• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoveel Corvettes ZR1 kan de CEO van haar salaris kopen

Auteur: jaapiyo, gepost 30 april 2018 om 11:57 – 15 Reacties

Mary


Spoiler alert: het zijn er een stuk of vijf minder dan vorig jaar. Of twee minder, als je de CO2-tax meerekent.

Ben ik het alleen, of zijn topsalarissen in de afgelopen jaren geëxplodeerd? Om de crisas te bevechten hebben de autoriteiten in Europa en Amerika jarenlang de geldpers aangezet. Dit ‘gratis geld’ verzamelt zich nu in de top van onze samenleving, zo lijkt het. Sporters, acteurs, CEO’s, je hoeft niet eens meer de allerbeste te zijn om jaarlijks zes of zeven cijfers te toucheren.

In Nederland doen we hier in sommige gevallen nogal moeilijk over, maar in andere landen geeft men de grootverdieners doorgaans een klopje op de schouder. Onder deze landen behoort zeker ook ‘Murica, waar groot dromen in het DNA van het land verwerkt zit. Onlangs vertelden we je al dat de kersverse CEO van Ford 16,73 miljoen mee naar huis nam vorig jaar.

Er is echter altijd baas boven baas, of in dit geval bazin boven baas. Mary Barra, de topvrouw van General Motors, griste namelijk net iets minder dan 22 miljoen Dollar uit de War Chest van The General mee als compensatie voor haar diensten. Slechts 2,1 miljoen daarvan bestaat uit kaal salaris, de rest uit -dit bericht kan als schokkend ervaren worden voor linkse rakkers- korte en lange termijn bonussen.

Gezien de Amerikaanse MSRP voor de Corvette ZR1 (119.995 Dollar), kan Mary er dus ongeveer 183 kopen. Tenminste, als belasting geen rol zou spelen. Enfin, ondanks dat dit een respectabel aantal ZR1’s is, heeft Mary 624.011 Dollar moeten inleveren ten opzichte van haar salaris van vorig jaar. Toen ging ze namelijk met 22,6 miljoen aan de haal. Het jaar daarvoor was dit zelfs 28,6 miljoen. Technisch gezien geldt opwaartse de trend die hierboven geschetst wordt dus niet helemaal voor Barra, in ieder geval niet op de korte termijn. Op de iets langere termijn…Lees en oordeel zelf!

Ook interessant!

  • Volkswagen CEO: 'Ga lekker fietsen'
  • Aankoopadvies: een ex leasetopper kopen
    Aankoopadvies: een ex-leasetopper kopen
  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • Video: misschien toch beter een Urus kunnen kopen

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, GM, Mary-Barra

Vorig bericht: « De internationale media over actie tussen Max en Daniel
Volgend bericht: Banzai! Red Bull Racing en Honda babbelen over deal »

Lees Interacties

Reacties

  1. fmgarcia zegt

    30 april 2018 om 12:20

    Tja, we kunnen wel lacherig gaan doen, maar het is imo nog steeds een baan die niet voor iedereen is weggelegd. Plus het houdt een kleine miljoen red necks van de straat. voor het perspectief, Vettel krijgt het dubbele en ik gok dat ongeveer 2500 mensen direct profiteren van zijn werk.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      30 april 2018 om 12:21

      @fmgarcia: Groen links mode off. Zet die Vette hier maar voor de deur!

      Login om te reageren
      • galverink zegt

        30 april 2018 om 16:56

        @fmgarcia: helaas, hij is niet goedgekeurd voor de EU. De supercharger is te hard voor voetgangers die over de motorkap klappen.

        Login om te reageren
        • mgmgb zegt

          30 april 2018 om 21:41

          @galverink:
          Dat is voor grijze import geen bezwaar, gelukkig.

          Login om te reageren
  2. unknown32 zegt

    30 april 2018 om 12:21

    Als ze de targets haalt die voorop worden gesteld… why not?

    Toen Ford bijna failliet ging, had die ceo of cfo 88m bonus gekregen. Hij had er voor gezorgd, correct me if Im wrong, dat er duizenden jobs behouden bleven en het bedrijf van verlies naar winst ging. Tja dan verdien je gewoon zulke joekels van bonussen:-)

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      30 april 2018 om 12:58

      @unknown32: Je bent in de war met een ander bedrijf. De Ford CEO verdiende toen 12M dat jaar en de OVERHEID heeft Ford gered van de ondergang; niet de CEO. Zie ook: https://asavagefactory.wordpress.com/2009/05/16/ford-got-the-largest-government-bailout-in-history/

      Login om te reageren
      • unknown32 zegt

        30 april 2018 om 14:26

        @dawwg: ik vind het niet terug wie en van welk bedrijf. GM is het ook niet denk ik, was alleszins een auto bedrijf denk ik. Tussen nu en 5 jaar geleden denk ik.

        Login om te reageren
  3. torsen zegt

    30 april 2018 om 12:41

    Het klinkt allemaal super spannend zo. Maar uiteindelijk is het maar 11,5 Ford GT meer wat ze krijgt.
    Dat plaatst het toch net allemaal even in perspectief.

    Login om te reageren
  4. jorden zegt

    30 april 2018 om 13:03

    Als je iemand aanstelt voor 2,1 miljoen per jaar, maar na 3 jaar al 70+ miljoen dollar overgemaakt hebt, krijg ik toch het idee dat ze het een beetje hadden willen verbloemen voor de buitenwereld… Als iemand het waard is, dan is iemand het waard, maar een jaarsalaris maal 10 in bonussen, vind ik toch merkwaardige afspraken.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      30 april 2018 om 13:43

      @jorden: Salarissen van CEO’s verbloemen terwijl ze jaarlijks openbaar gemaakt worden? Dat klinkt vrij tegenstrijdig.

      Verder is het idee achter een prestatie bonus toch ook redelijk voor de hand liggend. Als je het merendeel van iemand zijn/haar salaris vast legt aan de groei/omzet/winst van het bedrijf zou je zeggen dat die persoon zich extra gaat inzetten om het bedrijf beter te laten draaien.

      Of het goed werkt is een ander punt. Maar volgens mij niet ongebruikelijk bij dat soort functies.

      Login om te reageren
      • jorden zegt

        30 april 2018 om 14:08

        @torsen: achteraf kan je idd het totaal aan salaris + bonussen dan uit de cijfers vissen. Wanneer iemand zijn jaar salaris verdubbeld met een bonus, vermoed ik dat het echt om een topper gaat. Wanneer je je jaarsalaris maal 10 in bonussen uitgekeerd krijgt, moet je
        toch haast over bovennatuurlijke krachten beschikken ofzo?

        Login om te reageren
        • unknown32 zegt

          30 april 2018 om 14:22

          @jorden: Nee hoor, gewoon afspraken. Je vraagt/geeft een lager jaarsalaris maar in verhouding een veel hogere bonus. Ipv een heel hoog jaarsalaris met een kleine bonus. Komt op hetzelfde neer, echter is de persoon in kwestie bij optie A meer gemotiveerd en gaat het bedrijf dus ook betere cijfers terugkrijgen.

          Login om te reageren
  5. Joost zegt

    30 april 2018 om 13:09

    Wat een crisis. 183 Corvettes. Moet ze twee dagen doen met iedere Corvette.

    Login om te reageren
  6. olivier420 zegt

    30 april 2018 om 13:22

    Ach, alles relatief. Google maar eens het salaris van Stephen Schwarzman (Blackstone).

    Login om te reageren
  7. spykerboy zegt

    30 april 2018 om 15:53

    Tja, vind niet vreemd, wie wilt er zoveel verantwoordelijkheid hebben als je er niet voor gecompenseerd word? En al die bizarre uren die ze maken, het vele reizen tussen timezones etc…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North