• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota Mirai is in ons land, maar is morgen al weer weg

Auteur: Dizono, gepost 16 april 2015 om 22:52 – 23 Reacties

Toyota Mirai
Toyota’s bijzondere waterstofauto mocht vandaag heel even in de schijnwerpers staan, om morgen weer stilletjes weg te sluipen via de achteringang.

Bij monde van de importeur is de Toyota Mirai de meest geavanceerde auto van de AutoRAI en het is voor het eerst dat de waterstofauto in Nederland te zien is. Het blijft helaas bij kijken, want de imporeur merkt terecht op dat het in ons land nog aan de benodigde infrastructuur ontbreekt. Momenteel zijn er slechts twee publieke tankstations met waterstof en dat is nogal karig voor een auto waarvoor je afhankelijk bent van die energiehoudende vloeistof. Dat is ook precies de reden dat de auto tijdens de publiekdagen van de RAI alweer weg is. Het blijft dus even bij deze plaatjes.

Niet dat Toyota veel Mirai’s onze kant op zou kunnen verschepen als we wél de benodigde infrastructuur zouden hebben, de waterstofauto verkoop boven verwachting goed en de fabriek waar nog niet zo lang geleden de Lexus LF-A van de band rolde draait overuren. Engeland en Duitsland krijgen de Mirai wel, al zal de auto alleen verkocht worden in specifieke regio’s waar waterstof eenvoudig te tanken is.

Optisch onderscheidend

Over smaak valt niet te twisten, dus mijn mening over het design laat ik even in het midden. Maar wat je er ook van vindt, de Mirai valt wel op. Dat was ook precies de bedoeling van Toyota, net als met de Prius wil de fabrikant haar innovatie producten ook optisch onderscheidend maken van conventionele auto’s. Bij Tesla denken ze daar weer heel anders over en dat legt ze bepaald geen windeieren, maar dat is een andere discussie.

Waterstof dus, dat is volgens Toyota de toekomst. Elektrische auto’s blijven de komende jaren behoorlijk beperkt door hun actieradius en de tijd die het kost om de accu’s te laden. Deze waterstofauto kan met enkele liters waterstof net zo ver komen als de gemiddelde benzineauto en het tanken neemt niet meer tijd in beslag dan wanneer je Euro95 of diesel in je wagen gooit. Overigens is het niet zo dat waterstof daadwerkelijk de ‘brandstof’ is, door waterstof en zuurstofom te zetten in water komt elektriciteit mee en die wordt weer gebruikt om een elektromotor aan te drijven. Sec zou je dus kunnen zeggen dat de Toyota Mirai een elektrische auto met range extender is.

Ook interessant!

  • Ambtenaren in Groningen gaan aan de Toyota Mirai
  • 'Eigen' waterstof voor Toyota Mirai kost 5.000 euro per maand
  • Toyota Mirai haalt 1.000 km range in de praktijk
  • Deze Toyota Mirai haalde een praktijkrange van 1.300 km

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

autorai, autorai-2015, Autoshows, Elektrisch, Mirai, Toyota, waterstof

Vorig bericht: « BMW eert zijn toerwagenhelden op Techno Classica
Volgend bericht: De verse Hyundai i30 en i40, dit kosten ze [20% bijteling] »

Lees Interacties

Reacties

  1. BloodSeaker zegt

    16 april 2015 om 23:02

    Ik vind het een gedrocht :/ In belgie wsl ook niet te verkrijgen, wegens dezelfde reden. Maar missen doe ik hem niet

    Login om te reageren
  2. gtwillem zegt

    16 april 2015 om 23:16

    Interieur en voorkant zijn best geslaagd. En profil een beetje apart en die achterkant is gewoon raar. Maar het design is absoluut niet van belang.

    Login om te reageren
    • WoutH zegt

      16 april 2015 om 23:38

      @gtwillem: eens! Ze hadden de achterlichten en de overloop in die rare achterste wielkasten weg moeten laten misschien. Of iets anders aantrekkelijks van moeten brouwen. Jammer want in principe vind ik de techniek wel heel interessant

      Login om te reageren
  3. MrHyde zegt

    16 april 2015 om 23:32

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      16 april 2015 om 23:40

      @mrhyde: Walter White would not approve…

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    16 april 2015 om 23:49

    Ik zal deze morgen niet missen…

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      17 april 2015 om 00:36

      @dutchdriftking: ik wel eigenlijk… Het is een lelijk ding, dat zeker. Maar dit is eigenlijk de eerste echte ontwikkeling in de goede richting. Elektro auto’s hebben niet de toekomst, is bekend. Ook brandstofmotoren hebben dat niet. Hybrides klinken hip, maar zijn een hele slechte combinatie tussen die twee. Dus ik was eigenlijk wel benieuwd om deze pionier in het echt te aanschouwen.

      Login om te reageren
      • mazdarx zegt

        17 april 2015 om 09:49

        @gtwillem: Hyundai heeft al langer een waterstof auto. Er rijd er zelfs een rond in Nederland! Ik weet niet of deze auto ook op de RAI te bewonderen is maar in Genève stond ie gewoon!

        Login om te reageren
        • BloodSeaker zegt

          17 april 2015 om 10:50

          @mazdarx: bij mij weten heeft bmw ook zo een gehad? Een 7-serie

          Login om te reageren
  5. peugeot205 zegt

    17 april 2015 om 00:03

    Everybody is thinking it and i’am saying it: het is echt een heel lelijk gedrocht!! Maar dat is niet waar het om gaat bij deze auto

    Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      18 april 2015 om 14:51

      @peugeot205: Watch out, we got a badass over here!

      Login om te reageren
  6. bennieokkels zegt

    17 april 2015 om 00:58

    Wat een vreselijk ding. Maar goed alle Toyotas zijn m.i. lelijke hokken. Vooral al dat -zogenaamd-goed-voor-het-milieu hybride troep… nee kan nou niet zeggen dat ik zo’n Tooojoootaaa-fan ben.

    Login om te reageren
    • mastemaker zegt

      17 april 2015 om 07:15

      @bennieokkels: als je je wat meer zou verdiepen in Toyota en de filosofie die zij hebben krijg je wellicht sympathie voor het merk. Maar aan je bewoording hier te lezen zal je niet eens weten wat dat is.

      Login om te reageren
      • bennieokkels zegt

        17 april 2015 om 11:07

        @mastemaker: doet niks af aan het feit dat ik -en vele met mij- Toyota’s ontzettend lelijk vind. Een poging om te verjongen is totaal doorgeslagen in design. Over smaak valt niet te twisten. Technisch misschien netjes en ik weet ook wel dat Toyota een kwaliteits-produkt maakt (m.u.v. de diesels).
        Heb ook niks met dat hybridespul. De burger wordt hiermee verneukt. En de overheid trapt er ook in. Zogenaamd superzuinig. Ja en toch 1 op 14 rijden. Doet mijn A6 ook… zucht.

        Login om te reageren
        • redbeams zegt

          17 april 2015 om 14:45

          @bennieokkels: En die a6 is zeker een 1.2 tfsi zeker?

          Login om te reageren
          • bennieokkels zegt

            17 april 2015 om 19:00

            @redbeams: hahaha goeie. (en nee gewoon een V6 tdi)

            Login om te reageren
            • redbeams zegt

              17 april 2015 om 21:13

              @bennieokkels: Goed gedaan…jij snapt het verschil tussen benzine en diesel niet ;)

              Login om te reageren
  7. sleepyj zegt

    17 april 2015 om 07:10

    Hij was maar een clown….

    Login om te reageren
  8. swordfish zegt

    17 april 2015 om 07:10

    Iemand bij Toyota heeft een geo-driehoek fetish.

    Login om te reageren
  9. Jochempie zegt

    17 april 2015 om 07:17

    Het maakt niet uit hoe je de aandrijving verzorgt, als zowel de auto als de energievoorziening geen emissies hebben. Een waterstofauto als deze kan dus permanent op de “range extender” rijden en alleen water uitstoten, het gaat erom dat de waterstof die in de auto gaat ook met emissievrije elektrolyse is verkregen.. En daar zit vaak het probleem.

    Login om te reageren
  10. simondegraaf zegt

    17 april 2015 om 07:22

    Pruis 2.0 ofwa

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    17 april 2015 om 09:01

    Techniek een dikke , het uiterlijk is dan weer minder geslaagd

    Login om te reageren
  12. shicomm zegt

    17 april 2015 om 10:23

    De hamvraag blijft natuurlijk wat het gaat kosten…
    Zowel in aanschaf als in gebruik…

    Hyundai heeft de plank al flink misgeslagen met dat suv ding door het ding een aanschafprijs van 6 getallen voor de komma te geven.
    Tel daar bij op dat een volle tank meer dan 50 euri kost en je daar 500 km mee kunt afleggen en je hebt een “groene” suv die eigenlijk hopeloos te duur is in elk opzicht…

    Als de mirai een zelfde prijsstrategie als de IQ krijgt ( alles is anders en dus knetter duur ) dan kan toyota het wel vergeten ben ik bang…
    Jammer want de techniek is prachtig !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North