
De elektrische auto boven of beneden?
Vandaag nemen we een kijkje in het huis van een Mercedes-liefhebber. Tenminste, die veilige aanname doen we op basis van twee sterren in de garage. Een vrij krappe garage, waarbij er toch ruimte is gecreëerd door er een autolift in te zitten. Slimme oplossing van Burea-ha (die het ontworpen hebben)!

Oude brandweer garage
Onderop staat een Mercedes EQE, bovenop een GLE AMG. De lift werkt elektronisch. De onderste auto zakt naar beneden, waardoor de bovenste auto naar buiten kan rijden. Andersom, zoals op de foto, werkt het natuurlijk ook. Dan gaat de GLE naar boven en kun je met de EQS buitenspelen. Mooi spul!

De hamvraag is natuurlijk of je de EQS of de AMG beneden zet. Ondergetekende zit toch liever in een pruttelende Mercedes-AMG. Ventileer je mening in de comments.
Er zit nog een gaaf verhaal achter deze garage. Vroeger fungeerde de ruimte als garage van de brandweer van Den Bosch. De bewoner heeft ervoor gekozen om de garage op dezelfde plek te behouden. Alleen staat er nu geen rode brandweerauto, maar twee dikke Benzen.

Een autocollectie ga je er niet in kwijt kunnen. Maar met een collectie ga je ook niet in het centrum van een stad wonen. Dit is een typische woning voor de stadsjongen (of vrouw) met geld, de garage is een mooie praktische bijkomstigheid. Toch lullig als je met zo’n prijzig pand elke dag buiten op zoek moet naar een parkeerplekje. Dat is hier gelukkig niet het geval.

Huis in Den Bosch uit 2020/2021
Het mooie is dat deze woning in hartje Den Bosch staat. Je rijdt zo de garage uit en bent om de hoek van het centrum en de binnenstad. Aan de buitenkant ziet het er historisch en oud uit, maar deze loft is in 2020/2021 op New Yorkse wijze opgeleverd.

Het optrekje staat voor 2 miljoen euro te koop. Volgens Quote behoort het toe aan een 33-jarige softwareknul die er destijds een half miljoen voor heeft neergelegd. Je kunt het huis bekijken op Funda.
Elektrische onder. Kun je hem makkelijker het pand uit duwen als ie in de fik vliegt.
Als die al in de fik staat denk ik niet dat jij nog gaat duwen
De kans dat een EV gaat branden is 20x kleiner dan van een benzine model dus dat is het laatste waar ik me druk over zou maken.
Hoe zuig je de uitlaatgassen van de AMG af zodat je niet je familie vergiftigd, dat vraag ik me eerder af.
20x?
Even de broodnodige Autoblog-nuance:
– bij auto’s met brandstofmotor neemt de kans op brand exponentieel toe naarmate ze ouder worden. Hoe dat bij EV’s zit weten we niet, er zijn nog niet genoeg ‘oude’ EV’s om die vergelijking goed te kunnen maken.
– als een auto met brandstofmotor spontaan in de fik vliegt, dan is dat meestal tijdens het rijden, terwijl EV-branden juist vaker ontstaan tijdens stilstand. Veelal tijdens het laden, maar dat hoeft niet eens.
Kortom, ik denk zomaar dat de kans dat de onderste Merc daar binnen in de fik vliegt iets van 20x groter is dan dat dat bij de bovenste gebeurt.
De auto die het fijnst is om te rijden moet onderin, die gaat er immers het vaakst uit. Dat zal de reden zijn.
Juist bovenin, toch? Dan kan de auto die je het minst rijdt mooi ondergronds staan.
Ik zou doen wat de verzekering er van zegt.
Hangt ervanaf hoe je de lift laat staan: met de onderste auto in de grond gezakt of zoals op de foto. Het staat in elk geval vast dat de EV altijd als eerste naar buiten moet kunnen ivm brandveiligheid.
Dat maakt dan echt niet meer uit. Ik zou eerst mezelf, evt huisgenoten en huisdieren redden en me daarna eens zorgen gaan maken om de 2 Benzen. De reden is dat vuur heel snel gaat en als het eenmaal fikt doen de auto’s het waarschijnlijk niet meer dus de garage uit rijden is waarschijnlijk onmogelijk.
De auto’s redden kan je inderdaad waarschijnlijk wel vergeten. Maar omdat een EV niet valt te blussen, moet die naar buiten kunnen worden gesleept om daar 24+ uur ondergedompeld te worden in een container met water, vandaar.
Maar dat is pas na het blussen. Om te voorkomen dat het vuur smeulend in de accu weer oplaait. Dus ergens moet een mogelijk smeulend wrak naar buiten gesleept worden en ondergedompeld.
Hij kan niet -uit-geblust worden ja, fijn dat je m’n punt nog even herhaalt.
Smaakvol gedaan en de voorkeur qua vrouwen van de eigenaar is prima. Maar het huis staat op een postzegel, en als een auto er met de kont eerst in moet rijden, dan moet je wachten tot de straat vrij is van fietsers en auto’s tot je behoedzaam kan parkeren.
Ook lijkt alles erg open? Als die garagedeur open staat koelt het hele huis af?
Maar als je voorwaarts de garage inrijdt heb je bij het uitrijden amper zicht, daarom is achterwaarts inparkeren bij garage’s of oprittten niet ongebruikelijk.
Daarom suggereert hij dit ook precies, en geeft terecht aan dat dat wel gedoe oplevert bij het achteruitrijden met de rest van het passerende verkeer.
“De lift werkt elektronisch.”
electrisch denk ik, zoveel valt er niet aan electronica in te stoppen.
Lijkt me enorm frustrerend zo’n ding. Gaat altijd te traag en staat altijd net verkeerd. Dat is natuurlijk niet zo maar de keren dat die goed staat onthou je minder dan de keren dat je haast hebt en staat te wachten. Net een automatisch openende achterklep in de regen.
Waar je in deze garage je electrische auto laat maakt niet zoveel uit, belangrijker is waar je in deze garage je electrische auto laadt…
Waar je in deze garage je electrische auto laat maakt niet zoveel uit, dss te belanrijker is de vraag waar laadt je in deze garage je electrische auto?
Waar je in deze garage je electrische auto laat maakt niet zoveel uit, des te belanrijker is de vraag waar laadt je in deze garage je electrische auto?
Knap! Serieuze opmerking met een kunstig woordspel, heel fraai gedaan!
Wat kost zo’n lift?
Bovengetekende. :+
Mooie oplossing zo. Wel een gedoe in de praktijk met rangeren.
Denk dat je snel genoeg went… meer dan iedere dag een kwartier moeten lopen naar de plek waar je gisteravond je auto bij gratie nog op de openbare weg hebt kunnen parkeren.
En opladen, naar buiten duwen ?
Waarom zou je een überhaupt een EV in deze garage willen zetten ?
Waarom niet? Kan prima ergens een laadpunt worden gemonteerd zo te zien. Veel fijner dan altijd maar buiten op zoek te moeten naar een laadpaaltje.
Zodat niet je hele huis naar diesel meurt?
Waarom zou een dergelijke lift langzaam moeten zijn? Met de juiste electronische regeling kun je heel eenvoudig snelheid regelen. Dus van stilstand naar maximale snelheid en andersom ook natuurlijk is goed te doen. Overigens blijkt uit het verhaal niet hoe de verplaatsing wordt geregeld.