
En antwoord op de vraag: komen er nieuwe modellen van Jaguar met een lage prijs?
Wie vandaag naar de Jaguar-dealer gaat om een gloednieuwe Jaaaggg op te halen, betaalt minimaal € 66.366. Daarvoor krijg je de E-Pace. Het duurste speeltje is de F-Type waarvoor je op z’n minst € 119.527 kwijt bent. Zulke prijzen zul je volgend jaar niet meer tegenkomen bij de Jaguar-verkopers. De Duitse baas van Jaguar Land Rover (JLR) vertelt wat de gemiddelde prijs van de nieuwe modellen gaat zijn.
Voor de fans van de meest betaalbare Jaguars heb ik slecht nieuws. De Duitse JLR-baas Jan-Kas van der Stelt bevestigt dat er geen goedkope tegenhanger komt. ”Jaguar positioneert zich als luxemerk in een ander prijssegment. Terwijl de gemiddelde prijs van een Jaguar nu rond de 70.000 euro ligt, zal deze in de toekomst ongeveer twee keer zo hoog zijn”, zegt Van der Stelt tegen Autobild.
Waarom je een Jaguar moet willen volgens Jaguar
Met zulke prijzen gaat Jaguar zich bijna bemoeien met Bentley en de top-RaRo’s. En dat in een markt die niet bepaald storm loopt: dure EV’s. Hoe hoopt Jaguar dan te overleven? Een van de onderdelen is winnaarstechniek. Jaguar won bij de elektrische raceklasse afgelopen jaar de constructeurstitel. Techniek uit de FE-auto komt in de nieuwe straatauto’s.
Welke onderdelen dit precies zijn, zegt Van der Stelt niet. De componenten moeten in ieder geval zorgen voor ”hoge prestaties” en een actieradius van ruim 700 kilometer. Na een kwartiertje opladen, zou je weer 320 kilometer verder kunnen rijden.
Daarnaast is natuurlijk de ‘Copy Nothing’-ontwerptaal erg belangrijk volgens het merk. Jaguar gaat niet veel auto’s bouwen zodat de EV’s zeldzaam worden. Vraag en aanbod: je kent het verhaal. Verder heeft Van der Stelt geen probleem met concurrentie. ”Onze toekomstige klanten zullen niet slechts één auto bezitten, maar meerdere”, denkt hij.
Zo komen er meer EV-rijders
Van der Stelt heeft ook een mening over het interessanter maken van EV’s. Volgens hem moet het makkelijker worden om een elektrische auto te besturen en te bezitten. ”Maar hier werken wij fabrikanten, samen met de EU en de Duitse regering aan. Er is geen manier om elektromobiliteit te omzeilen om de emissiedoelstellingen te bereiken”, denkt de Duitse JLR-baas.
Hoe het dan precies makkelijker moet worden om een EV te hebben, zegt Van der Stelt niet. Misschien kan het besturen makkelijk worden met een Xbox-controller?
How to kill a Jaguar.
Ja, want alle merken die begonnen met EV zijn met dure dozen begonnen onder het mom van luxe. dus dat gaan we nu nadat die anderen er achter zijn gekomen dat een minder duur segment helemaal niet zo ingewikkeld is als je toch al een afzetmarkt hebt met allerlei onderdelen als dealers, werkplaatsen en wat merk imago hebt, ook doen! Want VW lukte het ook niet dus wij gaan niet voor de massamarkt uit de schoollbanken-lesjes (Henry Ford, massa, lopende band anyone) en we doen net alsof wij het wiel uitgevonden hebben (hint: dat is niet zo en de duitsers maakten toen al betere).
Wat een puntschoen-powerpoint-excelridders dramatische arrogantie dit.
klunzen, echt, zo zonde dit. Maak nou even een jaguar variant op de Renault 5 en noem het Escort of zo, of hoe die kleine dingen van Ford ooit genoemd werden. Beetje rare naam voor jongere generatie maar goed, die hebben al helemaal geen euro te makken aan een nieuw vervoermiddel in de lease na de fatbaik op krediet dus dat is niet zo erg.
Wordt groot met een goed massa produkt en ga dan misschien een keer voor de lol iets extreeem veel beters maken voor de graaiers en gokkers in de wereld om wat bekendheid te krijgen. hoe simpel kan het zijn.
Kortom, Jaguar gaat proberen de boel effe flink op van der Stelten te zetten. We benne benieuwd . . .
Je vervreemden van de weinige kopers die je nog had en een nieuwe markt proberen in nemen die uiterst beperkt is, ik zie dit niet goed komen. Een jaguar was altijd duur maar betaalbaar duur, infeite kan je dus stellen dat het merk nu al dood is. Ofwel gaan ze New coke gewijs een auto bouwen die niemand wil, op de rand van de afgrond staan en dan terugkomen met classic jaaaag in de hoop dat het het zelfde effect heeft als bij Coca-Cola.
Het imago van een Jaguar is nou niet om voor naar huis te schrijven. Dubbel zo dure Jaguars zal ze zekerst helpen om te overleven. De concurrentie met Mercedes, BMW en Audi lukte al niet laat staan straks met Bentley, RR, AM. Kunnen ze toko nu niet beter opdoeken ipv te laten spartelen. Dergelijke doodstrijd is echt barbaars.
Het zijn sadomasochistische pratijken van Jaguar en dus proberen zij auto’s met veel marge te verkopen, auto’s die waarschijnlijk zichzelf al niet verkopen en het geld absoluut niet waard zijn, dat pijnigt uiteindelijk alles wat Jaguar heet en dus ook wat Jaguar lief had.
Jammer, maar dit lijkt niet goed te gaan komen.
Stelt dat deze Duitse baas gelijk heeft dan verkopen ze niet veel meer ben ik bang.
Als dit lukt hebben ze het gouden ei gevonden. Ik denk echter dat het een windei is en dus over en uit. Als ik in de boardroom zou zitten van Jaguar had ik deze paarse broeken onzin echt nooit goedgekeurd.
Het is een EV, dus wat komt er eigenlijk in die karikaturaal lange neus te liggen? Je schoonmoeder?
Of is het de plek voor al die gebakken lucht en holle woorden?
De bagage lijkt me.. achter is geen plek..
Als je ziet hoeveel hoogwaardige EVs uit Azië komen en hoeveel er nog op de rol staan voor relatief weinig geld, dan ben ik benieuwd. Als ik zie hoe de meeste merken met topsegment EVs het lastig hebben, dan ben ik benieuwd. Benieuwd naar de technologie, benieuwd naar het design en benieuwd naar de marketing strategie die alle anderen het nakijken gaan geven. Als je dan kijkt naar het filmpje van de vernieuwing en het nieuwe logo belooft dat niet veel goeds.
Dit is een klassieke marketing misser. Ergens in de board is men gaan geloven in wollige praatjes van een (auto hatend) marketing mannetje/ vrouwtje/ onzijdige.
Ik geef Jaguar een gratis advies: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Oftewel: oude logo terug, en de twee modellen maken die Jaguar hebben groot gemaakt. De eerste, een mooie (hybride) limo met duidelijke verwijzing naar de XJ6, dé stijlvolste Jaguar limo ooit. De tweede, een charismatische sportcoupé met duidelijke verwijzing naar de E type, de iconische Jaguar GT. Alles met veel hout, aluminium en leder.
Einde Jaguar.
Jaguar kon al jaren niet echt concurreren met BMW, Mercedes, Audi, Lexus, etc. Ze proberen nu een ander marktsegment waar het blijkbaar niet meer om de grote aantallen gaat.. Misschien een schot in de roos als ze onderscheidend zijn en heel gaaf design hebben.. Genoeg baasjes die graag willen opvallen ‘met wat anders’.. We gaan het zien..
Laat ze voor de verandering eens het Playstation spel Chrono Cross proberen. Waar Lynx de half mens half panter het de overige spelers zuur maakt.
32 inch wielen, helemaal mooi. :D
Het lijkt wel een piggy zo in dat rose. Doe maar strik omheen. Porn ++ on ++ wheels!