Meldden we vorige week al dat het Indiase Mahindra aast op de overblijfselen van Saab, documenten van een Zweedse rechtbank lijken dat bericht nu te bevestigen.
De Britse krant Financial Times kwam documenten op het spoor waaruit blijkt dat de Indiase miljardair Anand Mahindra, eigenaar van de gelijknamige autofabrikant, een meerderheidsbelang wil nemen in National Electric Vehicle Sweden (NEVS), de huidige eigenaar van Saab.
Onder NEVS heeft Saab maar korte tijd auto’s kunnen maken, in mei werd de productie alweer stil gezet en de werknemers op straat gezet. Slechts een klein groepje mensen bleef nog in dienst om de fabriek in een werkende staat te houden zodat de productie eventueel weer kan worden opgestart. In november zijn ook die in de sneeuw gezet, dus de ijspegels zullen intussen wel aan de robots hangen.
Wat de details van de deals zullen zijn, is nog niet bekend. Als het überhaupt doorgaat natuurlijk, Saab heeft niet echt een lekker track record als het gaat om contracten. Zoals gewoonlijk: wordt vervolgd…
hummer95 zegt
Dit is de eerste keer dat ik weer vertrouwen heb in Saab. Het is al meerdere keren misgelopen maar nu zit er iemand met geld en hij is niet Amerikaans. Ik zou niet weten waarom het nu niet zou lukken. Als je de ambities hebt om de Europese automarkt op te gaan, is Saab ook een prima optie.
lekbak zegt
@hummer95: Opzich ben ik het met je eens. Wel vraag ik me af wat ze nou precies hebben gekocht. De techniek is ouderwets en wat wel modern was was GM welke dus waarschijnlijk niet mee gaan werken. Ik vond SAAB er altijd goed uitzien dus daar is nog wat te halen. Misschien ook de fabriek nog maar dan houd het volgens mij wel op.
Mochten ze ook de R&D van SAAB hebben overgenomen en nog wat dingen die ik over het hoofd zie zou het wel eens goed kunnen komen. Die oosterlingen weten over het algemeen wel hoe ze een merk weer tot leven moeten brengen. Ook zit er genoeg geld om dat voor elkaar te krijgen.
hummer95 zegt
@lekbak: Ik denk inderdaad dat je een punt hebt. Ik heb een beetje gekeken naar de auto’s die Mahindra bouwt en het zijn grotendeels SUV of auto’s die zijn gebouwd op basis van westerse automerken. Mahindra moet dus of de keuze maken om een compleet nieuwe auto te ontwerpen, of de basis voor nieuwe Saabs van andere automerken kopen (wat lastig gaat worden).
Tonnie zegt
Mahindra timmert wel goed aan de weg (Ook in europa, wegracerij ed.), dus het is wel een serieuze kandidaat. Lijkt me beter dan in de handen van victor mulleeeer.
sulobb zegt
Dit keer hopen dat het lukt om Saab te doen heropleven en het ook blijft bestaan.
Ik heb er lichtjes de vertrouwen in…
sulobb zegt
@sulobb: *het vertrouwen er in
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Licht aan het einde van de tunnel… Een klein puntje vooralsnog maar er is weer hoop!
406_v6 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: als het lukt, is het ook te hopen dat ze van GM de 9-5 mogen gaan maken….en dat uiteraard de station versie.
BaRa zegt
@406_v6: Bouwen van de 9-5 gaat nooit lukken. GM heeft er geen enkel belang bij om die auto op basis van dat nieuwe GM-platform door een concurrent te laten exploiteren. De 9-5 zat niet in de deel met Muller, en niet in de deal met NEVS.
jrk68 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ik duim met je mee, als Mahindra het runt zoals Tata dat met JLR doet voorzie ik een mooie toekomst voor wat ooit een mooi merk was.
Die inktzwarte GM periode zullen we dan snel vergeten..
850t5r zegt
Saab, de enige kat met 11 levens? Maar als het werkelijk zo is, dan ben ik daar stiekum wel blij mee..!
Senne zegt
Als ze maar geen Mahindra techniek gebruiken, sommige Mahindra auto’s hebben in India zelfs een slechte naam…
norge zegt
De 9-3 van de foto wordt de komende 50 jaar nog wel in India verkocht..
sulobb zegt
@norge: Mag wel. Is een zeer mooie auto! (& bovendien veel veel beter dan die tata’s van hun)
6cilinder zegt
De Saab Tuktuk binnekort bij u in de showroom.
Zonder grappen, ik hoop dat het wat gaat worden want, zoals velen zeggen, heeft het wel wat dat saab. Ze hebben in ieder geval een lange weg te gaan.
BaRa zegt
@6cilinder: Nou, dat sluit dan mooi aan bij de ursaab met tweetakt ;-)
reobnednab zegt
Mahindra is “baaS”
BmwMPower zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jorden zegt
Ik zou zeggen; kijk goed hoe Tata het met Jaguar en land rover heeft aangepakt!
Mika_Hakkinen zegt
Dat de prachtige nieuwe Saab 9-5 en estate maar weer in productie gaan en zeker de Saab 9-3 van Victor. Maar goed, ik droom nog wel even verder
gtwillem zegt
Het verschil tussen Mahindra en Tata is dat Tata Volvo overnam toen het een kerngezond bedrijf was met een goed modelgamma die het prima op kon nemen tegen de concurrentie. Saab liep 8 jaar geleden al met een veel kleiner modellen gamma op zijn laatste benen. Daarnaast was het behoorlijk verliesgevend. Daar is in feite niets in veranderd, de ‘nieuwe’ 9-5 was vooral een erg dure Insignia. En de 9-3 nog altijd een peperdure Vectra… Het lijk is al een tijdje dood, geen eer meer aan te behalen. En ik ben een Saab liefhebber van de eerste orde, maar je moet eerlijk zijn, ze hebben het te lang in leven gehouden, tegen beter weten in.
BaRa zegt
@gtwillem: het feit dat de 9-3 het platform deelde met de vorige Vectra, en de 9-5 met de huidige Insignia (hoewel dat eigenlijk niet klopt, het is de verlengde versie van dat platform), betekent niet dat het over dezelfde wagens gaat. Ik heb ze allemaal gereden, en het is echt appelen en peren. Zo wijkt de bodemplaat van de 9-3 zo hard af van die van de vorige Vectra, dat de 9-3 niet eens door Opel gebouwd kon worden. Platforms, het is zeer relatief, maar wel makkelijk natuurlijk om te zeggen “dat het allemaal hetzelfde is”.