• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes-AMG ONE passeert de 24 uur van Le Mans

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 16 september 2019 om 18:07 – 23 Reacties

Mercedes gaat niet racen met de AMG ONE


Andere evenementen in het World Endurance Championship (WEC) hoeven eveneens niet te hopen op de komst van de allermachtigste AMG ooit.

Het is een drukte van jewelste in het land der hyperextreme automobielen. Verschillende fabrikanten in allerlei soorten en maten werken de laatste jaren aan grensverleggende wagens, in een poging de allerbeste en snelste bolide op aarde te maken. Het WEC heeft hier heel slim op ingespeeld door het besluit te nemen de huidige hoogste klasse, de LMP1-klasse, na dit seizoen op te doeken en daar voor in de plaats een hypercar-divisie terug te brengen.

Sinds de aankondiging van deze meer toegankelijke hypercar-klasse wrijven autosportfans zich al watertandend in de handen. Waar de LMP1-klasse vandaag de dag in feite een interne strijd is bij Toyota, moet de hypercar-divisie interessanter worden. Ieder merk dat momenteel werkt aan een hypercar voor de straat kan technisch gezien meedoen aan het feest. Toyota, Aston Martin en Scuderia Glickenhaus hebben hun deelname alvast bevestigd, de kans is groot dat het aantal constructeurs zich in de nabije toekomst nog verder zal uitbreiden.

Op de deelname van Mercedes-AMG, dat momenteel druk bezig is met de laatste voorbereidingen voordat de ONE de straat op mag, hoeven we in ieder geval niet te rekenen. Hoewel het merk een prima geschiedenis heeft op Le Mans en het mooi zou zijn als Mercedes zijn activiteiten in de autosport verder uitbreidt, ziet AMG-baas Tobias Moers niets in de hypercar-divisie. Zo vertelt hij het volgende in de gesprek met Top Gear.

“I’m really curious how that’s going to work. I know there’s engagement around the Valkyrie, I know customers have asked us if we’ll do that with Project One, but I’m curious at how such expensive cars will run in a special series under ‘Balance of Performance’ conditions. I don’t think that is the right way. I have concerns on one hand, while on the other I’m really excited to see those cars racing together. It’s an amazing situation. But investing such an amount of money in BoP-oriented racing? I’m not down with that for now.”

En daar heeft hij eigenlijk wel een punt. Fabrikanten die zich bezighouden met de ontwikkeling van een hypercar, hebben te maken met torenhoge kosten. Om vervolgens al dat geld in het spreekwoordelijke putje zien te verdwijnen, door op het circuit niet de daadwerkelijke prestaties van de deelnemende auto’s te mogen gebruiken, is eigenlijk heel erg zonde en ergens ook een beetje tegendraads.

In de ideale wereld zal de hypercar-klasse werken net zoals de Formule 1, waar de beste teams (veelal met het meeste geld) boven komen drijven. Het mag duidelijk zijn dat het WEC heeft gekozen voor de “eerlijke” aanpak, zodat iedereen een kans maakt op de overwinning en het spektakel zo groot mogelijk blijft.

Ook interessant!

  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Krijgt de AMG One niet de beloofde pk's?
  • Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!
    Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, amg-one, le-mans, Mercedes, mercedes-amg, Project-One, tobias-moers, wec

Vorig bericht: « Porsche 911 Carrera: rijtest en video
Volgend bericht: Villa in Hollywood Hills ($43,9 miljoen) zit vol met supercars »

Lees Interacties

Reacties

  1. guido93 zegt

    16 september 2019 om 18:41

    Ze moeten er gwn een fatsoenlijk blok in gooien!

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      16 september 2019 om 22:00

      @guido93: precies gewoon de oude 7.3 V12 weer in productie.

      Login om te reageren
  2. 8cylinder zegt

    16 september 2019 om 18:44

    Nooit een fan geweest van BoP praktijken. In mijn ogen is de racerij altijd een competitie geweest van de snelste auto/coureur combinatie, niet slechts 1 van die twee. Beste voorbeeld is Blancpain , wat mij betreft een zielloze geld optocht richting de eerstvolgende krabsla hospitality lunch.

    Wellicht kan het gewoon niet anders tegenwoordig, racen is nou eenmaal een dure hobby.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      16 september 2019 om 20:05

      @8cylinder: snelste auto/coureur combi wordt door één kwestie bepaald: wie de diepste zakken heeft. Formule 1 is daar een prima voorbeeld van. Dat maakt het voor startende of minder vermogende teams niet interessant om deel te nemen, en wat heb je dan voor competitie? De LMP 1 klasse van Le Mans is ook compleet kul om een voorbeeld te noemen. Dan liever een BoP die voor ieder team wel ’s hit & miss is…

      Login om te reageren
      • 8cylinder zegt

        16 september 2019 om 20:15

        @davelepeef: Heb liever dat diepe zakken race uitslagen beïnvloeden via de R&D afdeling dan via relatie geschenken aan de wedstrijdleiding.

        Login om te reageren
  3. alfalfa zegt

    16 september 2019 om 19:03

    Balane of Power zorgt er dus voor dat de beste coureur wint; wanneer beginnen we?

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      16 september 2019 om 20:40

      @alfalfa:
      Balance Of Performance zorgt dat de beste lobbyist wint.

      Login om te reageren
  4. wildbeest zegt

    16 september 2019 om 19:05

    Deze auto bestaat alleen op plaatjes

    Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    16 september 2019 om 19:18

    Het enige mooie hieraan is dst deze auto’s daadwerkelijk ziet rijden en nog hard ook. Ik vind een goed besluit dat de BoP toegepast wordt puur om de actie op de baan te vergroten

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    16 september 2019 om 19:18

    Goeie zaak me dunkt.

    Login om te reageren
  7. notsobig zegt

    16 september 2019 om 19:21

    Of gewoon omdat hij inziet dat de andere hypercars sneller zullen zijn?

    Login om te reageren
  8. karaya zegt

    16 september 2019 om 19:30

    Autosport gaat er niet om dat de beste coureur wint, het gaat er om dat de beste combinatie van coureur en constructeur wint.

    Als je dat niet snapt, snap je niets van autosport.

    Login om te reageren
  9. davelepeef zegt

    16 september 2019 om 19:52

    Waarom bouw je nou zo’n wagen? Blijkbaar alleen voor Monaco of St Tropez want een serieuze kans om ‘m op een circuit te krijgen sla je af…

    Login om te reageren
    • dees zegt

      16 september 2019 om 21:23

      @davelepeef: Waarschijnlijk bang dat het een afgang word. Dat het of niet snel genoeg is of niet betrouwbaar genoeg.
      Want een le Mans zal echt wel positieve impuls geven aan de verkoop cijfers.

      Login om te reageren
  10. quotama zegt

    16 september 2019 om 19:57

    Ze zouden eens door de mand vallen… haha nee. Supercars moet je verkopen aan de Rich and Famous.

    Login om te reageren
  11. pindakoning zegt

    16 september 2019 om 20:12

    Naar mijn idee wacht men al jaren op dat ding

    Login om te reageren
  12. cabriohater zegt

    16 september 2019 om 21:26

    BoP heeft zijn beperking maar ze moeten iets. Het alternatief is enorm strikte en specifieke regels zoals in de F1 of DTM. Nu laat Mercedes zelf al zien hoe saai dat soms kan zijn. En eigenlijk is dat niet eens een alternatief, want we willen verschillende auto’s met verschillende motoren net als de Hypercars van vroeger.
    Nu snap ik de problemen met BoP. Je kan enorm investeren in de beste auto om daarna generfed te worden door BoP. Komt nog al het gesjoemel bij van fabrikanten om onopvallend zo sloom mogelijk te zijn tijdens de tests…

    Ze moeten iets doen om te zorgen dat een 24 uur durende race spannend is.

    Login om te reageren
  13. blootmens zegt

    16 september 2019 om 22:06

    Ik pleit voor een puntensysteem waarbij geen technische regels zijn, maar waarbij de deelnemers omgekeerd evenredig aantal punten krijgen volgens hun budget. Teams met weinig budget zullen dus meer punten krijgen voor goede resultaten. 2 vliegen in 1 klap: het ware potentieel van de huidige technologie zal zich uiten bij teams met grote budgetten en kleinere teams zullen economische oplossingen zoeken en daarvoor beloond worden.

    Login om te reageren
  14. weijs zegt

    16 september 2019 om 23:24

    Heeft Toyota een hypercar voor de openbare weg?

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      17 september 2019 om 01:21

      @weijs: Je kan onder BoP regels ook met een Prius winnen. Niet nodig dus.

      Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      18 september 2019 om 11:05

      @weijs: Ze zijn bezig met een soort LMP racer met weghomologatie. Daar heeft Mercedes natuurlijk terecht bang van.

      Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      18 september 2019 om 11:07

      @weijs: https://www.autoblog.nl/nieuws/in-beeld-toyotas-enige-echte-hypercar-125741

      Login om te reageren
      • weijs zegt

        22 september 2019 om 22:35

        @cossiekiller: dank, die had ik ff gemist!

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North