• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kijk: deze 750 pk sterke motor gaat de W12 vervangen

Auteur: willeme, gepost 8 mei 2024 om 16:11 – 10 Reacties

750 pk sterke motor

Met deze 750 pk sterke motor heb je geen W12 meer nodig, toch?

In relatief korte tijd moet Bentley afscheid nemen van een iconische motor. Met het verscheiden van de Bentley Mulsanne kwam er ook een einde aan de 6.75 liter V8. Dat is de ‘OG’-Bentley-motoren die al jaren gebruikte. Een andere motor die redelijk uniek was voor Bentley’s, is de W12-motor. Dit is in feite een blok dat bestaat bestaat uit twee VR6-motoren die zijn samengesmolten.

Zeggen dat het een Volkswagen-motor is, is een beetje kort door de bocht. Zo hebben de Bentley-varianten altijd twee turbo’s gehad. De Audi A8, Volkswagen Phaeton en Volkswagen Touareg hebben alleen een atmosferische unit toebedeeld gekregen.

De eerste Bentley met deze motor was de Continental GT uit 2002, de laatste exemplaren worden nu geleverd in de Batur en Bacalar. Je wet wel, al die toffe speciale edities).

Krachtigste aandrijflijn ooit

Maar ja, als die W12 komt te vervallen, is er wel behoefte aan een solide opvolger. Goed nieuws: die komt er dan ook! Sterker nog, het is de aandrijflijn die je op de afbeeldingen op deze pagina ziet.

750 pk sterke motor

Het is een 4.0 V8 met twee turbo’s én een elektromotor. Volgens Bentley wordt deze aandrijflijn de krachtigste, meest efficiënte en meest responsieve die ze ooit hebben gemaakt. Uiteraard hebben de rode broeken van de marketing-afdeling al zittend op een skippybal na zitten denken over een naam en die hebben ze bedacht! Bentley noemt het namelijk de ‘Ultra Performance Hybrid’. Kijk, da’s nog eens geld goed besteed aan een heisessie.

750 pk sterke motor

Waar de Huracàn-opvolger een unieke motor krijgt, is dat bij de Bentley’s minder het geval. We kennen deze setup in grote lijnen al van de Porsche Panamera, waar de Continantal GT en Flying Spur nauw verwant aan zijn.

750 pk sterke motor
750 pk sterke motor

De specificaties zijn desalniettemin om van te watertanden. De nieuwe aandrijflijn is goed voor maar liefst 750 pk aan vermogen. Hoe hoog het koppel is, verklappen de technici uit Crewe niet. Wel laten ze los dat je vier cijfers nodig hebt om het te duiden. Dus minimaal 1.000 Nm. Bij een Bentley is koppel (veel) belangrijker dan vermogen, dus dat is goed nieuws.

Aan de andere kant zijn de cijfers qua uitstoot vele malen beter geworden. Volgens Bentley zal de uitstoot onder de 50 gram per kilometer komen te liggen. Op een volle accu kun je ongeveer 80 km ver komen. Daarmee is deze 750 pk sterke motor verrassend milieuvriendelijk.

Luister en huiver: zo klinkt de W12-opvolger:

Meer lezen? Deze V12 heeft 1.200 pk!

Ook interessant!

  • Bentley Batur Convertible: open rijden met een 750 pk sterke W12
  • Helaas: geen verkooprecord voor Bentley
  • Bentley Six Continuation
    Bentley Six Continuation is een échte Bentley
  • Bentley Bentayga laat passagiers vliegen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, Hybride, plug-in, V8

Vorig bericht: « Gaan jullie nu wel een dikke EV leasen?
Volgend bericht: BMW leverde wél meer auto’s in Q1 (Audi en Mercedes niet) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    8 mei 2024 om 16:21

    Het zal vast een fantastisch blok zijn. maar ik zal mijn droom miljoenen stukslaan op een tweedehands Bentley, en niet op een nieuwe. De W12 is zo’n beetje dé reden om er eentje te willen.

    Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    8 mei 2024 om 16:21

    Wat een wokies daar in Crewe. Hybrid…

    Login om te reageren
  3. William zegt

    8 mei 2024 om 16:32

    De motor is dus hetzelfde als ze nu al hebben, alleen nu met extras elektrische pk’s en newtonmeters uit dat PHEV accupakket.
    Gezien de focus op CO2 een onvermijdelijke keuze. Porsche heeft dit plugin pakket toch al?

    Login om te reageren
  4. JelmerS zegt

    8 mei 2024 om 17:03

    Lijkt wel de assemblagelijn van Scania, wat een apparaat

    Login om te reageren
  5. rwdftw zegt

    8 mei 2024 om 17:05

    Je verbaast je toch over hoeveel plastic slangetjes, klemmetjes en meer van die zut nodig is om aan de wensen en eisen te kunnen voldoen. Bougies vervangen is bijna een engine-out operatie. Laat staan als er iets kapot gaat daar in dat plastic nest van ellende.

    Login om te reageren
  6. HZW zegt

    8 mei 2024 om 17:46

    Deze Hybrid aandrijflijn gaat ook in de nieuwe Audi RS7 Avant gebruikt worden, (RS6 Avant wordt RS7 Avant)
    De nieuwe RS6 wordt een e-tron, 100% elektrisch.

    Login om te reageren
  7. Wolflow zegt

    8 mei 2024 om 18:45

    Wordt maar behelpen met zo’n karig 8 cylindertje

    Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    8 mei 2024 om 20:33

    Dat zijn nog eens pronte remmetjes 🙂

    Login om te reageren
  9. anthwan zegt

    8 mei 2024 om 21:08

    In het 1e stuk staat al een fout de Audi A8 is wel geleverd met de twin turbo V8, het was gewoon terug geknepen S8.

    Login om te reageren
  10. B7turbo coupe zegt

    9 mei 2024 om 08:56

    Wat een rubberfetishisten die dat hebben ontwikkeld, met al die slangen en bende. Komt vast een mooi plastic afdekkapje overheen gemonteerd met rubber nopjes.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North