• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo werkt de elektrische turbo van Mercedes

Auteur: britt, gepost 17 juni 2020 om 15:00 – 29 Reacties

Zo werkt de elektrische Turbo van Mercedes

De echte F1-fans zullen het principe van de E-Turbo al kennen.

Mercedes komt met een nieuw type turbo in samenwerking met Garret Motion. Om maar even in stofzuigertaal te brabbelen: de Miele onder de turbo’s. Een elektromotortje van maar 4 cm moet het grootste probleem van een turbomotor, het turbogat, doen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Waar een conventionele turbo gebruik maakt van uitlaatgassen maakt de elektrische turbo, de E-Turbo, gebruik van elektriciteit. Iets wat in de Formule 1 al veel langer gebeurd. Mercedes wil de eerste zijn met deze techniek in een productieauto.

Hoe werkt een conventionele turbo?

Bij een conventionele turbo worden uitlaatgassen die uit de cilinders komen naar de turbo gevoerd. De druk van deze uitlaatgassen laat het turbinewiel draaien. Deze zit met een turbineas verbonden aan het compressorwiel. Het compressorwiel zuigt lucht aan en comprimeert deze. Vervolgens pompt het compressorwiel die lucht (onder druk) door de intercooler het inlaatspruitstuk in. Doordat de motor meer zuurstof krijgt kan er meer brandstof volledig verbranden en heb je dus betere prestaties.

De E-Turbo van Mercedes

Uit bovenstaand verhaal kun je opmaken dat wanneer er geen uitlaatgassen zijn de turbo ‘niet’ werkt. Als je dus ineens het gas intrapt moet de motor eerst op gang komen. Er ontstaat een turbogat. Mercedes heeft bij de E-Turbo een elektrische motor geplaatst op de turbineas die het compressorwiel met de turbine verbindt. Hierdoor heeft de turbo niet perse uitlaatgassen nodig maar werkt hij ook op elektriciteit. Als er geen of te weinig uitlaatgassen zijn heeft de turbo toch onmiddelijk respons. Geen turbogat dus!

E-Turbo Mercedes

Voor welke Mercedes is deze turbo dan?

Bij welke Mercedes als eerste een elektrische turbo wordt gebruikt is onbekend. Wel kunnen wij alvast verklappen dat bij de AMG One die in 2021 op de markt gaat komen (of: zal moeten komen) het turbogat verleden tijd is.

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Elektrische AMG's
    Elektrische AMG's krijgen uniek motorgeluid
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, mercedes-amg, turbo

Vorig bericht: « Dít is de compleet nieuwe Mazda BT-50!
Volgend bericht: Porsche 992 Turbo S – rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    17 juni 2020 om 15:17

    ‘Elektrische turbo’. Voor een kort moment dacht ik dat dit dé oplossing zou zijn voor Porsche, om voor de Taycan ‘Turbo’ deze duiding in z’n naam waar te maken.
    ?

    Login om te reageren
    • bosje zegt

      17 juni 2020 om 15:38

      Kan nog steeds natuurlijk. Een elektrische turbo druk laten opbouwen in een drukkamer en een blow-off valve laten openen op het moment dat je het ‘gas’ las laat; zowel een rechtvaardiging voor de Turbo-naam als guitige ‘zututu’ geluidjes! :D

      Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        18 juni 2020 om 22:50

        @bosje: “zututu” geluidjes zijn eigenlijk ‘turbo-flutter’ waarbij het compressorwiel door de druk wordt vertraagd, dus gebeurd enkel zonder een blowoff valve

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    17 juni 2020 om 15:49

    De eerste? Audi levert toch al een heel poosje de SQ7 met naast twee reguliere turbo’s een elektrische variant…

    Login om te reageren
    • Poulusma zegt

      17 juni 2020 om 16:24

      Ja precies, hadden toen ook al een A5 volgens mij met elektrische turbo. Merkedesh moet altijd weer doen alsof ze het wiel uitgevonden hebben ?

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      17 juni 2020 om 18:28

      @dutchdriftking: als dat een elektrische compressor is die parallel staat aan de turbo(‘s) is dat natuurlijk heel wat anders.

      Een elektrische compressor bestaat al zolang er functionele elektriciteit is, die naast een turbo zetten is niet zo moeilijk. Een elektromotor op de as van een gewone turbo erbij plaatsen zodat deze sneller op kan spoelen, en dat ook nog eens betrouwbaar en functioneel maken is net ff wat lastiger.

      Login om te reageren
      • gasskaas zegt

        17 juni 2020 om 23:04

        @lekbak: het zal natuurlijk bagger kwaliteit zijn, maar in china zijn ze al langer langer verkrijgbaar. Ook een NL bedrijf bouwt ze. Cleetus heeft die vgm ook opgebouwd. Zo nieuw is dit ook niet hoor.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          18 juni 2020 om 06:52

          @gasskaas: dat is dus een heel ander ding. Die “elektrische turbo” van cleetus (Nederlands bedrijf) is gewoon een elektromotor met compressor. Je kunt er ook gewoon bladeren mee van de stoep vegen als je wilt.

          Dit is een reguliere turbo waar ze ook een elektromotor op dezelfde as hebben gezet. Deze word dus door uitlaatgassen en door de elektromotor aangedreven.

          Login om te reageren
  3. jcd21 zegt

    17 juni 2020 om 15:51

    Audi gebruikte dit ook al in sommige duurdere dieselmodellen

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      17 juni 2020 om 16:12

      In dat geval is het een extra, elektrisch aangedreven compressor, Jaguar, BMW en Mercedes hebben dit ook al op verschillende motoren

      Voordeel van dit systeem is dat het simpeler en lichter zou moeten zijn door alles in één turbo te integreren in plaats van een normale turbo én een elektrische turbo (er vervallen ook een paar kleppen in het inlaatspruitstuk.

      In de fornule 1 wordt het echter ook gebruikt om electriciteit mee op te wekken als de max turbodruk is bereikt, zou dat hiermee ook lukken?

      Login om te reageren
      • chefturbo zegt

        17 juni 2020 om 18:07

        De hoofdfunctie zal waarschijnlijk energie opwekken uit de uitlaatgassen zijn. Normaal gooi je “overtollige” engergie weg dmv de wastegate te openen als je je turbodruk bereikt hebt. Omdat dit waarschijnlijk gaat werken icm met een mild hybrid systeem wil je zoveel mogelijk engergie uit je verbrandigsmotor halen en alsnog naar de wielen sturen. Hiermee kan dat dus. Het opspoelen van je turbo met dit systeem zal een leuke gimmick zijn, maar niet noodzakelijk, je hebt immers je electromotoren al voor instant koppel onderin.

        Login om te reageren
        • basman147 zegt

          17 juni 2020 om 20:20

          Klopt, maar het gekke is dat dat nergens vermeld wordt. Ik zou verwachten dat bij de eerste turbo in een personenauto die ook elektriciteit kan opwekken dat dan met hoofdletters in het persbericht zou staan, maar niets? Daarom vraag ik me af of het wel mogelijk is met deze turbo.

          Login om te reageren
          • basman147 zegt

            17 juni 2020 om 21:19

            Nog wat verder gezocht op de website van Garret, hij kan ook elektriciteit opwekken. Op naar de 46% rendement!

            Login om te reageren
            • chefturbo zegt

              17 juni 2020 om 22:12

              F1 technologie en instant boost klinken beter in het verkoop praatje. Maar het is 1% winnen in de WLTP waar een OEM de portomonee voor wil trekken.

              Login om te reageren
              • basman147 zegt

                17 juni 2020 om 22:54

                Ik denk dat dit meer dan 1% gaat opleveren. 1/3 van de energie van een verbrandingsmotor gaat verloren met de uitlaatgassen. Door dit om te zetten naar elektriciteit kunnen veel grotere stappen gezet worden qua efficiëntie dan tot nog toe mogelijk was.

              • theblazerunner zegt

                18 juni 2020 om 22:56

                @basman147: dat klopt niet helemaal

  4. mashell zegt

    17 juni 2020 om 15:59

    Onwaarschijnlijk verhaal, het echte Mercedes zou zoiets ein “Kompressor” noemen.
    Technisch interessant, doordat je er geen uitlaatgassen langs hoeft te leiden kan zoiets (als de nieuwigheid er af is) zelfs wel eens goedkoper en betrouwbaarder zijn dan een echte turbo.

    Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      17 juni 2020 om 16:18

      Is het technische echt zo interessant? De energie die je normaal uit de uitlaatgassen haalt ga je dan gewoon teniet doen? Ik denk dat het juist gebruikt wordt voor de ’turbolag’ en de rest zal door de uitlaatgassen blijven geschieden

      Login om te reageren
    • kle500 zegt

      17 juni 2020 om 16:28

      @mashell: Is meer een toevoeging voor als de toeren niet hoog geboeg zijn als ik het goed lees. Dus in combi met een reguliere turbo. Heb wel eens gelezen dat een volledig elecrische turbo 20.000rpm draait en dat op elektra haast niet rendabel te krijgen is.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        17 juni 2020 om 18:12

        @kle500: een reguliere turbo draait minstens het vijfvoudige daarvan, daar zal de schoen wringen. Of bedoel je dat?

        Login om te reageren
        • kle500 zegt

          17 juni 2020 om 18:26

          @davelepeef: waarschijnlijk. Het was in elk geval een berekening die ik niet begreep met als conclusie dat je zoveel batterijen/accus zou moeten meenemen om je turbo te voeden dat het dus niet meer de moeite zou zijn.

          Login om te reageren
  5. polak zegt

    17 juni 2020 om 17:40

    Volvo doet toch zoiets met luchtdruk? Lijkt mij nog sneller

    Login om te reageren
    • bbfix zegt

      17 juni 2020 om 17:46

      @polak: ik meende dat PSA dit deed op de C3 of zo. Volvo volgens mij niet. Correct me in i’m wrong

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        17 juni 2020 om 20:23

        Volvo gebruikte het perslucht-systeem idd ook, op de D5 versie van de diesel 4-cilinders

        Login om te reageren
  6. kroon zegt

    17 juni 2020 om 17:40

    Ergens in het verleden heb ik eens een splinternieuwe Mercedes C-Klasse gehad die maanden heeft stilgestaan wegens een zeer vernieuwende motor… Dus als Mercedes weer eens met iets nieuws komt zou ik het niet direct willen hebben.

    Login om te reageren
  7. polak zegt

    17 juni 2020 om 18:08

    Gevonden. Of psa het ook doet weet ik niet maar kan goed natuurlijk. https://m.youtube.com/watch?v=SzUXZ11G5f8

    Login om te reageren
  8. stuko zegt

    17 juni 2020 om 19:47

    Voor 400 euro koop je een elektrische turbo op Aliexpress ?
    https://a.aliexpress.com/_BPeXd8

    Login om te reageren
  9. cthijs zegt

    17 juni 2020 om 20:17

    Mijn vrouw heeft ook een elektrische turbo gekocht.dus word weer niks vanavond

    Login om te reageren
  10. geertvn zegt

    18 juni 2020 om 20:23

    Er zijn makkelijkere manieren om een turbogat te vermijden. Zeker bij direct ingespoten benzinemotoren kan kruising van de kleppen dit probleem oplossen. (Scavenging)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North