Zo krankzinnig veel BPM betaal je tegenwoordig op nieuwe auto’s.
Het grote BPM festival is begonnen! Hoe veel duurder ben je in Nederland uit met een auto? En waar gaat dat geld naartoe?
Uiteraard gaat het meer om het komische effect dat dit heeft op de nieuwprijzen van auto’s. De verkopen van nieuwe auto’s staat in Nederland al jaren onder druk en de laatste jaren zijn de verkopen heel erg slecht te noemen.
Maar ter lering en vermaak gingen we een rondje langs wat sites van automerken. We kijken naar de prijzen van onze buurlanden. België omdat we veel Belgische lezers hebben, maar ook omdat Nederland en België vergelijkbare landen zijn qua economie, afmetingen, ligging en voorliefde voor Duitsland. Duitsland hebben we gekozen omdat we daar de auto’s vandaan importeren. Want de occasionmarkt in Nederland is te klein en te specifiek. Of wil jij ECHT een Outlander en I-Pace voor de deur hebben staan?
We hebben niet altijd gekozen voor de standaardmodellen. Integendeel, naast de obligate Autoblog Petrolhead uitvoering hebben we voornamelijk gekozen voor uitvoeringen die je ook daadwerkelijk wil kopen. Op de eerste na dan. Die is alleen om aan te tonen dat het graaien zelfs bij zuinige autootjes een normale gang van zaken is in ons land:
Hyundai i10 i-Drive
- NL: € 17.995
- B: € 15.549
- D: € 15.990
Een ogenschijnlijk klein verschil. In Nederland betaal je twee tot twee en half mille BPM op een Hyundai i10. Nu zijn die auto’s beter en completer dan ooit, dus snappen we ook wel dat je ze niet meer voor 10 mille oppikt. Wel een dingetje: airconditiong is NIET standaard. Dan moet je de ‘Comfort’ hebben en die kost 20.095 euro.
Vanwege de uitstoot van 109 gram CO2 per kilometer is het BPM-bedrag 3.529 euro. Je leest het goed, een zuinige kleine auto wordt met 3.529 euro EXTRA belast. Dit loopt 1 op 20 en neemt nauwelijks ruimte in. Toch vindt de overheid het een milieudelict (en gaat Rob Jetten naar Argentinië vliegen…).
Volkswagen Polo GTI
- NL: € 44.990
- B: € 37.170
- D: € 34.595
Het is bijna een ‘gebbetje’ om de prijs van de Polo GTI belachelijk te maken. Deze was ooit enkele jaren nét geen 30 mille. Een waanzinnig leuke deal voor dat geld.
Maar toen, toen steeg de prijs beetje bij beetje tot de 44.990 euro waar we nu zijn. Dat is meer dan 10K duurder dan de buurlanden. Dus ook daar is de Polo GTI niet meer zo goedkoop. Maar in Nederland zit er een extra belasting van 9.545 euro aan BPM op.
Honda Civic Type-R
- NL: € 88.560
- B: € 60.000
- D: € 58.900
Dit was één van de auto’s waardoor we dit overzicht gingen maken. De Honda Civic Type-R is op zich niet een enorm CO2-uitbrakend monster. Er zit een hyper-efficiënte 2.0 viercilinder in die een relatief bescheiden 159 gram CO2 de lucht in blaast. Gezien het prestatiepotentieel van de auto, valt dat best mee.
Niet voor de overheid, want de BPM-boete bedraagt namelijk een nauwelijks te bevatten 27.380 euro. Je bent eigenlijk gek als je ‘m op Nederlandse platen zet, want die 27.380 euro’s gaan linea recta naar de staatskas om vervolgens voor een proefballonnetje gebruikt te worden.
Mercedes-Benz C220d Estate AMG Line
- NL: € 73.418
- B: € 59.169
- D: € 62.644,75
Dan gaan we door met een relatief dikke zakenauto voor de sales manager buitendienst, die vanwege de jaarlijkse kilometers vast zit aan een dieselmotor. Een stationwagon omdat het voortplantingstraject is ingezet en een AMG-Line om, eh, ja, dat mensen dat nu eenmaal graag willen.
De overheid wil daar iets voor terug. Naast btw en (vermoedelijk) bijtelling, moet erover een C220d 11.113 euro aan BPM betaalt worden! We hebben het hier over een viercilinder Euro7-diesel die met gemak 1 op 20 loopt. Gewoon kapot belasten die hap!
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
- NL: € 138.500
- B: € 93.500
- D: € 92.500
Een van de tofste auto’s van het moment. In 2017 was ‘ie geweldig en nu 7 jaar later is dat nog steeds het geval. De Quadrifoglio is wel snel duurder geworden. Het begon ooit met een prijs van net geen ton.
Niet goedkoop, maar gezien het gebodene een prima prijs. In rap tempo werd de Alfa Romeo Giulia Quadriflglio flink duurder. Alfa Romeo vraagt 77.344 euro ervoor, maar met belastingen is dat 138.500 euro, waarvan 43.834 euro dus puur aan BPM.
Audi S5 Cabriolet
- NL: € 139.154,12
- B: € 80.880,01
- D: € 74.900
We zijn de laatste om te zeggen dat dit geen dikke auto, want een Audi S5 Cabriolet is dat absoluut wel. Maar deze auto – dat in feite een rappe Audi A4 zonder dak is – kost dus meer dan de Giulia Quadrifoglio.
Het BPM-bedrag op de Audi S5 Cabriolet bedraagt 37.262 euro. Dus zonder belastingen is de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio aanzienlijk goedkoper.
BMW Z4 M40i
- NL: € 96.396
- B: €68.850
- D: €69.300
Ooit was zijn voorganger een betaalbare roadster, maar tegenwoordig kost een BMW Z4 minimaal 64.474 euro. Dan heb je een prima viercilinder, maar wil je de zespitter (en dat wil je), dan kost je dan minimaal 32 mille EXTRA.
Dat komt door de BPM-boete van 25.733 euro extra die erop zit. Het verklaart ook meteen het prijsverschil tussen Nederland en onze buurlanden.
Porsche Macan
- NL: €125.700
- B: €73.695,45
- D: € 69.895
Deze hebben we nooit begrepen. Dat Porsche een Macan met 2.0 viercilinder op de markt brengt, is logisch. Dat zo’n auto tussen de 70 en 75 mille kost: ook begrijpelijk. Dat je in Nederland ietsje meer moet betalen, dat is raar.
Maar wie koopt er in hemelsnaam een Porsche Macan met instapmotor, terwijl de prijs echt enorm hoog is? Voor niet eens zo heel erg veel meer heb je een Macan S met zescilinder. Het BPM-bedrag op een instap-Macan is maar liefst 50.438 euro. Ja, 50 mille op een Macan met downsize-blokje.
Land Rover Defender 130 P500
- NL: € 253.373
- B: € 147.300
- D: € 147.700
Natuurlijk vindt niemand het erg om een klein beetje meer belasting te betalen. Rijke mensen hebben bredere schouders die meer kunnen dragen. Daarom is de BTW een percentage. Dus voor een duurdere auto – zoals een Land Rover – vangt de fiscus al meer.
Maar in het geval van de Land Rover Defender 130 P500 is het echt krankzinnig. Die is gewoon een 100 mille duurder in Nederland. Een ton! Nu is de loodzware SUV met supercharged V8 een uitzondering, ook in technische zin. Maar een BPM boete van 103.691 euro is echt extreem te noemen.
Maserati GranTurismo Modena
- NL: € 234.130
- B: € 182.600
- D: € 178.278
De Maserati GranTurismo is een schitterende auto. Dat design staat nog altijd als een huis. Helaas hebben we afscheid moeten nemen van die episch klinkende V8. In plaats daarvan is er een ietwat tammere V6 die noch exotisch nog sportief is.
Het klinkt niet zo duur. Daar denkt de belastingdienst echt anders over, want die belast ‘m alsnog erg zwaar, waardoor die 52.000 euro duurder is dan in Duitsland…
Toyota Land Cruiser D4-D Comfort (5-deurs met handbak)
- NL: € 133.550
- B: € 66.310
- D: € 58.370
Heerlijk bezopen, deze. Toyota was een van de merken die vrij vroeg afscheid nam van de diesel, alhoewel de eerlijkheid gebeid te zeggen dat ze dat sowieso al niet heel erg veel deden. En stiekem gingen ze gewoon door met de Land Cruiser. Dit is misschien wel de meest functionele auto die je je maar kunt wensen.
Een rechtoe, rechtaan viercilinder diesel met verder niet echt heel veel erop of eraan. Over 25 jaar rijdt zo’n ding nog gewoon rond en met een beetje mazzel over 50 jaar ook nog wel. Maar deze vorm van duurzaamheid word kennelijk niet op prijs gesteld. Vandaar de BPM boete van 82.812 euro!!!!!
sanderkomnogeensergens zegt
Ben weer trots op Nederland. Moeten die opvang ergens van betalen.
mashell zegt
Yep. Doordat de regeringen de afgelopen jaren de IND en het COA kapot hebben bezuinigd en er dus niet meer snel iemand kan worden teruggestuurd en ook niet betaalbaar in een AZC kan worden opgevangen huisvesten we asielzoekers nu in luxe hotels. Typisch gevalletje van goedkoop is duurkoop. En maar rechts blijven stemmen mensen, dan komt het goed…
jaapiyo zegt
Nou ja, misschien als er na al dat ‘rechtse’ (leg in het buitenland een keer uit wat wij de VVD rechts noemen, kan je lachen) gestem er ook eens een keer een ‘rechts’ kabinet zou komen. Maar nee, we zitten al decennia met de linkse beroepspolitici.
Flutterbear zegt
Net met de broekies van PVV, BBB en NSC gaat het lekker. Doe mij die professionals maar weer!
Overigens is PVV hardstikke links en wordt pas rechts wanneer het onderwerp een tintje krijgt.
Johanneke zegt
Zo dan, moet je eens lezen wat er met het van der valk in duiven aan de hand was. Het zoveelste neefje van der valk die daar eigenaar was verdiende verschrikkelijk veel geld aan opvang van asielzoekers.
Je kan niet iedereen redden. Hoe triest dat ook is, het kan gewoon niet.
Motomoto zegt
Waarom direct de opvang aan kwetsbaren erbij gehaald moet worden is me een raadsel. Wel triest.
Hubert zegt
Is makkelijk scoren.
panam1 zegt
Kwetsbaren….. laat me niet lachen, het gros zijn mannen in de kracht van hun leven, die maar om een reden naar NL komen, omdat we hier alles weggeven. Er is maar één ding zielig hier, en dat zijn types zoals jij, die oogkleppen op hebben. Eigen volk eerst, daarna mensen die wat toe te voegen hebben aan ons land , en de rest moet gewoon wegblijven – landverrader die je bent, in 45’ hadden we je op de Dam kaalgeschoren…….
Flutterbear zegt
Dat eigen volk krijgt ook van alles cadeau alleen maar omdat ze hier geboren zijn. Dat ze vervolgens zelf er niets van maken kan je vluchtelingen niet de schuld van geven. Geen huis kunnen kopen is van hele andere orde dan dat je huis vernietigd is.
Oh en natuurlijk wil ik ons eigen volk niet de schuld geven, maar helaas werkt de wereld wel zo dat je bij jezelf de oplossing moet zoeken. Het is niet aan de schuldige om het op te lossen, soms moet je even tegen de stroming in roeien.
KEV9 zegt
Misplaatste grap over Jetten. Hij mag dus zijn schoonfamilie niet bezoeken. Gelukkig zal @willeme nooit in een vliegtuig stappen om op vakantie te gaan. En nee ik stem geen D66.
jaapiyo zegt
Als je weet wat ik weet is dit best een hilarische reactie…
Enfin zonder in te gaan op de politieke ideeën van deze waarde collega; het zal je wellicht verbazen dat ik in het verleden twee keer op D666 heb gestemd. Ondanks dat die toen nog geleid werden door Alexander Pechtold. Liberaal en progressief dus ja…
In de tussenliggende jaren is de partij echter de antithese van wat het ooit was geworden. Oorlogszuchtig, woke, snobistisch (dat was altijd al een beetje zo maar nu nog veel erger), geobsedeerd door hokjesdenken (ras, sekse), gedachtenpolitie…compleet onherkenbaar. Ik begrijp werkelijk niet dat mensen die er destijds op stemden dat nog steeds kunnen doen.
V8Vantage zegt
Helemaal eens (als mede EX D66-stemmer).
waterisnat zegt
Idem
crashingduke zegt
Herkenbaar.
Oopelkadet zegt
Ik ging autokosten vergelijken met Frankrijk: blijkt dat er daar naast geen BPM, ook geen MRB bestaat (maar wel vet mooi weer). Je betaalt eenmalige een kentekenvergoeding, die een paar honderd euro voor een dikke diesel is en dat is dat. Kortom: je bent gewoon een masochist als je als autoliefhebber nog in dit kleine, natte, koude, grijze landje blijft zitten.
En toch vind ik het in dit dichtbevolkte land wel een goed idee om voor leaseautos een extra toelage te vragen voor alle leasedeals onder de 10 jaar. Dus ga je 10 jaar leasen, dan de huidige inc BPM inc MRB kosten (al hoog, maar okee) of een 4 jarige, 20k km per jaar lease voor het 20 dubbele. Dus een VW Up voor € 39.000 per maand ofzo. Ik denk dat dat ons wagenpark flink naar beneden zal trekken en we met Timmermans 1, prima de leasemensch of thuis zien werken, of met de fiets of de trein. Duurtesten van 10 jaren bij Autoblog. De wegen blijven dan vrij voor mensen die echt van autos houden en vrouwen (m/v/zee/euh) die kinderen transporteren.
KEV9 zegt
Vergelijk de wegen, niet de tolwegen, even met die van Nederland.
Oopelkadet zegt
Prima staat, zelden problemen gehad. Overal waar je wilt knallen is het prima, overal waar flinke snelheidsbeperkingen zijn is het meer dan acceptabel.
Daarnaast vind ik dat we in NL veel te veel aan onderhoud doen. Alles is hier gemanicuurd, geknipt en geschoren zelfs onze ‘wilde natuur”. Maar zelfs al wijs je op beter onderhoud: die kosten zijn begroot 2 miljard per jaar terwijl de schatkist 7 miljard aan MRB binnenharkt. Dat naast bovenstaand verhaal re: BPM, echt, je bent imo niet goed wijs als je in NL blijft. Was het sowieso niet de gedachte achter EU om grenzen weg te halen? Waarom dan niet gewoon echt gaan wonen in een land dat significant beter voor je portemonnee is als je autoliefhebber bent?
KEV9 zegt
Weet niet waar jij dan rijdt, ik woon de meeste tijd van het jaar in de Var of in de Auvergne en ondanks dat de ondergrond niet zoals in Nederland zacht is maar rotsachtig is het bepaalt geen fluwelen rit over de wegen daar, tolwegen uitgesloten.
Oopelkadet zegt
Noord-Frankrijk, Parijs maar ook Oost Frankrijk, Dijon en omgeving. Ik maak graag een roadtrip van Noord naar baskenland. Kijk ook eens de filmpjes van Harrys garage, die gaat er ook graag touren. Franse wegen zijn meer dan prima. Veel beter dan Spaanse bv. Vergelijkbaar met Duitse. Als ik van DL in NL kom valt het me meteen op hoe over-onderhouden ons wegennet is. Overal lampjes. Is gewoon niet nodig en zoals eerder gesteld, de MRB die binnengeharkt wordt is een veelvoud van de werkelijke kosten. NL blijft een klein landje, een provincie vergeleken bij Frankrijk.
Monagast zegt
De wegen in de Haut Var zijn machtig! Mooie bochten en doorgaans goed asfalt.
utregcity zegt
Ok, doei dan.
GeneraalCasper zegt
In Frankrijk bestaat wel het “bonus/malus” systeem, een belasting op de CO2-uitstoot. Bij de Giulia Quadrifoglio bijvoorbeeld betaal je in Frankrijk gewoon 60.000€ aan CO2-tax. Maar daarna betaal je inderdaad niks meer.
kennone zegt
Bij ons thuis hebben ze in 2023 een nieuwe RR Sport SVR aangeschaft. De dealer had hem toen de deal rond was eerst een week op Duits kenteken gezegd en de minimale aantal kilometers er bij gezet (500km/1000km?) Daarna weer op Nederlands kenteken. Scheelde ruim 45k aan BPM!
Oopelkadet zegt
Ik vind dat niet zo tof want dat scheelt de schatkist weer 45k en hoe moet Maxima dan haar 30k klokjes van Felipe Patek kopen? (Leuk interview met Maxima in AD, waar ze zorgen maakt over nu kopen, later betalen deals. Altijd bezig met de gewone man, die Maxima.)
Maar het is waar, het is een hele industrie geworden om de staat bij die achterlijke BPM heffingen te tillen. Tientallen bedrijfjes bij de grens die je met taxaties helpen. En geef ze eens ongelijk. Ook leuk weetje: Frans 1 wil die BPM nog hoger maken!
kennone zegt
Die BPM is volgensmij al hoger. Die nieuwe SV opvolliger van de SVR is ondanks een schonere motor nu al bijna 3ton! Zo veel koste ons huis een paar jaar terug.
540ix zegt
Deze “truc” wordt veelvuldig gehanteerd bij grijze import van auto’s in het duurdere segment. Eerst een paar weken rondjes rijden in Duitsland, om vervolgens veel bpm te besparen. Of wellicht de teller vooruit (!) draaien en daarna importeren? Eén Europa… 🤔
Variomatic zegt
Broodje aap verhaal. Over auto’s die minder dan 3.000 kilometer hebben gelopen en jonger dan 3 maanden oud moet je in Nederland bij import de volledige bruto-BPM zonder afschrijving afdragen. Deze auto’s worden door de Belastingdienst Douane als nieuw aangemerkt voor de heffing van de BPM.
Ook auto’s zonder een eerste buitenlandse toelating of met een zeer recente eerste buitenlandse toelating worden voor de heffing van de BPM als nieuw beschouwd door de Belastingdienst Douane. Er zijn gevallen van demo auto’s met meer dan 3.000 km. maar met een zeer recente of zonder eerste buitenlandse toelating die bij import als nieuw werden aangemerkt door de Belastingdienst Douane.
kennone zegt
Verdiep je er nog maar eens in dan. Het was niet de eerste auto bij Landrover Maastricht die op deze manier verkocht werd.
jaapiyo zegt
Krankzinnige bedragen. Waarbij het mijns inziens niet eens oplevert wat men verwacht. De automarkt in Nederland is zo doodgeslagen dat er vrijwel niets meer verkocht wordt nieuw. De gemiddelde Belg koopt bijna twee keer zoveel nieuwe auto’s als de gemiddelde Nederlander. Dus halveer de taks, verkoop twee keer zoveel auto’s (goed voor de economie en de mensen) en hark dezelfde belasting binnen…
Maar daar zit de crux, dit gaat voor Robo Jetten en kornuiten niet eens meer om geld, maar om Jan Modaal de auto uit pesten. Auto’s en vliegen mag immers alleen de linkse elite.
Oopelkadet zegt
..als je ook die zonnepanelen ellende ziet, of mensen die ‘van het gas”’moesten voor milieu, en nu nog duurder uit zijn. Ik vraag me werkelijk af: is ons land niet beter af als een bondsstaat van Duitsland ofzo? Dat we een grote mensen regering krijgen van een groot land? Jetten C.S. lijken maar wat te doen inzake transtie duurzaamheid, om de zoveel maanden regelingen omgooien die enorme gevolgen hebben voor demensen. Iedereen aan de EV en dan oepsie, toch maar laadpalen knijpen. Beleid, visie..het is ver te zoeken. Enfin, zie ook ons huidige politieke status. Elk volk krijgt de leiders (of de formatie) die het verdient.
Dickie zegt
Lijkt me goed plan en maakt voor mij weinig uit, woon dicht aan de Duitse grens dus veel inkopen doe ik daar toch al.
En het heeft nog een voordeel kunnen we ook eens zeggen dat we wereld kampioen voetbal zijn geweest 😛
rwdftw zegt
Je vergeet een aspect. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen dus er wordt bezuinigd op het wagenpark. Zowel aanschaf als onderhoud. Dat wil zeggen dat wij gemiddeld het oudste wagenpark hebben. En dus ook het wagenpark met de meeste uitstoot.
mashell zegt
Dat oudste wagenpark behoeft wel wat nuance. We hebben vooral een heel groot wagenpark (9 miljoen wagens op 18 miljoen inwoners). Veel gezinnen hebben tweede en derde auto’s. Die rijden relatief weinig wagens en stoten ook weinig uit maar vertroebelen wel de statistieken van het wagenpark. Veel van de nieuwere wagens zijn leasewagens en dat zorgt er voor dat de primaire gezinswagen gemiddeld juist erg jong is.
jaapiyo zegt
Circa 30 procent van huisgezinnen heeft geen auto, 40 procent 1 auto en slechts 30 procent 2 auto’s of meer…
Het beste vergelijk is toch Duitsland of België…en daar verkopen ze jaarlijks schrikbarend veel meer nieuwe auto’s per capita.
Flutterbear zegt
Waarom is meer auto’s verkopen goed voor onze economie? Dat geld gaat allemaal naar het buitenland. Juist onderhoud van tweedehandsjes is goed voor de werkgelegenheid.
marcomanta zegt
In Nederland zijn ze helemaal de weg kwijt. Zodra je officieel Nederlander bent, dan wordt je ook aan alle kanten kaal geplukt, financieel gestraft. Nee, ik zit prima waar we nu wonen.
Flutterbear zegt
Hier sinds de geboorte officieel Nederlander en ben trots op de belasting die ik afdraag. Kunnen toch een hoop mensen die het niet zo makkelijk hebben mee geholpen worden.
991TurboS zegt
Nederland is helemaal doorgeslagen met die bpm. Waarom moet die bpm toch ieder jaar stijgen? En met wat voor mate ook!
Als ik zie dat een Land Cruiser meer dan het dubbele kost in vergelijking met onze buurlanden, dan valt me helemaal niks meer in. Bij de rest van de voorbeelden trouwens ook niet, behalve kleine gebakjes zoals de i10.
Zo erg als dat het nu is was het 10 jaar geleden nog niet voor de petrolhead in Nederland. Het gaat heel hard achteruit.
Richmond zegt
Petrolhead is natuurlijk alleen marketingtechnisch interessant, voor de overheid is dat geen erkende doelgroep.
JelmerS zegt
volgens mij zou de boodschap met dit BPM beleid nu toch eens duidelijk moeten worden voor de gemiddelde koper; koop een EV, het aanbod begint steeds breder en leuker te worden.
We kunnen natuurlijk blijven hangen in het verleden met soms best wel toffe ICE auto’s, maar we moeten toch door. Ik zie ook niemand meer een kopje soep warm maken op een kampvuurtje in de keuken, of de kachel stoken met turf.
Jurgen zegt
Aanbod wordt wel breder, maar leuker durf ik het niet te noemen, wat een bonk ellende op wielen is het, ga nog liever elke dag op de fiets.
Oopelkadet zegt
Je kan beter de kachel stoken met pakjes geld dan een EV kopen. De afschrijving is gigantisch en je krijgt ze in NL aan de straatstenen niet meer kwijt als inruiler. Elke 2-3 jaar gaan ze technisch enorm op achteruit terwijl een euro 5 diesel vs euro 6 diesel niet zo groot is. En dan komt 2026, waar je met die 2000 kilo wegende EV lekker mag aftikken in de MRB. Daarnaast is er een pk wedloop en ben je met je 400 pk+ Tesla ook aan de beurt bij de verzekeringen. En als je dan denkt: hee, ik heb het. Ik ga treinen! Ook dat gaat veel duurder worden. Van A naar B in NL is wbt beleid en belastingdruk gewoon bezopen, wordt bedacht door mensen die het niet gebruiken of een fijne leasebak van de baas krijgen.
Richmond zegt
denk dat je eerder bedoelt dat elke 2-3 jaar nieuwe modellen op de markt komen die technologisch beter zijn. Er zijn genoeg onderzoeken geweest dat ev’s na 5,7 of 9 jaar nog prima doen.
Oopelkadet zegt
Dat zal best maar dan nog zit je met het extra gewicht wat per 2026 flink in de kosten gaat lopen. Verder zijn er de laadpaalknijp-perikelen. Dan is er nog Tesla die zelf steeds blijft goochelen met de prijs. Leasemaatschappijen dumpen ze uit aanbod en als inruiler krijg je er veel minder voor terug. Zelfs de diesel occasions doen het tegenwoordig beter dan EV’s.
991TurboS zegt
De boodschap is duidelijk maar wat ook duidelijk is, is dat het beleid niet werkt. Het gevolg is een steeds ouder wordend wagenpark. Daardoor kun je serieus vraagtekens zetten bij de reden van deze exorbitante bpm bedragen. Het is in ieder geval niet om de wereld te redden.
Oopelkadet zegt
Het is om de schatkist te spekken. Maar als hierdoor voor Jan Modaal zonder leasebak zn maandkosten voor een simpel autootje rijden rond de 4-500 euro komt dan denk ik: doe maar ergens anders iets minder of helemaal niet, maar dat schaamteloos extra belasting op extra belasting op extra belasting is gewoon de kift. De toekomst ziet er ook niet goed uit. Links Frans 1 wil nog meer BPM terwijl de rechtse partijen eigenlijk zeggen: we gaan BPM niet verhogen terwijl ”afschaffen, inc 80% reductie MRB” ons meer in lijn met omliggende landen zou brengen. Enfin, ik ga het niet meer meemaken maar het is meer dan schandalig. De huidige Nederlandse autokosten zijn voor mij reden geweest om toch rechtser te stemmen dan ik normaal deed. “ja maar onder de streep is de NL koopkracht veel beter dan omringende landen” hoor ik economen zeggen maar daar gaat het niet om. Vervoer van A naar B is een levensbehoefte in deze maatschappij.
William zegt
BPM valt bij duurdere moidellen nog mee:
grijs kenteken: nul BPM
Elektrisch: nul BPM
Plugin SUV: vaak maar een paar 100 of paar 1000 euro BPM.
oveazibi zegt
Bpm op grijs kenteken is alleen aftrekbaar voor ondernemers. En alleen dit jaar nog. Volgend jaar mag je gewoon de volle mep betalen als ondernemer.
Het you will own nothing beleid in uitvoering. En sommigen blijven het nog ontkennen.
cloverleaf zegt
Leuk detail is dat de EU het ook niet eens is met onze BPM regel. Druist tegen de Europese gedachtegoed in en Brussel heeft meerdere malen Den Haag hier op gewezen. Aangezien hier op autoblog de EU vaak (onterecht) neer wordt gezet als de Duivel zelve wilde ik dat toch even melden.
Belachelijk natuurlijk de immense verschillen in prijzen tov de buurlanden. Zowel mijn vrouw als ik zouden in de buurlanden best een (bijna) nieuwe leuke auto kunnen kopen maar dankzij onze regels rijdt ik een oude diesel en de bazin een youngtimer die veel meer zuipt dan noodzakelijk, boeit niet, aftrekpost. Dat is toch scheef?
ArnoldH zegt
De S650 Mustang GT zou hier helaas ook prima tussen passen.
AudiRS zegt
Echt schandalig. En dat in 1 Europa. Dit is ook de reden waarom heel Nederland gedwongen wordt, in een burgelijke grijze eco-hoc te rijden.
arta zegt
Ja veel geld; maar ik zou niet graag naar een ander land verhuizen. Onderwijs, zorg, wegen, dijken…..
heel veel is hier super goed geregeld van al die belasting die wij moeten betalen.
Als het in Nederland echt zo erg zou zijn, kun je toch verhuizen?
Een land waar het nog beter gaat; Noorwegen. Is nog meer belasting…
jaapiyo zegt
Daar is vooral ook een gigantische oliebel en het grootste Noorse bedrijf (vier keer groter dan het tweede grootste) is equinor, voorheen Statoil. In de top-10 staan verder nog Exxonmobile en andere oliebedrijven. Dus de socialistische droom daar met alle EV’s et cetera, drijft letterlijk en figuurlijk op -jawel- olie.
Flutterbear zegt
In Nederland gaat het té goed. Te is nooit goed. Dit is trouwens ook een van de argumenten voor de winst van PVV. Mensen stemmen op principes ipv eigen financiën.
marcomanta zegt
Duitsland is ook mooi wonen.
Oopelkadet zegt
Ja dat dacht ik ook tot ik eens wat onderzoek ging doen.
Bleek dat Franse zorg op zn minst net zo goed of zelfs beter is. sterker, NL zorg is op sommige gebieden helemaal niet zo goed of soms ronduit archaisch en ook conservatief. Daarnaast is het vreselijk duur met name voor chronisch zieken. Dat scheelt je in Frankrijk honderden euros per maand.
Ook het autorijden scheelt het honderden euros per maand.
Huizen zijn in veel gebieden stukken goedkoper en available.
Sterke arbeidswetten voor werknemers.
Scholen zijn prima in Frankrijk, en juist in NL begint het enorm te knellen, van kleuter tot universiteiten.
Wegen zijn prima en vaak veel mooier in Fr. Er is een reden dat harrys garage tourfilmpjes maakt in FR en niet op de N249 of N301. Ook is er veel veel minder congestie. Public transport is 3 generaties voor op NL.
Winkelaanob is veel breder. Net als in DL vind je veel meer soorten NL kaas in de supermarkten dan hier bij de appie.
Maar zelfs al zou dat allemaal slechter zijn..in Fr heb je in veel gebieden vaak 200 dagen zon waar je in NL de helft van de tijd binnen in je vinexhuisje zit want 6 maanden per jaar grijs, nat en koud. De helft van je leven onder de wolken…
petroldrinker zegt
En dat in 1 europa, we hebben echt by far de slechtste wetten en belasting van EU
rogerzz zegt
Niet zo gek dat we allemaal relatief oude auto’s rijden. Voor 50k koop je voor mijn gevoel een Golf of ID3 met wat extra opties. Een nieuwe dikke diesel kopen is ook niet zo verstandig. Het enige wat doable is zijn PHEV’s.
Ik denk dat we in Nederland onwijs veel mensen beschikbaar hebben die het geld wel hebben voor een nieuwe auto, maar gewoon ‘geen zin’ hebben om het uit te geven met onze BPM-tarieven. Als ik voor 50k een relatief dikke auto nieuw kon kopen die minder CO2 uitstoot dan mijn huidige (want dat is het enige doel van de overheid?) – dan ben ik blij en de overheid blij, maar als ik hetgeen wat ik nu heb terug zou willen kopen in dan ben ik waarschijnlijk zo richting de 100k kwijt, en dat is echt belachelijk veel geld voor iets wat enorm snel waarde verliest. Mijn vriendin rijdt 40.000km per jaar gok ik, dus we willen een diesel, maar ga nu nog maar eens een dikke diesel kopen/vinden.
Overigens zie ik dat zowel de Audi A4 als A6 geheel niet meer met TDI’tjes te configureren zijn op de Audi website. Wat is er dan toch mis met een 2.0tdi die 1:20 rijdt met een lage CO2 dat het waarschijnlijk al zo kapotbelast is dat zelfs een instap-dieseltje niet meer verkocht kan worden in Nederland? Maar prima, ik haal over een poosje wel een A4/A6 3.0 TDI op uit Duitsland, als het kan met LED en B&O en wat extra goodies, mocht je er één hebben dan mag je jezelf ook melden in mijn PM ;)
crashingduke zegt
Is het niet zo, dat je in België nog inschrijvingstax moet betalen, voordat je jouw kenteken erop mag schroeven?
cossiekiller zegt
Idd. Dat vergeten ze er hier bij te tellen. De biv in België. Dat is op een leuke auto ook al gauw 5 à 10k€ dat je erbij mag tellen
bluebluered zegt
Klopt, wordt hier steeds “vergeten”. Lijkt wel bewust.
En niet te vergeten: ook bij tweedehands verkoop wordt OPNIEUW inschrijftaks aangerekend (weliswaar iets minder).
Als een auto dus 3 eigenaars kent, staat de overheid 3 keer met de handjes open om te ontvangen.
330dM zegt
Zijn er nog Nederlanders die een auto kopen in Nederland dan?