Zo goed als nieuwe E39 540i touring te koop

Auteur: , 100 Reacties

Wees eerlijk, die zou jij ook best wel willen...

We hebben het al vaker gezegd, maar de BMW die je wil hebben is de E39. Deze auto is er nog net een van de oude stempel, nog niet helemaal vernaggeld door elektronica die niet alleen kapot gaat, maar ook een heleboel weegt en vaak de pret uit het autorijden haalt. Nee, dan deze. Op Marktplaats staat namelijk een exemplaar te koop waar iedere liefhebber van gaat watertanden. De 4,4 liter V8 aan boord, 286 pk’s en slechts 65.000 kilometer die door een en dezelfde bejaarde eigenaar zijn afgelegd. Dit zegt de verkoper erover.

Onvindbaar en nergens anders te koop.. V8 Touring met zeer veel extras waaronder: dubbelglas, HiFi, navigatie, schuifdak glas, nappa leder, lederen middenconsole, xenon, comfort stoelen met memory en standkachel.

Rechtstreeks afkomstig van eerste 86 jarige eigenaar, iedere 2 jaar een beurt gekregen bij dezelfde BMW dealer!

Auto verkeert in uitzonderlijk goede staat, zowel optisch als technisch.

Zeldzame kleurencombinatie: Kashmirbeige met zwart nappaleder.

Volledige optielijst:
216 Servotronic / Servotronic
235 Trailer-hitch With Removable Head / Anhaengerkupplung,kopf Abnehmbar
296 Lt/aly Wheels classic / Lm Raeder/classic
302 Alarm System / Alarmanlage
320 Model Designation, Deletion / Modellschriftzug Entfall
352Double Glazing / Doppelverglasung
386Roof Rail / Dachreling
403Glas Roof, Electric / Glasdach, Elektrisch
412Load Floor, Extendable / Ladeboden Ausziehbar
413Luggage Compartment Net / Gepaeckraumtrennetz
428Warning Triangle / Warndreieck
430Int/ext Rr Vw Mirror W Aut Anti-dazzle / Innen-/aussenspiegel Aut.abblendend
456Comfort Seats, Electric. Adjustable / Komfortsitze Elektrisch Verstellbar
494Seat Heating F Driver/front Passenger / Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
500Headlight Washer Sys/intensive Cleaning / Scheinw.waschanl./intensivreinigung
508Park Distance Control (pdc) / Park Distance Control (pdc)
522Xenon Light / Xenon-licht
534Automatic Air Conditioning / Klimaautomatik
536Auxiliary Heating / Standheizung
609Navigation System Professional / Navigationssystem Professional
629Car Telephone (gsm) W Card Reader Front / Autotelefon Mit Kartenleser Vorn
672Cd Changer Bmw For 6 Cds / Cd Wechsler 6-fach
676Hifi Loudspeaker System / Hifi Lautsprechersystem
690Cassette HolderCassettenhalterung
801Germany Version / Deutschland-ausfuehrung
863Europe/dealer Directory / Service Kontakt-flyer Europa
879German / On-board Documentation / Deutsch / Bordliteratur

Dit klinkt als een droom. Omdat de auto uit 1997 is, is het ook nog eens ruimschoots een youngtimer, die je fiscaal zeer aantrekkelijk kan rijden, mits je in het bezit bent van een eigen zaak. Tip, naar de KvK, eenmanszaakje oprichten, jezelf aan je broer verhuren die ook een eenmanszaakje heeft, en hoppetee, vrijwel gratis rijden in een dikke vette V8. Want 35% bijtelling over de dagwaarde van 15.950 euro is best te doen. Toch?

Als jullie hem niet kopen doe ik het, dus schiet op.

Met dank aan Savas voor de tip!



100 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Kan zo in het rijtje Alfa Guilia en Toyota GT86 ..

Geen enkele autobloglezer die em ooit aan gaat schaffen ..
@lincoln: autoblogschrijver, dan?
@lincoln: Is niet waar!! ik ken in ieder geval eentje.
@lincoln: Idd. Daarnaast begint dit meer en meer op verkapte reclame te lijken. Laatst werd er ook al een 530i E39 Individual van BB Exclusives uitgebreid uitgelicht en de CL500 uit het occasion advies kwam geheel toevallig ook daar vandaan.
@silverarrow: Illuminatie man, vlucht nu het nog kan.
@granlusso: meh, vluchten is voor mietjes in BMW’s.
@silverarrow: gelukkig ben ik geen mietje…
@silverarrow: gelukkig ben ik geen mietje…
@silverarrow: dat zijn die van Audi. Vooral als ze net van de bank komen.
@silverarrow:

75 comments op een dood ordinaire mp advertentie van een ouwe middenklasser ..

Toch knap .. een soort van ..
@lincoln: rij al 2 jaar met veel plezier in zo’n hok. Overigens, verzekerde waarde is niet altijd hetzelfde als fiscale boekwaarde. Ergo: verzekeren voor 15k, bijtelling over 5k. Doe ik niet natuurljk maar het kán wel hè…
Maar omdat het kan?
En mét telefoon. Toch wel de grappigste optie gevonden.

Fraai exemplaar met mooie kleur. Hier gaat de eerstvolgende eigenaar veel plezier aan beleven.
@viezefreddyw: de optionele cassettebandjeshouder vond ik ook een leuke optie.
@dondeboer: Mweh, het muntenvakje is toch praktischer.
Ik heb een zwak voor E39’s, en dit is echt een pareltje (hoewel ik de LCI apprecieer). Maar bij het zien van de naam van de handelaar + de achterlijke prijs vergeleken met DE haak ik toch af
@bmwalpina: wat is er mis met BB Exclusives; gevalletje ‘reputatie’? Ze hebben nl. best wel wat leuk spul staan. Binnenkort komt er nog een vergelijkbare Touring binnen met nóg minder kilometers.

Ik zou dan overigens eerder deze 530i prefereren, vanwege de economische beter te behappen (en rijtechnisch ook zeker niet te versmaden) 6-cilinder.
@RRRobert: ziet er wel beter uit vind ik maar wel meer dan dubbele kms. En geen V8 wat toch wel heel bijzonder is vandaag de dag!
Lekkere motor, maar helaas automaat, geen mooie kleur en geen M pakket. Dus deze laat ik aan mij voorbij gaan.
@marts54: automaat is de enige juiste keus voor deze auto, het is geen dynamische sportauto, het is een geweldig vlotte cruiser !
@bofkont: jij snapt hem. Vooral de V8 komt met de automaat het best tot z’n recht.
@bofkont: als we het over een 7 serie hebben, ben ik het met je eens. Maar een e39 met groot M pakket, dus ook het onderstel, is een fijne rijdersauto waarbij ik zeker zou willen schakelen.
@marts54: Het rijdt wel goed, maar dynamisch gaat het nooit worden.
@marts54: er zijn e39’s die dit artikel meer zouden hebben verdiend
Weer zo’n “youngtimer” leuk voor de koper die mee wil gaan in de trend. Tot je zo’n auto op brug zie en je vinger door de roestige bodem plaat kan steken. Die een paar dagen ervoor vakkundig zwart is gemaakt/ behandeld. Veel te hoge prijzen worden voor zulke auto’s betaald..
@bakker:

Maakt het uit ..
zijn toch maar fiscale kopers ..
Geen mensen die een zwak hebben voor techniek iig ..
@lincoln: Dat gaat in sommige gevallen vast op mijn beste Lincoln, maar in mijn kennissenkring heb ik een paar mensen/ondernemers die deze wagens ook nog echt waarderen en absoluut wat met techniek hebben.
Je moet niet vergeten dat voor de 30/40 jarige mensen dit toen zij jong waren een absolute topper was en ver onbereikbaar, dit soort mensen kopen ze uit pure nostalgie liefhebberij , gewoon omdat het kan.
@bofkont:

OMDAT ie in de youngtimer regeling valt .. ken dat soort “liefhebbers” ..
@lincoln: uiteraard speelt dat een rol, maar kunnen dat geen liefhebbers zijn dan ?
@bakker: echt grote onzin wat je zegt. Je moet je youngtimer ook niet bij Jetcars gaan halen.
@thomasthomas: jij hebt ervaring met de verkoper?
@thomasthomas: Jetcars, niks mis mee!
@bakker: Dat is pertinent onzin, en dat roest verhaal helemaal!! hoe bepaal je de waarde van een wagen waar er nog maar een paar van zijn in de wereld met dit soort unieke kmstanden en staat van onderhoud, wat is te duur??? voor jou in ieder geval zeker.

Voor de juiste liefhebber is hij het waard, daar gaat het om, deze markt bedienen autoleitner/500E/Gijsjansen/Autohan/Premiumclassic, hier moet je niet komen voor een koopje, enkel voor het allerbeste en uniek spul kom je hier puur voor de liefhebbers/kenners met een goed gevulde beurs, mensen die gelijk te duur roepen zoeken hun afgetrapte 5 serie maar op MP en bij voorkeur de goedkoopste, maar die is in niets te vergelijken met dit aanbod.
@bofkont: laten we wel wezen: de dorpels zijn een zwak puntje van de E39. Vooral achter rond de kriksteunen.
@e1000bmw523i: dat klopt idd, maar dat is vrij simpel te herstellen en weer goed voor de komende 15 jaar of langer.
@e1000bmw523i: Achterklep van de Touring ook wel hoor. Dankzij dat fijne klapruitje.
@bofkont:

Onzin .. economisch gezien is die al 3x afgeschreven ..
Prima als mensen er geld voor neer willen leggen ..
Maar als die youngtimer regeling wegvalt is ie 3000 waard ..
Misschien 4 ..
@lincoln: dagwaarde wellicht ja, maar hoe bepaal je liefhebberswaarde ???
@bofkont: wat een gek er voor geeft bedoel je? Dat stopt nooit. Dat zie met al die supersport auto’s tegenwoordig.
@rolov: Yup dat is het hem juist, zolang het verkoopt is het niet te duur.
@bofkont: ik geef je helemaal gelijk
Ik heb mijn e39 530i met m-pakket bij autohan vandaan met 72k op de teller oké je betaalt er wel wat voor maar is het nog elke rit waard.
En ja autorijden kost geld dus ga alvast maar sparen en anders niet zeuren over kosten om een droom auto te rijden
@gecko: kijk dat zijn de wagens !!! Heerlijk , autohan is een top adres.
Vergeet de 1.6 % btw-correctie over de nieuwwaarde niet, die komt bovenop de 35%bijtelling over de dagwaarde.
Gewoon een import auto uit Duitsland? Zijn d’r meer hoor. Die je wel écht van de particulier koopt. Zonder tussenhandelaar.
@postzegel: Dat klopt inderdaad, maar zie er maar eens aan te komen als eerste, heeft alles te maken met connecties, waarschijnlijk kopen ze hem in voor 8K, wat onderhoud en wat kleine zaken verder proberen ze er 5 tot 6K aan over te houden met wat geluk als er niet teveel garantie werkzaamheden achterweg komt.
Heel jammer van dat Kashmirbeige maar verder een topaankoop! Heerlijk..
Als ZZPer met slechts 1 werkgever gaat het -volgens mij- niet meer lukken. Correct me if I’m wrong!
Leuke tip, tot dat de belasting langs komt en het als een verkapt dienstverband ziet..
Me mag hem hebben, ik heb liever een lekker zes in lijn. En de kleur is niet perfect. Het is wellicht een beetje saai maar deze auto hoort in mijn ogen blauw te zijn.
@lekbak: je, je mag hem hebben…
Aaaah, kak. Geen handbak, die wel leverbaar was op de 540i..
@jochempie: Zeer schaars, maar ze zijn er idd wel.
@jochempie:

Handbak = hipster ..
@lincoln: je bent weer lekker op dreef he. Maar een automaat is prima idd op deze auto.
@lincoln: nee, “beleving” en “emotie”… “Een met de machine”…
Eerste keer 200+ kmh gaat ie stuk…
@focusrs1: rustig opbouwen met schoonbranden en er is niks aan de hand.
@lekbak: 65K kilometer met traag rijden compenseer je op geen enkele manier.
@focusrs1: ik heb een auto die 143.000 kilometer van ouwe mannetjes is geweest (vader en later de zoon, beide bejaard). Geloof mij maar dat ik dat als 19 jarige gecompenseerd heb. Inclusief een uur lang volgas, en de motor is nog steeds als nieuw.
@lekbak: Dat zeg jij, doe dat ding eens open en bekijk de cilinderwand en de toppen van de zuigers. Zal je nog van een koude kermis thuiskomen vrees ik.
@mopar: wellicht, maar de compressie is uitstekend (gemeten) en olieverbruik minimaal. Ik zal er nog wel eens achterkomen want deze auto gaat nooit weg.
@lekbak: welke auto is het?
@mopar:

Murseejes natuurlijk ..
Past goed bij zijn braaitlingk klokkie ..
@lincoln: haha, is dat het beeld wat je van me hebt?

Ik ben meer het type lompe boerenlul op klompen, spijkerbroek en wollen schipperstrui.
@lekbak:

Yeah right ..
pik de schrootboertjes er zo uit ..
Meuk uber alles ..
@mopar: w123 200 uit ’82 met de m102.920 motor.

De auto heeft wat laswerk nodig dus staat al twee jaar stil, maar de motor heeft nog ff nieuwe sapjes gekregen voor deze winter want hij staat onverwarmd. Starten lopen, toen de startkabels eraan zaten. Vlak voor het weg zetten compressie nog getest omdat ik de mogelijkheid had en nieuwsgierig was.
@lekbak: Nice, heb zelf een ’83 W126 500SE. Komt nog verassend goed mee met het huidige verkeer. Altijd verbaasde blikken als ik de gemiddelde leasebak eruit trek bij het stoplicht :)

Onverwoestbare auto’s zijn dat, die oude mercedessen. Daar kan qua bouwkwaliteit helemaal niets tegenop. Idd niet wegdoen. Veel plezier ermee!
@focusrs1: Dat is ook onzin, wat weet jij van de 1 eigenaar dan?? wellicht ging de oude baas meerdere keren p/jaar richting Zuid Duitsland met de cruise control op 160.
En zal hij dat niet gedaan hebben wat dan nog?? Deze wagen geregeld op de lange baan gooien zodat hij goed warm kan worden, meerdere uren cruisen op autobahn met 130/140 en dan rustig opbouwen.
@focusrs1: het is geen Ford…
@jesse_rutjes: klopt want hij heeft geen uitgebreide rally achtergrond, 4wd en stuurt voor geen meter…
Een van de beste bmw’s ooit gemaakt, prachtig tijdloos design en fijne motoren.
Voor dit tip zou ik zeggen succes met de belastingdienst, voor de rest mooie auto.
Mooi maar als eerste her hout…. pardon plastic eruit ploffen. Zi lelijk maar oh zo’n heerlijke wagen is dit !!!!
@him: het is echt hout… weliswaar fineer op een alu of kunststof bodemdeel, maar wel echt hout on top!
Toch wel jammer dat de stoelen er altijd zo oud en versleten uitzien bij die kilometerstand,
Of de kilometerstand klopt niet kan ook nog.
Jaja, en nou eerst een foto van de klokkenwinkel. Eerst zien, dan geloven of er geen tamper dot zichtbaar is!
@madvillain: daarmee bedoel ik een volledige foto van de klokkenwinkel, niet zo’n halve foto. Verdacht.
@madvillain: ik snap welke stip jij bedoelt…
@madvillain: Als je naar Marktplaats foto’s gaat staat er 1 foto bij waar geen dot te zien is (Al shoppen sommigen h’m weg om klanten te trekken). Motorruimte en bodem foto’s ontbreken wel en juist die vertellen veel qua logica met de kilometerstand.
Jij ziet liever een nep carbon motiefje of “kunststof” geborsteld aluminium?
Die auto telefoon is vet nice
Helaas is ook dit model niet immuun voor storingen. Heb zelf een full options E39 528i gehad en dat ding stond vaker op de brug dan in m’n garage. Heel jammer want het is ongetwijfeld de best sturende sedan die ik ooit heb gehad.

Aandachtspunten zijn vooral roest, lekkende olie en stuurbekrachtigingssystemen, abs sensoren, luchtmassameters en de beruchte Vanos. Volgens mij had deze V8 ook dat nikasil probleem maar daar kan ik naast zitten.

Dit exemplaar is weliswaar heel mooi, maar de kleur in combinatie met die velgen doen hem niet veel goeds. Komt zo wel heel gedateerd over terwijl een LCI E39 vandaag de dag er nog redelijk modern uit ziet.
@mopar:

En dan te bedenken dat de 528 de betere 540 is ..
De mijne is trouwens best wel bullitproof overigens ..
@lincoln: All the car you’ll ever need, zo’n 528…..als die het tenminste doet, wat bij mij eens in de week was…
Zelfs Chris Harris is het met je eens: https://twitter.com/harrismonkey/status/407150881302253569

Check je luchtmassameter, bij mij ging die plots in noodloop, meerdere malen per dag. Enige remedie was stoppen, motorkap open en stekker van de sensor eruit halen voor 30 seconden. Altijd leuk op de snelweg in de regen…
@mopar: Klopt helemaal, Nikasil problemen deden zich vooral vooral voor in de VS , amper in de EU, brandstof veel schoner, Vanos revisie heeft niet zoveel om de hakken, vrij simpele ingreep.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar de facelift E39, die oogt stukken moderen, en is vooral kwa interieur stukken mooier ook. T
@bofkont: Tsja ik zou toch niet blij worden van dat Nikasil probleem, ook al was dat grotendeels in de VS. Het lijkt me wel dat als je 540 het vandaag de dag nog doet, je er wel vanuit mag gaan dat je een goede hebt.

Ik blijf het jammer vinden dat mijn 528 zo een rampenbak was, ik had een full options wagen en met full options bedoel ik ook echt alles. Van TV tuner tot comfort stoelen en van elektrische rollos voor de achterruit en (manuele versies voor de) achterste zijruiten tot die autotelefoon. Werkelijk alles zat er op maar onderhuids was die wagen het gewoon niet meer waard om te repareren. Tot nu toe de enige auto waar ik echt mijn vingers aan heb gebrand (mijn E65 is een close second).

Zoals je weet ben ik een ammi fan maar door mijn vader die maar niet wil ophouden over hoe geweldig zijn destijds nieuwe E28 en E34 waren, is dat een van de weinige Duitse merken waarvan ik de klassiekers nog wel kan waarderen.
@mopar: Ja elk merk heeft helaas zo zijn maandagmorgen exemplaren, in de basis is het een vrij goede wagen een E39 verder, dik exemplaar had je zo te horen!!
En dan geen enkele foto van het motorblok of de laadruimte (achterklepnaad loopt scheef trouwens). En serviceboekjes met steeds hetzelfde handschrift en handtekening vertrouw ik ook niet. Alsof er jaren maar 1 monteur sleutelt/werkt bij Haksloot.
@venividivici: *Hakvoort
@venividivici: je kan hakvoort altijd even bellen over de auto neem il aan.
@rolov: Als de toekomstige koper slim is doet hij/zij dat
Wij hebben een 530i in het dorp staan, met de jeremy clarkson kleur stelling
Is de dagwaarde hetzelfde bedrag als de aanschafprijs?
@mzonneveld: dagwaarde is een puur fictief bedrag. Nihil in dit geval.
@mzonneveld: Reële dagwaarde zal max 6/7k zijn, liefhebberswaarde makkelijk 10k plus.
Grappig dat de verkoper ineens alles bijzonder vindt. Zo is de kleurencombinatie ineens bijzonder. Nee, meneer de verkoper, de km-stand met leeftijd is dat, de rest is gewoon zoals het hoort te zijn.
Doe mij er maar een van de eerste facelift met M pakket. Uiteraard aluminium inleg ipv hout, gecombineerd met donker bruin leer en een handbak. Het liefst dit in een donkerblauwe Alpina.
Dagwaarde van 15.000? Leer eens lezen en schrijven. De dagwaarde van dit gebakje is vele malen minder dan 15.000 euro. Dus 35% bijtelling gaat over veel minder dan die 15 mille.
Het mooie van auto’s van één à twee generaties terug is dat hoe mooier het model, oplopend van 520i, 525i, 530i naar 540i, de achterkant redelijk hetzelfde blijft (uitlaatpartij, bumpers etc). Sleeperachtig.
Jammer dat het geen facelift model is ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).