Zo ziet een BMW i8 op waterstof eruit

Auteur: , 37 Reacties

BMW heeft het doek getrokken van een wel heel bijzondere i8. Onder de flink gewijzigde body gaat namelijk een andere aandrijflijn schuil dan we gewend zijn: een brandstofcel.

Het is geen geheim dat BMW al langer bezig is met waterstof. Zo werd al bekend dat het merk samenwerkt met waterstof-pionier Toyota (je weet wel, van die prachtige Mirai) en stelden ze zichzelf onlangs tot doel in 2018 deel te nemen aan Le Mans met een racer met brandstofcel. Daarnaast waren er in het verleden al prototypes op waterstof, vaak op basis van de BMW 7 Serie.

BMW i8 op waterstof

Naar nu blijkt wordt er al sinds 2012 getest met een BMW i8 met brandstofcel, al achten ze de tijd nu pas rijp om dit prototype te delen met de wereld. Met zijn gestroomlijnde carrosserie en carbonfiber-constructie is een i8 natuurlijk een ideale basis om duurzame aandrijflijnen te testen, al ging ze nog een stapje verder. De carosserie van de i8 werd namelijk flink aangepast om de luchtweerstand omlaag te krijgen, terwijl er aan de voorkant extra grote luchtinlaten kwamen om voldoende zuurstof voor de brandstofcel te kunnen aanvoeren. De grootste verschillen zitten echter aan de achterkant, die een stuk soberder is dan die van de productie i8.

Dan de techniek, want daar gaat het natuurlijk allemaal om. Toch is dat ook precies datgene waarover BMW niet te veel kwijt wil. Op de plek waar normaal een 1.5 driecilinder turbomotor schuil gaat, achterin, daar ligt nu een brandstofcel. Deze zet waterstof uit een centraal geplaatste tank, en zuurstof (vandaar die grote luchtinlaten) om in elektriciteit. Een 231 pk-sterke elektromotor drijft vervolgens de achterwielen aan. Daarmee is deze i8 dus wat minder vermogend dan het productiemodel (362 pk). Maar uit de uitlaat van een gewone i8 komt ook meer dan water.

Productiemodellen met brandstofcel

Plannen om deze auto in productie te nemen zijn er niet. Wel wil BMW rond 2020 de eerste modellen met brandstofcel op de markt brengen. Behalve deze verbouwde i8, rijden er ook 5 Serie GT’s rond met een brandstofcel. Ondertussen vragen velen zich overigens nog steeds af of waterstof wel the way to go is. De goedkoopste en eenvoudigste manier om waterstof te maken is door reforming van aardgas, een energie-intensief proces waarbij fossiele brandstoffen gebruikt worden. Gelukkig komt daar door recente ontdekkingen wellicht binnenkort een einde aan en wordt waterstof écht duurzaam.



37 reacties

Niet doen
Te ne ne ne BADMAN!
@clarkson: niet elke zwarte futuristische auto Is een batmobiel.
@rolov: Oke heb je gelijk in. Maar ik hoop dat je het er mee eens bent dat dit geen mooie auto is, vandaar dat ik het wat minder serieus neem. Als dit de toekomst is zal ik occasion rijder moeten gaan worden, en blijven. Het waterstof verhaal sta ik wel 100% achter. Ik ben er van overtuigd dat dit mooier is als elektrisch.
@clarkson: uhhm op waterstof rijden doe je ook elektrisch, een brandstofcel is eigenlijk een vervanger van het accupakket, maar veel mensen maken die fout dus kan gebeuren. :)
@skylinegtr97: Ik heb het misschien niet duidelijk genoeg verwoord. Ik bedoel dat ik waterstof een beter alternatief vind als een accupakket.
@clarkson: oke dan heb ik niks gezegd excuus ;)
@clarkson: …batman
Het idee is leuk, maar zo als al aangegeven in het artikel moet er nog wat veranderen om waterstof echt mileu vriendelijk te maken.
@dutchdriftking: Je moet ergens een begin maken, anders bereik je nooit enige innovatie.
Beter en meer te vertrouwen dan die Plug In rommel die vrolijk 80% meer CO2 uitstoot dan voorspeld.
@ThomasBol: kijk eerst op Spritmonitor voor je begint te zeuren http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?minkm=10000&page=1&powerunit=2
@BaRa: Nee ik heb eerst gekeken naar het werkelijke verbruik van mijn collega’s.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind deze er beter uizien dan de huidige i8, ik ben nooit voorstander geweest van de nogal bolle achterkant van de i8
@martinez666: Ik vond de i8 op plaatjes ook niet mooi. Maar ik zie deze nu steeds meer op de weg, en ik moet toegeven dat het eigenlijk best wel een indrukwekkende verschijning is. Totaal anders als al het overige verkeer.
@martinez666: De Porsche 911 is er eindelijk ”uitgep oept” :P
@martinez666: Deze hydrogen i8 ziet er naar mijn mening inderdaad beter uit dan het origineel.
Ding is mooi! Eindelijk weer een sharknose.
De originele i8 is al niet moeders mooiste en de waterstofinjectie maakt het er niet beter op… Ben wel benieuwd naar het verschil in reikwijdte als je dit systeem toepast op een elektrische auto. Wat is beter? Een waterstoftank of accupakket?
@ecrent: Als je de vraag zo stelt: een waterstof tank is beter dan een accupakket; aangezien we niet de hele wereld kunnen voorzien van auto’s met een accu pakket.
Maar goed, die grap gaat dus alleen op als we straks waterstof op kunnen wekken met duurzame energie en zonder dat we vervolgens schaarse metalen verbruiken; want dan is het proces nog steeds gelimiteerd.
Ook hadden we in een artikel hier al een keer vastgesteld dat je tot 66% van je energie verliest als je elektriciteit eerst in waterstof omzet om t vervolgens weer naar elektriciteit omzet in je auto. Als al die energie duurzaam is opgewekt; maakt t niet uit zodra we gewoon duurzame energie hebben; maar dat is juist precies het punt.
@gregorius: Er zijn al enkele jaren alternatieven voor platina in brandstofcellen, dus dat is al geen probleem meer.

Brandstofcellen efficiënter maken zou ook een hoop kunnen schelen, maar dat is niet eenvoudig.

Het duurzaam produceren van waterstof blijft een probleem. We hebben denk ik eerst goede kernfusiereactoren nodig om de laatste stappen naar volledige duurzaamheid mogelijk te maken.
En wat was er mis met het originele design? Dit oogt veel te goedkoop, alsof je naar een vlot klein coupeetje van pakweg 20k kijkt.
@Edge: de aanpassingen zijn functioneel, gedaan omdat het originele ontwerp niet geschikt is voor waterstof aandrijving.
Ik hoor je nou wel zeggen dat er grote luchtinlaten opzitten “omdat dat moet voor de brandstofcel”. Maar (a) over welke gaten in het koetswerk heb je het nu (die achteraan op de flanken? die vooraan waar iemand een stuk “motorkap” vergeten is?) en (b) het je nu echt zoveel meer zuurstof nodig dan bij een reguliere ICE? H20, wat uiteindelijk het eindproduct is, heeft minder zuurstofatomen nodig bij z’n vorming dan CO2. En dat laatste is toch wat je voor een deel krijgt bij de omzetting van koolwaterstoffen (samen met water, natuurlijk). Ergo: tenzij de energiebalans helemaal anders ligt, snap ik dat verhaal over “oeeee we hebben grote luchtinlaten nodig” niet helemaal.
@BaRa: Het is volgens mij ook helemaal niet waar sat de grote luchthapper aan de voorkant daarvoor is.
Brandstofcellen zijn vrij inefficiënt en produceren heel veel hitte. Enkele componenten van een brandstofcel zijn minder goed bestand tegen hitte dan een ICE, dus moet er meer hitte afgevoerd worden dan bij auto’s met een ICE. Als je op de foto’s kijkt zie je meteen dat er een grote radiator is geplaatst in dat gat. De grote luchtgaten aan de voorkant zijn volgens mij uitsluitend voor koeling.
Misschien zijn de kleinere wel bedoeld voor zuurstof, maar daar ben ik niet zeker van.
Ik heb altijd nog de stille hoop dat we kunnen overstappen op het rijden op vloeibare waterstof, zoals BMW toen toonde met de 750iHl. Gewoon tanken, mooi motorgeluid en doorgaan waar we mee bezig zijn. Ditmaal echter met water uit de uitlaat. Natuurlijk is waterstof een explosief goedje, maar dat is LPG (en benzine) ook. De fabricage van waterstof is nog tijdrovend en intensief, maar hier is heus nog een slag in te maken wanneer de grote volumes komen.
Eigenlijk zijn het maar nuances, of we nou met conventionele verbrandingsmotoren rijden, op waterstof of enkel op accu’s. Dus al dit getest is gewoon voor de bühne. Waar het om gaat is op welke manier we aan de energiedrager komen. Hierbij moeten we de volgende streefregels in acht nemen:

– geen druppel meer uit fossiele voorraden gebruiken
– geen landbouwgrond gebruiken om biobrandstof van te maken
– geen schadelijke stoffen of processen gebruiken om aan de energiedrager of de energieopslag te komen.

Wetenschappers, succes!

Oh, en als we het geraas, geplof en geschud van de huidige verbrandingsmotoren kunnen behouden terwijl er synthetische, schadeloze luchten met WC-eend-geur uit de uitlaten komen, zijn we allemaal tevreden.
En Profil heeft hij nog meer weg van de 850.
Ziet er goed uit.
@erwin.lagcher.5: Angry looking BMW. Nice! Ziet er idd goed uit.
Hebbe hebbe!
Hebben! En dan een dikke V8 erin bouwen. Omdat het kan!
Kitt 3.0
TE ERG!!
Die neus!! Oldskool!! En de achterkant: TE NE NE NE NE NEEE BATMAAAANNN
Waarom dan altijd zo’n Prius design erop als je hybride of waterstof rijdt, pffff.
Hulde voor de laatste paragraaf! Waterstof is (nog lang) geen duurzame energiedrager en zal nooit een energiebron worden. Niet iedereen begrijpt dat en laat zich makkelijk misleiden door het woordje “water” in “waterstof”.
Neem aub het uiterlijk van de echte i8

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).