
De nieuwe Honda Civic Type R is ongetwijfeld heel leuk, maar de prijs is dat niet.
Het hot hatch-segment is weliswaar uitgedund, maar gelukkig is de hot hatch nog niet dood. Honda helpt mee dit segment levend te houden met een gloednieuwe Civic Type R. Met deze auto willen de Japanners (opnieuw) de snelste voorwielaandrijver in huis hebben.
De nieuwe Honda Civic is in de basis een stuk minder extravagant dan zijn voorganger, maar de Civic Type R is zeker geen wolf in schaapskleren. De Type R is met 330 pk en 420 Nm koppel een kanon en zo ziet ‘ie er ook uit.
Tot welke prestaties de Type R in staat is vermeldde Honda in eerste instantie nog niet, maar inmiddels weten we dat ook. Deze rappe Civic knalt van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden en heeft een topsnelheid van 275 km/u.







De Type R is daarmee sneller dan ooit, maar je raadt het al: ook duurder dan ooit. Honda maakt vandaag de prijs van de Civic Type R bekend en die is niet mals. De vanafprijs van de Type R is €78.980. Dat lees je goed, bijna €80.000 voor een Civic.
Voor dat geld krijg je aan auto die aardig compleet is (dat mag ook wel), maar je kunt eventueel nog €4.000 stuk slaan op het Carbon Pack. Ook is er nog een Illumination Pack á €1.500. Daarmee krijg je opwindende rode verlichting in je interieur. Verder valt er weinig extra’s aan te vinken.


Concurrentie
Prijzen één op één vergelijken met de concurrentie is een beetje lastig. Er zijn namelijk geen directe concurrenten. De Mégane RS was altijd de meest directe rivaal, maar die is er niet meer. De Golf R komt nu het dichtst in de buurt, maar dat is natuurlijk een vierwielaandrijver. Net als de M135i en de S3.
- BMW M135i (306 pk): €67.161
- Audi S3 (300 pk): €70.935
- Volkswagen Golf R (333 pk): €73.590
- Honda Civic Type R (330 pk): €78.980
- Mercedes-AMG A 35 (306 pk): €80.194
De prijs van de nieuwe Type R valt dus niet mee, want de Honda is nog 5 mille duurder dan de Golf R. Ook een M135i of een S3 heb je al voor minder. De nieuwe Honda Civic Type R is dus gewoon duur, mooier kunnen we het niet maken.





F1 genen zijn duur.
Wat is een M135 dan een koopje, als je dit rijtje ziet.
In Belgenland kost die “maar” zo’n 55K. Mw. Kaag is er iig blij mee. 😌
Bij een 135i moet je het stuur en de cilinders nog aanvinken, voordat iemand denkt ‘koopje’.
Kan het weten. Mijn 535i was met opties 1/3e duurder dan de vanafprijs 🤣
Alfa Romeo Giulia Veloce. 280PK, 70.500 euro. Even naar Squadra voor wat meer vermogen.
Als ik dan toch 70K stuk mag slaan dan rij ik graag stijlvol. En ik mis mijn Giulia…..
De Civic is wel duur maar in mijn beleving ook wel een stukje boven het hot hatch segment.
Een MINI Clubman JCW met 306pk zit ook al op €69.250 zonder opties….
Met zo’n cw waarde lijkt me de opgegeven topsnelheid een beetje onrealistisch. Maar dat hadden de 2 voorganger modellen ook al. Maar hij is nu wel weer iets mooier :)
Mijn type r word eind volgende maand 20 jaar oud. Nieuwprijs in die tijd 22500 euro. Waar is het mis gegaan?
@verhaert: het is mis gegaan toen de paarse broeken van Honda kort na de millenniumwissel besloten dat hun merk en hun modellen (in Europa) als ‘premium’ moesten worden beschouwd – en men er een bijpassend prijskaartje aan gingen hangen. Een Civic ging je meer kosten dan een Golf, een Accord die dik 20% duurder werd dan een concurrerende Toyota Avensis of Mazda 6, dat soort verhoudingen. Ee.a. werd in Nederland eerst nog gecamoufleerd doordat de Civic Hybrides in kwantumverpakking aan de leasemaatschappijen kon worden verkocht, later werden de verkoopaantallen zo laag dat er ook amper meer dealers van het merk overbleven, tenzij ze fuseerden of er andere merken naast gingen doen.
Wat kost zo’n Golf R veel geld zeg
En tel daar nog maar minimaal 10 a 15k bij op aan opties die je nog moet aanvinken.
En een Focus ST 280pk ook FWD voor 59.200 eur … zeker ook een leuke auto
Voor 80k,- kocht ik mooi een 3 jaar oude M4…..
Appels en peren, dat weet ik ook….maar ja, fruit is fruit.
25k aan bpm. Op een Civic. Wow…
Beste prijs! Maar, eerlijk is eerlijk: de nieuwe Civic rijd als een van de beste in zijn klasse.
Dan kies ik toch liever de A35 durf te wedden dat deze net zo presteert en nog comfortabeler ook en 4 wd voor de wintersport/fun.
De A35 is totaal niet met de CTR te vergelijken. Wel op basis van de droge prestatie cijfers maar op de weg zal de CTR veel beter en leuker sturen. Maar ben met je eens dat de Mercedes waarschijnlijk comfortabeler is en handiger is voor de wintersport. Iemand die in de markt is voor een CTR zal nooit een A35 overwegen. En andersom ook.
Prijzig, maar gezien de concurrentie is deze prijs blijkbaar normaal.
Ik kan niet wachten op een dubbeltest met de BMW i4 M50! Ongeveer even groot, ongeveer even duur!