Zonnewagen van TU Delft wederom oppermachtig

Auteur: , 26 Reacties
Zonnewagen van TU Delft wederom oppermachtig

Het is niet de eerste keer dat Nederlandse studenten de World Solar Challenge winnen.

Bollebozen van de TU Delft kwamen na een race van vijf dagen als eerste aan in de Australische stad Adelaide. Het team won daarmee in de Challenger-klasse van de World Solar Challenge, die begon in het Noord-Australische Darwin. De race ging dwars door Australië, dus we hopen van harte dat de auto is uitgerust met Wallaby Collision Detection.

Het team deed vier dagen en zes uur over de 3.000 kilometer lange race. Op de laatste racedag bouwde het Nuon Solar Team de voorsprong verder op, de belangrijkste concurrenten waren Michigan (VS), Tokai (Japan) en Punch Powertrain (België). De gemiddelde snelheid bedroeg gedurende de race 81 km/u en de topsnelheid lag op 110 km/u, die topsnelheid werd pas op de laatste dag gehaald. Zoals je waarschijnlijk weet rijden alle deelnemende auto’s louter op zonne-energie. De zon schijnt in Australië immers genoeg, al had dat wel een nadeel. In de cockpit kon de temperatuur namelijk oplopen tot een graad of 50, maar gelukkig hielden de dames en heren van TU Delft het hoofd koel. De Delftenaren wonnen trouwens voor de zevende keer in de 14 jaar dat de race bestaat!

De race werd gewonnen met de Nuna 9. Deze auto weegt 141 kg en is 3,30 meter lang bij een breedte van 1,60 meter. Verdere specs heeft het team helaas niet vrijgegeven. De concurrentie leest immers mee!

Met een beetje mazzel valt er vandaag trouwens nog meer Nederlands succes te vieren. Het team van TU Eindhoven maakt met de Stella Vie kans op de overwinning in de Cruiser-klasse. In deze league draait het niet per se om snelheid, maar vooral om efficiëntie. Meer info kun je vinden op groen7.nl.



26 reacties

Dat team uit Eindhoven rijdt toch in die gezinswagen? Des te indrukwekkender
@Gulli: Inderdaad, met 5 man er in en die wagen staat ook gewoon op NL-kenteken.
@Gulli: na het 8 uur journaal is er een korte uitzending. Minuut of 15. Best vermakelijk om te zien. Ze rijden inderdaad met 5 personen in een zonne-auto.
@coffeecup: gisteren gezien idd.
Zo zo ..
al 14 jaar lang elk jaar met minimaal 50 man en 8 ton meuk naar de andere kant van de wereld vliegen om andermans uitvinding te laten zien ..

Zal het “milieu” hartstikke blij mee zijn ..
@lincoln: Wel als de technologie ooit goed van dienst kan zijn in de personenwagens van de toekomst.
@lincoln: Het ‘milieu’ is nooit blij .. Dat terzijde, beste optimist ..

Wie zegt dat dit om het milieu gaat? ..
Het is een manier om de universiteit internationaal op de kaart te zetten en daarmee betere studenten aan te trekken ..

En als het om showen gaat met andermans uitvinding, waarom zit er dan zoveel verschil in hoe goed de teams het doen!? ..
@reactief:

“Hoger opgeleiden” aantrekken en importeren is meer het vakgebied van COA en UVW ..
@lincoln: wat doe je hier dan nog? Grijp je kans!
@lincoln: zit je in de wachtkamer van het UWV. Typ je het nog verkeerd.
@lincoln: verassend dat je wederom met een loze kreet komt als reactie ..
@lincoln: … typte die achter zijn computertje. Ha, daar had hij die studentjes eens even op hun nummer gezet! Lincolntje! Kom je ontbijten? Riep mama vanuit de keuken. Je Brinta wordt koud!

Wacht nou maar even! Snauwde Lincoln terug. Ik ben met iets belangrijks bezig! En hij klikte op de volgende link op Autoblog. Buiten begon het te regenen. Vandaag, vandaag blijf ik lekker thuis. Dacht Lincoln.
@lincoln: innovatie en ambitieuze projecten moeten inderdaad de kop ingedrukt worden. Wat een onzin allemaal. Als we allemaal gewoon lekker blijven doen wat we doen komen die vernieuwingen vanzelf wel.
@lincoln: laten we eerlijk zijn, dit zijn de coolste schoolreisjes die er bestaan!
Als je ziet hoe groot internationale universiteiten en sponsoren hierop inzetten, en hoe groot de technische stappen zijn geweest vanaf het begin, is het dubbel indrukwekkend dat ze 7 van de 9 keer winnaar zijn geworden. Prodiciat!
Eindhoven doet mee met een zo bruikbaar mogelijke (5-zits!) solar gezinsauto in de cruiser class. Die hebben ze nu twee van de twee edities gewonnen. De cruiser class gaat niet om snelheid alleen, dus is de stand minder makkelijk aan de plek in de race af te lezen (in deze klasse mag bijvoorbeeld tegen een soort strafpunten stroom worden bijgeladen, en telt inzetbaarheid mee). Maar als ik de stand goed begrijp kan de winst ze moeilijk ontgaan. Fysiek liggen ze tweede, maar ze hebben vijf personen bij zich, en hebben veel minder hoeven bijladen dan de concurrentie.
@mout: tis dan ook zo’n beetje de enige fatsoenlijke uni van NL
Over die Wallaby Collision Detection, ik zag wel dat er elke dag een auto voorop reed die de dode dieren van de weg af haalde. Met een auto of kun je er nog eens overheen rijden (per ongeluk), maar zo’n zonne-auto wordt direct gelanceerd.
@autoblogger: Wat een bijdrage..
Zeg dan gewoon niets en geniet van het NL succes
@hubert: chill, ik geef alleen wat extra feiten/info. Iedereen is welkom om dat soort dingen toe te voegen. Verder is het uiteraard een mooie prestatie, dat lijkt me wel duidelijk.
Mooi werk weer! Delft heeft wel altijd de beste snufjes (en het grootste budget). Die satellietwagen om constant het weer te kunnen checken heeft ze enorm geholpen dit jaar met het wisselvallige weer. Verder jammer van Twente, die kregen een tijdstraf aan hun broek.
Maar “mijn” Eindhoven zet pas echt weer een prestatie neer hoor vind ik!
@trustmeiamanengineer: voor het gebruik van een wit kleedje onder de auto tijdens de pauze, waarvan aan de organisatie was gevraagd of ze deze mochten gebruiken. Tja…
@coffeecup: Ohja dat was het…. Heel sneu.
@trustmeiamanengineer: en ik ben trots op ‘mijn’ Delft ;) Toch altijd weer mooi als onze jongens dat weer fixen daar!
Rood of rossig haar is in de mode in Delft.
@mashell:

Idd een zielloze bedoeling ..
Dat doen onze Nederlandse studenten toch maar mooi!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).