Wat gaat Citroën doen in het hoge(re) segment?

Auteur: , 28 Reacties

Want dat was juist het paradepaardje van Citroen.

Citroen CXperience

Citroen is (onder meer) bekend geworden met grote auto’s. Denk aan de Traction Avant, DS en CX. Allemaal grote modellen. Na die modellen kwam de klad in de verkopen. Citroen had de grootste moeite om de XM aan de man te brengen. Vervolgens kwam er de verlate Citroën C6, maar die verkocht bijzonder matig.

Een klasse lager heeft Citroen het eveneens lastig. Een paar maanden geleden is de Citroën C5 dan eindelijk met pensioen gegaan. Een opvolger stond niet klaar. Mocht je een Franse D-segment auto willen scoren in de Citroën dealer, dan ben je aangewezen op de DS 5 (afbeelding onder).

DS 5

Tegen AutoNews weet de CEO van Citroën, Linda Janckson, te melden dat er een derde generatie C5 op de planken staat, maar deze hoeven we niet te verwachten voor 2020. Dat komt volgens Jackson doordat DS geen modellijn meer is, maar een merk. Daardoor zouden er enkele gaten in het gamma zijn ontstaan.

Linda Jackson weet in elk geval te melden dat PSA hard bezig is om die gaten in het gamma zo snel mogelijk op te vullen. Dat is goed om te horen, want het begint een beetje dun te worden in het non-premium middenklasse segment.

Citroen C5 Aircross

Citroen heeft al aangeven welke kant het opgaat met de nieuwe modellen. Dankzij twee concept Cars kunnen we een goed beeld krijgen daarvan. Denk aan de C5 Aircross (afbeelding boven) en de CXperience (afbeelding onder). Is er dan nog meer goed nieuws? Jazeker! Citroen werkt voor die grotere modellen aan een nieuw hydraulisch veersysteem! Citroen, toch jarenlang uitblinker geweest met hydropneumatische vering, heeft met de productiestop van de C5 ook vaarwel gezegd tegen de bijzondere vering.

Citroen CXperience

Verwacht wordt dat deze vering beschikbaar wordt op de nieuwe C5 en wellicht ook op een C6, wiens komst vooralsnog onbevestigd is. Linda Jackson begrijpt wel dat zo’n veersysteem typisch iets is voor Citroen. Ze bevestigd dat het alleen beschikbaar zal worden voor grote Citroens. Ook de overname van Opel door PSA heeft hier geen invloed op.



28 reacties

Zelf koop k liefst mn ketels 2e hands. De C5 die ik nu rik heb k de eerste eigenaar de grootste afschrijving laten betalen en nu geniet ik ervan. Met de hydropneumatische vering. Alleen ga ik nu geen 7jr meer wachten tot de eerste nieuwe C5jes 4 jaar geworden zijn om een leuke te scoren. de dealer hier in het dorp is er een klant door kwijt denk ik.
Binnen dit en n jaartje eens opzoek naar een vervanger voor een jaar of 3 en dan eens stilletjes opzoek naar een leuke 2e hands Arteon….
@saxoke: wat een boeiend wagenpark :)
@sntial: vooral omda k daar lekker comfortabel mee kan cruisen. laatst 5 minuten in een 320d gezeten en ik was echt blij dat ik uit dat stuiter ding kon stappen.
Ik zou als fabrikant wegblijven uit dit segnent, het wordt gedomineerd door lease maatschappijen en de Duitse auto industrie.
En daar is conservatisme de mores, niet het revolutionaire individualisme wat Citroën altijd heeft uitgedragen.
Weescht eerlijk, de meeste vernieuwingen liggen op het elektronische vlak van de automobiel, het ouderwetse mechanisch in orde krijgen van je remmen en wegligging liggen ver achter ons. Iedereen maakt eigenlijk een auto die ergens geïnspireerd is op de standaard uit 1955: de Citroën DS.
Helaas voor de Fransen begrijpen de Duitsers de markt beter en zijn ze qua marketing baas.
Beter kunnen de Fransen als DE eigengereide krotenkokers en qua vindingen vaak geniaal zich beter richten op het ontwikkelen van nieuwe technieken, want met geniale en individelele oplossingen komen, daar zijn ze heer en meester in.
Niet in het maken van Duitse aanvoelende auto’s
@desjonnies: Hier sluit ik me 100% op aan. Ik denk dat de Franse en Italiaanse merken zich toch meer op kleine auto’s moeten blijven richten; daar zijn ze zeer sterk in.

Wat betreft Alfa Romeo zou ik nog even willen wachten tot een jaar of vijf na introductie van de Giulia en de Stelvio, wellicht dat die nog potten breken.

Anders zou ik namelijk zeggen, blijf met z’n allen lekker de 108/208/C1/C3/DS 3/500/Panda, enzovoort bouwen, want daar scoren ze nog altijd als een tierelier mee.
@desjonnies: de C5 werd daarom redelijk goed ontvangen. Een wat meer Duitse styling, stalen vering en in alles gewoon goed. Maar vernieuwing bleef uit. Ik vind het jammer dat er geen directe opvolger is, heb enorm veel plezier gehad van m’n C5 tourer
@coffeecup: en ik heb bewust een versie zonder de stalen veren gekozen. Anders moest het voor mij niet.
@desjonnies:
Ik ben nog steeds van mening dat het journaille ons de Duitse auto’s opdringt. Dat zijn toch vaak sportieve rijders die niets hebben met comfort. Want comfort gaat ten koste van wegligging.
Ik denk dat wanneer je een topmanager een auto zou laten waarderen, op comfort, kwaliteitsbeleving en andere zaken die er echt toe doen op het kantoorhouden achter in een auto, de Fransen veel beter uit de tests zouden komen.
@original_arnoud:
Ja, de VelSatis, destijds een bijzonder capabele auto, maar werd niet of nauwelijks verkocht, het kerkhof ligt vol gouden doden, de grote Rovers, de FIAT 130, de Lancia Thema, de Volvo 164, de 604 en 605, de Jaguars, allemaal capabele wagens die simpelweg zijn weggevaagd door de Duitse concurrentie en als ze gebouwd worden eigenlijk voor spek en bonen meedoen op de markt.
@desjonnies: de enige uitzondering lijkt Volvo te zijn. Ben het verder met je eens.
Citroen gaat doen wat ze altijd al hebben gedaan, een beetje in de marges meespelen om zo te kunnen overleven.
-edit: klopt, dankjewel!-

OT: zo’n DS5 is wel een bijzondere auto, niet zo ruim, maar wel Frans futuristisch. Ik mag ’t model wel.
Ze moeten een echte nieuwe ds maken
Citroën zit in de hoek waar de klappen vallen: sedans en MPV’s. Peugeot zit al meer in de SUV’s en cross-overs die wel verkocht worden. PSA voert een divisie strategie, maar dat werkt alleen bij genoeg volume. Zie Fiat, Alfa Romeo en Lancia, te weinig volume om nog te differentiëren tussen praktisch, sportief en luxe.

Zonder een herbezinning zal het met Citroën alleen maar minder worden vrees ik. Ook omdat PSA afwezig is in de VS en een kleintje in China.
Het probleem is dat de Duitsers al 30 jaar genadeloos doorgaan met het verbeteren van hun producten, terwijl de Fransen elke 10 jaar het roer weer eens omgooien en opnieuw lijken te beginnen. Zo zet je jezelf steeds weer op achterstand. BMW maakt telkens een verbeterde 5-serie. Waarom maakte Citroën niet gewoon een betere XM? Waarom telkens die radeloosheid na het aflopen van een modelperiode? Daar komt natuurlijk bij dat het ook voor geen meter verkoopt, mede door de hoge afschrijving en gebrek aan vermeend prestige.

Ik heb jaren DS en CX gereden en zou nu 100% in de markt zijn voor een fijne station van Citroën met een goede relatief zuinige benzine V6. Maar ja die is er niet, dus rij ik (met veel plezier overigens) een 5-serie. En als je dat eenmaal gewend bent ga je toch ook niet meer terug naar voorwielaandrijving en goedkoop plastic in het interieur.
Oh ja en de DS-reeks doet mij persoonlijk helemaal niets. Wat chroom en leren frutsels op een Peugeot plakken, daar red je het niet mee. Het is ook een regelrechte belediging voor de échte innovatie die ten grondslag lag aan de DS in 1955. De huidige DS-reeks is puur uiterlijk vertoon terwijl de klassieke DS dat juist niet is, ondanks het bijzondere uiterlijk.
@frederik: dat is wel heel oneerbiedig gezegd. De DS 5, naast een aantal hendeltjes en knopjes die ze van Peugeot hebben geleend, is een totaal andere en unieke auto.
@720s: Kom, het ding staat op een 308 onderstel.
@frederik: En dan? Het gaat er niet om waar het vandaan komt, het gaat erom wat de fabrikant (DS in dit geval) doet om het uniek te maken. Dat hij op een ander onderstel staat zal dan echt iedereen aan zijn achterste corroderen. Gewoon aas voor mensen die zo sceptisch zijn dat ze gaatjes aan het zoeken zijn om dingen af te kraken.
@frederik: een Arteon van 70.000euro staat ook op het onderstel van een Skoda Octavia van geen 20.000euro.
@saxoke: Tja, die vind ik ook niet zo aantrekkelijk.
@frederik: ik dus wel. ik vind het een schitterende auto.
Een beetje vreemd om de DS een apart merk te noemen. En om dan ook te zeggen dat door DS er gaten in het gamma worden getrokken. Daar ben je dan toch als Citroën zelf bij en verantwoordelijk voor?
Een opvolger van het hydropneumatische vering heet: „Citroën Advanced Comfort“. Zal voor hetzelfde comfort zorgen als met de “bolletjes” maar minder onderhoud vergen. Er zal een markt blijven voor dit merk omdat er voldoende individuellisten zijn die geen interesse hebben aan de eenheidsWurst.
@doublechevron65: pff amper onderhoud aan de hydropneumaten in mijn ervaringen, gevecht tegen roest veel tijd -en-geldrovender
@pallas: och heb wederom nix met roest maar wel wat (een beetje) met de bolletjes
Wauwww! Die CXperience is echt mooi en onderscheidend! Helaas, zoals @desjonnies al zei wordt het hogere segment gedomineerd door de Duitse merken….

Maar aan de andere kant… Tesla is het ook gelukt om tot dit segment toe te treden, en met succes. En is ook niet bepaald conservatief. Wat als Citroën een waanzinnig model als dit nou eens aan zouden bieden met volledige electrische aandrijving… En daarmee de Duitsers een stap voor zouden zijn…
@moveyourmind: Het is wel een geinig ding maar waarom zo over the top met die enorme muil en monsterlijke wielen? Maak eens een elegant concept met mooie rustige lijnen die echt kloppen en in harmonie zijn, dan hoef je geen 22″ velgen te monteren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).