
Citroën heet zojuist het doek getrokken van de gefacelifte C4. Na vier jaar en 450.000 geproduceerde exemplaren achten de Fransen het tijd voor een update.
Verwacht geen wereldschokkende veranderingen, Citroën houdt het wat exterieur betreft bij nieuwe lampen aan de voor- en achterzijde. Plaatwerk en bumpers mogen gewoon nog een rondje mee. Natuurlijk zien we LED-dagrijverlichting aan de voorzijde terwijl de achterlichten volgens Citroën een heus ‘3D-effect’ hebben. Juist…
Verder kun je kiezen uit nieuwe materialen voor het interieur en heeft het dashboard een kleine make-over gehad. Zo bedien je voortaan met het 7-inch touchscreen net wat meer functies dan voorheen. De 3-cilinder benzinemotor met 110 pk krijgt gezelschap van een versie met 130 pk. Deze gebruikt met 4,8l/100km precies een tiende liter meer dan z’n minder krachtige broertje. Deze 130 pk-sterke driecilinder komt standaard met een nieuwe 6-trapsautomaat die tot 40 procent sneller schakelt dan zijn voorganger. Kijk en vergelijk zelf, de eerste gallery is de nieuwe C4, daaronder de oude.
Een van de weinige Citroëns die ik graag zie.
Een van de Citroëns die ik graag weinig zie.
@sulobb: Dat snap ik echt oprecht niet, ik heb er paar maanden een gehad en ik vond het werkelijk een vreselijke auto. Totaal niet over nagedacht, voorbeeld is de verstelbare middenarmsteun. Als je die naar voren zet kan je je auto niet meer op de handrem zetten zonder met de handrem tegen de middenarmsteun aan te knallen. En echt mooi kan ik hem ook niet noemen, zeker niet voor een Citroën…
@griffendahl: Zo te zien hebben ze dat in ieder geval opgelost, chapeau voor de Fransen…
@griffendahl: Ik zeg ‘zie’. Ik moet er geen hebben, maar qua ontwerp is het niet slecht. Zeker als je de nieuwe picasso, cactus (of KAKtus), c4 aircross, etc. ziet…dan is dit toch één van de mooiere Citroëns. Dat is wat ik bedoel.
Is & blijft een fraaie verschijning.
Kwaliteit is echter een ander woord. Een kennis van mij heeft er eentje mogen rijden voor een tweetal maanden. Voelt en rijdt heel goedkoop, deurklinken voelen Chinees aan (blikgeluid), saaie motor,…
Daarna overgeschakeld naar een Golf 7.
Conclusie: nooit meer Citroën.
(Sorry aan de liefhebbers, maar feit = feit)
@sulobb: Zoooo, twee hele maanden? Toe maar.
@sydney: 2 maanden waren lang genoeg om het beu te geraken en om weg te doen. Toen na de C4, de Golf VII kwam, voelde het als een hemelse auto. Snappie? ;)
@sulobb: Wellicht ligt het aan jouw ‘kennis’… Ik heb 2 1/2 jaar en ruim 180dzd kilometers met de Citroën gereden. Nu rijd ik pas 60dzd in een Golf 7, maar heb nu al meer problemen gehad als met de C4 de gehele looptijd. Ook qua comfort kan de Golf niet aan de C4 tippen. Het hele kwaliteitsgevoel is zo subjectief als wat. Ik heb geen kraakje gehad, en wat mij betreft vallen de deuren met net zo’n mooie ‘plof’ dicht als de Golf. Ik heb geen ervaring met chinese auto’s, dus dat vergelijk kan ik niet maken. Ik heb mijn wagenparkbeheerder gevraagd uit te kijken naar een nieuwe bestuurder voor de Golf. Kan ik mooi weer terug naar Citroën.
@ikgeetgans: Kwestie van smaak inderdaad. Doe mij maar een Duitser (BMW/…). Ieder merk heeft zo zijn (eigen) klanten…
@sulobb: en zijn eigen klachten.
Ik zie geen verschillen
Ik hoop dat die zilveren randjes in de koplamp niet hetzelfde effect beogen te bereiken als bij concerngenoot Peugeot 108. Een reflectief oppervlak dat z’n best doet om als LED-balkje over te komen, maar daar niet in slaagt. Maar voor de rest gewoon een geslaagde auto, deze C4. Niet te druk, maar ook niet echt saai.
Ik heb er 1 en zie de volgende verschillen: nieuwe lampen voor en achter, startknop, andere deurgrepen, nieuwe velgen, andere knoppen voor infotainment. En vast in andere kleuren verkrijgbaar. Oftewel, niet schokkend… De mijne is trouwens gelijk aan die zwarte in de “oude” fotoreeks. Niet meteen het idee in een oud model rond te rijden.
Haha die wielen lagen zeker nog op de plank? identiek aan de wielen waarop vele vorig model 308’en bij broeders Peugeot de tent hebben verlaten.
@mannetje: Los daarvan hoop ik oprecht dat er een sinistere tuner een keer met zo’n ding aan de haal gaat, onderhuids is dit namelijk toch wel een dik model.
Een duitse facelift..
Wereldnieuws is dat 3D-effect niet, maar ik vind het best lollig. Het is het effect dat je misschien kent van spiegels: http://www.spiegel-deutschland.de/images/product_images/original_images/led_unendlichkeitsspiegel_3d_spiegel_endless.jpg
@mout: De DS3 (‘cabrio’ in ieder geval) heeft achterlichten met hetzelfde 3d-effect als deze C4.
Ik vind het ontwerp van deze achterlichten trouwens afzichtelijk, vooral die witte ‘druppels’ die eronder hangen. Dat is echt niet meer van deze tijd, zo.
Mijn broodtrommel is nog spannender.
Op zich een nette auto. Heb een dieseltje gehad voor een paar dagen als huurauto (dikke upgrade, ik had een formaat up!/panda/twingo gevraagd, maar die waren al vergeven.)
Het is een prima rijdende auto, het interieur viel mij niets tegen maar de stoelen waren beroerd.
E-THP was er al een half jaartje hoor. Heb er al 4 maanden 1 in de showroom staan.
Hele fijne auto dit, rijdt echt top. Zwaar onderschat.
*zet verkopersbabbel weer uit*
Ze doen het net zo goed als bij VW. Ik zie ook geen verschil tussen de facelifts. De golf 7 lijkt op de 6 en de 6 lijkt op de 5……
..maar hej, dat is VAG. Geen kwaad woordje erover!
Beetje de kont van Opel gejat, of niet?
De neus vind ik wel mooi. Ook het 3D-effect (zit nu al op de picasso?) ziet er wel vet uit. Maar het is wel afleidend. :p
Verder wel de leukste verschijning van Citroen, maar mij zie je er niet in rijden..!
Het stuur vind ik echt spuuglelijk, veel te groot!
Een ’twee keer kijken’ facelift.
Citroën ‘doet een Audi’tje’.