• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo klinkt de BMW M5 F10 zonder Active Sound

Auteur: Alwood, gepost 24 april 2012 om 21:05 – 60 Reacties

Afbeelding Zo klinkt de BMW M5 F10 zonder Active SoundAfbeelding Zo klinkt de BMW M5 F10 zonder Active SoundAfbeelding Zo klinkt de BMW M5 F10 zonder Active SoundAfbeelding Zo klinkt de BMW M5 F10 zonder Active Sound

BMW M5 F10 blauw
BMW doet het, Porsche ook. Het motorgeluid in de kabine versterken voor een betere rijervaring. Zo fake als een brullende V8-grom uit een Tesla Roadster. Of toch niet?

Het roept natuurlijk een extreem gevoel van ‘nep’ op. Een bijzonder snelle sedan met bijbehorend indrukwekkend motorblok die zijn geluid van een speakertje moet krijgen. Alsof er een klein naaimachientje in het vooronder ligt te spinnen. Natuurlijk is BMW’s 4.4 V8 met dubbele turbo alles behalve een kleding-repararend apparaatje met elektromotor. De turbo’s en flinke demping in de uitlaat laten daar helaas weinig van merken. Of toch?

BMW is wild tekeer gegaan met het volplakken van de M5 met isolatie. De V8 produceert geluid. Genoeg om er ook in het interieur wat van mee te krijgen.

Een M5 eigenaar elders op het internet heeft de stoute schoenen aangetrokken en zijn Active Sound zekering los getrokken. Gewapend met een $300,- microfoon is hij testritjes gaan maken met en zonder ‘extra’ speaker-geluid. Wat blijkt? Niet het uitlaat- maar motorgeluid wordt versterkt via de speakers. Er is sprake van versterking dus BMW mixt er geen nieuwe geluiden bij om de beleving op te sauzen. In de cabine (waar de opnames zijn gemaakt) zijn geluid van uitlaat en turbo volledig origineel. Alleen het aanzuig-geluid van de motor zelf is versterkt. Haast alsof BMW de turbo’s een beetje probeert de verstoppen.

De M5 eigenaar in kwestie is tevreden en gerustgesteld met zijn testresultaat. Ondertussen kan hij niet wachten op zijn nieuwe Akrapovic. Luister en oordeel zelf. Een dB-metertje op de smartphone heeft op de redactie in ieder geval een redelijk verschil in volume vastgesteld. (via f10.m5post.com)

Ook interessant!

  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • decente BMW M5 CS
    Eindelijk: een decente BMW M5 CS
  • M5 G90
    BMW M5 G90: zo klinkt 'ie (+ wat je kan verwachten)

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, f10, m5, sound

Vorig bericht: « Lotus Evora GTE speciaaltje en flippers voor China
Volgend bericht: Met 160km/u supercars begeleiden, mag de politie dat? [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Megakix zegt

    24 april 2012 om 21:10

    Oh zo…

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      24 april 2012 om 21:36

      @Megakix: :lol: droogkloot :)

      Login om te reageren
  2. RubenPriest zegt

    24 april 2012 om 21:22

    Klinkt nog steeds gaar. De E60 klonkt prachtig en uniek. De F10 niet. AMG wins

    Login om te reageren
    • meneersander zegt

      24 april 2012 om 21:25

      @rubenpriest: de E60 was dan ook een dikke ongeblazen V10. Dit is een mager dubeel geblazen V8je.

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        24 april 2012 om 21:30

        @meneersander: Het is een prima blok, en de prestaties zijn meer dan prima, maar de sound is gewoon poep

        Login om te reageren
        • jrmpower24 zegt

          24 april 2012 om 22:18

          @rubenpriest: daar ben ik het gewoon NIET mee eens.
          de e60 klinkt geweldig maar een V10 klinkt natuurlijk totaal anders dan een V8 met dubbele turbo.

          Ik vind de F10 heerlijk en zo klinkt die ook!

          luister maar even bij 1.19:
          http://www.youtube.com/watch?v=qYAWYtJMDH4

          Login om te reageren
          • RubenPriest zegt

            25 april 2012 om 00:17

            @jrmpower24: prima dat je het oneens ben maar het is wel de best klinkende M5 ooit :) en not impressed van dat filmpje. Niks bijzonders. Kan met een 545 e60 ook

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              25 april 2012 om 00:59

              @rubenpriest: Ach, alles is gewoon kneppelhard geisoleerd in dat ding, dat blok zelf zal ongetwijfeld lekker klinken. De V10 klinkt uiteraard superb.

              Login om te reageren
            • jrmpower24 zegt

              25 april 2012 om 08:19

              @rubenpriest: haha! 545 e60?! ja joh!

              Login om te reageren
    • hollow zegt

      25 april 2012 om 08:05

      @rubenpriest: dat AMG een betere roffel geeft, ben ik volkomen mee eens. Wat een porno geluid.

      Login om te reageren
      • jrmpower24 zegt

        25 april 2012 om 08:20

        @hollow: Hier kan AMG voor mij zeker niet tegen op!
        http://www.youtube.com/watch?v=MWAw78Z3BJ0

        Login om te reageren
        • knalfa zegt

          25 april 2012 om 09:59

          @jrmpower24: Voor mij klinkt een AMG beter.

          Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          25 april 2012 om 13:32

          @jrmpower24: blabla fanboy. Niemand is het hier met je eens dusseh.. doei

          Login om te reageren
          • mightymike zegt

            25 april 2012 om 16:30

            @rubenpriest: hoe kan je nou een sublieme merc V8 vergelijken met het geluid loze van BMW??? 6.2 ongeblazen merc blok is niet voor niet meerdere keren uitgeroepen tot motorblok van het jaar. En V6 met 3 turbo’s ? Waar gaat BMW heen? Müsli land?? Succes Fanboy;)

            Login om te reageren
  3. norge zegt

    24 april 2012 om 21:24

    Ze hadden beter het geluid van een zes in lijn zonder turbo’s in dat speakertje kunnen douwen.

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      24 april 2012 om 21:25

      @norge: Wat dacht je van een V12?

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        24 april 2012 om 22:57

        @kickass: of een w36!

        Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        25 april 2012 om 00:46

        @kickass: 12-pitters zijn over het algemeen juist de rustige motoren, zeker in de limousines. Zijdezacht hoe die dingen lopen, enkel de toerenteller bewijst dat ze draaien.

        Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      24 april 2012 om 21:25

      @norge: misschien dat er later pakketten komen die je kan kopen bij de BMW dealert. Kiezen voor een M5 E60 sound of de M3 E46 sound.. who knows :P

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 april 2012 om 22:55

      @norge: Of van een M550xd want die had je liever gehad, bijna met zo snel, veel zuiniger en 4 wiel aandrijving! Met een M5 met nep geluid voel je je behoorlijk bekocht.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        25 april 2012 om 00:10

        @mashell: hij is dan ook een stuk goedkoper dan zijn voorganger…moeten wel ergens op bezuinigen toch ? ;-)

        Login om te reageren
      • jrmpower24 zegt

        25 april 2012 om 08:18

        @mashell: haha! nep geluid?!
        naar mijn mening is de M5 F10 de best klinkende
        auto met (dubbele) turbo! beter dan AMG dat doet.
        http://www.youtube.com/watch?v=MWAw78Z3BJ0

        Login om te reageren
        • gedwongenleaser zegt

          25 april 2012 om 08:32

          @jrmpower24: hetzelfde filmpje 2x posten gaat er niet voor zorgen dat het ineens mooi gevonden wordt. Ook ik vind het maar een saai ‘baby-roffeltje’, AMG sound gaat hier toch hard overheen.

          Login om te reageren
          • jrmpower24 zegt

            25 april 2012 om 18:08

            @gedwongenleaser:
            @knalfa:
            @rubenpriest:

            Ik heb het over de turbo motoren en niet over
            de AMG-sounds in het algemeen.
            dus volgens jullie moet een E63 AMG BiTurbo
            beter klinken dan de M5 F10?! haha, alsof die zo geweldig klinkt:
            http://www.youtube.com/watch?v=OwtP2RoFlTY

            Login om te reageren
            • gedwongenleaser zegt

              26 april 2012 om 21:24

              @jrmpower24: bedankt voor de bevestiging middels je filmpje, klinkt naar mijn mening idd beter dan de F10. Koekoek…

              Login om te reageren
              • jrmpower24 zegt

                27 april 2012 om 16:55

                @gedwongenleaser: haha! ik zeg ook altijd koekoek!

                maakt verder ook niet veel uit.

              • gedwongenleaser zegt

                28 april 2012 om 09:30

                @jrmpower24: :)

            • knalfa zegt

              2 mei 2012 om 12:48

              @jrmpower24: Ja vind hem toch wel geweldig klinken ja. Bedankt voor het filmpje.

              Login om te reageren
  4. likeaboss zegt

    24 april 2012 om 21:38

    Als deze auto accelereert is het misschien nog geen eens zo’n heel groot verschil, maar ik ben zelf erg benieuwd naar het verschil als je een tijdje in de hoge toeren zit. Ook al is dan ook weer af te vragen wie dat nou weer doet…

    Login om te reageren
  5. RuVi zegt

    24 april 2012 om 21:40

    Porsche doet het door een soort van resonantiebox, niet laf via de speakers zoals bmw dat doet

    Login om te reageren
    • zakar36 zegt

      24 april 2012 om 22:54

      @RudyV:

      Inderdaad ja, zat al te denken. Dus @Autoblog, pas het even aan s.v.p :D

      Login om te reageren
      • TimoBac zegt

        25 april 2012 om 00:22

        @zakar36: Ja idd, is minder faken!

        Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      25 april 2012 om 23:45

      @RudyV: Als je net goed gelezen hebt, versterkt BMW alleen een deel van het motor geluid via de speakers om zo de turbo’s minder nadruk te geven. Als je het filmpje bekeken hebt, heb je gehoord dat het niet heel veel uit maakt.

      Login om te reageren
  6. burninrubber zegt

    24 april 2012 om 21:48

    Zo lekker boeiend allemaal. Geen nieuws over de nieuwe m3 ofzo?

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      24 april 2012 om 22:54

      @burninrubber: Precies, dit is zeiken voor mensen die hem niet hebben. Mensen die deze auto wel zelf kopen zal het jeuken, auto rijd geweldig en de verkopen gaan ook bij dit model weer door het dak dus ik verwacht niet dat er veel mensen zijn overgelopen ivm het motor geluid.

      Login om te reageren
      • spylegion zegt

        25 april 2012 om 17:31

        @Donstil: tuurlijk, de f10 is een briljante auto, alleen was bij een M de motor toch altijd de X factor vh apparaat en das dus helaas nie meer zo…

        Login om te reageren
  7. ascari15 zegt

    24 april 2012 om 21:49

    Als ik een M5 F10 kan betalen kan die Akrapovic uitlaat er ook wel bij. Ik had sowieso die zekering er ook uit getrokken.
    Vind het echt veel te nep.

    Login om te reageren
  8. vale46 zegt

    24 april 2012 om 22:09

    Is er dan een verschil? :D
    Ik zeg: Akrapovic er onder en de zekering van die uitlaatklep er uit halen!

    Login om te reageren
  9. kempenaer zegt

    24 april 2012 om 22:17

    Matig motor -en uitlaatgeluid op trachten te kalefateren via de speakers is nep en fout.

    Erg jammer dus dat BMW zich hieraan bezondigt.

    Login om te reageren
  10. rogierrs zegt

    24 april 2012 om 22:48

    volgens mij heeft hij de verkeerde zekering er uit gehaald want ik hoor het verschil niet

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    24 april 2012 om 23:00

    Flauw van BMW dat je een zekering moet trekken om dat overbodige systeem uit te schakelen. Dat had ook gewoon in de iDrive gekund. Wat er zullen best veel M5 rijders zijn (denk aan echtscheidingsadvocaten in de VS) die het ding gebruiken als grote comfortsloep en helemaal niet op extra geluid zitten te wachten.

    Login om te reageren
    • sidelo zegt

      24 april 2012 om 23:54

      @mashell: Waarom denk je dat er aan het begin DTC off staat. Dit doet ie alleen als DTC in speel modus of uit staat anders is ie beschaaft stil van binnen :)

      Login om te reageren
  12. opjebumpert zegt

    24 april 2012 om 23:01

    Ff een stukkie stiller

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    24 april 2012 om 23:02

    Koop gewoon een e39 m5 en maak die terug als nieuw op.
    Je wagen is een stuk mooier, klinkt beter en rijd ondanks z’n leeftijd nog altijd als geen ander.

    Login om te reageren
  14. utr1984 zegt

    24 april 2012 om 23:09

    Iedereen die de M5 heeft gereden heeft dit allang zelf kunnen concluderen. Daarom vond ik heel die heisa om ’t speakergeluid al zo overdreven, want je hoort duidelijk wanneer en wat ‘nep’ is. De uitlaten maken (ook van binnen) een lekkere herrie/knallen/donderslagen dat het geluid door de speaker ook gewoon onnodig is..

    Login om te reageren
  15. zender zegt

    24 april 2012 om 23:12

    Diesel v8???

    Login om te reageren
  16. Vanquish zegt

    24 april 2012 om 23:22

    Van mij had die versterker eruit gemogen. Niet echt een mooi geluid ofzo.

    Login om te reageren
  17. spylegion zegt

    25 april 2012 om 01:02

    Juist ja..
    Vergelijk uitlaatgeluid M5 puur vs M5 ad beademing…

    http://www.youtube.com/watch?v=NIq-QL69xqU

    Login om te reageren
    • Freude_am_Fahren zegt

      25 april 2012 om 17:14

      @spylegion: Ik vind de F10 M5 best wel goed klinken eigenlijk. Maar het geluid dat de e60 M5 weet te produceren is natuurlijk niet te evenaren. Wat klinkt die atmosferische V10 lekkeeerrrr!!

      Login om te reageren
  18. mightymike zegt

    25 april 2012 om 04:37

    Het zal een prima auto
    Zijn maar als ik een auto koop
    Met 580 pk dan mag die toch wel een klein beetje schreeuwerig en aandachttrekkend zijn. Niet
    Een lease sedan met een dik
    Blok waar geen herrie uit
    Komt. Voor het zelfde geld zou ik dan toch voor de C coupe AMG Black Series gaan. dat zullen andere weer zeggen
    Over de C klasse

    Login om te reageren
  19. gearhead zegt

    25 april 2012 om 08:15

    Beetje de makke van platte krukassen. Krijg je wat lelijker geluid van. Niet dat volvette USA geluid. Maar goed, de motoren moeten licht zijn en veel toeren kunnen draaien.

    Nee doe mij maar het V8 geluid van een stukje Detroit iron.

    Login om te reageren
  20. jrmpower24 zegt

    25 april 2012 om 08:20

    Wat een fantastische auto met heerlijke sound!

    BMW <3

    Login om te reageren
  21. alfamail zegt

    25 april 2012 om 09:30

    Leuk, haalt bijna het niveau van mijn Saab 9-3 1.9TiD Vintage Classic…
    Scheelt nix

    Login om te reageren
  22. koelkast zegt

    25 april 2012 om 09:50

    AMG > M.
    Nuff said.

    Login om te reageren
  23. Specht zegt

    25 april 2012 om 10:48

    Doe mij maar het geluid van een Maserati Quattroporte GTS.

    Login om te reageren
  24. ds3thp zegt

    25 april 2012 om 12:19

    PSA heeft trouwens al een tijdje een zelfde soort idee!

    Daar zit bij de 200pk 1.6 THP blokken een extra pijpje vanaf het inlaattraject richting het schutbord zodat het inlaatgeluid versterkt het interieur binnenkomt!

    Login om te reageren
  25. Justawheelchairguy zegt

    25 april 2012 om 13:05

    Vorige klonk echt lekker! Dit klinkt als een stofzuiger.

    Login om te reageren
  26. Sorcerer zegt

    25 april 2012 om 16:40

    Leuk als er een marter ofzo onder de motorkap zit, hoor je ineens heel hard geknars ofzo :P

    Login om te reageren
  27. omeslo zegt

    25 april 2012 om 19:59

    njah, Volkswagen rust sommige van haar modellen uit met de ‘Sound Aktuator’. Zo ook mijn Polo.
    Totdat ik dit forum vond: http://forum.polo9n.info/6r-motor-technik/6r-gti-soundaktor-deaktivieren-t44643.html

    Het is een beetje als vrouwen die een orgasme faken. In eerste instantie wel bevredigend, totdat je erachter komt dat het nep is.

    Login om te reageren
  28. integraturbo zegt

    25 april 2012 om 21:30

    Doe mij maar het geluid van Limp Bizkit door de speakers.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North