Zo populair zijn de exclusieve automerken in Nederland

Auteur: , 104 Reacties

Heb jij je wel eens afgevraagd hoeveel Porsches er in ons land rondrijden? Of er meer Aston Martin's zijn dan Maserati's? En is Bentley nu populairder dan Rolls-Royce?

Nederlandse Exoten

Niet geheel onverwachts is Porsche het populairste exclusieve merk van ons land, al vraag je je af hoe exclusief een merk nog is als er in een klein landje als de onze al ruim 35.000 exemplaren rond rijden. Daarmee steekt het zelfs Jaguar naar de kroon, dat met auto’s als de XE en X-Type al lang niet meer zo exclusieve is als het vroeger was. Het gat naar de overige merken is groot, al telt ons land evengoed meer Ferrari’s en andere exoten dan ik had verwacht*.

  • Porsche: 35.412
  • Jaguar: 24.617
  • Tesla: 5521
  • Ferrari: 2599
  • Maserati: 2380
  • Rolls-Royce: 1508
  • Bentley: 1466
  • Aston Martin: 1245
  • Lotus: 1210
  • TVR: 533
  • Donkervoort: 311
  • Lamborghini: 225
  • Fisker: 203
  • Bugatti: 91
  • De Tomaso: 80
  • Wiesmann: 64
  • Maybach: 48 (waarvan 27 Mercedes-Maybach S-Klasse)
  • McLaren: 16
  • Koenigsegg: 1

    Het succes van de Continental-reeks ten spijt, legt Bentley het qua aantallen nog steeds af tegen Rolls-Royce. Even een snelle scan van de Rollers in Nederland laat zien dat er vooral veel Silver Shadows en Silver Spurs in ons land rond rijden. Opvallend is dat één auto geregisterd staat als Rolls-Royce (merk) Bentley Arnage (type)… Naar Pagani’s op Nederlands kenteken zoek je tevergeefs, de Koenigsegg staat precies één keertje op Nederlands kenteken. Welke modellen van Lamborghini het populairst zijn in ons land, plozen we al eens uit.

    De conclusie moge duidelijk zijn. Wil je echt exclusief voor de dag komen, dan moet je een Bugatti, Wiesmann, Maybach, McLaren of een Koenigsegg kopen. Opvallend is dat er minder Lotussen in Nederland rijden dan Aston Martins. Overigens hoeft in een exclusieve auto te rijden helemaal niet veel geld te kosten. Er staan slechts 1207 Lada’s geregistreerd in ons land, waarmee er minder van rondrijden dan Aston Martin’s, Bentley’s en Ferrari’s.

    *Cijfers per 31 mei 2016, via RDW. Foto: de pa van Matonias op Autojunk



    104 reacties

    Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
    Porsche kan je bijna niet meer exclusief noemen. Jammer dat we die koeningsegg nooit zien
    @mrrallycross: ja want daar rijdt er maar 1 van rond…
    @pinut187: ja maar die gaat nooit naar zo een Meeting ofzo
    @mrrallycross: De laatste Koenigsegg meeting is afgelast wegens gebrek aan interesse.
    Ok, te flauw. Sorry.

    OT: Groot deel van de Porsches zullen Macan of Cayenne op de bips hebben staan. De exclusiviteit bij Porsche zit hem in sommige modellen of de echt oude auto’s, lijkt me. Net zoals bij Tesla eigenlijk alleen de roadster een bijzondere verschijning is.
    @mrrallycross: welk type egg is het eigenlijk?
    @flatsix010: Als je op de link in het artikel klikt, zie je dat het een grijze CC8S is. ;)
    @flatsix010: een van de vroegere geloof ik, een CCX volgensmij
    @wimbraber: het eerste model cc8s
    @mrrallycross: Jammer daarnaast ook dat er geen interesse voor Pagani is.
    @VeniVidiVici: Genoeg interesse hoor, stuur allemaal maar je spaargeld op naar mij, dan koop ik wel een Zonda R.
    @mdemooistelettervanhetalfabet: veel succes met daar een kenteken op krijgen
    @mrrallycross: Tesla idem dito
    @ThomasBol:
    Hoezo?
    Rijden toch 7 keer zoveel Porsches dan Tesla’s rond.
    Kan zo 10 modalere merken noemen die exclusiever zijn dan die capsones VW’s.
    @convertible: Porsche is sinds eind 40’s echt actief. Tesla, 2006? Deel het aantal geleverde en geregistreerde eens over het aantal jaren waarin het merk beschikbaar is.
    @mrrallycross: zo ver ik weet is die Koenigsegg inmiddels al geëxporteerd
    @theracetosucces: waarheen?
    1508(!!) Rolls-Royces, wtf? Dat had ik dus echt niet verwacht.
    @jack_abarth: als je het beticht even leest zie je dat het vrijwel allemaal oudjes zijn…;)
    91 Bugatti`s, dat is serieus veel meer dan ik had gedacht! Zeker als je bedenkt dat de wereldwijde oplage van de Veyron slechts 500 stuks bedroeg. Ik neem aan dat het overgrote deel van de 91 een Veyron is, en dat er nog veel minder EB110`s op kenteken staan….
    @dutchdriftking: Bugatti bouwde voor de oorlog ook auto’s ;) De Veyrons en EB110’s zijn samen op twee handen te tellen…
    @Dizono: De Veyron en de EB110 zijn ook meteen het minst interessant wat Bugatti gemaakt heeft. Juist die voor oorlogse exemplaren zijn schitterend. Met als kers op de taart de Bugatti 57SC Atlantic uit 1938.
    @kilum:
    De Veyron en de EB110 zijn ook meteen het minst interessant wat Bugatti gemaakt heeft.
    Helemaal mee eens, al zullen de driftende Golf rijders het hardgrondig met ons oneens zijn.
    @convertible: klopt! Nee hoor, ik heb gewoon niet zo veel met auto`s van voor 1960, ze zijn mooi, maar daar houd het wel mee op. De Veyron is niet perse heel mooi, maar het is wel een technisch hoogstandje. Juist daardoor word hij misschien een beetje saai (en dus gehaat door alle leaserijders op AB) maar ik kan die wagen zeker waarderen.

    Al zijn alle uitgemolken specials, en door tuners vernagelde exemplaren natuurlijk erg zielig. De mooiste Bugatti is in mijn ogen de EB110.

    In feite is het net zo als bij oude golfjes. Ze zitten verrekte goed in elkaar, worden vaak verkloot door mensen die er wat beters van denken te kunnen maken. En omdat het de gedoodverfde keuze is, is de auto gehaat op AB. Maar sommige mensen (zoals ik) hebben er lol in te laten zien dat je een oude golf juist heel gaaf en alles behalve saai kan maken.

    Gewoon strak origineel houden, (op de juiste aanpassingen na) alle originele opties er op (ja, 20 jaar geleden had je ook al cruisecontrole, climate controle, stoelverwarming, recaro`s e.d.) motorisch licht kietelen, onderstel subliem maken (dat is nou niet het sterkste punt van een oude golf) verlagen, BBS wielen, en scheuren maar.
    @convertible: de EB110 heeft totaal niets van VAAG van doen.
    @kilum: typisch om voor de duurste te gaan. Ik vind t maar een ouwe lullen bak. Geef mij maar n Type 35, inclusief vintage piloten cap en bril
    @bernardoo: Het gaat er om wat het mooiste is. Had niets met de prijs te maken. Zo’n Type 35 is ook fantastisch.Ook de Type 55 kan mij zeer bekoren.
    @kilum: vrouwen zijn om naar te kijken, auto’s om in te rijden
    @bernardoo: Naja, niet helemaal natuurlijk he! Vrouwen zijn er om naar te kijken en te rijden, auto’s net zo goed.
    @viezefreddyw: Haha! +1
    @kilum: De EB110 vind ik het leukste.
    @dutchdriftking: Is ook zeker een hele gave auto. En als ik mocht kiezen tussen een EB110, Veyron & Chiron zou het ook zeker de EB110 worden. Een “gewone” Veyron 16.4 in 2 tone Blauw – Zwart of Rood – Zwart is ook heel gaaf. Maar als mij de keuze wordt gegeven EB110 of een 57SC Atlantic dan is de keuze voor mij snel gemaakt.
    @Dizono: Klopt, de meesten zullen de oudere zijn
    @dutchdriftking: ‘het overgrote deel Veyrons’ zijn er 5
    En hoeveel Nissan GTR’s zullen er wel zijn?
    @speedzz: Er staan 142 Nissan Skyline GT-R en GT-R’s op kenteken in Nederland, maar daar zitten dus ook R34’s en ouder tussen.
    @Dizono: dat is weinig. Ik d8 veel meer.
    @xiran: Het meest is import en ze zijn niet echt heel grondig in het goed invullen van de juiste voertuiggegevens bij het RDW. Er zullen zeker de nodige GT-R’s zijn die bv als GTR of alleen R35 geregistreerd zijn.
    @speedzz: r35 GT-R slechts 42
    Blijft toch vreemd Lotus zie je zo weinig en Bentley zie je bijna dagelijks terwijl de cijfers zo weinig verschillen
    @luxurymanner: Lotus zal waarschijnlijk vaak gebruikt worden als tracktool of vrijetijdsauto, Bentley is meestal voor dagelijks gebruik. Ik denk dat je daarom de Bentleys meer ziet ;)
    @luxurymanner: omdat de bentley’s vaak als dagelijks vervoer worden gebruikt en de lotussen meestal binnen staan
    @koenigsegggone1: zeg gooi die egg van je eens naar buiten. Je hebt de enige van Nederland verdorie
    @keeper1: Hij heeft hem niet meer, z’n egg is gone
    @drinspe: Goneisegg
    Wauw, verrassende cijfers. Veel Rolls Royce, maar natuurlijk vanwege de oudere modellen. Het meest verrassend? Bugatti misschien? 91 auto’s.. Ook wel een groot verschil tussen Ferrari en Lamborghini.

    Ja, leuke en verrassende cijfertjes.
    Er zijn veel meer slr’s in nl
    Sinds wanneer zijn die leasebakken van Tesla exclusief? Je ziet die Model S tegenwoordig op iedere straathoek
    Tesla toch wel erg snel naar de top drie, knap.
    Opvallend dit. Zo kom ik veel vaker jaguars tegen dan porsches. En ook zie ik vaker een lotus dan rollses, Bentleys of am’s. Ik zie zelfs vaker een fisker dan die drie. Geeft voor mij wel aan met welke auto’s daadwerkelijk wordt gereden…
    @lekbak: En waar je woont en werkt. Ik ben bijvoorbeeld opgegroeid in Heemstede. (Wel gewoon in een rijtjes huis) Maar het is daar in de omgeving vrij normaal om Ferrari’s, Aston’s en ander exclusief spul dagelijks te zien rijden. Maar ik zie/ zag dan bijvoorbeeld maar zelden of nooit een lotus rijden. En zeker meer Porsche dan Jag.
    @kilum: Haha je hoeft je niet te verantwoorden hoor waarin je woont ;)
    We houden toch van je
    @granlusso: Haha, ik ben zo gewend het uit te moeten leggen. Als je Heemstede zegt denken de meeste mensen meteen aan enorme miljoenen villa’s.
    @kilum: echt he. Dat zeggen ze ook altijd over Bosch en Duin… oh wacht
    Toch knap van die Victor muller dat hij het voor elkaar krijgt om niet in dit lijstje te staan!! Zijn er dan echt zo weinig spyker’s of zijn ze zo veel gemaakt dat ze niet meer exclusief zijn!! Denk dat toch het eerste
    @luxurymanner: Meeste zullen sowieso niet op NL kenteken staan. Dat zal misschien een hand vol zijn.
    @kilum: en juist daarom hadden ze in dit rijtje moeten staan.
    @escort77: Klopt.
    Bijzonder, Fisker. Die zie toch wel regelmatig rijden i.t.t. al die Ferrari’s, Rollses, Lambo’s etc waar er toch een stuk meer van zijn. En Porsche, tja, kun je dat nog exclusief noemen?
    @str8six: die fisker’s zijn om hun lage bijtelling door allerlei zakelijk gepeupel besteld. T was een kort maar krachtig optreden van ze in NL
    Naar mijn weten zijn er toch wel meer Mercedes McLaren’s op NL-kenteken.

    SLR Coupe:
    – 1-SNP-25
    – 85-LVT-8
    – 4-ZVJ-75
    – 03-RP-VK
    – 77-SZ-ZS
    – 12-TRP-5
    – 53-SR-RX
    – 90-SG-FF
    – 01-GBH-9
    – 09-ZD-BZ
    – 19-XJ-TL
    – 39-ZL-FN
    – 78-RG-NH
    – 84-ZH-VB

    En dan nog de roadsters! Overigens zullen er ook nog wel een paar in privecollecties schuilen..
    @roberto: hmm, die staan dan blijkbaar niet als McLaren op kenteken.
    @Dizono: Yup. Ik heb 5 willekeurige kentekens uit dat lijstje op OVI ingevoerd en die staan allemaal als Mercedes-Benz SLR geregistreerd. McLaren is nergens terug te vinden in die registraties.
    @Dizono: mm apart, zou het iets met invoeren te maken kunnen hebben misschien..?
    @dizono: Import? De RDW maakt er wel vaker een zooite van bij het invoeren. Meneer de keurmeester zal waarschijnlijk een mb logo.
    Ik mis pagani!
    Of zijn die echt gewoon niet op NL kenteken…
    @jappie: Er heeft begin dit jaar een Huayra te koop gestaan bij Thijs Timmermans, en die is ook wel eens op handelaarsplaten gespot. Volgens mij is die hier op Autoblog ook voorbijgekomen destijds. Aangezien ‘ie niet in dit lijstje staat, zal die wel naar het buitenland gegaan zijn, of in ieder geval door een Nederlander gekocht zijn die hem tijdelijk op buitenlands kenteken zet om BPM te ontlopen.
    Dat er 91 Bugatti’s op kenteken staan verbaast mij wel een beetje. Natuurlijk zal het gros vooroorlogs zijn, maar dan nog verbaast het mij wel. Met EB110’s en Veyrons erbij had ik eerder een getal van rond de 20-25 verwacht.

    Verder kun je Porsche niet echt heel serieus meer nemen als exclusief merk, want de Macans en Cayennes tellen ook mee voor dat lijstje. Ik zou Porsche daarom eerder willen classificeren als een (relatief) kleine fabrikant van sportwagens en luxewagens dan als een volwaardig exclusief merk à la Lamborghini, Ferrari en McLaren.
    Ik vind vooral het verschil tussen Lamborghini en Ferrari opvallend. Ben benieuwd hoe dit verschil in andere landen is.

    En overigens mis ik Fisker ook wel in dit rijtje. Zie er toch regelmatig eentje rijden en het zou wel erg toevallig zijn als dat steeds dezelfde is.

    Het leukste vind ik dat er 533 mensen zo gek zijn geweest om een TVR aan te schaffen. Geef die mensen een lintje en een tankpas van de overheid.
    Om Jaguar en Tesla nu exclusief te noemen is wel een beetje overdreven, een Tesla zie je tegenwoordig, bij wijze van spreke, ook op elke hoek van de straat. En Jaaaaag staat voor mij op hetzelfde niveau als Mercedes, Audi en BMW, premium dus.
    En waar zijn de AMG’s, M-modellen en Quattro GmbH modellen, dat is toch ook exclusief spul?
    Verder wel een leuk lijstje, had niet verwacht dat er zoveel dikke wagens in NL rondrijden :)
    @tdu2zonda: denk dat ze het hier over merken hebben, niet over tuningshuizen of sub modellen
    Van die 1207 Lada’s rijden er in elk geval al een stuk of 4 rond hier in mijn wijk.
    @Maurice16: haha, russische wijk of liefhebbers ?
    @blo3to3t: er is geen 1 Russische of ex-Sovjet immigrant, die in NL in een Lada rijdt 😋, dat is precies de reden waarom ze hier wonen…
    @Maurice16: Kwam bij toeval gister een Lada 111 tegen. Geweldige cockpit heeft die wagen en goed voor 185 km per uur! Rappe rus!
    Ben benieuwd hoe dit lijste er uit ziet als we geen nazis bij de belasting hadden
    @dampu020: Dit maar dan met nummers x 3. En waarschijnlijk zouden de meeste ook rijden in plaats van geschort in een garage staan.
    Ik mis Spyker in deze lijst
    @wildewesten: Er staan 8 Spyker’s op NL kenteken
    @evandaalen: dat is pas exclusief!
    Valt me niet tegen
    Best veel Wiesmans, had ik niet verwacht!
    Euh, pagani dan toch ? Daar zijn er nog 0 van in NL dus dan ben je spekkoper. Een bugatti rijd half vermogend NL blijkbaar al in ;)
    @dizono Misschien zo’n zelfde lijstje als van die Lamborghini’s maken met Ferrari’s. Ik ben wel benieuwd wat voor steigerende paarden er allemaal in NL rond rijden. Het zijn er namelijk veel meer dan ik had verwacht.
    @kilum: een aantal daarvan staan in een opslag, gekocht als investering. Ik ken een paar artsen die dat zo doen. Best lucratief schijnt, mits je er vanaf kan blijven en geduld hebt.
    @kilum en @dizono: Ik kan daar eventueel wel mee helpen. De RDW maakt namelijk gebruik van allerlei rare (handels)benamingen, die niet altijd makkelijk te herleiden zijn naar de reguliere typebenamingen die de normale mensen kennen. Hiervoor heb ik wel een oplossing, zodat je makkelijker een dergelijk artikel kan schrijven. Stuur me anders maar een privé bericht als je daarin geïnteresseerd bent.
    Donkervoort is best wel veel. Respect voor dit merk dat door landgenoten goed wordt gekocht.
    @dizono Een leuk artikel, maar de genoemde cijfers zijn helaas NIET correct. Als je de gegevens van de RDW download, zitten daar ook auto’s tussen die ondertussen al geëxporteerd zijn. Daarvoor wordt het veld “export_indicator” gebruikt. Als je daar rekening mee gaat houden, zijn er bijvoorbeeld geen 2599 Ferrari’s in Nederland, maar 2260. Bij Bugatti daalt dit bijvoorbeeld van de genoemde 91 naar 85 (waarvan 3 x EB 110 en 4 x Veyron).
    @evandaalen en @dizono :

    Zie hieronder voor de (naar mijn mening) correcte nummers:

    Porsche: 35.412 –> 31.822
    Jaguar: 24.617 –> 18.242
    Tesla: 5521 –> 5135
    Ferrari: 2599 –> 2260
    Maserati: 2380 –> 2182
    Rolls-Royce: 1508 –> 1360
    Bentley: 1466 –> 1322
    Aston Martin: 1245 –> 1118
    Lotus: 1210 –> 1082
    TVR: 533 –> 475
    Donkervoort: 311 –> 297
    Lamborghini: 225 –> 196
    Fisker: 203 –> 177
    Bugatti: 91 –> 85
    De Tomaso: 80 –> 51
    Wiesmann: 64 –> 51
    Maybach: 48 (waarvan 27 Mercedes-Maybach S-Klasse) –> 18 (alleen merk Maybach)
    McLaren: 16 –> 24
    Koenigsegg: 1 –> 1
    @evandaalen: waar kun je die cijfers eigenlijk vinden?
    @Gulli: Via opendata.rdw.nl en dan Open Voertuigdata. Daar kun je vervolgens gebruik maken van allerlei standaard datasets, filters en exportmogelijkheden …
    @evandaalen: thx, altijd leuk om in te grasduinen dat soort data 😊
    Hopelijk ergens iemand met een Bugatti Dubos Coupé… KWIJL!!
    Het aantal De Tomaso’s verbaasd me nog het meest, evenals het feit dat er gewoon niemand in ons landje excentriek genoeg is om een Zonda of Huayra te rijden.
    Nu alle AMG, M en RS in NL
    @dampu020:
    RS is moeilijk exact aan te geven, omdat hun aantallen nogal snel variëren. Kenners weten waarom…………….
    Die Koenigsegg stond vorig jaar nog te koop bij PACE in Duitsland. Dacht dat deze al lang niet meer op NL kenteken stond..
    Toch meer De Tomaso dan gedacht
    nooit rijden er maar 5521 tesla’s rond in ons land, op elke straathoek staan er 2. of worden leasebakken niet meegeteld?
    Niet gedacht dat Rolls Royce meer verkocht dan Bentley.

    Ook al rijden er tig Porsche’s rond, blijven het bijzondere auto’s. De auto met de meest herkenbare stijl en dat al meer dan 50 jaar! Maar ja 60% zullen Panamera’s, Cayenne’s en Macan’s zijn jammer genoeg.

    Veel Bugatti’s dat had ik niet verwacht waaronder een hoop niet Veyrons.

    Persoonlijk had ik Lamborghini boven Ferrari geschat, maar blijkbaar is het andersom :)

    Een aantal verassingen moet ik zeggen.
    Wat er uiteraard niet mee telt zijn tig van dit soort merken/types eclusieve auto’s die gewoon in NL rijden van eigenaren die ook in NL woonachtig zijn maar waarvan het kenteken niet Nederlands is.Bv doordat men een “bedrijfje” in het buitenland heeft.
    OP Supercar Sunday stonden en meerdere exlusieve sportauto’s/ supercars van Nederlandse eigenaren maar dan met een buitenlands kenteken.
    Waar is Noble?
    @yoragaljaard: Slechts twee stuks in NL (43-KGH-1 en 21-SP-TG)
    203 fiskers maar? Ik heb deze wel meerdere keren gezien en er rijdt in mijn dorp ook 1 rond.

    Geef een reactie:

    Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).