Zoveel Ford GT’s kan de CEO van zijn salaris kopen

Auteur: , 38 Reacties

Hint: het zijn er méér dan zes.

Zoveel Ford GT's kan de CEO van zijn salaris kopen

Dat het zijn van een CEO letterlijk en figuurlijk uitbetaalt blijkt maar weer in de Verenigde Staten. Dit schrijft The Detroit News in een recent artikel. De krant uit Motor City stuitte op de cijfers nadat Ford de salarissen eerder deze week indiende bij de Securities and Exchange Commission.

In het document staan de bedragen die verschillende Ford-medewerkers afgelopen jaar hebben mogen ontvangen. De CEO, James (Jim) Hackett, mag misschien bovenaan staan met zijn ontvangsten van 16,73 miljoen dollar, andere figuren in belangrijke posities ontvingen niet veel minder. Bill Ford Jr., uitvoerend voorzitter, verdiende 15,63 miljoen dollar. Beide uitvoerende vice-presidenten, Joe Hinrichs en Jim Farley, ontvingen respectievelijk 12,1 miljoen en 13,5 miljoen dollar. Allemaal gingen ze er miljoenen op vooruit en ontvingen ze flinke bonussen, voornamelijk uit aandelen.

Hoewel Jim Hackett enorm blij mag zijn met zijn pay day, verdiende hij in zijn eerste jaar ongeveer 5,5 miljoen dollar minder dan zijn voorganger, Mark Fields, in 2016 verdiende. Destijds kreeg Fields, tegenwoordig actief als adviseur voor een private equity firma, 22,1 miljoen dollar bijgeschreven op zijn bankrekening. Ironisch is dat hij vorig jaar zelfs nog meer verdiende dan Hackett. Ondanks dat hij in mei al werd ontslagen, kreeg hij 21 miljoen euro mee naar huis.

Hackett heeft echter niets om te klagen. Wie 16,73 miljoen dollar krijgt voor een jaartje werk, gaat met een smerige glimlach naar kantoor. Liefst in een Ford GT. Mocht Ford ze nog ergens in een verdwaalde kluis hebben staan, dan kan hij er 37 kopen. De auto’s kostten bij introductie zo’n 450.000 dollar.



38 reacties

Ze werken hard laat ze lekker geld verdienen 😜
@kannito: Vertel
@kannito: afgunst is groot. Net als dat ING verhaal.
@porschepdk: Ik vind dat de baas/eigenaar/ceo van een commercieel bedrijf ontzettend veel mag verdienen. Helaas is het bij de ING al eens mis gegaan en heeft de Nederlandse staat met het geld van de belastingbetaler de bank overeind moeten houden. De salarisverhoging is daarom gewoon een dikke middelvinger naar de belastingbetaler en in mijn ogen asociaal.
@wildewesten: en die staatssteun is natuurlijk ook niet terugbetaald?

Het is gewoon het Nederlandse calvinisme dat weer eens toeslaat. Hij is de CEO van een van de grootste banken van Europa en kan waarschijnlijk taken uitvoeren die heel veel mensen niet kunnen. Dan is het begrijpelijk dat zo’n persoon een salaris ontvangt dat dat weerspiegelt.

Naast dat, denk je nu werkelijk dat die salarisverhoging is ingetrokken? Met een omweg krijgt hij die 1,5 miljoen extra sowieso. We praten hier niet over jan modaal maar over mensen met hele constructies, dus dat geld wordt hoe dan ook ontvangen.
Ik GUN het liever aan iemand van Ford dan aan iemand van VAG.. al zijn de salarissen wel enorm belachelijk. Afijn hij zal wel een slim koppie hebben neem ik aan..
Kom op joh, Bill Gates heeft 90.000 miljoen, laat deze man lekker 16 miljoen verdienen.
@jochempie: verschil is wel dat Gates ook het bedrijf opgericht heeft….nu is 16 mio nog niet buitensporig vergeleken met sommige anderen en vooral financials valt het wel mee. Maar of ze nu echt 16 mio waard zijn weet ik niet hoor. Het is toch al gauw 300x het gemiddelde salaris. CEO’s verrichten niet 300x zoveel werk en leveren ook niet 300x beter werk…enige wat echt een verschil is het risico waar ze verantwoordelijk voor zijn. 300x zoveel is wat abstract maar zie het gewoon simpel de gemiddelde Ford medewerker moet hier dus 300 jaar voor werken….is wat overdreven 5-10 mio is ook wel voldoende.

Vind het zoals bij Gates dus wel een groot verschil als je oprichter / groot aandeelhouder bent maar dan is het ook geen salaris meer.
@maartenoosterbaan: het gaat niet enkel om 300x harder werken om 300 keer meer te verdienen.

Als exec van zo’n bedrijf maak je beslissingen die het bedrijf miljarden kan kosten / opleveren. Ford heeft in FY 2017 zo’n 156 miljard USD omzet gedraaid. Je werkt dag en nacht om de aandeelhouders tevreden te stellen en als je slecht werk levert kan het niet enkel je ontslag opleveren maar ook het faillissement van het bedrijf en dan staan de 202k werknemers van Ford op straat. Ergens kan ik me vinden in deze kapitalistische strategie.
@jochempie: ook goede vergelijking…je kan er dus ook 300 man voor aan het werk zetten met een goed salaris.
@maartenoosterbaan: het verschil zit niet in “werken”, een dag telt voor iedereen 24 uur.
De hoge verantwoordelijkheid maakt salarissen voor bestuurders zo hoog. Begriept je da?
@detroitv8: Connecties die een bestuurder heeft zijn ook van waarde en vertaling terug in een hoger salaris.
@detroitv8: dude…ik beschrijf zelf heh, dat dit het enige echte verschil is….en ja een bestuurder maakt die eindbeslissing maar bedenkt het echt niet zelf…bij dat soort bedrijven werken meer dan genoeg mensen die alle ideeën echt bedenken en uitvoeren. Dus nee hun bijdrage is niet 300x beter en die verantwoordelijkheid dragen ze echt niet alleen…het risico dat ze het fout doen en dus eruit liggen en dan wellicht moeilijk ergens anders een goede job vinden is dus veel meer een persoonlijk risico. Daarvoor hoeven ze echt niet 300x zoveel te verdienen.
@maartenoosterbaan: je klinkt gewoon afgunstig. Als het je echt zo dwars zit, verander er dan wat aan ipv hier te lopen zaniken.
@jochempie: Vraagtekens bij extreme ongelijkheid plaatsen heeft niets met afgunst te maken.
@jelmer: Het is wel extreem naief.
@maartenoosterbaan: deze man moet meer geld voor Ford opleveren dan 300 lager geplaatste medewerkers bij elkaar, dus alle waar naar zijn geld.
@jochempie: foute vergelijking.
De topman van FOD verdient zijn geld puur met arbeid, waarbij bill Gates het geld ook heeft verdiend met arbeid, maar voornamelijk met zijn eigendom.
@audirijder: ik mag vergelijken wat ik wil, toch?
Of hij zijn salaris verdient, weet ik niet. Dat hij het krijgt wel.
Tja het is maar net of je zo’n positie kunt binnenharken en dan ben je binnen, ik werk voor mijn geld en ben daarom een sukkel.
@fiero: Troost je! Je bent niet de enige! Miljarden sukkels op deze aardkloot!
@fiero: zolang je een deel van je geld opzij zet om voor jou aan het werk te gaan, ben je geen sukkel :)
37 stuks maar? Vergeet je niet iets? Zo’n man zou toch kwantumkorting krijgen? En wat te denken van personeelskorting? Ik schat dat’ie dan wel zo’n 40 Fordjes voor de deur zou kunnen zetten………
@9000cse: kwantum korting én voor een af-fabriek prijs.
Leuk voor hem… wanneer gaat Ford nu eens de koppakking van mijn RS vervangen? Wordt de volgende keer denk ik geen Ford meer door deze zeer slechte service!
@focusrs1: Kun je ons bewijs tonen dat er iets met de koppakking van jouw RS aan de hand is, en dat Ford er nog niet op gereageerd heeft? Het lijkt alsof je deze tendentieuze opmerking uit je duim zuigt.
@jochempie: alle RS type 3 van 2015 tot juli 2017 zijn voorzien van de verkeerde koppakking namelijk die van de mustang ecoboost waardoor er dus koelvloeistof in het blok terecht komt.
Als je dat nog niet wist heb je niet opgelet blijkbaar.
@focusrs1: waarom heeft dan slechts 5% van alle Focus RSen een probleem? Denk maar niet dat dit aan mij voorbij is gegaan. Again, je kletst uit je nek. Er is misschien één verkeerde doos met pakkingen naast de assemblagelijn neergezet.
@jochempie: gezien het overbodige commentaar je ook al op anderen hebt in deze thread ga ik hier verder niet op in.
@focusrs1: ik heb mijn standpunt en vind het uiterst nuttig andere standpunten van repliek te dienen.
Vind dat het salaris van deze topman nog te weinig waardering uitdrukt…

Deze weldoener zorgt ervoor dat vele duizenden Amerikaanse gezinnen brood op de plank hebben…

Daarom speciaal voor hem deze lofzang:

https://youtu.be/j03CdhBjgw8
Als we nu eens met een schaalverdeling overal werken zoals dat ook bij de overheid plaats vindt dan hebben we ook geen absurd hoge salarissen meer. Bijkomend voordeel is dat producten beduidend goedkoper worden! Kunnen we allemaal een Ford GT rijden.

De drogreden bij ING was dat de salaris verhoging van 1 miljoen van de CEO aldaar omgerekend maar € 0,10 was per klant.

Een CEO mag best verdienen, maar het mag ook wel wat minder. Dit drijft alleen prijzen omhoog omdat het kapitaal toch ergens binnen moet komen.
@erik2907: dit is echt een heel enge reactie/eng & naïef denkbeeld…..
@godfather: je bedoelt zeker “ik vind dit …….”?
@erik2907: Nope….
@godfather: dan negeer ik verder ook je opmerking hierboven. Ik vind namelijk dan dat je niet van deze wereld bent.
@erik2907: zodoende ook Godfather…..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).