‘Zoon Michael Schumacher naar Nederlands Formule 4-team’ [updated]

Auteur: , 21 Reacties

Mick Schumacher, zoon van Der Michael, stapt uit z'n kart in een Formule 4-wagen. Een Nederlandse Formule 4-wagen wel te verstaan, als we de geruchten mogen geloven.

Mick Junior tijdens een kartwedstrijd

Afgelopen jaar werd Mick Schumacher tweede in het wereldkampioenschap karten in de KF Junior-klasse, dit jaar maakt hij zoals verwacht de overstap naar de Formule 4, aldus Bild. Deze nieuwe klasse is een prima opstap naar hogere Formule-klassen en wordt gezien als mogelijke kraamkamer voor jong talent.

Het Nederlandse Van Amsersfoort Racing zal dit jaar ook uitkomen in de Formule 4 en doet dat onder andere met Mick Junior. Van Amersfoort Racing heeft een prima reputatie als opleidingsteam, niemand minder dan Max Verstappen kwam uit voor het Nederlandse team in de Formule 3. Hoe dat verhaal inmiddels is afgelopen mag bekend zijn.

Voor de kleine Schumacher is het nog niet zo ver, hij zal eerst zijn kwaliteiten moeten gaan tonen in de Formule 4 voordat hij ook maar aan de Formule 1 mag denken. Daarnaast is de 15-jarige Mick simpelweg nog een aantal jaren te jong, sinds de komst van Max in het Formule 1-circus is er een minimumleeftijd ingesteld van 18 voor nieuwe coureurs. We zijn benieuwd of we veel van Schumi Junior gaan horen, in meerdere opzichten. In de kartklasse reed hij onder een schuilnaam en zijn familie en manager Sabine Kehm (dezelfde als papa) probeert de kleine coureur zoveel mogelijk uit de spotlights te houden.

Update 20:10u: Niet Van Amersfoort Racing, maar Bas Koeten Racing is het gelukkige team dat Mick Schumacher onder z’n hoede zal nemen. De jonge Duitser zal gaan rijden in een WOLF GB08 Sport Prototype.

Update 09-02-15: Bas Koeten neemt Yorck Schumacher onder zijn hoede, niet Mick.



21 reacties

Het is ze wel slecht gelukt om hem uit de spotlights te houden als het nu al bekend is waar die rijdt volgend jaar…
Hoe dan ook, succes, we zien wel wat het wordt. Alleen jammer dat media etc. veels te grote druk op die jongen gaan zetten omdat hij de zoon van is.
Is het van Amersfoort racing team een goed opleidings team omdat ze ma Verstappen hebben gehad als coureur? Of zijn er meerder die hier hebben gereden en iets hebben bereikt?
@mrrallycross: wat is Google toch handig:

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Van_Amersfoort_Racing
@Robbert89: hmm…ik dacht dat de jongste Bleek ook F3 voor ze gereden heeft maar die staat er niet bij. Misschien te weinig succes uiteindelijk. Ik herinner me in ieder geval een verhaal dat hij meteen zijn eerste race won en iedereen al voorzichtig dacht ‘we hebben er eentje’ maar dat het uiteindelijk om wat voor reden dan ook bij die ene overwinning bleef. Apart sportverhaal zoiets.

Ekte kenners die er meer over weten?
Lijkt me toch lastig om “de zoon van” te zijn. En helemaal nu de buitenwereld eigenlijk geen idee heeft hoe het met Michael is……..
@dutchdriftking: Er zijn lastigere posities in deze wereld. Mick en zelfs ooit zijn kinderen hoeven nooit geen dag te werken of zorgen te maken over hun bestaan, als ze dat niet willen.
Verder is het kut voor hem dat zn papa niet meer 100% is, maar dat geldt misschien wel meer voor n ander waar er niet zo’n goede zorg voor papa in die conditie geregeld kan worden.
En daarnaast zal Mick misschien juist eerder een 2e, 3e en 4e kans krijgen. Als het blijkt dat ie een beetje een laatbloeier is en pas op z’n zeg 25e of 28e t racen echt onder de knie heeft, zal hij zelfs dan nog de kans hebben om in de F1 te komen als ie dat wil, juist door zn naam.
Er zijn een hoop jongens die in potentie een stuk sneller zijn dan de helft van de huidige F1 coureurs, die niet de F1 rijden, omdat ze nooit een 1e kans of 2e kans hebben gekregen.
Aantal coureurs van Van Amersfoort racing, ene Jos Verstappen , Tom Coronel , Jaap van Lagen, Renger van de Zande … Kweekvijfer? Jazeker!
@gertjan2012: Idd. Hoewel die coureurs uiteindelijk niet het allerhoogste gehaald hebben (nou ja Joske bijna) een team dat in de opstapklasses veel succes heeft gehaal en om trots op te zijn als Nederlander. We hebben wat dat betreft niet echt een hele grote autosportcultuur in Nederland (helaas) door de nivellering, de milieulobby, de dichtbevolktheid en noem het allemaal maar op maar gelukkig zijn er een aantal uitzonderingen…Nu is er ook een DTM team onder leiding van een Nederlander en MP motorsport in GP2 maar v. Amersfoort doet het al heel lang en hopelijk blijft dat zo (ken ‘m verder niet maar op basis van de sporadische interviews die ik gezien heb lijkt het me wel een symphatieke gozer).
Voormalige rijder bij Van Amersfoort Max Verstappen sluit de test af op 1,7 sec van Raikkonen als 4e. Ongeveer 0,5sec achter Ericcson (2e) en Hamilton (3e)…
Nice work!
@w0o0dy: alle tijden van alle dagen op een rij gezet, 9e tijd van de 16.
@w0o0dy: netjes van Max. Tijden zeggen zoals iedereen die dit topic interessant genoeg vindt om te lezen natuurlijk weinig maar wat mij wel een beetje zorgen baart (mbt Max althans) is de toch wel goede performance van de Ferrari motor tot zover, ook in de Sauber.

Ik weet niet of die al met updates rijden en Renault nog niet of zo maar als de Ferrari PU echt een stuk beter is geworden en de Renault niet heeft STR natuurlijk wel een probleem, dan strijd je feitelijk tegen teams met meer power enerzijds en grote broer RBR die toch geacht moet worden sneller te zijn anderzijds…

Nou ja misschien blijft die Honda slecht, kan ‘ie alsnog duels uitvechten met twee wereldkampioenen ;)
@w0o0dy: Hij zit er iig goed tussen in en dat is belangrijk. Als ie volgend jaar iig een puntje pakt en meer punten dan Carlos S; is het al prima.
Als Max Verstappen in de grindbak belandt vinden we dat normaal.Net als z’n pa,toch? Van een Mick Schumacher wetend de zoon van….verwacht je toch dat hij op het podium belandt.Da’s het nadeel als je de zoon bent van… en dezelfde sport gaat beoefenen als je pa.
@Alfarobert: Yep. Voor Max zijn de kansen best goed om zijn vader te evenaren of te overtreffen. Voor Mick is dat een stuk lastiger. Dat kan een enorme druk meebrengen, misschien kan ome Ralf hem daarin coachen.
@mashell: Haha…maar die Ralf heeft stiekem ook gewoon nog 6 races op zijn naam geschreven. Beetje een rare snuiter maar best een goede rijder vooral in zijn jongere dagen. Als je zag hoe (relatief) slecht schuey ging in zijn nadagen (ik weet dat zelfs voor zijn ongeluk je dit niet mocht zeggen van de fans maar ik houd het gewoon echt) had ik het nog wel eens willen zien Michael tegen Ralf in gelijk materiaal. Montoya en Ralf was wel een goed duo. Was ook een goed duo geweest voor een buddy cop film denk ik, iets als lethal weapon.
@jaapiyo: MS z;n laatste jaren waren zn beste. Waarom? Omdat de man zich verveelde en het F1 gedoe miste. Wat blijkt, er is een team met veel te veel geld dat zijn expertise wil gebruiken om de auto beter te maken en in return mag ie nog een paar jaar genieten; voor een hoop geld.
Kampioen worden was leuk voor m, maar met veel druk etc. Bij MB kon ie gewoon nog een paar jaar vol genieten; hij kon racen (ipv vooraan te karren), hij hoefde niet te winnen. Prachtig toch?
@gregorius: vergeet niet dat als schumi nog een jaar de kans had gehad hij dus toch de beste auto had gehad. Of nog beter. De kampioens auto van vorig jaar is “mede” door hem ontwikkeld. Dus alle euros die MB in hem heeft gestoken die 3 jaar zijn het dubbel en dwars waard geweest.
@Alfarobert:
Dan kan Mick iig ook zien concurrenten voor t kampioenschap gewoon elk jaar van de baan af rijden!
Max zal wel voor altijd de jongste formule 1 coureur blijven zo
“Daarnaast is de 15-jarige Mick simpelweg nog een aantal jaren te jong, sinds de komst van Max in het Formule 1-circus is er een minimumleeftijd ingesteld van xxx voor nieuwe coureurs”

Vanaf 2016 moet een coureur 18 zijn ten tijde van het eerste raceweekend, en dient een coureur dan ook in het bezit van een geldig autorijbewijs te zijn en minimaal 60 FIA-punten gescoord te hebben. Die punten verdien je door je kwaliteiten in lagere klassen te laten zien. Alleen het nog te vormen Formule 2 kampioenschap is 60 punten waard. In alle andere lagere klassen, zou je dus meerdere jaren kampioen moeten worden of kampioen worden en een andere hoge notering scoren. Carlos Sainz Jr, teamgenoot van ‘onze’ Max, zou met zijn Formule Renault 3.5-titel op zak slechts 30 punten scoren en niet in aanmerking komen voor een superlicentie. Ook kampioenen als Schumacher, Raikkonen en Alonso hadden onder de nieuwe voorwaarden geen licentie gekregen.
Update klopt niet?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).