Zo test Subaru diens 4WD-systeem in Zuid-Limburg [updated]

Auteur: , 51 Reacties

Subaru leek het wel een goed idee om het licht besneeuwde Gulpen eens te verkennen.

Da heurt niet

Dat het dan zo af zou lopen hadden ze van tevoren ook niet bedacht. Tijdens een proefritje met de twee modellen belandde de Levorg op z’n rug en de Outback had er ook niet zoveel zin meer in.

Kijkend naar de schade kun je concluderen dat het ongelukje niet met een al te grote snelheid gepaard ging. De Levorg heeft de grootste opdonder gehad met een flink ingedeukte kont, welke te zien is op de video.

Hoe het ongeluk kon gebeuren is niet duidelijk. Als er één merk bekend staat om kwalitatieve goede 4WD-aandrijving is het Subaru wel. Foutje, moet kunnen baas. Terug naar de dealer en een kopje chocolademelk dan maar.

UPDATE: We hebben wat meer info over wat er nu precies gebeurd is, met dank aan Ron Smeets.

De Levorg begon bergarfaarts, de helling is daar 16%, te glijden op een vers sneeuwlaagje van 3cm. In een bocht raakte hij de hoge berm en belandde op de kop. De Outback reed er vlak achter en week uit. Daardoor raakte hij de andere berm waardoor hij kantelde en zich in de Levorg boorde . Beide voertuigen gleden in die stand nog een meter of 10 door tot ze tegen de berm tot stilstand kwamen. De autos waren van Subaru Eussen uit Ransdaal. Beide ‘coureurs’ kwamen overigens met de schrik vrij. Ze claimden dat de weg niet goed genoeg sneeuwvrij gemaakt was maar hadden duidelijk het bord over het hoofd gezien (of genegeerd) dat die helling bij sneeuw en gladheid niet bereden mag worden. Schijnbaar dachten ze dat de 4WD’s met winterbanden wel opgewassen waren tegen deze omstandigheden.

Foto’s en video via Ron Smeets

Mooie techniek

Subaru Levorg



51 reacties

Als ze geprobeerd hebben zijwaarts over die helling te rijden, dan snap ik het wel.
Netjes neergelegd, maar hoe krijg je dit voor elkaar?!
Had het marketingwaarde gehad dan als ze wél met succes de omgeving van Gulpen doorkruist hadden?
hi hi ha ha
dus daarom is beter je waggie te verlagen dan kan die niet om vallen
@e36thuglife: Precies.

Een verlaagde Sub komt tenslotte altijd op zijn pootjes terecht.
Van de wal in de sneeuw
Geen winterbanden hé. Wel geinig, dit is naast mn ouders huis.
@Alpinaa: Hoe zie je dat er geen winterbanden onder zitten ?
@slickrick: Mn vader is er gaan kijken met de hond en vertelde me dat. Als je goed kijkt zie je het ook op de foto’s.
Vooral geen winterbanden gebruiken …
@norge: Is in Nederland ook onzin.
@bofkont: Geen onzin. Rij al jaren mét, je merkt wel degelijk verschil. Geen vrijbrief om als een debiel te rijden, maar remweg en stuurgedrag is echt beter.
@wilbertg: als je er zelf maar in gelooft ;)
@wilbertg:
Nee. Hou op. Begin er niet aan.

Alsjeblieft, begin geen wel/geen winterbanden discussie.

Doe. Het. Niet.
@wilbertg: niet op droog wegdek!!!!
Als het koud genoeg is wel…
@norge: nietes: remweg op droog is ook bij lage temperaturen aanzienlijk langer als het droog is, zie o.a. test van auto express waarin zomer- met winterbanden werden vergeleken.
@wilbertg:

Bofkont heeft gelijk. Pure commercie in een land als NL.
@bofkont: Limburg is ook geen Nederland. .. stelletje reserve Belgen
@maxpower: haha :)
@maxpower:
Je bedoelde vast dat het geen Holland is.
@maxpower: De meeste Limburgers willen ook niet met Nederland worden geassocieerd.
@berlinetta: De meeste Belgen/Vlamingen ook niet met Nederlanders…
De extreme reliëfverschillen worden menig auto toch iets teveel in het oh zo zonnige Zuid-Limburg.
Vallen testmodellen ook onder verkochte auto’s? Dan zou het voor Subaru toch welke een flinke stijging in de omzet zijn.
Dit is eens en temeer het bewijs dat winterbanden niks helpen!
@parker: jij hebt gezien hoe dit is gebeurd?
@parker: inderdaad, winterbanden helpen niks als ze niet om je velgen liggen…
@parker: Het is een hulpstuk, geen garantie dat alles goed gaat terwijl je aan het hoeken bent. Bij wijze van.
@parker: Jups, met zomerbanden had dit ongelukje zelfs voorkomen kunnen worden!
Zouden ze zich bij Subaru er nu bij “neergelegd” hebben dat het met deze auto’s niks wordt in het terrain?
@volvologisch: Ach, Subaru kan al tientallen jaren een AWD bouwen die WEL heel blijft in tegenstelling tot Volvo waarbij je met je V70R AWD ieder jaar een nieuwe haaksebak kan laten monteren.
De meesten rijden inmiddels gewoon weer op FWD na het verwijderen van de aandrijfas naar achteren want het loont niet echt om steeds >2500 euro uit te geven om die V70R AWD op de weg te houden.
Zo zie je de onderkant van zo’n wagen ook eens. Ziet er goed uit.
@robert110: ziet er inderdaad keurig uit. Gloedjenieuw gok ik.
@dutchdriftking: goedje nieuw, Total loss
Ach ja, shit happens. Misschien keken ze wel hoe idioot een bestuurder moet zijn om een auto op z`n dak te krijgen. Dan ben je in Nederland op het juiste adres. Zit vol met idioten.
Met de Lada Niva was dit nooit gebeurd..
Voor een 4WD proefrit kiezen ze het platste en vlakste land ter wereld uit, en dan krijg je dit :P
En niet verzekerd vanwege code rood?
@kobus1967:
Dus je bent niet meer verzekerd als het slecht weer is??? Mag ik toch hopen van niet…
@Rob: Zijn testmodellen uberhaupt verzekerd? Een verzekeraar weet op voorhand dat er een aanzienlijke kans op schade is. Kan me niet voorstellen dat ze dat willen verzekeren.
@berlinetta: gewoon voorraad en verzekerd. Anders mogen ze niet de weg op.
Tja, een 4wd is bij het remmen gewoon een (zware) auto, mogelijk hebben de bestuurders zich daar op verkeken.
Een niet al te grote snelheid?? Wel degelijk te groot voor dit weggetje met die omstandigheden, als ik het eindresultaat beoordeel. Niet echt grappig als je daar wandelt bijvoorbeeld.
Volgende week op Autoweek: de nieuwe Subaru Levorg en Outback getest in de Limburgse heuvels… Ohnee…
Dat is lekker dan. Ze zullen wel van de Subaru dealer uit het nabij gelegen Cadier en Keer komen: bie d’r Mathieu. Briljante bedrijfsnaam 😋

@Rob
Ja test auto’s zijn verzekerd. Dat is verplicht voor elk voertuig. Vaak via de eigen leasing / financieringsmaatschappij van de fabrikant.
Typisch gevalletje van automannetjes op cursus die tegenover elkaar willen bewijzen dat ze beter en sneller kunnen rijden dan de ander. Meestal gaat het net goed, in dit geval een flinke deuk in het dak en in het ego van de bestuurder.
Kee 1 soebie op z’n kant, soi. Meteen staatsloten kopen.
Twee soebies op z’n kant….
Dat betekent zoiets als noord en zuidpool die gaan omdraaien, sneeuw in juli, Volkswagens die nicht sjoemelen…
Gevalletje overmoedig… je mag dan wel standaard all wheel drive hebben, dat wil niet zeggen dat je onoverwinnelijk bent. Auto’s zijn van Autobedrijf Eussen in Ransdaal. En hoe goed hij ook verzekerd is, het kost ‘m altijd geld. Als ik hem was zou ik de bestuurders aansprakelijk stellen. Leef mee met de dealer!
Heeft niks met overmoedig te maken.
De weg daar gaat 14% procent naar benden daar en alleen onderaan de weg staat een bord dat deze is afgesloten als het gesneeuwd heeft.
Het ging hier om vier auto’s, voorop twee stuks met caravan en daar achter de levorg.
In de voorste met caravan zat de dealer zelf, daarachter nog een caravan.
Deze zijn allebei veilig beneden gekomen met een beetje glibberen.
De levorg is gaan glijden en heeft de achterste caravan in de zijkant geraakt en gelijk met de achterkant tegen een boom aan gekomen, daardoor is hij gekanteld.
De Outback die daar achteraan kwam reed in de X-mode, voor diegene die weten wat dat is.
Dan kun je dus niet harder dan 10-15 km/h en dat regelt de auto zelf, hierin zat de importeur van Subaru en die vertelde dat alles op rood sloeg en er niks maar aan gedaan kon worden.
Langs de Levorg ging niet omdat de mansen al aan het uitstappen waren en heeft de wal gekozen, is omgeslagen en achter tegen de Levorg aangekomen.
Zo en zo is het gegaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).