• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom line-lock verboden is

Auteur: RubenPriest, gepost 21 januari 2016 om 12:54 – 44 Reacties

#killalltires


Ford introduceerde met de nieuwe Mustang GT de line-lock mogelijkheid. Vanaf toen was iedere boerenlul in staat om een burnout te doen. Niet iedereen was daar blij mee.

Wanneer je denkt dat men in geciviliseerde landen niet zo aan censuur doet: boy you’re wrong. In Australië kunnen ze er namelijk ook wat van. Wist je dat een game als GTA V verboden is in Down Under? Precies. Het land heeft nu ook de line-lock van Ford de nek omgedraaid.

De overheid was namelijk niet zo gecharmeerd van de redneck-optie en hebben het daarom verboden. Alle AUS-geleverde Mustang GT’s kunnen dan ook geen gebruik maken van de functie. Tenzij je een bezoekje brengt aan de (lokale) garage. Door middel van een software update is het mogelijk om gewoon weer ordinaire strepen op het wegdek te realiseren. Wel zo fijn.

BMW biedt op de M4 (en straks ook op de M2) een soortgelijke functie onder de noemer ‘Smokey Burnout’. Een zoekopdracht geeft mij echter niet de wijsheid om uit te vogelen of deze optie ook verboden is in het land van de kangoeroes. Dit systeem werkt nét even iets anders dan line-lock, waardoor de Duitsers mogelijk zich op het randje van de Australische wetgeving begeven. Bij de Fordjes worden de voorbanden namelijk volledig geblokkeerd. Bij de M4 en de M2 laat het systeem de voorbanden langzaam voortbewegen. Een minimaal verschil, maar voldoende om de strenge Australische wet te ontlopen.

Ook interessant!

  • Nieuwe Ford Mustang maakt gelijk debuut als brute GT3 racer
  • Ford laat de Mustang Mach-E naar benzine ruiken
  • BREEK: Mustang Mach E galoppeert echte Mustang voorbij
  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

australie, burnout, Ford, mustang, mustang-gt

Vorig bericht: « Zo test Subaru diens 4WD-systeem in Zuid-Limburg [updated]
Volgend bericht: CEO Zetsche over de autoverkoop en waarom het beter moet »

Lees Interacties

Reacties

  1. yipikaye zegt

    21 januari 2016 om 12:58

    Line-lock ….. Weer wat bijgeleerd :-)

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    21 januari 2016 om 12:58

    Ooohhh for fuck sake mate!

    Login om te reageren
    • kapitein zegt

      21 januari 2016 om 13:34

      @viezefreddyw: ‘Straya government.. bunch of cunts..

      Login om te reageren
  3. paulaner zegt

    21 januari 2016 om 12:59

    Ik zelf zie er de fun niet zo van in. Wat driften in de sneeuw, mits ‘veilig’, is een ander verhaal.
    Wel zie ik de fun in van die Stang!

    Login om te reageren
  4. martijn11 zegt

    21 januari 2016 om 12:59

    Lang leve de burnout

    Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    21 januari 2016 om 13:01

    Nou en. Zonder line lock lukt net zo goed hoor.

    Login om te reageren
    • blaze3027 zegt

      21 januari 2016 om 17:43

      @e34m5touring: zat ik nou ook te denken

      Login om te reageren
  6. Design_Driven zegt

    21 januari 2016 om 13:02

    Als bandenboer in het land downunder zou ik gelijk protest aan tekenen.

    Login om te reageren
  7. brummer zegt

    21 januari 2016 om 13:03

    Maar waaróm is het nou verboden?

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      21 januari 2016 om 13:15

      @brummer: Australische wetgeving verbiedt dat de voorbanden zichzelf blokkeren waardoor je een stilstaande burnout kunt doen. Bij Smokey Burnout rollen de voorbanden zachtjes voort waardoor BMW de dans ontspringt.

      Login om te reageren
      • jessepinkman zegt

        21 januari 2016 om 14:28

        @RubenPriest: Dit zou eigenlijk in het artikel moeten staan.. Met deze titel wordt gesuggereerd dat het artikel antwoord geeft. Kwalitatief slecht stukje van AB.

        Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          21 januari 2016 om 14:51

          @jessepinkman: Dank voor je reactie. Ik heb het stukje aangepast en de uitleg erbij gezet!

          Login om te reageren
      • mout zegt

        21 januari 2016 om 15:35

        @RubenPriest: Hola – dat geeft antwoord op de vraag waarom BMWs functie niet verboden is. Het geeft nog geen antwoord op de vraag waarom line-lock verboden is.
        Strepen op wegdek zijn schade aan openbaar bezit.
        Stuntende klunzen dragen niet bij aan de veiligheid.
        Bij een burn-out kom je boven de toegestane lawaai-drempel
        Tijdens een burn-out haal je de emissie-normen niet.

        Nou ja – ik weet dus niet waarom het verboden is, en zit lekker te raden.

        Login om te reageren
        • pesu zegt

          21 januari 2016 om 16:56

          @mout: Inderdaad alsnog geen antwoord.

          Login om te reageren
        • phdg zegt

          21 januari 2016 om 17:50

          @mout: Australië is bekend voor hun (op afgesloten terrein) burn-out contests en ook zijn er veel dragstrips waar dit dan weer wel een handig iets.

          Login om te reageren
    • clarkson zegt

      21 januari 2016 om 21:59

      @brummer: Omdat gta 5 verboden is in australie.

      Login om te reageren
  8. lekbak zegt

    21 januari 2016 om 13:13

    En ik altijd maar denken dat Australië een redelijk normaal nuchter landje is. Niet dus, dikke tegenvaller…

    Ik vraag me overigens serieus af waarom je zoiets zou willen verbieden. Het is niet alsof het zonder dat systeem niet mogelijk is je banden op te roken ofzo.

    Login om te reageren
  9. granlusso zegt

    21 januari 2016 om 13:23

    Dat ze voor zoiets specifieks verbieden. Op zich wel bijzonder dat een overheidsapparaat zich zo bezig houdt met de automobielindustrie.
    In Nederland zouden we nooit zo specifiek kijken. Daarom mag een Phaeton V10 TDI of Q7 V12 TDI Utrecht wel in en een Lupo 1.2 TDI uit 1999 niet…

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      21 januari 2016 om 14:16

      @granlusso: dat komt omdat de Phaeton en Q7 aan modernere euronormen voldoen, een Lupo 3l heeft niet eens een roetfilter

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        21 januari 2016 om 14:48

        @knipperlichtje: Ik weet nuanceverschil, het was maar een voorbeeldje ;)

        Login om te reageren
  10. Rob zegt

    21 januari 2016 om 13:23

    Het alles maar willen verbieden, dát zou verboden moeten worden.

    Overigens vind ik een burn-out knopje het meest infantiele wat de auto-industrie ooit bedacht heeft. Je moet ook wel redelijk infantiel zijn wil je zo’n knopje gebruiken….

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 januari 2016 om 13:53

      @Rob: Dat knopje is alleen bedacht, omdat dat het goed doet in de kroeg. Het zal me niks verbazen als dat hele idee van die burnoutknop ook in de kroeg is ontstaan.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        21 januari 2016 om 18:21

        @berlinetta: alle productieautos zijn dan complete handtasjes, koop dan een lada diesel..

        Login om te reageren
  11. Klassiekerrally zegt

    21 januari 2016 om 13:31

    This is Bill.
    Bill doesn’t do burnouts.
    Bill thinks they’re useless.

    Be smart.

    Be like Bill.

    Login om te reageren
    • vinox zegt

      21 januari 2016 om 13:45

      @Klassiekerrally: Er zijn zoveel nutteloze dingen in het leven, als we gaan stoppen met die allemaal te doen wordt het heel snel saai. Ik ben akkoord, het is nutteloos, maar het ziet er vet uit en is leuk om te doen. Also: het is mooi geweest met Bill, Emma en Kevin, het internet moet mij niet vertellen wat door de beugel kan en wat niet.

      No offence by the way he gozer, ik snap je punt volledig, ik krijg het alleen op mijn systeem van dit nieuwe fadje dat overal en nergens de kop opsteekt.

      Login om te reageren
      • Klassiekerrally zegt

        21 januari 2016 om 14:01

        @vinox: Ik zie er de humor (nog) wel van in. Snap jouw punt ook hoor, een keer is het mooi geweest. Maar als een auto elektronica nodig heeft voor een burnout… Please… Doe het dan niet.

        Login om te reageren
        • vinox zegt

          21 januari 2016 om 15:23

          @Klassiekerrally: Eens!

          Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      21 januari 2016 om 16:10

      @Klassiekerrally: go to 9gag!

      Login om te reageren
  12. volvokaj zegt

    21 januari 2016 om 13:31

    Boycotten die handel. Laat die Australiërs maar van hun Holdens genieten.

    Login om te reageren
  13. retsok zegt

    21 januari 2016 om 13:36

    Beetje trieste optie als je het mij vraagt. Zodat de ultieme noops ook kunnen spinnen? Leer rijden!

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      21 januari 2016 om 17:55

      @retsok: een echte burn-out , niet even een beetje wielspin bij het vertrekken, is niet zo goed voor de achterremmen.

      Login om te reageren
  14. vinox zegt

    21 januari 2016 om 13:51

    Net als de driftfunctie op de Focus RS en alle andere hulpmiddeltjes die van de grootste lompe boer een held maken… Kansloos. Koppeling laten schieten en rem indrukken, zo moeilijk is dat niet. Oh wacht, koppeling. *rollseyes*

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      21 januari 2016 om 14:07

      @vinox: het valt nog niet mee om beide banden op te roken met open diff. De eerste is makkelijk. Maar dan moet je de band oproken met de meeste grip, en dat is lastig. Het enige leuke aan nieuwe banden nodig hebben is het laatste restje profiel er nog ff af branden op weg naar de bandenboer ;-)

      Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    21 januari 2016 om 14:04

    Tjonge, en met deze software word de rubberbranding weer hoger. Sjoemelsoftware alarm!

    Login om te reageren
  16. alfablog zegt

    21 januari 2016 om 14:32

    Vind het er (erg) dom uitzien.

    Login om te reageren
  17. kennone zegt

    21 januari 2016 om 14:44

    Een burnout trekken zonder die line-lock moet toch niet zo heel moeilijke opgaven zijn??

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      21 januari 2016 om 17:22

      @kennone: geen idee hoe je dat met een automaat doet eigenlijk. Met mijn 520d manueel is ’t alleszins makkelijk zat

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        21 januari 2016 om 17:58

        @poeperman: met een automaat? Linkervoet op de rem en rechtervoet op het gas, rempedaal dan een beetje lossen en roken maar!

        Login om te reageren
  18. bofkont zegt

    21 januari 2016 om 14:44

    Die burnouts is sowieso onzin, enkel voor de show rijders die graag aandacht willen.

    Login om te reageren
  19. robert110 zegt

    21 januari 2016 om 14:57

    Je zou toch eens lol hebben in het leven, dat is toch niet de bedoeling.

    Login om te reageren
  20. thomasthomas zegt

    21 januari 2016 om 15:20

    Heb dat nooit zo goed begrepen burn-outs. Meer iets voor Hill Billies en Rednecks.

    Login om te reageren
  21. oxymoron zegt

    21 januari 2016 om 15:51

    Australië heeft milieu- en veiligheidswetten die hier en daar een beetje doorschieten. Denk aan de verplichte fietshelm, in een land waar nauwelijks fietsers zijn. En probeer maar eens een appel of een banaan uit het vliegtuig mee het land in te nemen. Anderzijds is het een land waar een klein vonkje al enorme bosbranden kan veroorzaken. Aussies kennende zal het verbod op line lock wel ingegeven zijn door angst voor ongelukken veroorzaakt door dronken bestuurders.

    Login om te reageren
  22. gezondverstand zegt

    21 januari 2016 om 21:42

    Ik zou 4 cilinder motoren verbieden in de Mustang :)

    Login om te reageren
  23. jbowe zegt

    21 januari 2016 om 22:45

    GTA V wordt gewoon verkocht hier

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North