Zo houdt Renault de diesel nog even in leven

Auteur: , 50 Reacties

Hé, dat rijmt!

Renault Mégane Estate Limited '19

Het lijkt erop dat we op een kruispunt staan. Elektrische en geëlektrificeerde aandrijflijnen nemen het langzaam over van de traditionele verbrandingsmotor. Daarbij is het ook duidelijk dat de diesel er als eerste uitgaat.

Sommige merken hebben het einde al aangekondigd. Eerlijk is eerlijk, dat waren voornamelijk merken die sowieso niet veel diesels verkochten. Denk aan Toyota of Porsche. Wat dat betreft heeft Volvo nog het meeste ‘lef’ getoond, alhoewel dat slechts een aankondiging was, want de V60 en XC90 zijn nog gewoon leverbaar met een zelfontbrander.

Renault Mégane Estate Limited '19

Renault denk dat het niet zo’n vaart zal lopen en introduceert doodleuk een nieuwe dieselmotor. Het betreft een 1.7 liter grote ‘Blue dCi’. Blauw is natuurlijk het nieuwe groen. De motor is vandaag aangekondigd voor de Renault Mégane. De viercilinder levert 150 pk en 340 Nm. Dat laatste getal is al vanaf 1.750 toeren beschikbaar. In de Mégane is deze gloednieuwe motor alleen leverbaar met de automaat met dubbele koppeling.

Renault Megane '19

De 0-100 km/u sprint duurt 9,3 seconden voor de hatchback en 9,5 seconden voor de Estate, alhoewel ook deze diesel het voornamelijk van de tussenacceleraties moet hebben. Beide hebben exact dezelfde topsnelheid: 205 km/u. De nieuwe motor is vooralsnog alleen aangekondigd voor het Verenigd Koninkrijk, maar de kans is aannemelijk dat deze ook in Nederland leerbaar wordt, zeker gezien de relatief lage uitstoot van 124 gram CO2 per km.



50 reacties

De wereld is groter dan West Europa
@w115: Welke markt staat dan wel te springen op een nieuwe diesel?
@wijsneus: Afrika.. Nouja niet nu, maar als ze over 10 jaar geëxporteerd worden wel.
@techniekmeneer: en wat heeft Renault daar op dit moment aan?
@techniekmeneer: Dan moeten ze misschien wel eerst ergens anders verkocht worden
@techniekmeneer: als de Westerse subsidies wegvallen op olie dan is het feest in Afrika snel over.
@wijsneus: Als ik zo om me heen kijk op de snelweg is er nog meer dan voldoende markt voor een nieuwe diesel, zeker nu een aantal fabrikanten het niet meer aanbieden. Laten we nou niet meteen doen of de diesel dood en begraven is, dat is echt nog niet het geval.
@wijsneus: Wat dacht je van o.a. Frankrijk? Top 5 diesel landen 2018:
Italië: 602.329 (53,7%)
Duitsland: 590.775 (32,1%)
Verenigd Koninkrijk: 479.202 (32,6%)
Frankrijk: 428.612 (40,3%)
Spanje: 271.734 (37,0%)

Dit is overigens geen “nieuwe” diesel motor, het is een uitgeboorde 1.6 Dci. Grotere motoren doen het beter in de WLTP, daarom is b.v. de 2.0 Dci ook weer teruggekomen (Blue Dci 200).
@w115: West-Europa is wel een enorm belangrijke markt voor de Renault Mégane ;-)
Als ze reeds 95% van het ontwikkelingstraject hebben afgerond, zullen ze de laatste 5 % ook nog wel geïnvesteerd hebben. Als ze er dan nog enkele tienduizenden in heel Europa af kunnen zetten, heb je in ieder geval een gedeelte nog terug verdiend.
@marinepower: Ik denk dat inderdaad klopt. De markt verandert weliswaar, maar de investeringen zijn al gedaan. Dus gewoon verkopen zolang het kan. Doet Audi op dit moment ook.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hulde aan Renault… En waarom ook niet? Met wat door ontwikkeling op het roetfilter en de samenstelling van de brandstof is er voor een diesel motor zeker nog toekomst.
@edward330d: Renault wordt is een emissie rapport vernietigend aangeklaagd voor de software van hun diesels die onder de 50 km/u geen enkele vorm van emissie beperking aanstuurt. Lekker vies in de stad.
@T16: Ja, lekker vies. Weet je wat ik vies vind? Die paupers die hun auto niet onderhouden waardoor er continu rotzooi en ellende uit de uitlaat komt en je in je eigen auto vergast wordt, een nieuwe diesel is weinig tot niets mis mee. Daarnaast is CO2 niet vies, de lokale flora doet het er prima op.
@racerx: en al die fijnstof gaat net als Dextro direct je bloed in. Heerlijk!
@flutterby: stuur ff het echte wetenschappelijke onderzoek daarover… ik daag je uit om dat te vinden.
@racerx: Met een nieuwe Renault diesel is wel veel mis en kun je beter niet in een stad gaan rijden.
Fransen zijn ontzettende viespeuken, en ook eerste klas schuinsmarcheerders. Dat wil zeggen, ze hebben lak aan regels en vertonen slinks gedrag.
Verder: Schone diesels bestaan niet, sommige zijn iets minder vies.
@T16: U loopt zeker alleen maar? want elke vorm van vervoer heeft wel een vorm van uitstoot die als ongezond kan worden gezien. Kijk eens 25 jaar terug en naar het heden wat er al is verbeterd op gebied van uitstoot … En dat wordt alleen nog maar beter waarom dan op elke verbetering nog weer het negatieve willen uitvergroten!
Een auto hoort gewoon een benzine of een diesel motor te hebben dat is auto rijden.
@cappie: een telefoon hoort gewoon een draaischijf te hebben wanr dat is bellen…
@cloverleaf: En een schip hoort roeispanen, zeilen en slaven aan bord te hebben. Dat is pas varen!
@cappie: vrouwen horen aan de haard, de gemene man hoort geen stemrecht te hebben, en stop nu maar met zeuren over de tewerkstelling van kinderen. Toch?
@cappie: ik heb nog nooit zoveel auto gereden als de Tesla Model 3. Probeer het een keer en het veranderd je perspectief.
Holy crap. Lauda zojuist overleden…
Het kan zijn dat ik een (flink) aantal topics gemist heb, zo lang zit ik hier nog niet.. Maar wat ik niet begrijp is dat er zo weinig dieselelektrische hybrides zijn. De enige die ik zou gauw even kan bedenken zijn een handjevol touringcars van Man of Scania, pin me daar even niet op vast.
Helemaal in combinatie met een CVT zou daar toch een bizar zuinige km-vreter mee te maken moeten zijn want als er één motor vrolijk wordt van een vast toerental is het wel een diesel.
@nietcreatief: Peugeot heeft dat ooit met de 508 gedaan, Volvo met de V60 D6.
@nietcreatief: Audi Q7, 900+ km op een tank. 3.0 diesel + elektrische motor
@bitd: Wat voor tank? 100 liter?
@svenska_aeroplan_ab: 70 liter, dat is groot voor een hybrid, maar juiste formaat voor mensen die niet van tanken houden…
@bitd: Zozo, 1 op 12 en een beetje… Da’s niet best he! En dan mét stekkeren… Neem dan een RX 450h. Ook een mooie V6, maar dan benzine, geen stekker-ellende en 1 op 15.
@svenska_aeroplan_ab: was anders wel 50% beter dan je eerste opzetje… maar dat redt je niet met een benzine hybrid. Zeker niet met mijn rijstijl en met een accu die leeg is na <40km.
@nietcreatief: en Mercedes zegt ermee te komen, weet niet of al te koop is
@bitd: dan heb ik er een aantal gemist, bedankt voor de info!
Dan nog is het wel redelijk magertjes vergeleken met het benzine hybride aanbod.
Niks mis met dieselmotoren! Wordt ook jaaaren verteld dat het roken van kankerstokjes en het drinken van alcohol schadelijk is en iedereen leeft nog.
@raoufff: hahaha
@raoufff:
Roken is bewezen ongezond.
Alcohol valt wel mee, onderzoeken wisselen een beetje, maar sociaal drinken heeft weinig negatieve effecten.
Dieselmotoren zijn in de loop van de jaren steeds schoner geworden. Nergens voor nodig om daar hysterisch over te doen.
Een bev is ook niet schoon. Fijnstof van banden, uitstoot bij de electriciteitscentrale.
En een zeer matige actieradius en supertraag laden ivm tankennvan brandstof.
Energiedichtheid accu is ook erg laag.
Ik had zo’n megane uit 2018, 1.5 dci met headup automaat bosé, met led koplampen. Ambient lights pakket. Rijgedrag enorm lekker 👍🏻ruimte ook prima achter ook comfort genoeg. Automaatbak aardig soepel zacht. Boven 130kmpu zuipt ie wel abnormaal. Is net alsof je een 2.0 turbo benzine hebt. Is een 100 cruiser perfect. Leuke auto zou t wel aanraden
@ozzytrk: wij hebben exact zulke auto’s in de vloot zitten. Inderdaad meer dan prima, maar wat je zegt: boven de 130 zuipen ze als een tempelier.
@ozzytrk: ik heb ook zo’n Megane gehad. En inderdaad boven de 120kmh begint ie al flink door te zuipen. Echter rij ik nu een Leon diesel, en daarmee rij ik gemiddeld 1L/100km zuiniger met dezelfde rijstijl. Motor is soepeler, en auto rijdt fijner. Het is nog steeds geen snelheidswonder maar met het NL verkeer kun je prima mee. Geef mij maar een vage diesel boven een Renault
@derx: vag diesel dus…
Diesels gaan gewoon terugkomen, als je überhaupt al kan zeggen dat ze weg zijn geweest.

Minder CO2, NOx is opgelost, Elektrisch nog geen realistisch alternatief voor velen.

Duurt zeker nog 10 jaar voor echte omkeer mocht die komen
@bitd: Vergeet ook niet dat er nog hele volksstammen iets achter de auto willen hangen (caravan, boot, werkmaterieel, marktkraam, kermis-pipowagen).
Best een fijne leasebak denk ik.
Prijzen BE
Berline : 32.225
Grandtour : 33.125
Enkel als GT-Line
@hanse1one: zal niet veel verschillen hier vermoed, uitstoot is relatief laag met 124g/km.
“Renault denk dat het niet zo’n vaart zal lopen en introduceert doodleuk een nieuwe dieselmotor. ” Volgens mij wordt deze motor alweer eventjes geleverd hoor, zij het in andere modellen (Talisman, Scenic)…
Zo vies is een diesletje ook niet meer tegenwoordig volgens dit artikel.



https://www.ad.nl/auto/dieselkoning-bosch-denkt-dat-waterstof-de-toekomst-is~a86490fb/
De dieselmotor wordt steeds schoner. Technische vooruitgang. Mooi!
Komt deze motor nu pas naar Nederland? Bij ons in België staat deze al 6 maand in de prijslijst die 1.7 blue dCi

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).