Te koop in Nederland: retestrakke 70’s-Civic met 260 pk

Auteur: , 44 Reacties

De klassieke carrosserie herbergt een dikke K20A-aandrijflijn, waardoor deze Civic met recht een Type R avant la lettre is.

Honda Civic 1979 K20A

Wij zijn dol op engine swaps, hoewel sommige hiervan wel een beetje voorspelbaar zijn. Het muscle car-principe schrijft voor dat je een zo groot mogelijke motor in een zo klein mogelijke verpakking moet duwen. De eigenaar van deze 1979 Civic pakte het iets anders aan, en bleef trouw aan de Honda-roots: hij lepelde een K20A-aandrijflijn in het wagentje.

Civic-interieur

Alles aan deze kleine Honda ademt originaliteit uit, maar zijn stance is wel een stuk gemener dan het gele bolhoedje waarmee Sookie Stackhouse in True Blood rondtufte. Dat heeft alles te maken met de hoogtoerige 2.0 liter K20A, een motor uit de latere Civic Type R, onder de kap. Gedurende vijf jaar sleep de Amerikaanse eigenaar zijn Civic tot perfectie, met onder de kap een ontzettend cleane, dwarsgeplaatste viercilinder, en retro-spiegels op de flanken.

Honda Civic

Het resultaat van dit monnikenwerk: 370% meer power dan standaard, en dat ga je merken in een auto die 680 kg weegt. Liefhebbers vinden hier een volledig ombouwlog.

Mocht je serieus interesse hebben, dan wordt het nog beter, want de auto staat bijna letterlijk om de hoek te koop, in Bleiswijk. De aanbieder op Autoscout 24 vraagt 15.900 euro voor het strakke staaltje Japanse vlijt.

Met dank aan Sjoerd voor de tip!



44 reacties

Leuk!!
Gewoon geen geld voor dat ding.
De man heeft er VIJF jaar aan gewerkt.
En komt nog bij dat ik dit de aller, aller leukste Civic vind.
Ik begin trouwens steeds meer gevoel te krijgen bij klassieke Japanse wagens.
@desjonnies: Welkom bij de Club, en dan zijn er die zeggen dat er geen japanse classics zijn…..dommerds…
@norge: dat zijn er nog die duitse degelijkheid roepen.
Had ik maar meer geld…
Ik zeg kopen!!
Respect voor het niveau van afwerking.
Wauw wat gaaf. Heel veel respect voor dit soort projecten. Ik zou m graag willen.
Hier is de Build Thread er van

http://www.k20a.org/forum/showthread.php?s=cb688d27cadb039499c876379d72fe91&t=46574
@elguapo:
Waar dus al naar gelinkt wordt in het artikel….
Geweldige project! Al helemaal omdat die 70s Civic’s haast uitgestorven zijn! En wat ziet deze er zo heerlijk uit zeg! Als ik 16k om stuk te slaan had zou ik het zeker wel doen op deze Civic
@toyotafortuner:
Zeker en respect is op zijn plaats.
Van roestpreventie hadden ze nog nooit gehoord, maar leuk waren ze zeker.
Dit soort projecten stemmen mij altijd vrolijk….
Dit is toch supertof! En niet duur vind ik zelf.
Zo zeg wat een project moet dat geweest zijn, als je ziet hoe gigantisch goed híj is afgewerkt!
Rijdt hier zo’n civic in de buurt.Niet met deze tjoening natuurlijk maar god wat een leuk bakkie om te zien.
Holy hell… 260pk bij 680kg… Dat ding moet bizar van de plek af schieten als het vermogen enigszins op het asfalt gebracht worden.
Leuk waggeltje
Moet een ongelofelijk leuk dingetje zijn. Al stonden die 70’s mobielen nu niet direct bekend om hun veiligheid, en was zo’n mini honda ook al helemaal niet het van het.

Heeft de eigenaar het chassis verstevigd of zou dat het gaan begeven oiv. te veel vermogen?

Hoe krijg je zoiets overigens straatlegaal in het strenge Nl?
Zal wel van zijn plek komen 260pk op 700kilo. Maar hij ziet er echt prachtig uit.
Respect voor de kwaliteit van de swap en de restauratie. Prachtig dat er mensen zijn die zoveel liefde en tijd in een auto steken. Ik zou geen vijf jaar geduld hebben
Ik heb deze auto in het echt gezien en dan is die nog veel leuker als op de foto’s. De afwerking is echt super goed gedaan
Kopen is één ding, hem op Nederlands Kenteken krijgen is een ander.
Wil nog wel eens zien of je type goedkeuring krijgt van de RDW.
@HZW:
Typegoedkeuring heeft hij al, je hoeft alleen de wijzigingen te laten keuren en als dat deugdelijk is gedaan (en daar heeft het alle schijn van) fietst hij daar zo doorheen….
@jrk68: tot ’96 is dat toch? Daarna meer keuringen nodig volgens mij.
@sleepyj: ik heb het vermoeden dat deze van ver voor 1996 is ;-)
Vind het een hele mooie auto. Maar heb het geld er niet voor over.
Wat een lelijke pooierwagen….
Ik mis in het Autoscout verhaal dat de Civic in deze staat RDW goedgekeurd is…

Maar goed voor dat geld koop ik liever een goede BMW e39 M5
@VeniVidiVici: hier stip je een belangrijk aspect aan. Ik heb het vermoeden dat deze auto alleen geschikt is voor autoshows en circuitgebruik. Het zou wel verklaren waarom er in de vijf jaar (!) na de ombouw pas enkele honderden km’s mee gereden is.

Oh, en een M5 vergelijken met een project als deze is echt… appels en peren schieten in deze vergelijking te kort.
@RRRobert: Klopt de E39 M5 is zoveel mooier en beter ;)
@RRRobert: Ja is appels met peren vergelijken, maar het ging om het uitgeven van het bedrag en de plezier die je van je aankoop hebt, niet om het vergelijk ;-)
@VeniVidiVici:
Daar is een vrij eenvoudige oplossing voor te vinden, die, zoals alles moeite kost.
In Engeland is het veel eenvoudiger om dit soort wagens goed te laten keuren op kenteken, eenmaal in het bezit van een Engels kenteken, moet de RDW dat Britse kenteken accepteren en kunnen ze de ombouw dus niet zo maar wegwuiven.

Volgens mij is dat ook de reden dat veel Japans heet en speciaal spul, dat nooit in de EU verkocht is toch op Nederlands kenteken rijdt.
@desjonnies: Interesting, die truc kende ik nog niet :-)
Nog wel een pas kleine ideeën over hoe die nog net iets gaver kan. Raamstijl van de deuren zwart, streepstreep tussen bumpers voorvoor en achter zwart en een zwart accent op de achterkant zodat die beter past bij de voorkant. Ik HB trouwens niet het idee dat deze in NL staat, en al helemaal niet met NL-kenteken.
Gaaf ding! Overigens “want de auto staat bijna letterlijk om de hoek te koop, in Bleiswijk” is relatief natuurlijk. Toevallig klopt het in mijn geval ;)
Hakosuka-styling op een Honda. Mag dat?
Aaaaah mn oude wagentje!!!! Nu mis ik hem echt weer..

Heel gaaf gedaan, maar zelf vind ik die motor jammer. Ik haalde 110pk uit de 1.2/1.3 EB/EN motors en droomde van het blok uit de city turbo, hier Jazz. Die was in Australie te krijgen nog en woog nagenoeg hetzelfde en met wat moeite was ook daar 200+ pk uit te halen. Hoe dan ook, wat word ik hier week van.

De spiegels zijn volgens mij van de RS versie evenals de kleine klokjes op het dash. Die zeldzame versie had ietsje meer power dankzij dubbele carb en ander spruitstukje…
Dat cleanen van de motorruimte dat zouden autofabrikanten ook standaard moeten doen. Ziet er zo mooi uit…pas geleden ook een Golfje gezien die dat had, geen kabeltje te zien mooi hoor.
@schellekens006: het ziet er zeker strak uit! Denk alleen niet dat de gemiddelde automonteur / schadehersteller blij wordt van zo’n speurtocht bij een defect ! :p
Toen Civics nog echt mooi waren! Plaatje van een auto zeg!
Dat is een koopje vergeleken met de – $35.000 wat de vorige eigenaar er minimaal voor wilde hebben.
Prachtige wagen , de mooiste civic ooit en dan ook nog zo uitgevoerd! Ik zeg:KOPEN!!
Erg leuk en vermakelijk autootje qua performance, maar wel jammer als deze inderdaad geen RDW-goedkeur kan krijgen.
Als ik het geld had had ik het wel geweten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).