Toyota Mirai is in ons land, maar is morgen al weer weg

Auteur: , 23 Reacties

Toyota's bijzondere waterstofauto mocht vandaag heel even in de schijnwerpers staan, om morgen weer stilletjes weg te sluipen via de achteringang.

Bij monde van de importeur is de Toyota Mirai de meest geavanceerde auto van de AutoRAI en het is voor het eerst dat de waterstofauto in Nederland te zien is. Het blijft helaas bij kijken, want de imporeur merkt terecht op dat het in ons land nog aan de benodigde infrastructuur ontbreekt. Momenteel zijn er slechts twee publieke tankstations met waterstof en dat is nogal karig voor een auto waarvoor je afhankelijk bent van die energiehoudende vloeistof. Dat is ook precies de reden dat de auto tijdens de publiekdagen van de RAI alweer weg is. Het blijft dus even bij deze plaatjes.

Niet dat Toyota veel Mirai’s onze kant op zou kunnen verschepen als we wél de benodigde infrastructuur zouden hebben, de waterstofauto verkoop boven verwachting goed en de fabriek waar nog niet zo lang geleden de Lexus LF-A van de band rolde draait overuren. Engeland en Duitsland krijgen de Mirai wel, al zal de auto alleen verkocht worden in specifieke regio’s waar waterstof eenvoudig te tanken is.

Optisch onderscheidend

Over smaak valt niet te twisten, dus mijn mening over het design laat ik even in het midden. Maar wat je er ook van vindt, de Mirai valt wel op. Dat was ook precies de bedoeling van Toyota, net als met de Prius wil de fabrikant haar innovatie producten ook optisch onderscheidend maken van conventionele auto’s. Bij Tesla denken ze daar weer heel anders over en dat legt ze bepaald geen windeieren, maar dat is een andere discussie.

Waterstof dus, dat is volgens Toyota de toekomst. Elektrische auto’s blijven de komende jaren behoorlijk beperkt door hun actieradius en de tijd die het kost om de accu’s te laden. Deze waterstofauto kan met enkele liters waterstof net zo ver komen als de gemiddelde benzineauto en het tanken neemt niet meer tijd in beslag dan wanneer je Euro95 of diesel in je wagen gooit. Overigens is het niet zo dat waterstof daadwerkelijk de ‘brandstof’ is, door waterstof en zuurstofom te zetten in water komt elektriciteit mee en die wordt weer gebruikt om een elektromotor aan te drijven. Sec zou je dus kunnen zeggen dat de Toyota Mirai een elektrische auto met range extender is.



23 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Ik vind het een gedrocht :/ In belgie wsl ook niet te verkrijgen, wegens dezelfde reden. Maar missen doe ik hem niet
Interieur en voorkant zijn best geslaagd. En profil een beetje apart en die achterkant is gewoon raar. Maar het design is absoluut niet van belang.
@gtwillem: eens! Ze hadden de achterlichten en de overloop in die rare achterste wielkasten weg moeten laten misschien. Of iets anders aantrekkelijks van moeten brouwen. Jammer want in principe vind ik de techniek wel heel interessant
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@mrhyde: Walter White would not approve…
Ik zal deze morgen niet missen…
@dutchdriftking: ik wel eigenlijk… Het is een lelijk ding, dat zeker. Maar dit is eigenlijk de eerste echte ontwikkeling in de goede richting. Elektro auto’s hebben niet de toekomst, is bekend. Ook brandstofmotoren hebben dat niet. Hybrides klinken hip, maar zijn een hele slechte combinatie tussen die twee. Dus ik was eigenlijk wel benieuwd om deze pionier in het echt te aanschouwen.
@gtwillem: Hyundai heeft al langer een waterstof auto. Er rijd er zelfs een rond in Nederland! Ik weet niet of deze auto ook op de RAI te bewonderen is maar in Genève stond ie gewoon!
@mazdarx: bij mij weten heeft bmw ook zo een gehad? Een 7-serie
Everybody is thinking it and i’am saying it: het is echt een heel lelijk gedrocht!! Maar dat is niet waar het om gaat bij deze auto
@peugeot205: Watch out, we got a badass over here!
Wat een vreselijk ding. Maar goed alle Toyotas zijn m.i. lelijke hokken. Vooral al dat -zogenaamd-goed-voor-het-milieu hybride troep… nee kan nou niet zeggen dat ik zo’n Tooojoootaaa-fan ben.
@bennieokkels: als je je wat meer zou verdiepen in Toyota en de filosofie die zij hebben krijg je wellicht sympathie voor het merk. Maar aan je bewoording hier te lezen zal je niet eens weten wat dat is.
@mastemaker: doet niks af aan het feit dat ik -en vele met mij- Toyota’s ontzettend lelijk vind. Een poging om te verjongen is totaal doorgeslagen in design. Over smaak valt niet te twisten. Technisch misschien netjes en ik weet ook wel dat Toyota een kwaliteits-produkt maakt (m.u.v. de diesels).
Heb ook niks met dat hybridespul. De burger wordt hiermee verneukt. En de overheid trapt er ook in. Zogenaamd superzuinig. Ja en toch 1 op 14 rijden. Doet mijn A6 ook… zucht.
@bennieokkels: En die a6 is zeker een 1.2 tfsi zeker?
@redbeams: hahaha goeie. (en nee gewoon een V6 tdi)
@bennieokkels: Goed gedaan…jij snapt het verschil tussen benzine en diesel niet ;)
Hij was maar een clown….
Iemand bij Toyota heeft een geo-driehoek fetish.
Het maakt niet uit hoe je de aandrijving verzorgt, als zowel de auto als de energievoorziening geen emissies hebben. Een waterstofauto als deze kan dus permanent op de “range extender” rijden en alleen water uitstoten, het gaat erom dat de waterstof die in de auto gaat ook met emissievrije elektrolyse is verkregen.. En daar zit vaak het probleem.
Pruis 2.0 ofwa
Techniek een dikke , het uiterlijk is dan weer minder geslaagd
De hamvraag blijft natuurlijk wat het gaat kosten…
Zowel in aanschaf als in gebruik…

Hyundai heeft de plank al flink misgeslagen met dat suv ding door het ding een aanschafprijs van 6 getallen voor de komma te geven.
Tel daar bij op dat een volle tank meer dan 50 euri kost en je daar 500 km mee kunt afleggen en je hebt een “groene” suv die eigenlijk hopeloos te duur is in elk opzicht…

Als de mirai een zelfde prijsstrategie als de IQ krijgt ( alles is anders en dus knetter duur ) dan kan toyota het wel vergeten ben ik bang…
Jammer want de techniek is prachtig !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).