Zo heeft Nissan de nieuwe GT-R geperfectioneerd

Auteur: , 74 Reacties

En wij mochten er een klein blokje mee om!

Voor je gevoel is de Nissan GT-R al een eeuwigheid op de markt. De Nederlandse introductie vond plaats begin 2009, maar in Japan was de auto toen al eventjes te koop. In 2001 kwam Nissan met de eerste GT-R Proto Concept, met al wat kenmerken van de huidige GT-R, terwijl de tweede uit 2005 vrijwel gelijk was aan het uiteindelijke productiemodel (rijtest). Destijds nam de auto het -met succes- op tegen onder andere de Ferrari F430, Lamborghini Gallardo en de Porsche 911 Turbo (997), maar die zijn inmiddels al één of meerdere keren vervangen door een nieuw model.

Destijds kreeg je bij Nissan 485 pk, maar gaandeweg groeide dat vermogen in stapjes naar 530 (2011) en 550 (2013) pk. De Nismo-versie uit 2014 kreeg zelfs de beschikking over 600 pk. Zoveel vermogen hebben we in de 2017 GT-R niet, maar met 570 pk is het allerminst behelpen. Er komt trouwens ook een Nismo-versie van het vernieuwde model, wederom met 600 pk. Het eerste exemplaar wordt vermoedelijk in december in ons land uitgeleverd.

Nissan GT-R

Terug naar de 2017 Nissan GT-R. Hoewel Nissan haar sportwagen diverse malen heeft geüpdatet, was geen enkele update zo ingrijpend als deze. Behalve meer vermogen, is namelijk ook exterieur en interieur op de schop gegaan. En met name dat laatste was hard nodig.

De GT-R is volwassen geworden

Nissan heeft naar eigen zeggen de GT-R vooral volwassener willen maken. Dat merk je het beste binnenin. Het interieur ging volledig op de schop, waarbij het nieuwe dash een stuk fraaier en rustiger oogt dan voorheen. De wirwar aan knoppen is verdwenen, van 27 in de oude naar 11 knoppen in de nieuwe. Sommige functies zijn overgenomen door het grotere infotainmentsysteem en dat werkt best aardig. Wel oogt de software wat ouderwets en gaat het allemaal net wat minder vlot dan we tegenwoordig van met name de merken in het hogere segment gewend zijn.

Nissan GT-R

Ook wat betreft materialen en afwerking is de GT-R naar een hoger niveau getild. Optioneel kun je het gehele interieur in Nappa-leder laten bekleden, tot het dashboard aan toe. Nissan zelf bezigt de woorden ‘premium’, maar de vergelijking met de Duitse concurrentie moet je eigenlijk niet willen maken. Overigens moet je niet te veel achterom kijken, want waar het voorin allemaal netjes oogt, vind je achterin veel grote lappen hard en lelijk kunststof. Nu wil je toch al niet achterin zitten, met mijn stoel op een voor mij prettige stand (ik ben 1.84 m lang) blijft er precies 3,5 cm beenruimte over voor de achterpassagiers.

Van een afstandje valt vooral de nieuwe grille van de GT-R op, deze deelt de zogenaamde V-Motion-grille met andere Nissans. Kom wat dichterbij en je zult meer verschillen zien. Zo is de achterzijde gebaseerd op de Nismo-versie, met een opstaand randje aan de zijkant die de drag verminderd. Ook rondom de achterlichten zit nu een klein opstaand randje, eveneens om de luchtstroom te verbeteren. Daarin is Nissan tot het uiterste gegaan, want zelfs de C-stijl werd opnieuw ontworpen om ongewenste vuile lucht rond het knikje te elimineren. Een andere onzichtbare aanpassing is versteviging van het voorruitframe, waardoor de auto nu nog stijver is terwijl het gewicht hetzelfde bleef.

Nissan GT-R

Belachelijk snel en bizar veel grip

Zoals je verwacht van een auto met een 3.8 V6 met twee turbo’s, 570 pk en vierwielaandrijving, is de GT-R belachelijk snel. Zet alle schakelaars op de R-stand en je wordt in luttele seconden naar de 200 gekatapulteerd. Maar ook vanaf die 200 km/u is de acceleratie nog indrukwekkend en kun je in iets meer dan 15 seconden zelfs 300 km/u rijden. Uit de kluiten gewassen schijven en klauwen van Brembo helpen je ook weer rap de snelheid om laag te krijgen. Met flippers aan het stuur bedien je de zesbak met dubbele koppeling. Schakelen gaat vlot, zolang je één versnelling per keer op- of terugschakelt. Ga je van zes terug naar vier of drie, dan lijkt de GT-R zich even te bedenken. Opvallend is hoe soepel de bak schakelt, hier geen ferme klappen, maar geciviliseerde wisselingen van verzet.

De Autobahn is leuk, maar waar de Nissan GT-R pas echt tot zijn recht komt, is op bochtige wegen. De hoeveelheid grip is werkelijk fenomenaal. Terwijl veel GT-R’s onder handen genomen worden door tuners, is de meest effectieve manier om sneller te gaan in een GT-R jezelf onder handen te nemen. Alleen een zeer begenadigd rijder zal het uiterste uit de auto kunnen halen. Het AWD-systeem is voor een groot deel debet aan die grip, het kan van 0 tot 50 procent van het koppel naar de voorwielen sturen. Daarvoor beschikt de GT-R overigens over twee aandrijfassen. Een van de motor naar de versnellingsbak vlak voor het achterdiff en een die daaronder weer terugloopt naar de voorwielen.

Nissan GT-R

Nissan heeft er alles aan gedaan om het geluid van de GT-R nog beter de oren van de inzittenden te laten bereiken. Een titanium uitlaatsysteem met vier gigantische eindstukken is tegenwoordig standaard, net als active noise cancelation. Het systeem filtert dankzij twee microfoontjes en anti-geluid over de boxen een deel van het monotome gebrom uit de aandrijflijn weg, terwijl bij flink accelereren een microfoon bij de uitlaat juist wat extra geluid over de boxen het interieur in helpt. Het resultaat is een auto die vanaf 4500 toeren een fijne grom laat horen, maar die daaronder niet erg spannend klinkt. Stationair of op (legaal) Nederlands snelwegtempo valt de soundtrack helaas iets tegen. Daarentegen kun je wel op hogere snelheden nog prima een gesprek met je bijrijder aanknopen, tot ca. 220 km/u hoef je je stem niet of nauwelijks te verheffen.

Al met al heeft Nissan goed werk geleverd en kan de GT-R nog wat jaartjes meedraaien. Verwacht niet de kwaliteitsbeleving van een moderne AMG GT of Porsche 911, maar daarvoor krijg je een auto terug die tot in elk detail ontworpen is om de wetten van de natuurkunde te tarten. Tegen de grijns die dat veroorzaakt kan geen premium navigatiesysteem of pianolak-paneeltje op.



74 reacties

Op zoek naar Renault voorraadvoordeel? dat vind je HIER!
blijft een zeer indrukwekkende auto, en ook nog na 8 jaar. laat ferraris en porsches nog steeds broekpoepen. en dat voor een prikkie van een prijs in combinatie met japanse betrouwbaarheid!
@arashrsf: nu de looks nog…heb ‘m nooit echt mooi gevonden. Tè lomp en niet echt een goed design. En het interieur deed en doet me ook niet veel.
@arashrsf: Ga eens in een GT-R zitten en dan in zo’n Porsche of Ferrari. Bij die GT-R kraakt en rammelt alles na een jaar plus echt alles is van plastic of matig afgewerkt leer. Je betaalt hier puur voor de snelheid, bij P&F ook voor emotie, kwaliteit en afwerking
@Stefje: onzin echt pure onzin, ik ben van alles gewend en heb alles gereden en heb zelfs een GTR gehad voor een maand of 13.. er kraakt helemaal NIETS
@stefje: Heb je deze auto weleens gereden? Of beter gezegd heb je weleens in deze auto gezeten? Geweldige bouwkwaliteit en superieur afgewerkt alleen andere materialen dan de concurrentie.

Je hoeft de GT-R niet mooi te vinden, maar wat je zegt is echt onzin.
@michaelcorleone: Ik zal het eentje mooier maken; ik vind de GT-R geweldig! Ik ben helemaal fan, en kan zeker niet uitsluiten dat ik er ook nog ooit 1 ga rijden als het financieel haalbaar is.

Dat gezegd hebbende, ik heb ervaring met de auto en in het bijzonder met de andere door mij genoemde merken. Vergelijk eens deze foto’s en kijk alleen al eens naar het leer om het stuur:

http://www.autoblog.nl/gallery/Nissan/GT-R_2017/Nissan-GT-R-2017-020.jpg

https://www.total911.com/wp-content/uploads/2015/10/Porsche-991.2-Carrera-4-interior.jpg

http://inoviti.com/wp-content/uploads/2016/08/2016-ferrari-488-gtb-interior-ferrari-488-gtb-2016-2017-interior-wallpaper-1366×768.jpg

Nu is een GT-R echt veel simplistischer dan de Porsche en Ferrari. Het oogt gewoon veel…Aziatischer. Ja het werkt goed, maar je bent toch echt een stuk gretiger om elke dag naar het interieur van de concurrenten te kijken. Los van hoe het rijdt.
@Stefje: ga gewoon eens in zo’n auto zitten, ik ben best kieskeurig wat betreft interieur etc, ik had veel verhalen gehoord over het plastic interieur van de Nissan GTR, ik ben gaan rijden en het is niet eens zo erg als ze allemaal roepen, het enige wat van “goedkoop” plastic is, is het midden gedeelte waar de startknop in verwerkt zit, maar kraken heeft het nooit gedaan, dat zou mij gillend gek maken.. als ik een piepje of kraakje hoor dan weet mijn vriendin direct wat ze moet doen… ZOEKEN!! Want ik kan daar niet tegen :) enigste waar ik moe van werd was het hoog lijkende toerental op snelheid 120-130 dat maakte mij benauwd
@stefje:
Uitganspunt 1) Bij die GT-R kraakt en rammelt alles na een jaar plus echt alles is van plastic of matig afgewerkt leer.

Kanttekening 1) Ik zal het eentje mooier maken; ik vind de GT-R geweldig! Ik ben helemaal fan, en kan zeker niet uitsluiten dat ik er ook nog ooit 1 ga rijden als het financieel haalbaar is.

Argument 1) Dat gezegd hebbende, ik heb ervaring met de auto en in het bijzonder met de andere door mij genoemde merken. Vergelijk eens deze foto’s en kijk alleen al eens naar het leer om het stuur:

Argument 2) Nu is een GT-R echt veel simplistischer dan de Porsche en Ferrari. Het oogt gewoon veel…Aziatischer. Ja het werkt goed, maar je bent toch echt een stuk gretiger om elke dag naar het interieur van de concurrenten te kijken. Los van hoe het rijdt.

Terugkijkend naar jouw uitgangspunt, vind ik het een kneitervaag verhaal. Waar is dat rammelen? Alles is plastic, behalve het stuur?.. Wil best geloven dat autos die een ton meer kosten wat marge hadden voor goed interieur, maar nog steeds.. Slecht onderbouwd verhaal.
@vondudenstein: Check deze review en kom dan maar terug. Voor een echt snelle GT-R ben je gewoon net zo veel kwijt als voor een 911 Turbo S. En die is dan echt een stuk beter afgewerkt: https://www.youtube.com/watch?v=mY6wsZ1ynn8
@stefje:
“betalen voor emotie”

moet je in de doubletstraat in den haag wezen, hoop emotie voâh wènig.
@arashrsf: ‘Je hebt nog nooit van de versnellingsbak problemen gehoord en van de prijs van zo’n versnellingsbak.
@riri: Kwam dat niet met name door de “launch control” functie? Dat die bak dan telkens zo’n optater kreeg, iets wat je niet te vaak moest doen?
@rob: Ik heb er geen maar weet wel dat het 20K kost om een bak te vervangen excl.
@Rob: de eerste bakken ( 485 pk versie ) hadden plastic onderdelen in de bak zitten… die vonden de launch niet prettig, maar stuk ging het niet zomaar, je kon bij Nissan onder coulance een update bestellen en dan werden de plastic onderdelen vervangen voor metaal ?
@timd: Plastic in een versnellingsbak leuk bedacht met zoveel pk ? Nope Launch control is the killer en veroorzaakt haarscheurtjes in de 1e versnelling tandwiel die uiteindelijk breuken worden en dan vermalen die de andere tandwieltjes als de stukjes ertussen komen .

http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/29/australische-upgrade-voor-nissan-gt-r-transmissie
@riri: dit kreeg ik te horen van Nissan zelf bij een onderhoudsbeurt …..
@timd: Ik denk dat niet iedereen bij Nissan een GT-R mag onderhouden.
@riri: er zijn twee dealers die hem mogen onderhouden! VKV AMSTERDAM en Herwers in … Almelo ?
Was een indrukwekkende auto blijft een legendarische auto met geweldige prestaties. Een hardcore hooligan die nooit zal vervelen.

Sinds de introductie van de GT-R heb ik meteen een zwak gekregen voor deze auto, voor mij geen Ferrari, Lamborghini of McLaren maar deze Nissan!
@michaelcorleone: nou hij verveelt wel hoor…
@timd: Nou, ik heb ook wel snelle auto’s gehad. En daardoor geloof ik best dat het kan gaan wennen. Maar vervelen…. een GT-R…. dat geloof ik echt niet!
@dedon: Haha, ja dat dacht ik dus ook! Maar naar 13 maanden vond ik het werkelijk niet meer aan en dat lag niet aan mij? Want 2 kennisen van mij ( die heb ik heb leren kennen doordat ik een GTR r35 had ) ruilde hem in dezelfde tijd in op een “saaie” Audi … haha ! Ik denk trouwens dat alles verveeld op ten duur
@timd: Mijn god, een GT-R inruilen op een Audi… Zelfs een Audi R8 heeft moeite met een GTR.
Maar koop dan iets anders met misschien meer beleving (dan een Audi)
@fanboy Tja… wat moet ik hier op zeggen? Je hebt hoogst waarschijnlijk nog nooit met een GT-R gereden? Het is snel.. heel snel, maar in mijn beleving 0 emotie.

Over de R8 V10? Sneller? Neen… mijn GTR had 530 PK en redden het niet van de R8, ook het geluid van de GTR viel in het niets, die v10 is magisch!! Daarbij is de RS6 C7 ook sneller .. wellicht niet op het circuit, maar met sprintjes wel.. ik ben gaan kijken naar een vervanger voor de GTR, daar kwam voorbij: BMW M5 F10, BMW M3 f80??, jaguar F-type , Audi RS4 B8 en een Porsche 997 4s cabrio MK2, allemaal verschillend .. uitkomst.. de Audi RS4 4.2 V8 met 450 PK, die auto geeft mij een glimlach, elke dag weer !! En emotie heeft trouwens niets met snelheid en PK’s te maken, ‘ik heb ooit een Mini cooper S cabrio gereden met een leuk uitlaat systeem… tot op de dag vandaag, denk ik daar nog steeds aan terug.. dag was een niet te vergeten beleving ( ps.. beiden vrienden 2 stuks zijn over gegaan op Audi, dat is niet voor niets denk ik? )
@timd: Ik snap juist heel goed dat de GT-R de beleving niet altijd kan geven, vanwege de opbouw van de aandrijflijn zal het geluid altijd minder zijn dan een V8 of inderdaad een V10.
Wat dat geluid betreft heeft mijn oude (langzame) sportwagentje waarschijnlijk nog meer beleving, in ieder geval wel in een tunnel :P

Maar komend van een GTR zou ik gewoon niet snel verwachten dat je naar een Audi stapt. Audi’s kunnen inderdaad ook heel hard, maar het kan me gewoon nog steeds niet bekoren.
Gelukkig hebben ze met de RS4 tenminste mooi inlijn geplaatst ipv praktisch tegen de radiator.
Maar is jouw RS4 ook al van het tijdperk met speakertjes? (doen ze met de 2.0 TFSI’s wel versterken) Want dan kunnen we wat mij betreft meteen door naar elektrisch rijden. Ik denk echter dat de RS4 leuk genoeg van zichzelf klinkt.
Maar toch, een RS4 zal nooit zo exclusief zijn als een GTR, in ieder geval niet in Nederland. En verder ook niet echt een eerlijke vergelijking met een GTR.
@fanboy RS4 B8 is de laatste “echte” RS’Sen als ik de bladen mag geloven, hij heeft een atmosferische V8 en geen zuinigheids dingetjes zoals start stop, de V8 sound is heerlijk, bekijk voor de gein eens filmpjes op YouTube op die van Wouter op Autoblog zelf? Hij is dan misschien niet zo snel ( 4.7 seconde 100 ) maar ikzelf ben enorm fan van zijn uiterlijk en alles in en rondom de auto.. ook zie je ze gelukkig niet zoveel :)
@timd: Mooi dat smaken verschillen haha! Wel erg leuk, de atmosferische V8 versie. Dat is zeker wel een plus.

Maar gelukkig zie je ze niet zo veel? Ik hoop dat dat sarcastisch is? :P
Het is gewoon een Audi A4 met extra opsmuk (en een stuk sneller), en een Audi A4 zien we toch wel erg vaak.
@fanboy: een Audi A4 zien we erg vaak, maar de koets van een RS is zichtbaar een stuk breder dan een normale A4/S4, ik doe mee met verschillende events en ritten, daarbij zie je dan 5x RS6 en 2-3 RS3.. ik ben altijd de enige RS4.. in die zin, zie je ze weinig :)
@timd: hangt van de karakter van de persoon af
@riri: Oja?
@timd: Yep ben je trouw dan gaat ie niet weg ben je wispelturig dan ben je niet snel tevreden.
Weer bijzonder geslaagd.

Zo onbehouwen als hij eruit ziet, zo verfijnd en uitgebalanceerd is de techniek. En dat interieur is een verademing in een tijd dat auto’s verworden zijn tot rijdende gadgets. Dit ziet er tenminste nog uit alsof je in een auto stapt. En als ik het goed zie gaat de tellerkast zelfs mee als je het stuurwiel verstelt, erg gaaf detail! Daar hebben de Duitsers weer niet van terug.
@moveyourmind: deze auto is 1 rijdende gadget met al z’n instellingen en PS4 karakter dus die vlieger gaat hier niet op. Blijft verder een indrukwekkend monster, daar niet van maar ben meer van de ingeblazen motoren, al worden die tegenwoordig steeds zeldzamer. Heb een hele groep GTR’s op Spa Classic hun rondes zien rijden maar wat zijn ze emotieloos, zeg! Geluid viel me bijv. vies tegen bij een standaard GTR.
@skinnybmw: *ongeblazen
@skinnybmw: Bijna elke moderne auto is tegenwoordig Playstation ;)
@skinnybmw: standaard is een GTR heel tam.. daarom zijn er Ypipes die de GTR een stuk leuker maken :)
@moveyourmind:
inderdaad is het bij mij vaak zo dat ik een deel van de tellers niet goed zie als ik het stuur voor mij op een comfortabele stand zet, dit is een leuke oplossing al moet ik wel zeggen dat ik het er niet super fraai uit vind zien.
@super: Je moet ook op de weg letten
Lekker zeg, dat je er even een stukje mee mocht sturen! T blijft toch een droomwagen!

En t maakt mij helemaal niks uit dat de Duitse Concurrentie fancier en meer priemijum is, de Nissan is wat ik wil hebben!
Wat een fantastische wagen!
-edit: dat moet uiteraard precies andersom zijn ;)-
Die GT-R heeft bij mij altijd hetzelfde gevoel opgewekt als een Prius; prachtige en fascinerende techniek en in het geval van de GT-R nagenoeg ongeëvenaarde prestaties, maar verder laat het mijn ‘Must have!’-klier volstrekt ongemoeid.
Mooie foto’s en tekst! @dizono
@fmgarcia: Eens! Wat een top platen he!
Mooi geschreven getypt @Dizono! Hoe heb je trouwens aan het stuurwiel gefixeerde schakelflippers ervaren?

Trouwens waarom geen video? Heeft Dizono zijn diploma presenteren nog niet uitgereikt gekregen?
@automotivedesigner: Dat was de eerste keer even wennen, maar daarna werkt het prima. Gewoon handjes op kwart voor drie houden en je weet altijd waar je moet zijn ;)
Best frappant dat ik nu niemand hoor zeuren over hetzelfde design, revolutie ipv evolutie, saai etc. terwijl dit een nieuwe GTR is! Dat is bij de nieuwe Audi’s en BMW’s wel anders…pak de comments op de nieuwe 5-serie eens…die heeft wezenlijk meer verschillen met z’n voorganger dan deze GTR.
@skinnybmw:
Het ontwerp is dan ook steengoed. Functioneel en tijdloos; 10 jaar oud, maar rijdt nog steeds iedereen het snot voor de ogen en oogt nergens gedateerd. Wel lelijk inderdaad, maar steengoed….
@Rob: Dat snap ik…maar daar doelde ik helemaal niet op ;-) Meer het feit dat ik nu niemand hoor dat er niks echt vernieuwends aan is…de ene keer hoor je iedereen zeuren en de andere keer niet. Los van het feit of een design goed, slecht of tijdloos etc. is.
@skinnybmw:
Dat heeft vooral met het type auto te maken. Dit is van een heel andere orde dan een BMW 5 reeks. Heel ander publiek, heel andere wensen, heel andere auto.
@skinnybmw: Het is maar een facelift, dat is toch wat anders dan een nieuwe generatie wat mij betreft.
@reistje: Volgens mij wordt dit niet beschouwd als een facelift maar als een nieuwe GTR…net als met de 911, al zie je daar wel meer verschillen.
@skinnybmw: het is een facelift.
@skinnybmw:

Amper een facelift te noemen aangezien ze de gtr elke jaar updaten. Dit is de echter wel een van de grootste updates qua uiterlijk. Voorheen is voornamelijk de techniek geupdatet. Als er een nieuwe gtr is dan hoor je dat al jaren van te voren, met wekelijkse geruchten, spy-shots en speculaties.
@aarsgewei: True that…en wanneer komt die?
Ik ben niet per se fan van deze auto, maar ik vind hem erg indrukwekkend. Wellicht komt er ooit een tweedehandsje op de oprit. Dan word ik vanzelf fan.
Kwa vorm vind ik der werkelijk niks aan…
Maar Nissan zet toch wel ff Ferrari en Porsche te kakken, met hun marketing prietpraat over “heritage” en “emotie”. Alsof ze die autos jankend in elkaar zetten….
Hulde ende applaus voor Nissan; niet lullen maar poetsen!
@rob:
de vorm doet me ergens een beetje aan zo’n oude japanse samurai helm denken (zal wel boedoeld zijn), toen ik dat verband legde vond ik hem eigenlijk wel mooi.
Ben toch wel eens benieuwd of de fotos met en telefoon zijngemaakt
@valentino455pk: waarom zou je dat denken?
@dizono: Heb jij zelfs een belfunctie op die spiegelreflex camera?
@valentino455pk: Nee. Dat kun je vooral op foto 21 goed zien.
@edge: scherp, sta ik zomaar met mn bakkes op de foto ;)
Het interieur is flink er flink op vooruitgegaan. Het stuur valt misschien het meeste op, maar de middenconsole was voorheen echt afschuwelijk terwijl ik hem nu wel mooi vind. Van het exterieur weet ik het niet zo goed, niet lelijk maar ook niet per definite een stuk mooier.
En wat gaat al dit moois kosten ? Vind het nieuwe exterieur geslaagd ! Maar het interieur kan mij nog steeds niet echt bekoren …
De afwerking van de handrem ziet er nog steeds niet uit…doet zo jaren 90 voelen..
Foto’s zien er erg professioneel uit
Ben blij voor jullie dat de GT-R in Nederland te verkrijgen is.
Je kan je verliezen in gezever over het uiterlijk van de auto en het interieur, maar waar het primair om draait : performance en rijplezier en op dat vlak is de GT-R een fantastische auto. Eén van m’n collega’s heeft zo’n ding, een ietwat opgevoerde en dat is, zowel qua motor, onderstel als remmen een ronduit feestelijk apparaat. En dat is waar het bij deze auto om gaat. De rest (knopjes, plasticerig interieur e.d.) is triviaal geneuzel in de marge. Nee, het is niet zo mooi als ’t interieur van m’n BeamerT of m’n platte kever, maar dat boeit maar matig als je van pure, bloedstollende rijijzers houdt. Want dat is zo’n GT-R absoluut.
Schitterend stukje techniek dat zeer doeltreffend is, maar echt sexy zal de wagen nooit worden. Daarin moet hij de NSX Type R toch voor zich dulden.
Retesnel maar voor mij moet een auto toch meer hebben dan dat. De termen ‘sleepers” en ”tunen’ zijn aleen leuk voor even op de snelweg of op een circuit, in het dagelijks verkeer zal je er niet veel aan hebben. Ik vraag me af of zon GT-R leuk is voor dagelijkse cruise of meer als weekendgebbetje. Nu ben ik niet geheel objectief want jaren (dagelijks) een 993-911 gereden en die auto chekckte heel wat meer hokjes dan deze auto.

Desalniettemin, die oudere Japanse versie van de GTR (geen idee welk type, geloof enkel in rechts gestuurde versie gemaakt) heeft wel veel smoel en stijl. Dit model heeft geen mooie voorkant, en ook de kachelpijpen van uitlaten zijn net even te. Maar das mijn mening. Er zijn een hoop fans van deze wagen en ik kan dat wel ergens begrijpen. Daarnaast: dit is geen gedownsizde turbomotor, wat altijd punten bij me scoort.
@john4545: je kunt de GT-R makkelijk dagelijks rijden, ik heb destijds de semi-slicks ingewisseld voor Michelin Super sport banden, die zijn iets zachter qua profiel en dat merk je direct, je moet alleen de geluiden kunnen waarderen en toch wel het redelijk aanwezige motorgeluid op de snelweg..
@timd: Nice. Wat is het verbruik ongeveer bij dagelijkse ”normale” snelheden? Mijn 911 zat tussen de 1:7 en 1:9 bij rustig rijden, en ging snel naar 1:5 als je vaak boven de 150 zat. Is het vergelijkbaar?

Ik denk dat de geluiden voor een liefhebber als muziek klinken. De huidige generatie schijnt veel of redelijk wat aandrijflijngeluiden te produceren heb ik me laten vertellen, maar ik begrijp dat deze auto veel fans heeft. En voor wat het warad is: liever een snelweg vol GT-Rs dan een snelweg vol F10 M5s. ;)
@john4545: GTR heeft een beetje hetzelfde verbruik! Op de snelweg kon ik hem op 1:11 zetten, 110 kmh en cruise

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).