Een knappe sedan is toch een knappe sedan?
China is in korte tijd gegroeid tot een waardige speler in de automotive industrie. Net als met Japanse auto’s in de jaren ’60 en Zuid-Koreaanse auto’s in de jaren ’90 maakten we er maar wat graag grappen over. Het waren matige imitaties van de superieure Europese automobielen.
Inmiddels is Toyota een van de grootste automerken wereldwijd en staat Hyundai-Kia daar niet ver achter. Dit terwijl er veel Europese merken juist verdwijnen. Gaan de Chinese merken dat proces versnellen? Wie weet. Aan de auto’s ligt het niet. Neem Chery bijvoorbeeld. Zij begonnen op 18 december 1999 met het produceren van de Chery Fulwin. Het kan zijn dat je ‘m vind lijken op de Seat Toledo van de eerste generatie. Volkswagen had daar niet echt toestemming voor gegeven, maar men bouwde de auto toch. Puh.
Knappe sedan
We zijn nu 23 jaar verder en wij zijn aanbeland bij de Chery Arrizo 8. In 23 jaar tijd is er een enorm veel gebeurd. Het is een ruime D-segment middenklasser. Dus een concurrent voor de Opel Insignia en Peugeot 508. Toegegeven, de Chery Arizzo 8 is zo origineel als de menukaart bij een Van der Valk-restaurant. Maar net als de hotelketen met de toekan hoeft dat niet per se verkeerd zijn.
Het exterieurdesign is stiekem heel erg geslaagd. Autodesign is de laatste tijd erg druk met veel frutsels, details, lijntjes en andere visuele opsmuk. De Chery Arizzo 8 is behoorlijk clean qua ontwerp. Heel erg strak, zonder al te veel poespas. Zelfs de kleur is schitterend.
Interieur
Dat ze bij Chery niet alles hebben bedacht kun je duidelijk zien in het interieur. Dat is overduidelijk een kopie van de interieurs die Lexus tegenwoordig maakt. Maar hey, laten we eerlijk zijn: de stijl van de Lexus LC en LS is erg geslaagd en hier in deze Chery Arrizo 8 ziet het er keurig uit. We zijn wel benieuwd hoe de fit & finish is. Computer-renders en persfoto’s geven niet altijd het complete beeld.
Dan de techniek van de Chinese middenklasser. Onder de kap huist een 1.6 viercilinder turbomotor. Deze is goed voor 197 pk en 290 Nm. De transmissie is een zeventraps automaat met dubbele koppeling. In een later stadium komt er ook een 2.0 viercilinder turbo, met 250 pk en 390 Nm.
De Chery Arrizo 8 is leverbaar vanaf de herfst van dit jaar, aldus Car News China. Prijzen starten omgerekend bij zo’n 20.200 euro. Dus dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Zou jij deze auto durven te bestellen in plaats van een bekend merk? Of durf je deze wel aan? Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? Dit kosten middenklasse sportsedans in Nederland.
O plaat zegt
Als ik en mijn vriendin kinderen zouden krijgen zouden we er een sedan bijnemen zo dat zij met haar roadster kan blijven rijden en ik met mijn oldies. Ons eisen zijn:
-sedan en GEEN suv
-RWD
-6 cilinders
– geen SUV
Deze voldoet dus niet, Ondanks dat hij er beter uitziet dan 90% van de voertuigen op de baan.
Mijn voorkeur zit nog steeds bij een CLS.
okdoei zegt
@shiva: welke kleur?
wimof zegt
Bruin, zoals de eerste.
r525 zegt
2 maal geen SUV is stiekem dus toch een SUV?
Dutchdriftking zegt
Deze auto met 200pk voor 20k? Als dat echt lukt hebben ze natuurlijk goud in handen. Erg knappe verschijning.
gwnbmw zegt
@dutchdriftking: dat zal bruto zijn, in china. Je zal minimaal 50k aftikken om zo’n ding op gele platen te krijgen, en met zo’n prijsklasse moet je je ook bedenken hoe het zit qua opties…
wimof zegt
After sales?
lekkerlinksrijden zegt
@gwnbmw: en ook de veilgheid, is niet altijd op orde bij de Aziaten
tmenges zegt
@lekkerlinksrijden: Chinezen bedoel je ?
Who_carez zegt
Niet moeders mooiste maar er zijn lelijkere auto’s die rond rijden (bijna elke suv of hoe die kleine dikke onnodig hoge monster zonder echt bestaansrecht noemen).
Maar als je zo eentje hier echt nieuw zou kunnen kopen voor 20200 euro met een 1.6 turbo. Wat wil je nog meer? Alleen zijn er dan 3 opties in mijn hoofd. Bvb een nieuwe vw polo voor 20k, dan deze vreemde eend of een leuk 2de handsje voor 20k… Ik hoef niet perse nieuw te hebben. Maar Dacia’s rijden er uiteindelijk ook massaal rond.
karhengst zegt
Het interieur is weinig Lexus, maar vooral Mercedes. Stoelverstelling in de deur, roostertje waar enkel het Burmester logo ontbreekt, A-Klasse instrumentarium, identieke knopjes voor de ramen. Zelfs het stuur lijkt van dezelfde productielijn te komen als het AMG sportstuur.
Fraai en modern overigens, dat wel.
Wat koop betreft: Geen optie. Als het wel een optie was, was het een dilemma. Teveel betalen voor de Duitse marge. Of te weinig betalen door Chinese subsidies gericht op een undercut van de concurrentie, wat indirect slecht is voor de economie hier.
smijsie zegt
@karhengst: voeg de tweedelige deksel van de middenarmsteun er nog maar aan toe
rollingstoned zegt
De kont en de flanken zijn wel fraai, maar helaas doet het front hier wel flink afbreuk aan IMHO. En waarom van die hondslelijke Halfords-achtige velgen?
Robert zegt
@rollingstoned: dan komt die bodemvrijheid beter uit de verf. Ik vind het ook echt geen lelijke auto, maar allemachtig, wat staat die auto hoog op de poten.
Zou er ooit een Nederlandse importeur voor dit merk worden aangesteld, dan doet deze er verstandig aan ook een setje instelbare schokdempers onder te zetten.
harrie zegt
Mooi ding hoor, maarrrrr…. is ie wel priemiejum?
wimof zegt
Hij komt niet uit Japan, neen dus.
qriss zegt
Een Lexus GS300h dus, met Mercedes-Benz speakerroostertjes en centraal display…
87tb zegt
Ik vind het vooral een rare combinatie van een Ford Mondeo en Audi/Scoda elementen.
paulvtec zegt
Oprotten met die Chinese meuk. Je ontkomt er niet aan, maar zo min mogelijk Chinese rotzooi in en om het huis.
autodrome zegt
Als het niet aan de eisen voldoet, dan komt het Europa niet in. Give peace a chance man ….
paulvtec zegt
Wil jij ook graag een exemplaar van het rode boekje?
O plaat zegt
Nee men koopt beter een oer Europese Mercedes-Benz of Volvo, oei wacht…
wimof zegt
Of je blijft rijden met wat je hebt, en dat lukt me prima.
autodrome zegt
Why NUT? Gewoon een Volkswagen badge opplakken, niemand die het merkt ….
PunicaOase zegt
Vind em echt niet mooi :-(
mashell zegt
Hé, dus toch een nieuwe Ford Mondeo.
flyerbunch zegt
Het lijkt toch nog een beetje een samenraapsel te zijn van verschillende VAG producten langs de buitenkant. AI software helpt ze wrs tegenwoordig ook een handje mee?
Zag overlaatst nog een TG filmpje op YT uit de oude doos met de eerste en 2e generatie Chinese auto’s zoals Roewe en een Gac Trumpchi (Chinese Alfa 166). Jeremy en James samen met de Chinese Stig. Lachen! Toch ergens wel knap waar die Chinezen vandaan komen als je de evolutie bekijkt..
https://youtu.be/_lYV47k3Rvw
dedon zegt
Een knappe sedan zou ik wel overwegen. Maar dit is in mijn ogen geen sedan!
ttr6 zegt
Weet je zeker dat die € 20 K incl alle NL belastingen zijn????Indien ja, is ‘ie inderdaad spotgoedkoop. Wat ik dan weer niet begrijp is waarom we in de EU deze import niet met een zware heffing belasten. Waarom? Omdat de Chinezen dat omgekeerd ook doen.
mashell zegt
Waarom we dat niet doen? De EU gelooft in vrije handel en geeft daarbij ook zelf het goede voorbeeld. En omdat China netto nog steeds een ontwikkelingsland is staan we hen toe hun eigen markt meer te beschermen dan wij de onze markt beschermen.
DeWitteCondor zegt
Doet denken aan de Polestar 2 met deze bodemspeling. Het enige bijzondere aan deze auto is de mogelijke prijs. Voor de rest weinig enerverend. Dus nee, zou m niet overwegen.
crashingduke zegt
Los van de eventuele problemen met service en garantie, vind ik dit een prima keuze als ik in de markt zou zijn voor een roemloze Aziaat. Tenslotte gaat mijn hart bij Kia of Nissan ook niet harder kloppen. En ik heb op hier wel ‘s begrepen, dat de kwaliteit van VAG en Mercedes niet meer is, wat het was. BMW zelfs uit eigen ervaring.
dtwo zegt
De lijnen aan de zijkant kloppen wat mij betreft helemaal, alleen de voor- en achterkant zijn er niet mee in balans, te druk en agressief. Van opzij oog-ie ook net wat te hoog, ik ging er in eerste instantie vanuit dat het EV was.
neymar zegt
Knappe sedan grapjas 😂😂😂
osmo zegt
Ziet er wel netjes uit op die foto’s (staat alleen wat hoog op z’n poten) maar ik ben eens benieuwd naar de kwaliteit en afwerking van een klantenversie.
cloverleaf zegt
Ook al verdien ik mijn centen met troep uit China zal ik zo lang dat apen regime aan het roer staat nooit een Chinese voiture aanschaffen. Met covid werd al duidelijk dat we compleet aan de tiet van ome Xi hangen. We moeten gewoon betere en duurdere spullen kopen dan plastic weggooi rommel uit China.
gregorius zegt
Maar je hangt zelf dus nog meer aan de tiet van ome Xi dan veruit de meeste mensen hier….
cazzo046 zegt
Nee want uit principe never nooit een Chinees.