Deze Audi RS2 is om door vier ringetjes te halen

Auteur: , 44 Reacties

Minder dan een ton op de teller en ogenschijnlijk in smetteloze staat. En dat voor de prijs van een schadebak.

Een Brabus E63-schadebak om precies te zijn, want deze RS2 is met een vraagprijs van 59.850 euro net iets duurder dan de bijzonder kapotte E-Klasse van vanochtend. Naar schades zoek je bij deze Audi tevergeefs, afgaande op de foto’s mankeert er bijzonder weinig aan dit eerste Audi RS-model.

Nog even een recap voor een ieder die de specs van de RS2 (video) niet paraat heeft. Onder de kap een 2.2 vijfcilinder met 20 kleppen, die dankzij een turbo 315 pk op het asfalt loslaat. Via alle vier de wielen uiteraard, want de RS2 is standaard voorzien van Quattro. Audi ontwikkelde de RS2 niet volledig in eigen huis, maar schakelde de hulp van Porsche in. Om die reden staat de RS2 standaard op Porsche Cup-velgen en deelt hij ook de buitenspiegels met de 964 Turbo. Een ander herkenningspunt is de reflectorbalk tussen de achterlichten, op de plek waar een gewone Audi 80 de kentekenplaat heeft.

Ook naar huidige maatstaven is deze RS2 uit 1995 snel. De 100 km/u wordt vanuit stilstand in 4.8 seconden aangetikt en de topsnelheid bedraagt 262 km/u. In totaal bouwde Porsche 2891 RS2’s, lang niet zoveel als van huidige RS-producten.

Hoedtik richting occasie-zoeker Rachid!



44 reacties

Hoedtik terug. (Even Googlen wat het betekent).
@rachid:

Toptip maat ..
Keep up the good work ..
@lincoln: Bedankt, Lincoln! Paar maanden geleden was er ook een mooie rooie, maar dit blijft toch wel de ultieme kleur wat bij een RS2 past, vindt ik persoonlijk.
@rachid:

Zijn auto’s waar ik nooit zoek dus in mijn belevingswereldje ook niet voorkomen ..
Kan er ook nooit iets van “vinden” of een mening over hebben ..
Autoblog redactie maakt er steevast een smeuïg verhaaltje omheen en dan blijft zoiets toch in mijn systeem hangen ..

Blijft de boel gezellig en fris ..
@rachid: Een tikje tegen de rand van de hoed is een gebaar alsof je je hoed gaat afnemen, een gebruik van cowboys om bijv. vreemdelingen te groeten of om iemand te bedanken. Veel cowboys deden dat overigens alleen bij vrouwen, met een hoedtik voor een man zette je hem als pussy neer.
@solksagen: Uhhmm, teveel Westerns gekeken en te weinig geschiedenisboekjes ? Ook in Europa waren hoedtikken gangbaar; echter was het de ‘asociale versie’ van de hoed afnemen; een vrouw een hoedtik geven was dus een belediging; maar een goede bekende of je buurMAN tikken, was wel acceptabel. Dit was vrij gebruikelijk tot na WW2…
@dawwg: Ook erg leuk, maar niet relevant. ‘Hoedtik voor’ is een creatieve (hoedtik voor @ricardo) vertaling van het op cowboyblogs als Jalopnik gebruikte ‘Hat tip to’, om een tipgever “te bedanken”.
@solksagen: Uhhmm, historische context is ALTIJD relevant …
@solksagen

In Europa werd de hoedtik toegepast om konijnen en duiven te laten verschijnen .. :
Kicke auto maar deze hebben we toch al eerder voorbij zien komen ?
De aansteker lijkt wel wat vaak gebruikt.
Imo de gaafste Audi ooit gemaakt <3
@87sandyd: Gelukkig hebben we niet allemaal de zelfde mening.
Voor mijn de 1 na gaafste Audi ooit gemaakt, de gaafste vind ik nog steeds de “Audi Sport Quattro”, net even gaver imho.
@HZW: klopt, het is fijn dat meningen verschillen. Ik ben gek op sportcombi’s, en dit is voor mij de godfather van de sportcombi’s.
Ondanks dat ik de RS2, door zn prestaties, een heel gave auto vind, doet de achterkant met doorlopende reflector me altijd denken aan “moderne” Lada’s.
Zo’n nieuw kenteken vind ik dus echt een afknapper. Het zal wel komen door het ‘jaren ’80 diesels-imago’ Sorry;)
4,8 sec is toch wel echt heel snel , zeker in die tijd. Vind het model niet zo mooi. Mercedes wordt het mooiste oud..
@rovadepo: ik vind juist dat die vroege ‘stroomlijn’ die 13 jaar daarvoor met de Typ44 (Audi 100) werd ingezet, de auto zo prachtig tijdloos heeft gehouden. Ik ben niet in een positie dat ik een kleine 60 mille kan stukslaan op een auto, maar voor mij als family-man is dit toch wel een beetje een natte droom.
@rovadepo: op z’n turks ja
Ik dacht altijd dat 0-100 in 5,4 sec was. Desalniettemin dikke bak die 15 jaar geleden stukkie voordeliger op te pikken was
En niet te vergeten, sneller dan een Mclaren F1 van 0 naar 30kmh haha. Leuk feitje.

Droom auto dit.
Bloedmooi. Meer bezieling en emotie dan de huidige generatie RS modellen.
60.000euro die dingen zijn ook flink aan het stijgen. Zoals verwacht, maar dit gaat wel heel erg hard.
Heb ze altijd erg gaaf gevonden, de 2.2 20VT turbo is misschien wel mijn favoriete VAG motor.
Wat een droomauto!

Alleen zo jammer dat deze bumper in gekopieerde vorm op veel Golfjes 2 en 3 is geplakt… dat geeft deze toch een beetje aftermarket-look nu.
En het mooie is bij deze oude sportauto’s, is dat 4.8sec naar 100 harder aanvoelt dan een huidige wagen die dat zelf nog sneller kan. Zelf een golf 2 gti biedt meer sensatie naar 100 dan een huidige golf R. Het is gewoon te makkelijk geworden.
Eenderzijds een tijdloos design, één van de eerste auto’s die ronde vormen gebruikte, en anderzijds zo heerlijk vierkant zoals alles in de jaren ’80 was. Gewoon, een mooie auto. En qua performance heel indrukwekkend.
Dit blijft zooo gaaf!
Ik hen nagenoeg exact dezelfde uitvoering. Alleen is die van mij van december ’94 met het 4 spaaks stuurwiel. Heb ook houtafwerking en zwart leder. Destijds gekocht voor 20.000 gulden. Eerste eigenaar en 40.000 km op de teller. Nu staat hij op 77.000 kilometer. Eigenlijk wilde ik de uitvoering met zwart leder en blauw alcantara + carbon. Maar eigenlijk is deze uitvoering unieker. 16 jaar in bezit, gaat ook nooit weer weg.

Het leer van deze mag wel wat onderhanden worden genomen, oogt nogal droog.

Knipperlichten en mistlampen komen ook van Porsche. Tevens heeft Porsche de motor ook helemaal onderhanden genomen; injectoren, zuigers, turbo etc. werd allemaal vervangen. Ophanging is ook anders.

0-48 km/h (0-30 mph) in slechts 1.5 seconden! Autocar testen dat destijds.

Erg fijne wagen om mee te rijden, rijdt compleet anders dan een S2. Mijn vader had destijds een S2 sedan (superzeldaam, 306 van gebouwd) en die reed echt als een Audi, terwijl de RS2 heel anders rijdt. Helaas is de S2 sedan in ’99 gestolen uit de garage van mijn ouders inclusief de net nieuwe E39 540i.

Qua rijden doet hij echt niks onder voor mijn E46 330Ci. Alleen op het absolute limiet krijg je wat onderstuur en de BMW uiteraard overstuur. Al wil deze ook wel over zijn voorwielen schuiven.

Anyway; prachtig exemplaar! Ik zou nog wel een S2 sedan bij willen hebben en een E46 CSL. Heb ik 4 mooie wagens!
@maxidyne: gaaf! Je snapt natuurlijk wel dat we daarvan heeeeeel graag een setje foto’s zien verschijnen op autojunk.nl ;)
@maxidyne: koesteren! Maar dat doe je al met 16 jaar in bezit ;) Goeie aanvulling mbt de knipperlichten en mistlampen, die info miste ik in het artikel. Hoef ik het zelf niet meer aan te vullen
Wat een heerlijke bak is het ook.
Prachtig!
Je zou bijna denken dat Rachid occasieboer is…
@e1000bmw523i: Who cares, Rachid komt met prachtige bakken aanzetten … dat maakt verkapte reclame stukken minder erg :)
God, wat een lekker ding zeg! <3 Maar die dingen kosten wel de hoofdprijs…
Kudos voor Rachid. Mooie wagen, de meest Porsche Audi ooit. En zoals Rachid zegt: de mooiste kleur voor een RS2.
Zijn er echt mensen die zo gek zijn om zoveel te betalen voor dit ding? Hoewel, gezien de vraagprijs van anderhalf ton van die Citroen C6 laatst lijkt mij het wel in verhouding staan.
@hdla:
Het is altijd maar de vraag of de vraagprijs gehaald gaat worden, maar dit ding heeft wel alle juist ingrediënten voor een collectors item. Ondanks (of misschien wel dankzij) dat het een wagon is, is het een legendarisch model, Porsche dingetjes en datjes, juiste kleur, onder de ton aan kilometers, waarschijnlijk keurig onderhouden, hoeft optisch ook niks aan te gebeuren, mensen die dit op hun 18e supergeil vonden zijn tegen de 40 en hebben ondertussen een beetje geld; dus aan interesse geen gebrek lijkt mij zo.
Altijd coole auto gevonden, zeker in dat blauw voor mij een icoon. Niet moeders mooiste maar dat hele concept van een standaard stationwagon in een halve racewagen ombouwen vind ik vreselijk stoer :P
Hij zal wel snel zijn maar ik vind ‘m echt lelijk zeg! Vooral die achterkant damn.. maar ja, dat was ook de tijd dat Audi bij de top van Duitse segment (Mercedes, BMW) probeerde aan te haken. Tegenwoordig maken ze veel mooiere modellen dan voorheen.
Stond een tijd terug een filmpje van een Zweed met zo’n ding. Die trapte ff een Fireblade en RSV1000 het snot voor de ogen met zo’n RS2. Die zal vast niet stock zijn maar toch. Klonk echt geweldig!
@E34M5Touring: nee die was niet stock, Sherlock..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).