Het is een serieuze uitdaging voor Mercedes om de EQG een acceptabele actieradius mee te geven. Ze zijn er druk mee.
Hoe gestroomlijnder de auto, hoe beter de actieradius. Of dat nu diesel, benzine of elektrisch is. Vandaar dat veel elektrische auto’s allerlei aerodynamische dingetjes hebben om de rijbereik te vergroten. Ook Mercedes doet dit met onder andere de EQE en EQS.
Met de nieuwe Mercedes EQG is er een grote uitdaging wat betreft de actieradius. Het lompe vierkante design is lastig efficiënt te maken. De Duitsers zullen er vast wat op verzinnen, maar in de basis is en blijft de elektrische G-klasse een container op wielen.
Een enorm accupakket helpt, maar vergeet niet dat de G al zwaarlijvig is van zichzelf. Mercedes moet dus ook wat anders verzinnen om er een acceptabel rijbereik uit te krijgen.
Mercedes is dan ook een samenwerking aangegaan met het bedrijf Sila uit de Amerikaanse staat Californië. Samen gaan ze een batterij ontwikkelen met een hogere energiedichtheid dan nu het geval is. De technologie beleeft zijn debuut op de Mercedes EQG. Een model die we nu nog enkel kennen als concept.
De energiedichtheid zou met 20 tot 40 procent vergroot kunnen worden. Exacte cijfers over de actieradius van de elektrische G-klasse zijn er nog niet. Voorlopig is de Mercedes nog een concept. Het duurt nog wel een aantal jaren voordat de volledig elektrische Mercedes EQG met een acceptabele actieradius werkelijkheid is.
mashell zegt
Een hogere energiedichtheid in de batterij, dat is de heilige graal!
TheMaster zegt
Nee, het verbruik is de heilige graal. Hoe minder w/km, des te beter. En ja, dat kan door hogere energiedichtheid van accu cellen, maar ook door minder massa, minder aandrijfverlies in motoren, aerodynamica, slimme thermo management, enz.
mashell zegt
Een hogere energiedichtheid zorgt voor een lager gewicht (want met kleinere accu zelfde range mogelijk) en daarmee een lager verbruik (het is het lage voertuiggewicht dat Tesla’s zo zuinig maakt, de motoren en batterijen zijn niet zo bijzonder). Aan de motoren is niet meer zoveel te doen, een heel goede aerodynamica geeft een auto die heel lastig te rijden is met zijwind en wat is eigenlijk slim thermomanagement? De e-tron heeft de reputatie veel te verbruiken maar die kan door het geavanceerde thermoment wel tussen 20 en 80% met 150kW laden waar de bij de meeste wagens de laadsnelheid al bij 40% flink inzakt. Ik denk dat het verbruik in normale omstandigheden niet veel lager kan dan ergens tussen de 15 en 20 kWh/100km.
TheMaster zegt
Je zegt veel, maar eigenlijk ook niks wat zinnig is. Neem de MG ZS maar als voorbeeld; lichter dan een Model 3 SR+ (Model 3 is 100kg zwaarder), maar het verbruik is bijna 50% meer. Energiedichtheid van een cel is een factor, zeker niet het meest belangrijke.
mashell zegt
Een Model 3 heeft volgens EV database een verbruik van 15,1 kWh/100km en een MG ZS 18,7 kWh/100km dat is 23% meer. Niet zo raar voor een model dat weliswaar 140kg lichter maar ook 20 cm hoger is en daarmee aerodynamisch geen topper.
Maar de energie dichtheid van de cel is daar onafhankelijk van, met een hogere energiedichtheid kun je per kilo batterij verder rijden. De fabrikant kan dan een kleinere batterij inzetten waarmee de wagen lichter wordt. Dat is gunstig zonder ook maar iets aan de motoren te veranderen. Een accu pakket van 100kWh bevat nou eenmaal veel minder energie dan een tank van 50 liter benzine (50 * 8,9kWh = 445 kWh) daarom is de energiedichtheid (kWh/kilo) het belangrijkste punt waar de EV zich moet ontwikkelen. Dat is overigens ook wat Tesla probeert te doen met de mythische accu cellen met die limburgse postcode.
cloverleaf zegt
Een diesel aggregaat achterin leggen?
Johanneke zegt
Misschien, en dit kan overkomen als een gek idee hoor, maar misschien moeten we dit soort auto’s gewoon niet maken. De grondstoffen kunnen een stuk beter gebruikt worden.
flutterby zegt
@Johanneke: of accepteren dat de techniek nog niet ver genoeg is om alles te elektrificeren en hier gewoon brandstof in gooien. Voor de accu van een (vergelijkbarr) Hummer maak je ook 6-7 Zoë’s waar de impact veel groter van is.
mashell zegt
Dat geldt natuurlijk nog veel meer voor de huidige G-klasses in de PC Hoofdstraat die belachelijk veel brandstof gebruiken. Want grondstoffen om een dikke auto te bouwen is één ding, die grondstoffen zijn voor een groot deel recyclebaar maar grondstoffen zoals aardolie permanent verbranden om stapvoets door de PC hoofdstraat te rijden is van een andere orde qua verspilling. We moeten zo snel mogelijk van die verbrandingsmotoren af (voor het normale gebruik, recreationeel gebruik van oldtimers heeft geen prioriteit). Omdat er altijd mensen zullen zijn die een “hé kijk mij eens” houding hebben, zal er altijd vraag blijven naar absurde voertuigen dus ook die moeten elektrisch.
Foramen zegt
Vierkant reservewiel, top idee!
RegnuM zegt
Nee, dat is een los batterypack voor die extra 100 meter!
RobTWo zegt
Al die led-sierstrips uitzetten scheelt ook al een kilometer of honderd!