 1979 zou die wel mogen, en uit 1987 niet meer. Het is vrijwel dezelfde auto, en naar mijn mening ook cultuur. Maar ja, hoe moeten ze anders die grens gaan stellen… :( Ik vind het dom, maar ik begrijp het wel dat het wel zo moet.
Jullie hoeven dus iig niet bang te zijn dat er geen oldtimers meer zijn in A’dam. :D
Citrofiel zegt
Aanvulling op wat ik net zei:
Nu ik er over nadenk, eigenlijk is dat nog dommer. Auto’s van voor ’92 weigeren, en oldtimers weer wel toestaan. Dus alleen nog de duurdere auto’s mogen. De, laten we zeggen, bijstandsgezinnen die net een oud autootje kunnen betalen kunnen daar dus geen auto meer hebben! :x
Citrofiel evil twin zegt
@Citrofiel;
Nou niet overdrijven ik vind het juist goed, ik heb juist 5 sec opgezocht voor een gezinswagen en ik stuitte op deze bijna perfecte gezinswagen.
Niet duur en hij is van 2002 wat moet en mens nou meer hebben?
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=124890490
lincoln zegt
@Citrofiel .. zo zie je maar weer .. milieu my ass ..
maar dat ze die ouwe troep uit het straatbeeld kwijt willen dat begrijp ik ook wel weer ..
toch grappig dat elke keer weer moet blijken dat “politicians full of shit” zijn ..
Citrofiel zegt
@ lincoln; Ja, inderdaad. De auto’s tussen 1980 en 2000 gemaakt vind ik persoonlijk ook de lelijksten. Maar nieuwer dan ’92 konden ze blijkbaar niet maken, dat zouden er net wat te veel zijn… ;)
sanuki zegt
Hoewel het milieu mij (zeer) ter harte gaat wil ik graag argumenten aandragen tegen dit heilloze autoplan van wethouders Vos en Herrema, omdat het plan zijn doel geheel voorbijschiet. Er worden veel mensen door getroffen en het effect zal minimaal zijn. Het is dus vooral symboolpolitiek, of, in gewoon Nederlands, gebakken lucht.
Ik ben er voor om de oudere auto’s met benzinemotoren niet te verbieden. Oude diesels zouden wel moeten verplicht een roetfilter te krijgen.
Ten eerste worden door Herrema diesel en benzineauto’s op één hoop gegooid. Ik heb begrepen dat het hele plan wordt ingegeven om de hoeveelheid fijnstof in de stad te bestrijden. Naar ik begrijp stoten benzineauto’s nauwelijks fijnstof uit (en schijnen nieuwe benzineauto’s voorzien van directe benzine-inspuiting zelfs méér fijnstof (zeer kleine roetdeeltjes) uit te stoten dan de oude benzinemotoren. Dus om het fijnstof hoef je geen oude benzine-auto’s te gaan weren.
Een ander argument las ik op de website van het ministerie van VROM
(http://www.supercats.nl/DDSMAP/VROM_FAQ.htm#14):
“15. Welke brandstofsoort is het minst schadelijk voor het milieu: benzine, diesel, lpg of aardgas?
Auto’s met een aardgasinstallatie hebben op dit moment de beste milieuprestaties. Aardgas heeft namelijk de laagste uitstoot van vervuilende stoffen. Omdat andere brandstoffen steeds schoner worden, neemt dit voordeel in de toekomst echter af.
Verder geldt dat de milieuprestaties van nieuwe dieselauto’s veel slechter zijn dan die van auto’s op benzine, lpg en aardgas. De betere score van diesel op CO2 (circa 15 procent lagere uitstoot per kilometer dan benzine) wordt overschaduwd door de hogere uitstoot van NOx en fijn stof (tien respectievelijk zeven keer hogere uitstoot per kilometer dan benzine). Technische ontwikkelingen zoals directe injectie, elektronische regeling van de injectie en roetfilters verbeteren de milieuprestaties van diesel onvoldoende. Met de nieuwe Euro-4-norm loopt diesel iets in van de achterstand ten opzichte van benzine. Pas bij de invoering van een voldoende scherpe Euro-5-norm, naar verwachting in 2010, zullen de milieuprestaties van benzine en diesel elkaar niet veel meer ontlopen.
De milieuprestaties van nieuwe auto’s met een naderhand ingebouwde lpg-installatie zijn ongeveer gelijk aan die van nieuwe benzineauto’s. De NOx-uitstoot per kilometer is iets hoger, de CO2-uitstoot per kilometer is lager. Per saldo ontlopen de milieuprestaties (per kilometer) elkaar niet veel. De milieuprestaties van auto’s met een in de fabriek ingebouwde lpg-installatie zijn iets beter dan op benzine. Achteraf ingebouwde lpg-installaties presteren gemiddeld duidelijk minder goed dan benzine.”
Om deze reden zal het effect van oudere auto’s met een benzinemotor te weren minimaal zijn.
Ten tweede: wie gaat dit treffen, en met welk effect?
Mensen met een oude benzine auto vallen uiteen in twee categorieën: mensen met te weinig geld voor een nieuwe auto (pensioentje, AOW, bijstandsuitkering etc.) en de liefhebbers. De eerste groep mensen zal i.h.a. weinig kilometers rijden alleen al omdat de oudere auto niet zo zuinig is en de benzineprijzen astronomisch hoog zijn geworden; verder is er een aantal mensen met een oldtimer. Dit zijn auto’s waar vaak ook niet veel mee wordt gereden, hooguit enkele duizenden kilometers per jaar (uitgezonderd een groep veelrijders die handig opereert met lage bijtelling, LPG tank en vrijstelling wegenbelasting) Deze twee categorieën mensen zijn ook niet diegenen die dag in dag uit met stationair draaiende motor of optrekkend en afremmend in de file de stad in staan- en vast op de ringweg- en s ‘avonds er weer uit, wat natuurlijk verreweg de grootste bron van vervuiling is. De echte kilometermakers ( 20.000- 50.000 per jaar) zijn de zakenmannen, de dagelijkse forensen en gezinnen met kinderen die meestal relatief nieuwe auto’s hebben.
Laat daar dus eerst onderzoek naar doen, hoeveel er met die oudere auto’s wordt gereden , om uit te maken of het effect zal hebben als je ze gaat verbieden.
Oudere mensen en mensen/gezinnen met weinig geld hun benzine-auto (gepensioneerde ouderen rijden meestal geen diesel) afpakken klinkt mij niet erg sociaal in de oren, zeker als het ook nog eens bijna niets uitricht op de fijnstofvervuiling….. Mensen die voor hun beroep met een oude diesel rijden( taxi’s, bestelwagens) rijden wel vaak enorme hoeveelheden kilometers. Er is dan geen geld voor een nieuwere en de diesel is als brandstof relatief goedkoop en vaak aftrekbaar van de belasting. Ik ben er daarom wel voor om deze dieselauto’s verplicht van een roetfilter te laten voorzien.
Dan is er nog het argument van het straatbeeld, dat er ontegenzeglijk op achteruit zal gaan als alle Fiatjes 500, MiniCoopertjes, Amazones , DS -sen , Kevers, 404’s , MG’s, oude Amerikanen en Mercedessen etc. worden verbannen. Amsterdam heeft vorig jaar verklaard dat er een teruggang is in het aantal ‘creatieven’ hier in de stad en dat er met man en macht moet worden gestreefd om mensen met creatieve beroepen voor de stad te behouden. Ik denk dat voor deze creatieven het straatbeeld-plus het feit dat ze zelf niet meer in een klassieker zullen mogen rijden- er niet aantrekkelijker op wordt.
Het zelfde geldt voor de toeristen die Amsterdam zo koestert en die zo fijn geld in het laatje brengen (naast de Amsterdammers die nog werken).
Pak liever het overschot aan taxi’s aan die dag en nacht -zomer en winter-met draaiende motoren- om de chauffeur warm te houden- nutteloos op standplaatsen verspreid over de hele stad stationair staan te draaien- met een diesel. Of nieuwe patserbakken, Hummers of andere dikke nieuwe SUV’s . Auto’s verbieden in Amsterdam o.k., maar dan ook alle auto’s, en niet alleen een paar duizend mensen dwingen hun auto weg te doen terwijl dit niets of nauwelijks helpt…….!
Laten we een actie op touw zetten om ons hier tegen te keren zolang het nog kan!!!
Webmaster zegt
Amsterdam: Een onbereikbare Liefde?
De VVD in Amsterdam organiseert manifestatie tegen milieuplannen Amsterdam
Wanneer?
woensdag 5 maart 2008, 11:00 – 13:00
Waar?
Stadhuis Amsterdam
Amstel 1
1011 PN Amsterdam
Zaal 0235 (De Miranda Zaal)
U kunt niet naar de manifestatie komen? Mail dan uw mening over de milieuplannen van het roodgroene College naar [email protected] !
Guido van H. zegt
Deze maatregel past prima in het beleid om van Amsterdam Nederland’s grootste openlucht bejaardenhuis te maken!
Alleen met de rollator mag je de stad nog in, alwaar je kunt genieten van het ontbreken van de rosse buurt, de christelijke sluitingstijden en het de nek omgedraaide uitgaansleven.
Geen enkele vergunning is te gek om te weigeren of in te trekken, desnoods onder verwijzing naar roddels dat de uitbater van een cafe eens een borrel met Holleeder gedronken heeft.
De huren flink omhoog zodat alleen ketens zich nog kunnen vestigen in de onbereikbare stad, en iedereen ’s avonds aan de aardappelpuree.
Zonder noodmuskaat, want dat is te pittig, en de nasmaak blijft zo aan het kunstgebit plakken.
edwin zegt
Nee fr@nk01 goeie gedachten, die houden we erin. Geen inspraak door andere dan amsterdammers voor wat mogelijk door gevoerd kan worden naar de rest van de randstad. Mijn eerlijke voorstel is dan ook om een geul om Amsterdam te graven en het weg te duwen van de rest van nederland. Zou het probleem dan opgelost zijn fr@nk01.
Cosworth Driver zegt
Het moet niet gekker worden, nog een paar jaar en dan is mijn oude auto 25 en dus wegenbelasting vrij, maar mag ik er niet meer in rijden!!!, tijd voor een opstand
Ray van Gelderen zegt
Ben ik even blij dat ik niet in die pleuris stad woon… ik rijd nieuw maar heb een warm hart voor oltimers.. (auto’s dan hé)..
en de parkeer tarieven ook nog verhogen..!!! dit levert a.dam beslist aardig wat duiten op, maar kost de stad ook aardig wat, shoppen die ik iedergeval lekker in Den haag
Dick Bont zegt
Het is makkelijk op te lossen ! Rijden op Biobrandstof ! Gemaakt uit Algen , Algae, Landbouw afval, Gras en Hout afval. C02 nuetraal geen slechte roet en veel minder fijn stof. Bovendien is het ook nog eens biologies afbreekbaar. Dit moet iedereen volgens mij weten,ook de mensen die geen klasieke auto hebben. De gemeente Amsterdam en de politiek doet hier niks mee omdat de belangen van de olie maatschapijn groot zijn die willen biobrandstoffen zo lang mogelijk tegen houden. Zeker gezien de hooge olie prijs van meer als 120 dollar een vat, zal dit als maar moelijker voor ze worden om de biobrandstoffen te stoppen, omdat je dat veel sneller en nu ook al veel goedkoper dan fosille olie kunt maken ! Meer info op http://www.greenfuelsystems.nl
der anton zegt
Het word eens tijd dat er koppen gaan rollen,niet figuurlijk natuurlijk ;-).
De rode honden zorgen ervoor dat het land richting de afgrond gaat,en dat moet zeker voorkomen worden.
der anton zegt
Je reactie moet nog worden goedgekeurt……..
Wat the fuck……..censuur??
Hirsch ballin vindt het wel ok!!
Dick Bont zegt
Je kunt elke auto aanpassen om op e85 ethanol te rijden door middel van een E85 Greenfuel Kit , ook oude auto s ! Ze rijden dan nog schoner als een nieuwe auto. En goed voor het klimaat. Greenfuelsystems heeft nu ook een Toyota Prius omgeboud om op e85 ethanol te rijden met de E85 Greenfuel Kit.
Dus alle oude autos kunnen Amsterdam in als ze op e85 bio-ethanol of biodiesel gaan rijden !
Ton zegt
Loop eens door de gemiddelde winkelstraat, in Nederland, Amsterdam, wherever, allemaal winkels zonder deuren !!! Als je er langs loopt voel je een warme luchtstroom ! Willen die de buitenlucht opwarmen ? Of proberen ze de door oudere auto’s vervuilde lucht buiten te houden door warme lucht de straat op te blazen misschien ? Lijkt me een voorbeeld van ‘stoken voor de kat z’n k*t’.
1audi1 zegt
negerlul op die foto