BMW doet het, Porsche ook. Het motorgeluid in de kabine versterken voor een betere rijervaring. Zo fake als een brullende V8-grom uit een Tesla Roadster. Of toch niet?
Het roept natuurlijk een extreem gevoel van ‘nep’ op. Een bijzonder snelle sedan met bijbehorend indrukwekkend motorblok die zijn geluid van een speakertje moet krijgen. Alsof er een klein naaimachientje in het vooronder ligt te spinnen. Natuurlijk is BMW’s 4.4 V8 met dubbele turbo alles behalve een kleding-repararend apparaatje met elektromotor. De turbo’s en flinke demping in de uitlaat laten daar helaas weinig van merken. Of toch?
BMW is wild tekeer gegaan met het volplakken van de M5 met isolatie. De V8 produceert geluid. Genoeg om er ook in het interieur wat van mee te krijgen.
Een M5 eigenaar elders op het internet heeft de stoute schoenen aangetrokken en zijn Active Sound zekering los getrokken. Gewapend met een $300,- microfoon is hij testritjes gaan maken met en zonder ‘extra’ speaker-geluid. Wat blijkt? Niet het uitlaat- maar motorgeluid wordt versterkt via de speakers. Er is sprake van versterking dus BMW mixt er geen nieuwe geluiden bij om de beleving op te sauzen. In de cabine (waar de opnames zijn gemaakt) zijn geluid van uitlaat en turbo volledig origineel. Alleen het aanzuig-geluid van de motor zelf is versterkt. Haast alsof BMW de turbo’s een beetje probeert de verstoppen.
De M5 eigenaar in kwestie is tevreden en gerustgesteld met zijn testresultaat. Ondertussen kan hij niet wachten op zijn nieuwe Akrapovic. Luister en oordeel zelf. Een dB-metertje op de smartphone heeft op de redactie in ieder geval een redelijk verschil in volume vastgesteld. (via f10.m5post.com)
Oh zo…
@Megakix: :lol: droogkloot :)
Klinkt nog steeds gaar. De E60 klonkt prachtig en uniek. De F10 niet. AMG wins
@rubenpriest: de E60 was dan ook een dikke ongeblazen V10. Dit is een mager dubeel geblazen V8je.
@meneersander: Het is een prima blok, en de prestaties zijn meer dan prima, maar de sound is gewoon poep
@rubenpriest: daar ben ik het gewoon NIET mee eens.
de e60 klinkt geweldig maar een V10 klinkt natuurlijk totaal anders dan een V8 met dubbele turbo.
Ik vind de F10 heerlijk en zo klinkt die ook!
luister maar even bij 1.19:
http://www.youtube.com/watch?v=qYAWYtJMDH4
@jrmpower24: prima dat je het oneens ben maar het is wel de best klinkende M5 ooit :) en not impressed van dat filmpje. Niks bijzonders. Kan met een 545 e60 ook
@rubenpriest: Ach, alles is gewoon kneppelhard geisoleerd in dat ding, dat blok zelf zal ongetwijfeld lekker klinken. De V10 klinkt uiteraard superb.
@rubenpriest: haha! 545 e60?! ja joh!
@rubenpriest: dat AMG een betere roffel geeft, ben ik volkomen mee eens. Wat een porno geluid.
@hollow: Hier kan AMG voor mij zeker niet tegen op!
http://www.youtube.com/watch?v=MWAw78Z3BJ0
@jrmpower24: Voor mij klinkt een AMG beter.
@jrmpower24: blabla fanboy. Niemand is het hier met je eens dusseh.. doei
@rubenpriest: hoe kan je nou een sublieme merc V8 vergelijken met het geluid loze van BMW??? 6.2 ongeblazen merc blok is niet voor niet meerdere keren uitgeroepen tot motorblok van het jaar. En V6 met 3 turbo’s ? Waar gaat BMW heen? Müsli land?? Succes Fanboy;)
Ze hadden beter het geluid van een zes in lijn zonder turbo’s in dat speakertje kunnen douwen.
@norge: Wat dacht je van een V12?
@kickass: of een w36!
@kickass: 12-pitters zijn over het algemeen juist de rustige motoren, zeker in de limousines. Zijdezacht hoe die dingen lopen, enkel de toerenteller bewijst dat ze draaien.
@norge: misschien dat er later pakketten komen die je kan kopen bij de BMW dealert. Kiezen voor een M5 E60 sound of de M3 E46 sound.. who knows :P
@norge: Of van een M550xd want die had je liever gehad, bijna met zo snel, veel zuiniger en 4 wiel aandrijving! Met een M5 met nep geluid voel je je behoorlijk bekocht.
@mashell: hij is dan ook een stuk goedkoper dan zijn voorganger…moeten wel ergens op bezuinigen toch ? ;-)
@mashell: haha! nep geluid?!
naar mijn mening is de M5 F10 de best klinkende
auto met (dubbele) turbo! beter dan AMG dat doet.
http://www.youtube.com/watch?v=MWAw78Z3BJ0
@jrmpower24: hetzelfde filmpje 2x posten gaat er niet voor zorgen dat het ineens mooi gevonden wordt. Ook ik vind het maar een saai ‘baby-roffeltje’, AMG sound gaat hier toch hard overheen.
@gedwongenleaser:
@knalfa:
@rubenpriest:
Ik heb het over de turbo motoren en niet over
de AMG-sounds in het algemeen.
dus volgens jullie moet een E63 AMG BiTurbo
beter klinken dan de M5 F10?! haha, alsof die zo geweldig klinkt:
http://www.youtube.com/watch?v=OwtP2RoFlTY
@jrmpower24: bedankt voor de bevestiging middels je filmpje, klinkt naar mijn mening idd beter dan de F10. Koekoek…
@gedwongenleaser: haha! ik zeg ook altijd koekoek!
maakt verder ook niet veel uit.
@jrmpower24: :)
@jrmpower24: Ja vind hem toch wel geweldig klinken ja. Bedankt voor het filmpje.
Als deze auto accelereert is het misschien nog geen eens zo’n heel groot verschil, maar ik ben zelf erg benieuwd naar het verschil als je een tijdje in de hoge toeren zit. Ook al is dan ook weer af te vragen wie dat nou weer doet…
Porsche doet het door een soort van resonantiebox, niet laf via de speakers zoals bmw dat doet
@RudyV:
Inderdaad ja, zat al te denken. Dus @Autoblog, pas het even aan s.v.p :D
@zakar36: Ja idd, is minder faken!
@RudyV: Als je net goed gelezen hebt, versterkt BMW alleen een deel van het motor geluid via de speakers om zo de turbo’s minder nadruk te geven. Als je het filmpje bekeken hebt, heb je gehoord dat het niet heel veel uit maakt.
Zo lekker boeiend allemaal. Geen nieuws over de nieuwe m3 ofzo?
@burninrubber: Precies, dit is zeiken voor mensen die hem niet hebben. Mensen die deze auto wel zelf kopen zal het jeuken, auto rijd geweldig en de verkopen gaan ook bij dit model weer door het dak dus ik verwacht niet dat er veel mensen zijn overgelopen ivm het motor geluid.
@Donstil: tuurlijk, de f10 is een briljante auto, alleen was bij een M de motor toch altijd de X factor vh apparaat en das dus helaas nie meer zo…
Als ik een M5 F10 kan betalen kan die Akrapovic uitlaat er ook wel bij. Ik had sowieso die zekering er ook uit getrokken.
Vind het echt veel te nep.
Is er dan een verschil? :D
Ik zeg: Akrapovic er onder en de zekering van die uitlaatklep er uit halen!
Matig motor -en uitlaatgeluid op trachten te kalefateren via de speakers is nep en fout.
Erg jammer dus dat BMW zich hieraan bezondigt.
volgens mij heeft hij de verkeerde zekering er uit gehaald want ik hoor het verschil niet
Flauw van BMW dat je een zekering moet trekken om dat overbodige systeem uit te schakelen. Dat had ook gewoon in de iDrive gekund. Wat er zullen best veel M5 rijders zijn (denk aan echtscheidingsadvocaten in de VS) die het ding gebruiken als grote comfortsloep en helemaal niet op extra geluid zitten te wachten.
@mashell: Waarom denk je dat er aan het begin DTC off staat. Dit doet ie alleen als DTC in speel modus of uit staat anders is ie beschaaft stil van binnen :)
Ff een stukkie stiller
Koop gewoon een e39 m5 en maak die terug als nieuw op.
Je wagen is een stuk mooier, klinkt beter en rijd ondanks z’n leeftijd nog altijd als geen ander.
Iedereen die de M5 heeft gereden heeft dit allang zelf kunnen concluderen. Daarom vond ik heel die heisa om ’t speakergeluid al zo overdreven, want je hoort duidelijk wanneer en wat ‘nep’ is. De uitlaten maken (ook van binnen) een lekkere herrie/knallen/donderslagen dat het geluid door de speaker ook gewoon onnodig is..
Diesel v8???
Van mij had die versterker eruit gemogen. Niet echt een mooi geluid ofzo.
Juist ja..
Vergelijk uitlaatgeluid M5 puur vs M5 ad beademing…
http://www.youtube.com/watch?v=NIq-QL69xqU
@spylegion: Ik vind de F10 M5 best wel goed klinken eigenlijk. Maar het geluid dat de e60 M5 weet te produceren is natuurlijk niet te evenaren. Wat klinkt die atmosferische V10 lekkeeerrrr!!
Het zal een prima auto
Zijn maar als ik een auto koop
Met 580 pk dan mag die toch wel een klein beetje schreeuwerig en aandachttrekkend zijn. Niet
Een lease sedan met een dik
Blok waar geen herrie uit
Komt. Voor het zelfde geld zou ik dan toch voor de C coupe AMG Black Series gaan. dat zullen andere weer zeggen
Over de C klasse
Beetje de makke van platte krukassen. Krijg je wat lelijker geluid van. Niet dat volvette USA geluid. Maar goed, de motoren moeten licht zijn en veel toeren kunnen draaien.
Nee doe mij maar het V8 geluid van een stukje Detroit iron.
Wat een fantastische auto met heerlijke sound!
BMW <3
Leuk, haalt bijna het niveau van mijn Saab 9-3 1.9TiD Vintage Classic…
Scheelt nix
AMG > M.
Nuff said.
Doe mij maar het geluid van een Maserati Quattroporte GTS.
PSA heeft trouwens al een tijdje een zelfde soort idee!
Daar zit bij de 200pk 1.6 THP blokken een extra pijpje vanaf het inlaattraject richting het schutbord zodat het inlaatgeluid versterkt het interieur binnenkomt!
Vorige klonk echt lekker! Dit klinkt als een stofzuiger.
Leuk als er een marter ofzo onder de motorkap zit, hoor je ineens heel hard geknars ofzo :P
njah, Volkswagen rust sommige van haar modellen uit met de ‘Sound Aktuator’. Zo ook mijn Polo.
Totdat ik dit forum vond: http://forum.polo9n.info/6r-motor-technik/6r-gti-soundaktor-deaktivieren-t44643.html
Het is een beetje als vrouwen die een orgasme faken. In eerste instantie wel bevredigend, totdat je erachter komt dat het nep is.
Doe mij maar het geluid van Limp Bizkit door de speakers.