
Kijk, dat is nog eens daadkrachtig optreden!
Elektrische auto’s zijn allemaal leuk en aardig, maar voor veel mensen een vrij onbekende techniek. Niet alleen voor autoliefhebbers, maar ook voor hulpdiensten. Want hoe meer elektrische auto’s er zullen komen, des te meer ongelukken zullen er gaan gebeuren. Dan is het goed om te weten hoe bepaalde componenten zich gaan houden.
De Brandweer Midden- en West-Brabant liet zich niet gek maken toen ze een oproep kregen voor een auto die vlam had gevat. De auto in kwestie was een witte BMW i8. Nu heeft die auto weliswaar een range-extender en is het geen volledig elektrische auto, maar er zitten flinke elektromotoren en accu’s in.
De eerste goede daad werd verricht door de medewerkers van het gebouw waar de BMW i8 geparkeerd stond. Die wisten de auto vliegensvlug buiten neer te zetten. De brandweer moest inventief handelen en deed dat ook. De geëlektrificeerde sportwagen van BMW werd eerst geblust, en vervolgens ondergedompeld in een enorme bak met water. Volgens de Brandweer is het blussen van een elektrische auto een stuk lastiger, vandaar dat deze methode gebruikt werd..
Met dank aan iedereen voor de tip!
Staat hij al te koop bij Jetcars?
@ben_winter: Denk eerder bij WetCars.
@ben_winter: “lichte brandgaatjes in de bijrijdersstoel. Verder 100% vers!!!1!1”
Dat is dus een nieuwe uitzoeken bij de dealer.
Deze is in een keer afgeschreven.
@chefke1969: scheelt dat het bij de BMW dealer is gebeurd en volgens mij ook hun auto was.
Absoluut direct afgeschreven. Dat is ook een manier om auto’s bij de dealers te slijten.
Ach, hij is tenminste wel weer mooi schoon.
Dit lijkt meer op een oefening of 1-aprilgrap want tegen de tijd dat je zo’n bak ter plaatse hebt én ook nog eens met een goede hoeveelheid water hebt gevuld, is zo’n auto gemiddeld toch al dusdanig uitgebrand dat je hem niet meer aan een hijskraan gaat hangen…
@christianjanssen: Misschien eerst normaal geblust en daarna in de bak.
Want als er flink wat accu’s in liggen heb je altijd kans dat hij na x aantal dagen weer in brand vliegt.
Alhoewel de i8 niet echt veel accus heeft
@christianjanssen: eerst lezen
@christianjanssen: ben het met je eens. Lijkt meer een oefening voor de brandweer. Hoe hebben ze die brandende auto naar buiten gekregen? Met de kans dat de auto onder stroom kan staan. Hoe snel is zn brandweer ter plaatsen met een gevulde bak met schuim? Ik zet mijn vraagtekens erbij.
@patrick: Lees nog eens. Ze hebben hem eerst normaal geblust. En als je die container vol pompt mer tank wagen spuit heb je hem zo vol. Die kunnen tussen de 3000 en 5000 liter per minuut pompen. En de auto is op moment ze rook zagen door personeel naar buiten geduwd.
@patrick: Wat @tortuga zegt.
@patrick: oefenen doet de brandweer met hele oude goedkope barrels. Dat doen ze vaak en dat haalt Autoblog niet.
@christianjanssen: nu is een berg water verplaatsen in korte tijd wel een specialisatie van de brandweer. Overigens brandt zo’n elektrische wagen niet eens al te heftig, het probleem is dat deze moeilijk uit gaat. Dus vandaar kopje onder.
@christianjanssen: ik ben brandweerman en ik denk te weten waarom ze dit besluit genomen hebben.
Door de brand beschadigd het accupakket en zo kan er dagenlang nog spontaan een brand ontstaan doordat de energie uit de accu ongecontroleerd vrijkomt.
Door de brand in eerste instantie te blussen en daarna erbij te blijven om controle te houden heb je even de tijd om een container te laten brengen, dit duurt max een half uur en hij is door een TAS (tank auto spuit) in ongeveer 10 minuten gevuld.
Pas als de auto onder water staat kun je hem onbeheerd achterlaten.
@phevtreb: afgezien van een plusje hier nog even een extra kudo. Brandweermannen altijd +100
@gulli: ☺️
@phevtreb: als je brandweerman bent weet je ook dat je elektrische systemen niet met water moet blussen.
Juist door het accupakket langdurig in water onder te dompelen kan je een spontane brand veroorzaken door kortsluiting. Als ik deze brandweer was zou ik dus maar op zoek gaan naar een betere technisch adviseur.
@erwh: voor brand heb je nodig: temperatuur, brandstof en zuurstof. (De zgn brand driehoek) door de auto onder te dompelen haal je de temperatuur en de zuurstof weg. Gevolg, geen brand.
Hebben ze bij de Brabandse Brandweer ook eens een verzetje…
Is weer eens een keer wat anders dan een zolderbrand blussen of vaten met chemisch afval in het bos opruimen.
@moveyourmind: Liever dat, dan een aanslag op een tram moeten oplossen.
@moveyourmind: brabandse, really?
@bischero: Ik vond het al zo raar staan…
@moveyourmind: haha ?
@moveyourmind: het woord of de provincie überhaupt?
Zo te zien zat er ook een druppeltje Dreft in die bluscontainer. Vriendelijk van die spuitgasten dat ze hem meteen ook even van binnen en buiten wassen!
-edit: nutteloze bijdrage-
@autoblog: hoezo wordt er door een admin niet ingegrepen als bovenstaande reactie door deze figuur enkele keren wordt gekopieerd en geplakt. En tevens ook nergens op slaat. Althans niet op de reactie waarop wordt gereageerd.
@ghost: thanks, we hebben het aangepast en verwijderd!
Dan denk als eigenaar dat er op tijd bij was en je auto nog gered kon worden, eindigt die alsnog total loss. Ik geen kenner, maar zou een gewone container die volgepompt wordt met stikstofgas geen efficiente methode kunnen zijn?
Het ging dus om een splinternieuwe i8 die naar zeggen bij de BMW dealer in Breda in de showroom stond. Vraag mij toch af hoe zo’n ding dan ineens vlam kan vatten… en inderdaad een heldendaad om het ding snel naar buiten te duwen/rijden voordat er aan kapitalen in de fik staat in een showroom!
@rutgerg: Lekker druppelladertje eraan hangen zodat die lampjes 24/7 blijven branden.
@joostgrn: want dat is helemaal hip. De lokale Audi dealer heeft er ook een handje ban.
@awesome: Deed ik al in 2007 (Audi)
@wimof: slow clap ?
@rutgerg: ik was van het weekend nog bij een Audi Dealer en verbaas mij altijd hoeveel auto’s daar aan een acculadertje staan. Ook de EV’s. Meeste stekkers nog verdeeld over een haspel op 1 stopcontact. Dus als de auto niet in de fik vliegt, kan je de stekkerblokken nog als onveilig aanwijzen.
@rutgerg: Hebben ze geluk bij die dealer dat het overdag gebeurde.
Een beschadigd accupakket dat al even gefikt heeft kan na het blussen gewoon opnieuw in brand vliegen, dus dit lijkt overkill maar is echt wel de beste aanpak.
@transaxleman: maar dan kun je die i8 dus lekker twee dagen submarine laten spelen? Je kan ook gewoon het accupakket loskoppelen met een noodknop…
@joostgrn: hoe gaat de noodknop hier bij helpen?
@kliniclown: Er zit een soort killswitch in die het accupakket loskoppelt. Blussen is dan een stuk beter te doen. Bij Tesla’s moet je een stuk uit de carrosserie zagen om erbij te komen.
@joostgrn: Of moeten we straks langs de snelweg om de 10km een bassin aanleggen? ?
@joostgrn: net als in de Alpen die uitloopstroken voor vrachtwagens! Goed idee ?
@joostgrn: Maar als het accupakket beschadigd is dan heeft een killswitch weinig zin. De batterijen ontbranden dan namelijk uit zichzelf. Dan kun je de stop wel omzetten maar de fik gaat gewoon door.
@joostgrn: daarmee maak je de auto spanningsvrij, maar de accu blijft vol, als deze beschadigd is dan bestaat er nog dagenlang grote kans op brand
@phevtreb: Ik dacht dat bij een Tesla dan de cellen loskomen en het eigenlijk allemaal losse batterijen zijn. Nog steeds brandbaar, maar wel een stuk minder kans op opnieuw ontbranden.
Ben benieuwd wat er met het water gebeurd wat in die container zit. Of is dit niet zo schadelijk?
@kennone: Pfff… lekker belangrijk vraagstuk zeg.
@venividivici: of een goeie. Weet zeker dat deze vraag hier nog niet gesteld is.
@kennone: Laat het dan maar een retorische vraag zijn.
@venividivici: als het water net zo zuur is als jou reactie dan kunnen ze het beter eerst filteren voordat ze het weg spoelen?
@kennone: Kun je er beter nieuwe accu’s mee vullen i.p.v. wegspoelen.
@kennone: je hebt zeker een goed punt. Mijn scheikunde is wat roestig op dit vlak, maar de reacties met de inhoud van de accu’s in het water doen mij beslissen dit water absoluut niet meer aan te raken laat staan te drinken
Geeft dat niet juist kortsluiting?
@335istage1: idd alsof je een tosti-ijzer in bad duwt…
Een BMW i8 blus je dus met een BMW.
Een paar weken geleden een BMW hybride besteld. De optie om model indicatie er af te laten mocht niet meer. De indicatie moest er om veiligheidsredenen op blijven voor de brandweer.
@w0ut: Bedoel je hier onrechtstreeks mee dat we het laatste nog niet gezien hebben?
@w0ut: Dat lijkt me sterk. Zodra de brandweer een melding krijgt van een brand/hulpverlening dan kunnen we (en doen we) dmv het kenteken alle gegevens opvragen in een systeem. In dat systeem staat wat de brandstof is, en ook bijv waar we wel of niet in het voertuig mogen knippen ivm met ontploffingsgevaar van bijv airbags.
Ook staat in het geval van elektrische voertuigen aangegeven of en hoe het voertuig spanningsvrij te maken is.
De badges die op de auto staan, daar trekken we ons niets van aan.
@phevtreb: Is de uitleg die ze me gaven bij de bestelling. En ik woon in België zou niet weten of we hier iets hebben als dmv. (hebben misschien wel maar of je daar snel een zinnig antwoord gaat krijgen is iets anders. :-) )
@w0ut: Ik weet niet hoe het in België geregeld is. Mijn reactie heeft betrekking op de situatie in NL
@phevtreb:
Wat als ie in het buitenland in de fik gaat, gaan de buitenlandse dienders dan de nederlandse rdw website bezoeken?
@w0ut: ik ben zelf brandweerman en we kunnen aan het kenteken zien wat de aandrijving is en welke branstof de auto bevat in een soort tablet (mdt) daar kunnen we ook zien waar bv gordelspanners zitten,airbags,plaats van accu,wat voor verlichting,etc
@w0ut: dus die indicatie is handig maar niet nodig
Misschien moet de brandweer in containers investeren die ze heel snel kunnen vullen met een inert gas wat de zuurstof verdringt
@realhustler: waarom zou je dat willen?
Beetje uitleg en meer foto’s gevonden… http://www.bredabuurt.nl/breda/24969/bmw-i8-brand-bij-dealer
Want hoe meer elektrische auto’s er zullen komen, des te meer ongelukken zullen er gaan gebeuren
O vertel eens hoe dit werkt?
Water en accu’s, altijd een briljant idee.. je zou toch zeggen dat een professionele brandweer iets beter over de aanpak zou nadenken.