• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk, er is een 911 met supercharger

Auteur: willeme, gepost 30 november 2022 om 17:01 – 9 Reacties

911 met supercharger

Een 911 met supercharger is eigenlijk een heel erg puik idee.

Porsche heeft de turbo groot gemaakt en de Turbo heeft Porsche groot gemaakt. Die twee zijn als Annie en Bob de Rooij aan elkaar verbonden. Al in de jaren ’70 was Porsche met turbo-geblazen 911‘jes bezig. Ondanks dat een turbo enorm effectief, is het niet de ‘mooiste’ manier van drukvulling.

Een mechanische compressor is namelijk nóg wat fijner. Een turbo werkt met uitlaatgassen en waardoor deze altijd ietwat laat reageert, het zogenaamde turbogat. Fabrikanten zijn er beter in om het te verbloemen, maar het is er nog altijd. Bij een supercharger heb je dat niet. Die gáát meteen. Er zijn enkele 911’jes geweest met een supercharger, waarvan de Ruf R Kompressor de meest bekende is, maar Ruf was zeker niet de enige.

911 met supercharger

Theon Design BELL001

De Theon Design BELL001 is dus zo’n 911 mét supercharger. Theon is net als een hele hoop andere bedrijven een toko die zich richt op het restomodden van 964’s.

Nu weten we dat er een hele hoop 911’s van die generatie zijn gebouwd, maar er gaat toch een keer een punt komen dat er meer restomod-964’s zijn en dat je juist met een origineel exemplaar kunt onderscheiden?

911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger

De naam klinkt een beetje cryptisch, maar BELL001 slaat op de eigenaar van de auto. Die komt uit België en was destijds de eerste klant van Theon. Nu hij heeft hij (of zij, Goedele of Kathleen kunnen ook auto’s kopen natuurlijk) er weer eentje gekocht. De luchtgekoelde motor is voorzien van aan de ene kant een Rotrex-supercharger en aan de andere kant een koeler. Waardoor er een mooie symmetrie is, precies zoals Jan des Bouvrie dat altijd zo graag zag.

911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger

Vermogen en koppel 911 met supercharger

De motor is goed voor 400 pk en 500 Nm, iets aan de hoge kant voor een 911-restomod, maar het zorgt in elk geval voor lekker veel sensaties. En prima prestaties, want het apparaat weegt namelijk 1.265 kg. Dat is inclusief alle vloeistoffen én een volle tank brandstof.

911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger
911 met supercharger

Interesse? Bij Theon bouwen ze er graag eentje voor je. Het kost ze ongeveer 18 maanden om er eentje voor je om te katten. Prijskaartje is ongeveer 450.000 euro en dan moet je zelf een 964 meenemen. Maar dan heb je wel een 911 met supercharger!

In onderstaande video een andere 911 van Theon, maar je ziet wel goed hoe het vakmanschap eraf druipt:

Meer lezen? Dit zijn 11 geslaagde restomods!

Ook interessant!

  • Porsche komt met iconische 911 Dakar!
    Offroad Porsche 911 heet Dakar!
  • Video: Porsche 911 als hybride gespot
    Video: Porsche 911 als hybride gespot
  • Maak je Porsche 964 übercool voor maar € 130k
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 964, compressor, Coupe, Porsche, restomod, theon, theon-design

Vorig bericht: « Volkswagen ID Buzz & Multivan rijtest video
Volgend bericht: Zo peperduur is de nieuwe Honda Civic Type R »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    30 november 2022 om 17:19

    Hij is fijn! Overigens is een 997 4s handbak met supercharger en ductail mijn ideale 911 als je naar ‘value for money’ kijkt. Een gele facelift op Lobsters. En dan met pré facelift voorbumper, want die leds zien er niet uit.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      30 november 2022 om 19:22

      Regel dan wel een Mezgerblok

      Login om te reageren
  2. flyerbunch zegt

    30 november 2022 om 17:31

    Tof project en eens wat anders! Het idee is op zich is niet nieuw aangezien je ook voor een supercharger kit terecht kunt bij Rotrex, Riegel en VF engineering. Deze specialiseren zich wel voornamelijk op volgende 996/997 generaties.

    Login om te reageren
  3. tortuga zegt

    30 november 2022 om 17:43

    Waar is Theon gesitueerd op deze wereld? Wel propere 964 zeker met die bumpers een recente look te geven

    Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      30 november 2022 om 20:07

      http://www.theondesign.com
      Of google.

      Login om te reageren
  4. O plaat zegt

    30 november 2022 om 18:17

    450.000 exclusief de auto op zich. Maken ze die carroseire panelen uit ivoor ofzo?

    Login om te reageren
  5. Exit Luminar zegt

    30 november 2022 om 20:46

    Deze ni goet. Van mij van factuur zuken van bomen pluken, Bomen pluken dan jij man, manager: NEE.

    Login om te reageren
  6. camber24 zegt

    30 november 2022 om 20:46

    Ongelooflijk gaaf apparaat zeg. Als ik toch eens rijk was…

    Login om te reageren
  7. Brol zegt

    30 november 2022 om 20:55

    Ik vraag me vooral af wat zoiets na 5 à 10 jaar nog waard is ?
    Als investering vrees ik dat je beter een Puresang koopt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North