• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zonde: Camperfabrikant Westfalia ten onder

Auteur: ricardo, gepost 27 januari 2010 om 22:25 – 30 Reacties

Westfalia Joker 2


Vroeger maakten ze in samenwerking met Volkswagen dé ultieme hippiebusjes, een van de grootste statements uit de autogeschiedenis. Anno 2010 is de verkoop van campers behoorlijk in elkaar gedonderd met als gevolg dat het roemruchte Westfalia vandaag faillissement heeft aangevraagd.

In 2008 zat er nog een behoorlijke groei in de Nederlandse markt van campers. Het was dé nieuwe post-midlifecrisis vrijetijdsbesteding voor babyboomers die nog wat geld te verteren hadden. Maar in 2009 stortte de vraag naar campeermobielen met ongeveer 40% in. Het Duitse bedrijf waar momenteel 170 werknemers onder contract staan denkt dat deze negatieve marktontwikkeling nog wel een poosje aanhoudt en kiest daarom eieren voor zijn geld.

Wel willen ze een doorstart gaan maken in afgeslankte vorm. Mocht het management van Westfalia nog opzoek zijn naar iets met potentie? Aanschouw: de Volkswagen Westfalia Concept. Mocht dat niets worden, zorg dan gewoon dat er minstens één auto van het formaat SLK in opgeborgen kan worden. 50-plussers kunnen wel nog steeds uitwijken naar Hymer voor een gemotoriseerde caravan. (bron: Standaard.be)

Ook interessant!

  • Renault bouwt Trafic om tot een camper
    Renault Trafic camper nog steeds niet voor Nederlanders
  • We kopen allemaal maar een caravan of camper
  • Tesla Cybertruck camper is nu al een succes
    Tesla Cybertruck camper is nu al een succes
  • Lekker slapen bij de laadpaal met je Mercedes camper
    Lekker slapen bij de laadpaal met je Mercedes camper

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

camper, Carmageddon, westfalia

Vorig bericht: « Bugatti Veyron met humorkenteken & houder
Volgend bericht: Eindelijk! Bromfietspraktijkexamen start op 1 maart »

Lees Interacties

Reacties

  1. DD zegt

    27 januari 2010 om 22:26

    Nee, wat zonde!!!!

    Login om te reageren
  2. Citrofiel zegt

    27 januari 2010 om 22:29

    Maar ze weten al wel dat ze een doorstart willen maken? Riekt naar een slimme manier om snel van je schulden af te komen.

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      28 januari 2010 om 00:05

      @Citrofiel: dat idee had ik nou ook…
      @JaspervanderHeiden: omg…

      Login om te reageren
    • Laue zegt

      28 januari 2010 om 08:36

      @Citrofiel:
      Klassieke strategie.

      Login om te reageren
  3. Jipp zegt

    27 januari 2010 om 22:31

    echt zonde, maar hiermee heeft Vag een klein probleem denk ik, de afnembare trekhaken die ze onder hun auto’s hadden kwamen van westfalia af grotendeels…. En ook de camper modellen die ze aanbieden bij de dealers komen van westfalia af…

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      28 januari 2010 om 00:38

      Campers? Doe maar gewoon niet, tenzei je er een SLK (lees: BMW Z4) in kwijt kan!

      en @Jipp: Dat trekhaakprobleem lossen ze vast snel op;)

      Login om te reageren
  4. JaspervanderHeiden zegt

    27 januari 2010 om 22:44

    Waar is Victor Muller als je ‘m nodig hebt?

    Login om te reageren
    • robert-123 zegt

      28 januari 2010 om 09:32

      @JaspervanderHeiden: LOL

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      28 januari 2010 om 09:38

      @JaspervanderHeiden: Heerlijk! ;) Schoot vet in de lach!

      Login om te reageren
  5. jan1666 zegt

    27 januari 2010 om 23:33

    Waar is VAG als hun compagnon het zwaar heeft? VAG laat zijn compagnons stikken!

    Login om te reageren
  6. Jerry's zegt

    28 januari 2010 om 00:34

    Wij vinden het jammer dat zo’n grote camper bouwer welke een hele goede naam heeft ook grote problemen ondervind van de economische crisis
    En wensen de direktie en het personeel veel sterkte
    Jerry’s Klassieke Volkswagens
    http://www.vwbus2.nl

    Login om te reageren
  7. jan1666 zegt

    28 januari 2010 om 00:36

    7de reactie in een dikke 2 uur.

    Verdient het niet beter of is iedereen zn toetsenbord kapot? Het is wel DE camperfabrikant van..ehh…tja..van wat eigelek?

    Login om te reageren
  8. Bobby_Orlando zegt

    28 januari 2010 om 01:29

    Ik ga wel op hotel, camperen is voor zigeuners.

    Login om te reageren
  9. toyotaprius zegt

    28 januari 2010 om 03:05

    Eigenlijk ideaal een auto met een koelkast en een bed… En ok, een magnetron….

    Login om te reageren
  10. Rob USA zegt

    28 januari 2010 om 04:42

    Zoek de 7 verschillen met het topic hiervoor.
    Geef mij dan toch maar die van Kim.

    Login om te reageren
  11. MercedesForum zegt

    28 januari 2010 om 06:35

    Zo zeg, dat is best balen.
    Ik heb nog garantie op de Mercedes-Benz Viano Marco Polo 3.0CDI… (Ook Westfalia opbouw/ombouw..):
    http://www.mercedesforum.nl/album/album.php?album_id=2207

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    28 januari 2010 om 09:30

    niemand wil failliet ..
    niemand wil andere met schuld laten zitten ..
    niemand wil schulden hebben ..

    zelfs een solide bedrijf als Westfalia niet ..
    en natuurlijk willen ze doorgaan waar ze goed in zijn ..

    Login om te reageren
  13. H_Kroese zegt

    28 januari 2010 om 10:00

    Nee, dat is echt zonde! Ik heb ook een Westfalia inbouwtje in m’n Multivan en het zijn zulke fijne en eenvoudige onderdelen. Is na 21 jaar nog steeds netjes en zo lekker efficiënt. Kan me niet voorstellen dat Westfalia écht niet meer bestaat want de T5 Westfalia is nog steeds de mooiste compacte camper die te koop is.
    Hoop inderdaad dat VAG Westfalia overneemt… maar Karmann is ook al kapot.

    Login om te reageren
  14. Jan Rap zegt

    28 januari 2010 om 10:17

    Nu de caravans nog.

    Login om te reageren
  15. Joost zegt

    28 januari 2010 om 11:15

    Lekker financiele reserves hebben ze daar. 2008 nog goed, 2009 ff minder en de boel gaat op de fles.

    Ze zullen wel snel willen reorganiseren, zonder tussenkomst van vakbonden ed. Faillisement is dan het snelste.

    Hoe is het eigenlijk uiteindelijk afgelopen met Karmann?

    Login om te reageren
  16. [email protected] zegt

    28 januari 2010 om 11:17

    Ach, VAG producten doe het de laatste jaren gewoon veel slechter in de kampeerauto industrie. Veel te weinig ontwikkeling op het gebied van kampeerauto’s. Fiat heeft de laatste jaren groot ingezet op speciale ontwikkelingen puur voor de kampeerauto industrie. (Special technieken en unieke onderstellen ontwikkeld voor kampeerauto’s en dergelijke) En met succes, nu was Fiat al marktleider in dat segment maar heeft dit nog meer weten te vergroten. Ook Ford is sinds een jaar 5 meer gaan focussen op deze snel groeiende markt. En als ik zo kijk hebben zei Volkswagen inmiddels al ruimschoots ingehaald. Westfalia is stinds kort ook overgestapt op Ford voor een deel, maar ik vrees dat ze net de boot hebben gemist en de crisis de genade slag is geweest. Bovendien zijn Westfalia kampeerauto’s erg duur in vergelijking tot hun Italiaanse en Franse concurenten. Ook hebben ze véél te laat ingespeeld op de groeien markt van de Semi-Intergraal en Van campers. Ok, de West-Van was leuk, maar veel te laat op de markt gezet en veel te duur. Als je de laatste jaren maar een omzet maakt van 40 miljoen met zo’n bedrijf kán het ook niet goed gaan. Er is al heel veel bezuinigd bij Westfalia de laatste 2 jaar. Zo zijn alle patenten van Mercedes campers verkocht aan Daimler AG en zijn er contracten aangegaan om meerder Fiat en Ford modellen te produceren. Maar ja, de Westfalia Michelangelo (Fiat) is ook pas eind vorig jaar in de verkoop gaan. Beetje laat dus…

    Mss moet Westfalia maar eens proberen met Karmann campers te fuseren. Daar zit nog ook nog aardig wat VW-camper gerelateerd naamsbekendheid en Karmann draait ook niet zo lekker meer. (Ik geloof dat Karmann of Westfalia al staats-steun heeft gekregen van de provincie, maar ben daar niet zeker van)

    Login om te reageren
  17. DTB zegt

    28 januari 2010 om 11:19

    nu vul ik toch m’n email onder mn naam in :D

    Login om te reageren
  18. G. Vlastuin zegt

    28 januari 2010 om 11:33

    Ik ben zelf bezitter van twee VW T3 Westfalia-bussen en ben hier knettergek van. Het gebruik van de VW types: T1, T2, T3 en T4 hebben als basis voor de campers, Westfalia o.a. groot gemaakt. Ik meende toen altijd VW en Westfalia: vier handen op één buik maar…. voor zover ik weet hebben de broers die eigenaar waren van dit bedrijf, de zaak aan de hoogste bieder, Daimler (Mercedes), verkocht. VW leverde uiteraard zijn nieuwe model niet aan Westfalia maar bouwt inmiddels in eigen fabriek de campers. Het blijft natuurlijk altijd jammer als zo’n bedrijf failliet gaat maar als je weet hoe je bij dit bedrijf als bezoeker werd behandeld: Arrogantie ten top. Volkswagen heeft m.i. niets meer te maken met Westfalia en kun je dan ook niet betichten van het laten vallen van dit bedrijf.

    Login om te reageren
  19. Benno zegt

    28 januari 2010 om 11:54

    Opgeruimd staat netjes

    Login om te reageren
  20. RickB zegt

    28 januari 2010 om 12:46

    Nu VAG toch World Domination aan het spelen is, kunnen ze deze ook nog wel Capturen :D

    Login om te reageren
  21. GiZmO zegt

    28 januari 2010 om 14:03

    Vind ik ook

    Login om te reageren
  22. Mr. Dj M. zegt

    28 januari 2010 om 14:12

    Ach het is best leuk zo’n camper, maar er zijn er ook teveel die helemaal afgeleeft een vakantie beginnen. Daar wordt ik niet vrolijk van, maar de kosten voor zo’n ding zijn hoog en je wil er gewoon niet dagelijks mee rijden. Nee je moet er gewoon eentje huren als je hem nodig hebt.

    Dit is allemaal natuurlijk niet goed voor de aantalen, maar onvermijdelijk. Wel jammer dat een mooie fabrikant als deze dan het onderspit gaat derven.

    Login om te reageren
  23. DTB zegt

    28 januari 2010 om 14:53

    Hoezo roep iedereen hier over een overname van VAG te roepen?
    Westfalia is onderdeel van Daimler AG, niet van VAG!

    Login om te reageren
  24. Martin zegt

    28 januari 2010 om 16:05

    Het is idd toch jammer dat er mensen zijn die er geen verstand van hebben en toch een reactie plaatsen.

    De T5 van Volkswagen is geen Westfalia omdat Mercedes de boel opgekocht heeft en VW de grootste concurrent was, dus beetje jammer van Mercedes dat ze hun compagnon laten vallen.

    Login om te reageren
  25. L-Fred zegt

    28 januari 2010 om 17:02

    Neeeee !!! Dit is de uitvinder van de ultieme surfbus. Die mag niet dood :-(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North