• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo blust de Brabantse brandweer een BMW i8

Auteur: willeme, gepost 25 maart 2019 om 18:55 – 70 Reacties

Brandweer BMW i8


Kijk, dat is nog eens daadkrachtig optreden!

Elektrische auto’s zijn allemaal leuk en aardig, maar voor veel mensen een vrij onbekende techniek. Niet alleen voor autoliefhebbers, maar ook voor hulpdiensten. Want hoe meer elektrische auto’s er zullen komen, des te meer ongelukken zullen er gaan gebeuren. Dan is het goed om te weten hoe bepaalde componenten zich gaan houden.

De Brandweer Midden- en West-Brabant liet zich niet gek maken toen ze een oproep kregen voor een auto die vlam had gevat. De auto in kwestie was een witte BMW i8. Nu heeft die auto weliswaar een range-extender en is het geen volledig elektrische auto, maar er zitten flinke elektromotoren en accu’s in.

BMW i8 Brandweer

De eerste goede daad werd verricht door de medewerkers van het gebouw waar de BMW i8 geparkeerd stond. Die wisten de auto vliegensvlug buiten neer te zetten. De brandweer moest inventief handelen en deed dat ook. De geëlektrificeerde sportwagen van BMW werd eerst geblust, en vervolgens ondergedompeld in een enorme bak met water. Volgens de Brandweer is het blussen van een elektrische auto een stuk lastiger, vandaar dat deze methode gebruikt werd..

BMW i8

Met dank aan iedereen voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: politieachtervolging met een BMW i8
    Video: politieachtervolging met een BMW i8
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Deze BMW i8 is iets teveel van het goede
  • Dit is de goedkoopste BMW i8 van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, brandweer, Elektrisch, i8, vuur, water

Vorig bericht: « De nieuwe, heftige Ferrari P80/C is officieel!
Volgend bericht: Deze 11 premium toppers konden geen verschil maken »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ben zegt

    25 maart 2019 om 18:57

    Staat hij al te koop bij Jetcars?

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      25 maart 2019 om 19:10

      @ben_winter: Denk eerder bij WetCars.

      Login om te reageren
    • str8six zegt

      25 maart 2019 om 19:10

      @ben_winter: “lichte brandgaatjes in de bijrijdersstoel. Verder 100% vers!!!1!1”

      Login om te reageren
  2. chefke1969 zegt

    25 maart 2019 om 18:57

    Dat is dus een nieuwe uitzoeken bij de dealer.
    Deze is in een keer afgeschreven.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      25 maart 2019 om 19:28

      @chefke1969: scheelt dat het bij de BMW dealer is gebeurd en volgens mij ook hun auto was.

      Login om te reageren
  3. RiKe zegt

    25 maart 2019 om 19:04

    Absoluut direct afgeschreven. Dat is ook een manier om auto’s bij de dealers te slijten.

    Login om te reageren
  4. gandini zegt

    25 maart 2019 om 19:05

    Ach, hij is tenminste wel weer mooi schoon.

    Login om te reageren
  5. christianjanssen zegt

    25 maart 2019 om 19:06

    Dit lijkt meer op een oefening of 1-aprilgrap want tegen de tijd dat je zo’n bak ter plaatse hebt én ook nog eens met een goede hoeveelheid water hebt gevuld, is zo’n auto gemiddeld toch al dusdanig uitgebrand dat je hem niet meer aan een hijskraan gaat hangen…

    Login om te reageren
    • dees zegt

      25 maart 2019 om 19:08

      @christianjanssen: Misschien eerst normaal geblust en daarna in de bak.
      Want als er flink wat accu’s in liggen heb je altijd kans dat hij na x aantal dagen weer in brand vliegt.
      Alhoewel de i8 niet echt veel accus heeft

      Login om te reageren
    • tortuga zegt

      25 maart 2019 om 19:44

      @christianjanssen: eerst lezen

      Login om te reageren
    • patrick zegt

      25 maart 2019 om 19:54

      @christianjanssen: ben het met je eens. Lijkt meer een oefening voor de brandweer. Hoe hebben ze die brandende auto naar buiten gekregen? Met de kans dat de auto onder stroom kan staan. Hoe snel is zn brandweer ter plaatsen met een gevulde bak met schuim? Ik zet mijn vraagtekens erbij.

      Login om te reageren
      • raym zegt

        25 maart 2019 om 20:07

        @patrick: Lees nog eens. Ze hebben hem eerst normaal geblust. En als je die container vol pompt mer tank wagen spuit heb je hem zo vol. Die kunnen tussen de 3000 en 5000 liter per minuut pompen. En de auto is op moment ze rook zagen door personeel naar buiten geduwd.

        Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        25 maart 2019 om 20:16

        @patrick: Wat @tortuga zegt.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 maart 2019 om 21:08

        @patrick: oefenen doet de brandweer met hele oude goedkope barrels. Dat doen ze vaak en dat haalt Autoblog niet.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 maart 2019 om 21:10

      @christianjanssen: nu is een berg water verplaatsen in korte tijd wel een specialisatie van de brandweer. Overigens brandt zo’n elektrische wagen niet eens al te heftig, het probleem is dat deze moeilijk uit gaat. Dus vandaar kopje onder.

      Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      26 maart 2019 om 00:25

      @christianjanssen: ik ben brandweerman en ik denk te weten waarom ze dit besluit genomen hebben.

      Door de brand beschadigd het accupakket en zo kan er dagenlang nog spontaan een brand ontstaan doordat de energie uit de accu ongecontroleerd vrijkomt.

      Door de brand in eerste instantie te blussen en daarna erbij te blijven om controle te houden heb je even de tijd om een container te laten brengen, dit duurt max een half uur en hij is door een TAS (tank auto spuit) in ongeveer 10 minuten gevuld.

      Pas als de auto onder water staat kun je hem onbeheerd achterlaten.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        26 maart 2019 om 09:49

        @phevtreb: afgezien van een plusje hier nog even een extra kudo. Brandweermannen altijd +100

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          26 maart 2019 om 09:57

          @gulli: ☺️

          Login om te reageren
      • erwh zegt

        26 maart 2019 om 12:46

        @phevtreb: als je brandweerman bent weet je ook dat je elektrische systemen niet met water moet blussen.
        Juist door het accupakket langdurig in water onder te dompelen kan je een spontane brand veroorzaken door kortsluiting. Als ik deze brandweer was zou ik dus maar op zoek gaan naar een betere technisch adviseur.

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          26 maart 2019 om 12:53

          @erwh: voor brand heb je nodig: temperatuur, brandstof en zuurstof. (De zgn brand driehoek) door de auto onder te dompelen haal je de temperatuur en de zuurstof weg. Gevolg, geen brand.

          Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    25 maart 2019 om 19:25

    Hebben ze bij de Brabandse Brandweer ook eens een verzetje…

    Is weer eens een keer wat anders dan een zolderbrand blussen of vaten met chemisch afval in het bos opruimen.

    Login om te reageren
    • tge1 zegt

      25 maart 2019 om 23:13

      @moveyourmind: Liever dat, dan een aanslag op een tram moeten oplossen.

      Login om te reageren
    • bischero zegt

      25 maart 2019 om 23:18

      @moveyourmind: brabandse, really?

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        25 maart 2019 om 23:25

        @bischero: Ik vond het al zo raar staan…

        Login om te reageren
        • bischero zegt

          25 maart 2019 om 23:27

          @moveyourmind: haha ?

          Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          26 maart 2019 om 09:14

          @moveyourmind: het woord of de provincie überhaupt?

          Login om te reageren
  7. ghost zegt

    25 maart 2019 om 19:28

    Zo te zien zat er ook een druppeltje Dreft in die bluscontainer. Vriendelijk van die spuitgasten dat ze hem meteen ook even van binnen en buiten wassen!

    Login om te reageren
    • dj9111 zegt

      26 maart 2019 om 19:52

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        26 maart 2019 om 21:47

        @autoblog: hoezo wordt er door een admin niet ingegrepen als bovenstaande reactie door deze figuur enkele keren wordt gekopieerd en geplakt. En tevens ook nergens op slaat. Althans niet op de reactie waarop wordt gereageerd.

        Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          26 maart 2019 om 22:14

          @ghost: thanks, we hebben het aangepast en verwijderd!

          Login om te reageren
  8. alfapeter zegt

    25 maart 2019 om 19:32

    Dan denk als eigenaar dat er op tijd bij was en je auto nog gered kon worden, eindigt die alsnog total loss. Ik geen kenner, maar zou een gewone container die volgepompt wordt met stikstofgas geen efficiente methode kunnen zijn?

    Login om te reageren
  9. rutgerg zegt

    25 maart 2019 om 19:36

    Het ging dus om een splinternieuwe i8 die naar zeggen bij de BMW dealer in Breda in de showroom stond. Vraag mij toch af hoe zo’n ding dan ineens vlam kan vatten… en inderdaad een heldendaad om het ding snel naar buiten te duwen/rijden voordat er aan kapitalen in de fik staat in een showroom!

    Login om te reageren
    • joostgrn zegt

      25 maart 2019 om 19:55

      @rutgerg: Lekker druppelladertje eraan hangen zodat die lampjes 24/7 blijven branden.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        25 maart 2019 om 21:09

        @joostgrn: want dat is helemaal hip. De lokale Audi dealer heeft er ook een handje ban.

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          25 maart 2019 om 21:36

          @awesome: Deed ik al in 2007 (Audi)

          Login om te reageren
          • bischero zegt

            25 maart 2019 om 23:19

            @wimof: slow clap ?

            Login om te reageren
    • ghost zegt

      25 maart 2019 om 19:55

      @rutgerg: ik was van het weekend nog bij een Audi Dealer en verbaas mij altijd hoeveel auto’s daar aan een acculadertje staan. Ook de EV’s. Meeste stekkers nog verdeeld over een haspel op 1 stopcontact. Dus als de auto niet in de fik vliegt, kan je de stekkerblokken nog als onveilig aanwijzen.

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      25 maart 2019 om 20:06

      @rutgerg: Hebben ze geluk bij die dealer dat het overdag gebeurde.

      Login om te reageren
  10. transaxleman zegt

    25 maart 2019 om 19:48

    Een beschadigd accupakket dat al even gefikt heeft kan na het blussen gewoon opnieuw in brand vliegen, dus dit lijkt overkill maar is echt wel de beste aanpak.

    Login om te reageren
    • joostgrn zegt

      25 maart 2019 om 19:56

      @transaxleman: maar dan kun je die i8 dus lekker twee dagen submarine laten spelen? Je kan ook gewoon het accupakket loskoppelen met een noodknop…

      Login om te reageren
      • kliniclown zegt

        25 maart 2019 om 20:41

        @joostgrn: hoe gaat de noodknop hier bij helpen?

        Login om te reageren
        • joostgrn zegt

          25 maart 2019 om 21:02

          @kliniclown: Er zit een soort killswitch in die het accupakket loskoppelt. Blussen is dan een stuk beter te doen. Bij Tesla’s moet je een stuk uit de carrosserie zagen om erbij te komen.

          Login om te reageren
          • joostgrn zegt

            25 maart 2019 om 21:04

            @joostgrn: Of moeten we straks langs de snelweg om de 10km een bassin aanleggen? ?

            Login om te reageren
            • Gulli zegt

              26 maart 2019 om 09:50

              @joostgrn: net als in de Alpen die uitloopstroken voor vrachtwagens! Goed idee ?

              Login om te reageren
          • donjunior zegt

            26 maart 2019 om 07:36

            @joostgrn: Maar als het accupakket beschadigd is dan heeft een killswitch weinig zin. De batterijen ontbranden dan namelijk uit zichzelf. Dan kun je de stop wel omzetten maar de fik gaat gewoon door.

            Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        26 maart 2019 om 00:28

        @joostgrn: daarmee maak je de auto spanningsvrij, maar de accu blijft vol, als deze beschadigd is dan bestaat er nog dagenlang grote kans op brand

        Login om te reageren
        • joostgrn zegt

          26 maart 2019 om 20:41

          @phevtreb: Ik dacht dat bij een Tesla dan de cellen loskomen en het eigenlijk allemaal losse batterijen zijn. Nog steeds brandbaar, maar wel een stuk minder kans op opnieuw ontbranden.

          Login om te reageren
  11. kennone zegt

    25 maart 2019 om 20:04

    Ben benieuwd wat er met het water gebeurd wat in die container zit. Of is dit niet zo schadelijk?

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      25 maart 2019 om 20:08

      @kennone: Pfff… lekker belangrijk vraagstuk zeg.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        25 maart 2019 om 22:04

        @venividivici: of een goeie. Weet zeker dat deze vraag hier nog niet gesteld is.

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          25 maart 2019 om 22:45

          @kennone: Laat het dan maar een retorische vraag zijn.

          Login om te reageren
          • kennone zegt

            25 maart 2019 om 23:21

            @venividivici: als het water net zo zuur is als jou reactie dan kunnen ze het beter eerst filteren voordat ze het weg spoelen?

            Login om te reageren
            • VeniVidiVici zegt

              26 maart 2019 om 07:35

              @kennone: Kun je er beter nieuwe accu’s mee vullen i.p.v. wegspoelen.

              Login om te reageren
        • bischero zegt

          25 maart 2019 om 23:23

          @kennone: je hebt zeker een goed punt. Mijn scheikunde is wat roestig op dit vlak, maar de reacties met de inhoud van de accu’s in het water doen mij beslissen dit water absoluut niet meer aan te raken laat staan te drinken

          Login om te reageren
  12. 335istage1 zegt

    25 maart 2019 om 20:10

    Geeft dat niet juist kortsluiting?

    Login om te reageren
    • driver28 zegt

      25 maart 2019 om 21:04

      @335istage1: idd alsof je een tosti-ijzer in bad duwt…

      Login om te reageren
  13. suzikubelona zegt

    25 maart 2019 om 20:13

    Een BMW i8 blus je dus met een BMW.

    Login om te reageren
  14. w0ut zegt

    25 maart 2019 om 20:25

    Een paar weken geleden een BMW hybride besteld. De optie om model indicatie er af te laten mocht niet meer. De indicatie moest er om veiligheidsredenen op blijven voor de brandweer.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      25 maart 2019 om 21:39

      @w0ut: Bedoel je hier onrechtstreeks mee dat we het laatste nog niet gezien hebben?

      Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      26 maart 2019 om 00:34

      @w0ut: Dat lijkt me sterk. Zodra de brandweer een melding krijgt van een brand/hulpverlening dan kunnen we (en doen we) dmv het kenteken alle gegevens opvragen in een systeem. In dat systeem staat wat de brandstof is, en ook bijv waar we wel of niet in het voertuig mogen knippen ivm met ontploffingsgevaar van bijv airbags.

      Ook staat in het geval van elektrische voertuigen aangegeven of en hoe het voertuig spanningsvrij te maken is.

      De badges die op de auto staan, daar trekken we ons niets van aan.

      Login om te reageren
      • w0ut zegt

        26 maart 2019 om 07:58

        @phevtreb: Is de uitleg die ze me gaven bij de bestelling. En ik woon in België zou niet weten of we hier iets hebben als dmv. (hebben misschien wel maar of je daar snel een zinnig antwoord gaat krijgen is iets anders. :-) )

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          26 maart 2019 om 10:57

          @w0ut: Ik weet niet hoe het in België geregeld is. Mijn reactie heeft betrekking op de situatie in NL

          Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        26 maart 2019 om 11:09

        @phevtreb:

        Wat als ie in het buitenland in de fik gaat, gaan de buitenlandse dienders dan de nederlandse rdw website bezoeken?

        Login om te reageren
    • mark1055 zegt

      26 maart 2019 om 12:30

      @w0ut: ik ben zelf brandweerman en we kunnen aan het kenteken zien wat de aandrijving is en welke branstof de auto bevat in een soort tablet (mdt) daar kunnen we ook zien waar bv gordelspanners zitten,airbags,plaats van accu,wat voor verlichting,etc

      Login om te reageren
    • mark1055 zegt

      26 maart 2019 om 12:32

      @w0ut: dus die indicatie is handig maar niet nodig

      Login om te reageren
  15. realhustler zegt

    25 maart 2019 om 21:56

    Misschien moet de brandweer in containers investeren die ze heel snel kunnen vullen met een inert gas wat de zuurstof verdringt

    Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      26 maart 2019 om 10:55

      @realhustler: waarom zou je dat willen?

      Login om te reageren
  16. imarinos zegt

    25 maart 2019 om 22:22

    Beetje uitleg en meer foto’s gevonden… http://www.bredabuurt.nl/breda/24969/bmw-i8-brand-bij-dealer

    Login om te reageren
  17. reind zegt

    25 maart 2019 om 22:31

    Want hoe meer elektrische auto’s er zullen komen, des te meer ongelukken zullen er gaan gebeuren

    O vertel eens hoe dit werkt?

    Login om te reageren
  18. erwh zegt

    26 maart 2019 om 12:38

    Water en accu’s, altijd een briljant idee.. je zou toch zeggen dat een professionele brandweer iets beter over de aanpak zou nadenken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North