
De politie vangt grof geld met één MONO-actie.
Wees gewaarschuwd wanneer je een touringcar op de snelweg ziet. De bus zit niet per definitie vol met basisschoolkinderen of vakantiegangers. Je kunt ook grote bussen tegenkomen waar ijverige politieagenten je nauwlettend in de gaten houden. Zo’n touringcaractie van de politie vond afgelopen dinsdag plaats in Noord-Brabant.
De politie controleerde extra in de districten Baronie en Hart van Brabant, onder andere op de A16, A58, A27, A59, Ringbaan West in Tilburg en de Midden-Brabantweg. Vanuit de bus keken de agenten of er bestuurders waren die hun telefoons vasthielden. Dankzij de hoogte van de bus konden zowel personenauto’s als vrachtwagens goed worden geobserveerd. Als extra hulpmiddel werden er MONO-camera’s ingezet.
Niet zonder investering
De politie noemt de touringcaractie terecht grootschalig. Er werden die dag 35 politiemedewerkers opgetrommeld en maar liefst 14 volgvoertuigen. Die zijn niet gratis. Toch verwacht ik dat de politie onder aan de streep wat centen overhoudt aan deze actie.
Er zijn in totaal 243 overtredingen geconstateerd waarvoor proces-verbaal is opgemaakt. Twee daarvan gingen al naar één bestuurder. Hij kwam twee keer voorbij de bus terwijl hij zijn telefoon vasthield. Hij krijgt twee boetes die samen € 878 kosten. En zo werden er nog 214 boetes uitgeschreven voor telefoongebruik achter het stuur. 103 overtredingen werden geconstateerd door de camera’s, de overige 113 door de oplettende agenten.
Totale inkomsten touringcaractie
Hieronder vind je een overzicht van de verschillende vergrijpen die zijn vastgesteld, hoe veel boetes hiervoor zijn uitgeschreven en hoeveel een boete voor dit vergrijp kost. Er werd 9 keer geconstateerd dat een auto te hard reed. Omdat we niet weten hoeveel te hard deze auto’s reden, nemen we deze boetebedragen niet mee in de berekening, maar houden het wel in ons achterhoofd.
De zwaarste boete die werd uitgedeeld, is die voor het rijden zonder NIWO-vergunning. Dit is een vergunning voor chauffeurs van transportbedrijven vanuit het Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO). De boete bedraagt € 4.400 voor het rijden zonder deze vergunning.
Alles bij elkaar kwam er door deze ene actie ruim een ton in het laatje! En dat is dus nog zonder de snelheidsboetes (en administratiekosten). En dan valt deze actie nog meer qua inkomsten in vergelijking met voorgaande optredens van de collectebus.
| Vergrijp | Hoe vaak | Boetebedrag | Inkomsten |
| Telefoongebruik | 216 | € 430 | € 92.880 |
| Niet tonen rijbewijs | 3 | € 110 | € 330 |
| Door rood rijden | 3 | € 310 | € 930 |
| Gebruik puntstuk | 2 | € 280 | € 560 |
| Rijden over doorgetrokken streep | 2 | € 310 | € 620 |
| Geen gordel | 2 | € 190 | € 380 |
| Rijden over verdrijvingsvlak | 1 | € 300 | € 300 |
| Losliggende lading | 1 | € 500 | € 500 |
| Geen NIWO-vergunning | 1 | € 4.400 | € 4.400 |
| Negeren inhaalverbod | 1 | € 310 | € 310 |
| Onnodig toeteren | 1 | € 190 | € 190 |
| Scherpe of uitstekende lading | 1 | € 190 | € 190 |
| TOTAAL | € 101.590 | ||





De politie verdient geen geld aan boetes… Ik kan me ergeren aan de suggestie dat het wel zo is. Verder is het alleen maar goed dat mensen die met hun telefoon zaten te klooien bekeurd zijn. We zien allemaal dagelijks de voorbeelden van hoe irritant of gevaarlijk het rijden met de telefoon in de hand is.
Inderdaad is dit een behoorlijk tendentieuze insteek. En buiten de NIWA overtreding (economisch delict, vandaar zo duur) waren het allemaal ‘wetje Mulders’, dus formeel een belastingheffing, geen boete.
Goed dat ze hier tijd en mensen voor vrijmaken. Ik erger me ok groen een geel aan dit gedrag onderweg.
Eehh, wet Mulder is gewoon een boete. Gaat allemaal naar het CJIB.
Nee, officieel heet dit een ‘administratieve sanctie’, gelijk aan het belastingrecht. Boetes volgen op een schikkingsvoorstel van de OvJ of een veroordeling door een strafrechter. En dat is voor lichte verkeersovertredingen niet meer het geval sinds de invoering van de Wet Mulder.
Omdat deze lichte verkeersovertredingen met de Wet Mulder uit het strafrecht zijn gehaald, geldt dus ook de omgekeerde bewijslast èn de regel dat je eerst moet betalen voordat je bezwaar kunt aantekenen.
Dat het CJIB hierbij als incasserende instantie fungeert, doet hier overigens ook niets aan af.
Eehh, nee
Volgens de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (WahV) wordt inderdaad gesproken over administratieve sancties. Dat heeft niks met belastingrecht te maken. Administratieve sancties binnen de WahV zijn gewoon boetes vanwege lichte vergrijpen.
De schikkingsvoorstel waar jij het over hebt zijn de kennisgevingen van bekeuring voor zware verkeersdelicten. Wat overigens vastgestelde bedragen zijn in de eerste aanleg.
Wet Mulder werkt inderdaad volgens de omgekeerde bewijslast, oftewel de betrokkene moet zijn onschuld aantonen. En nogmaals nee, je mag gewoon kosteloos in bezwaar gaan tegen deze bekeuring. Wanneer je bezwaar ongegrond wordt verklaard, dan mag je het voor laten komen. Hier zijn wel kosten aan verbonden.
Het CJIB incasseert wel meer zaken dan alleen maar verkeers aangelegenheden. Ook in de executie fase van rechtszaken waarin verdachten zijn vermogen wordt ontnomen regelt het CJIB dit.
In andere landen zal het niet beter zijn, de mensen zijn gewoon verslaafd aan dat mobieltje en kunnen er niet vanaf blijven. Tijd dat overheden slimme software verplichten die tijdens het rijden het scherm op zwart zet. Vervelend voor buspassagiers en de kinderen op de achterbank, maar die kunnen altijd nog rode auto’s gaan tellen, of iets heel engs doen zoals een echt gesprek voeren.
“The closer the collapse of an empire, the crazier its laws..”
Het is inderdaad gek dat we verslavende middelen als drugs en drank bestrijden maar verslavende algoritmen die steeds meer van dezelfde filmpjes laten zien wel hun gang laten gaan.
Nu begin je wel echt een beetje de enge kant op te gaan met de linkse totalitaire controlestaat
En wat nou als ik mijn telefoon als navigatie gebruik in een raamhouder? Of als mijn vrouw naast mij wel gewoon haar telefoon wil kunnen gebruiken? Moet ik dan vooraf aangeven wie er rijdt zodat big brother niet alleen weet waar ik rijd en hoe hard ik door de bocht ga (vinden verzekeraars ook interessant), maar wie er naast mij zit en wat diegene uitspookt? Ik zie dat niet werken zonder rigoreuze privacyschendingen. Hoe zeer ik me ook erger aan mobiele telefoongebruik achter het stuur, met alle risico’s en consequenties van dien, moet je het echt niet willen om om naar zo’n totale controlestaat te gaan.
Dus, complimenten aan de politie, dit heeft meer invloed op de verkeersveiligheid dan mensen die 110 rijden waar 100 is toegestaan bekeuren.
Je kunt er grote woorden als controlestaat en privacyschendingen bij slepen maar een telefoon die als die detecteert in een rijdend voertuig boven een weg het scherm op zwart zet is natuurlijk geen van beide. Dat is gewoon een telefoon die het niet doet in de auto.
Met interfaces zoals Android auto en Apple Carplay is telefoon navigatie met het telefoon scherm op zwart prima te gebruiken. En dat we dan van die telefoonhouders die in het zicht (want in arm bereik) voor de voorruit hangen af zijn is een prettige bonus.
Ik zie dat als het inzetten van die grote woorden meer als een excuus om maar de mogelijkheid te hebben om aan de verslaving toe te geven.
Je laatste zin slaat volledig de plank mis. Als er iemand is die mordicus tegen het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur is én geen totaalhypocriet is, ben ik het wel. Dat ding zit altijd in m’n broekzak -als hij over gaat kijk ik niet eens wie er belt – of in de raamhouder als ik ‘m als navigatie gebruik. Daarmee doe je wat mij betreft ook weer af aan de rest van wat je zegt.
Maargoed, een telefoon kan nooit zo nauwkeurig bepalen of de eigenaar achter het stuur zit of dat de eigenaar ernaast of er net acher zit en daarmee al dan niet op zwart moet zonder hele verregaande controlemaatregelen. Dat snap je hopelijk zelf ook wel. Als mijn vrouw naast mij zit met d’r telefoon, wil ze die wel kunnen gebruiken. Of als er mensen achter mij zitten. Het gaat maar om enkele tientallen centimeters dan, in een object dat met tot 100+ km/h beweegt is dat nooit eenvoudig technisch in te regelen. Anders had je mijn zegen heus gehad.
Weet je wat het is? Iedereen weet dat het gevaarlijk is, en we moeten er iets mee. Beboeten heeft geen nut. De pakkans is nihil. Dus we kunnen over op een technische oplossing. Als de telefoon detecteert dat je je op een weg begeeft, dan zou je alleen een paar basisdingen moeten kunnen doen. Google Maps is zoiets. Voor de rest moet het ding dan onbruikbaar zijn en alle meldingen onderdrukken.
Het probleem is dan weer dat mensen vinden dat het ingrijpt in hun persoonlijke levenssfeer en dat kan dan niet meer. Als je je tijdens het rijden je telefoon alleen gebruikt om te navigeren of hem laat liggen heb je helemaal nergens last van. De enigen die er last van hebben zijn de passagiers. Het voordeel dat ook die telefoons op zwart gaan is dat ze ten eerste niet wagenziek worden, en dat ze bestuurder niet lastig kunnen vallen met allerlei TikTok filmpjes… PAPPA MOET JE NOU EENS KIJKEN!!!! Ja het is heel eng om ineens uit het raam te moeten kijken, of een gesprek met anderen te moeten hebben omdat je je niet in je eigen cocon kan opsluiten. Maar weet je, ik ben ook groot geworden. Dat is gelukt zonder mobieltje. Tegenwoordig zijn er kinderen die niet meer groot worden, omdat iemand in een auto meent dat deze wel even op de telefoon kan kijken.
Als dat technisch mogelijk zou zijn, nogmaals, heb je mijn zegen. Maar als ik met m’n vrouw onderweg ben, gebruikt zij haar telefoon regelmatig. Ook wisselen we nog wel eens van toestel, beetje praktisch hoe het soms uitkomt. Ik heb bijvoorbeeld wat makkelijker gedeelde muziek in m’n spotify en zij gebruikt mijn telefoon dan om via te BT andere mappen op te zetten. Of als haar telefoon ver leeg is pakt ze die van mij even.
Ik zie echt geen enkele mogelijkheid om betrouwbaar alleen het toestel van de bestuurder te vergrendelen. En wij hebben (heel bewust) geen kinderen, dus daarmee hoef je geen rekening te houden in onze auto’s.
Naast de boete een maand rijverbod zou misschien wat meer teweeg brengen bij chauffeurs die niet van hun schermpje kunnen afblijven.
Mijn smartphone gaat op niet storen stand als ik rijdend ben.
En waarom denk je dat dat werkt?
Bij dit soort vergrijpen is het nog altijd de pakkans (of het vrijwel ontbreken daarvan) die ervoor zorgt dat mensen niet van hun telefoon kunnen afblijven. Zwaarder straffen gaat dat heus niet oplossen.
Vergelijk het met snelheidsboetes: verhoging van boetes zorgt maar heel beperkt voor bravere chauffeurs. Maar zet de trajectcontrole aan en er is maar een enkeling die de gok nog waagt.
En malloten die overal poep aan hebben hou je, daar helpt een rijontzegging ook niet tegen.
Waarom moet dat op zo’n struikrovers manier?
Om een beetje een bruikbare pakkans te hebben. Kortom : mijn zegen hebben ze.
Hoe zou jij het aanpakken?
Als iedereen weet dat ze op een bepaald punt gecontroleerd worden, leggen ze daar natuurlijk hun telefoon gauw even in de middenconsole. Dus omdat de burger gewoon chronisch recalcitrant is en weigert zijn telefoon weg te leggen tijdens het rijden moet dat op zo’n manier.
Omdat de sneue gebruikers de telefoons vast blijven houden maar dan vlak boven hun schoot. Dat zie je normaal niet. Vanuit een bus wel.
Prima actie, niks mis mee.
Maar wat mij dan soms opvalt: Zelfs bestuurders met de dikste nieuwe premium auto’s hebben een mobiel in de klauwen.
Niet te begrijpen. Dat ding is toch makkelijk 1,2,3 te verbinden met je auto?
Of je bent lui, of je snapt het niet??
Dat heet verslaving.
Geen van beide. Facebook doet het denk ik niet zo makkelijk op je HUD. Of candy crush. Mensen in alle lagen van de bevolking doen dingen op die telefoon tijdens het rijden die de auto standaard niet faciliteert, ook niet als ‘ie gekoppeld is aan je auto.
Het valt mij vaak op dat het meestal van die proleterige figuren zijn (ja, lekker generaliserend, sue me) en die lopen/rijden opzichtig met hun telefoon aan hun oor rond. Dan zien ze er (in hun ogen waarschijnlijk) enorm belangrijk uit. Dat kun je natuurlijk niet laten zien als je telefoon in je zak zit en je gewoon tegen je handsfree aan het praten bent.
Dat zijn dezelfde figuren als die je in de jaren ’00 de hele dag met zo’n Bluetoothsetje met zo’n lange stengel eraan zag rondlopen. Kijk mij eens de hele dag bereikbaar zijn, ik ben zo belangrijk. Nu zie je alleen nog Oost Europese voormannen die er zo bij lopen :D
Mooie actie. Het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur is echt mijn grootste ergernis. Afgelopen week zag ik zelfs iemand rijden die zijn telefoon voor zijn kilometertellers had gelegd en een voetbalwedstrijd (al rijdend) aan het kijken was. Dat is misschien niet illegaal, maar je zult maar net die ene remmende vrachtwagen missen en er zo onderschuiven… laat staan als je een ander aan rijdt.
#MeerBlauwInDeBus!
Goede controle. Tip: maak een profiel/focus aan op je telefoon zodat alle meldingen op stil gaan behalve oproepen. Geen enkel whatsappje of mailtje of wat dan ook komt door, bellen via de carkit kan gewoon. Dan heb je geen afleiding.
Ik kan je verklappen dat 99.999% van je meldingen op je telefoon geen spoed hebben. Zoals de foto van je zus in de familie-whatsapp van een wintergebied met wat besneeuwde bergtoppen. Die kan ook na de autorit worden bekeken.
Van iOS weet ik dat je kunt instellen dat zodra de telefoon contact maakt met je auto/carplay, hij automatisch op de Driving Focus gaat en idd de meeste notificaties tegenhoudt. Je kunt zelfs aangeven welke notificaties er wel door mogen komen.
Aangezien ik regelmatig mensen in recente premium-Duitse automobielen zie rijden met een koptelefoon op hun hoofd, weet ik zeker dat hele volksstammen het te veel moeite vinden om de verbinding met de auto op te zetten.