• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo veel vermogen krijgt de 911 GT3 RS (ongeveer)

Auteur: willeme, gepost 26 juli 2022 om 13:56 – 14 Reacties

Toegegeven, het vermogen van de Porsche 911 GT3 RS is niet het belangrijkste aspect van de auto.

Nog een keertje dan! De lekkerste Porsche op het moment moet wel de Porsche 911 GT3 zijn. Achterwielaandrijving, mogelijk een handbak en een huilende vierliter zescilinder boxermotor zonder turbo’s. Het is een perfectie en heerlijkheid op wielen, zij het een tikje ordinair.

Voor wie het té ordinair is, is de 911 GT3 er ook als Touring, zonder de enorme achtervleugel. Wil je juist meer drama, dan is er goed nieuws. De 911 GT3 RS is onderweg! Nu kan dat geen verrassing zijn, aan het einde van de 911-cyclus bouwt Porsche een aantal GT3 RS’en.

Vermogen 911 GT3 RS

Circuitwerk

Porsche had de komst al een tijdje geleden aan Autoblog bevestigd. Vandaag hebben we er zelfs wat beeldmateriaal bij. Uiteraard zijn de verschillen niet meteen duidelijk. Het is natuurlijk een teaser, net als de supercar van het vorige artikel, de Lamborghini Huracàn Sterrato.

De huidige 911 GT3 is al heftiger dan ooit, mede dankzij de vele aerodynamische hulpmiddelen. Dat wordt met de RS nog aanweziger. Volgens Andreas Preuninger is de GT3 RS nog meer afgestemd op het betere circuitwerk.

Andreas Preuninger

Vermogen 911 GT3 RS

Nu vragen jullie je af: “hoeveel vermogen heeft de vierliter nu? 550 pk? 600 pk? Nee! Dat valt een klein beetje tegen, eigenlijk. Volgens Preuninger zal de nieuwe GT3 RS een 4.0 zescilinder krijgen met ‘om en nabij de 500 pk’.

Bij Porsche hebben ze zich voornamelijk gericht op het chassis-gedeelte en de aerodynamica. Meestal is de ‘RS’-versie ook een stukje lichter dan de reguliere GT3.

Waarom is dat eigenlijk? Daar gaf Andreas Preuninger een tijdje geleden al antwoord op met de reguliere GT3. Ze doen wel degelijk hun best om er nog een paar pk’s uit te peuren, maar dankzij stringente milieu-eisen worden deze vrij direct ongedaan gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan het OPF (benzinepartikelfilter).

Vermogen 911 GT3 RS

Ram Air

Overigens zal de 911 GT3 op snelheid iets meer vermogen hebben dan opgegeven. Op hogere snelheid is er een ram-air effect waardoor het vermogen zo’n 5 tot 10 pk stijgt. Deze mogen ze er echter niet bij optellen in de fabrieksopgave.

Preuninger deelde Autoblog al mee dat de 510 pk van de huidige GT3 ongeveer het maximum is uit deze motor, zonder grote ingrepen. Onze gok: ze weten toch iets voor elkaar te boksen en halen er 525 pk uit.

De officiële onthulling van de Porsche 911 GT3 RS is op 17 augustus.

Ook interessant!

  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • Dít is de goedkoopste Porsche 911 GT3 RS van Marktplaats
  • Video: Porsche 992 GT3 RS gesnapt in de bergen
    Video: Porsche 992 GT3 RS gesnapt in de bergen
  • Video: Porsche 992 GT3 RS brult het nog een keer uit
    Video: Porsche 992 GT3 RS brult het nog een keer uit

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, andreas-preuninger, gt3-rs, Porsche, Video

Vorig bericht: « Huracàn Sterrato is wat de Urus moest zijn
Volgend bericht: Yes, stel je exclusieve M3 Touring samen »

Lees Interacties

Reacties

  1. pindakoning zegt

    26 juli 2022 om 14:19

    Dit ding gaat zo bruut worden!

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    26 juli 2022 om 14:32

    Zo heerlijk dat ze dit vermogen uit een atmosferische motor kunnen halen. Met turbo’s kan je ook prachtige dingen, maar atmosferisch met handbak is voor mij echt het ultieme autorijden.

    Login om te reageren
  3. thomcarspotter zegt

    26 juli 2022 om 14:37

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. kennone zegt

    26 juli 2022 om 14:41

    Vermogen zegt ook niets. Het gaat om de beleving!! In mijn Abarth 500 had ik met 180PK net zo veel beleving als in de Lancer Evo met 350pk. Ook met de motoren is dit het geval. Ben deze week van een 160PK sterke 1098 naar een 95pk sterke Monster 1100s overgestapt. En denk dat de beleving op de monster nog hoger is.

    Login om te reageren
    • Poulusma zegt

      26 juli 2022 om 15:20

      @kennone

      Lijkt me opzich wel een logische conclusie daar de 1098 een superbike is waar je beschutting hebt achter een ruitje/kappen en de Monster een naked bike is waar je met je bakkes vol in de rijwind zit 😏
      Dat was voor mij ook de criteria om voor een naked te gaan, plus de wat relaxtere zithouding.
      Veel rijplezier op je nieuwe bike toegewenst, en … Houd het rubber onder 😇

      Login om te reageren
    • EJS zegt

      26 juli 2022 om 15:20

      Sws is meer vermogen niet altijd meer beleving. Veruit de meeste lol heb ik gehad met de motoren die ik had met het minste vermogen(’88 Transalp, ’99 VFR 400 R en een ’95 CB500). Het mooie van dat soort motoren is dat je ook op een leuke weg(dijk of zo) nog een keer vol gas kan geven. Ja, als je met vrienden rijdt kun je je gebrek aan bochtenvaardigheid niet compenseren op de rechte stukken, maar je moet je als vriendgroep maar lekker aanpassen aan de langzaamste in de groep.

      Inmiddels heb ik overigens een toerbuffel(ik ben lang en rijdt veel lange afstanden op de motor) met een vergelijkbaar vermogen als jouw monster – en zelfs als je fiets 300 kg weegt is dat meer dan voldoende ;)

      Login om te reageren
  5. Poulusma zegt

    26 juli 2022 om 15:17

    @willeme

    “De lekkerste Porsche op het moment moet wel de Porsche 911 GT3 zijn.” Ik denk toch dat menigeen hierop de Cayman GT4 RS zal zeggen 🤪

    Login om te reageren
  6. Rudy zegt

    26 juli 2022 om 15:17

    Verwacht dat ze boven het vermogen van de 991.2 GT3 RS gaan komen, zal dus wel 525 of 530 pk worden verwacht ik.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      26 juli 2022 om 15:31

      Ik zet mijn geld in op 520pk

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      26 juli 2022 om 16:56

      @Rudy: Sluit ik me bij aan, gok op 530 peekaa.

      Login om te reageren
  7. flyerbunch zegt

    26 juli 2022 om 16:16

    Het beest waar menig Porsche fanaat op zat te wachten.. laat maar komen!

    Login om te reageren
  8. ghini zegt

    26 juli 2022 om 19:22

    Ze proberen met dat ding het ring record te verbeteren.. benieuwd of het ze gaat lukken..

    Login om te reageren
  9. Daremaster Co zegt

    27 juli 2022 om 10:21

    Dat vermogen klinkt behoorlijk miezerabel in vergelijking met de huidige elektrische aandrijflijnen van verschillende fabrikanten. We gaan zien hoe snel deze herriemaker achter ligt in de sprint tegen een Model S Plaid, Lucid Air or others. ICE is dead boys!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      27 juli 2022 om 12:36

      Volgens mij begrijp jij het doel van deze auto niet.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North