Williams F1 onthult FW40 voor seizoen 2017 [updated]

Auteur: , 31 Reacties
Williams onthult FW40 F1 racer 2017

De eerste renstal die beeld vrijgeeft van z'n racer voor het Formule 1 seizoen 2017, is Williams F1!

Ze noemen het beest FW40, omdat de renstal 40 jaar bestaat. De mensen van Williams vertellen er nog weinig over, dus laten we even kijken wat we zelf voor verschillen zien met de auto van vorig seizoen. Om te beginnen vallen natuurlijk de flink bredere Pirelli’s op, die ervoor moeten zorgen dat er straks flink harder door bochten gejoekeld kan worden. Iets wat Max Verstappen al als indrukwekkend bestempelde. Verder springt de totaal anders vormgegeven achtervleugel eruit, maar de overige wijzigingen zijn minder duidelijk. Er Wat we nog niet eerder zagen is ook een soort luchtdoorvoer door de neus, waar een soort luchtopening lijkt te zijn gecreëerd (edit 10:45 – S-duct, dank voor de scherpte in de comments) om lucht van onder de neus naar boven te leiden en ter hoogte van de bovenste draagarmen over de neus te sturen. Goed kijken, maar het zit er echt. Het is het best te zien op de foto bovenaan het artikel, van het zij-aanzicht.

Williams FW40 F1 2017

Verder is de voorvleugel iets anders van vorm, maar verder zien we geen enorme verschillen. Een iets andere airbox misschien, maar that’s it. Natuurlijk zijn dit nog computerbeelden en zal Williams wellicht ook nog een beetje verstoppertje willen spelen voor de concurrentie, die hun auto’s binnenkort ook beetje bij beetje zullen gaan onthullen. We krijgen bijvoorbeeld niets gedetailleerds van de achterzijde te zien, ook niet in de video die men heeft vrijgegeven. Toch is dit het meest duidelijke beeld van de Formule 1 auto in het algemeen voor komend seizoen, dus we wilden jullie dit nieuws niet onthouden.

Update 25-02: Na een computerplaatje, heeft Williams vandaag ook écht beeld van de FW40 vrijgegeven:

Williams FW40

Williams FW40



31 reacties

“Wat we nog niet eerder zagen is een soort luchtdoorvoer door de neus, waar een soort luchtopening lijkt te zijn gecreëerd om lucht van onder de neus naar boven te leiden en ter hoogte van de bovenste draagarmen over de neus te sturen.”

Dit is niets nieuws. Het systeem wordt de S-Duct genoemd, verwijzend naar het pad dat de luchtstroom aflegt, en wordt al een aantal jaren door diverse teams gebruikt. Het begon met Sauber in 2013, en werd een jaar later door Red Bull opgepakt. Daarna heeft bijna elk team er wel mee gereden.

En wat de achterzijde van de FW40 betreft: Met een beetje fotobewerking komt er een verrassend duidelijk plaatje naar voren. Het eerste wat meteen in het oog springt, is de diffuser. Deze is, zoals verwacht, aanzienlijk gegroeid ten opzichte van 2016. Verder oogt het allemaal heerlijk dik, mede dankzij de schuine vleugelwanden en uiteraard die brede Pirelli’s.
http://i.imgur.com/6lm4Zi0.jpg
@edge: My bad, heb het artikel bijgewerkt
@casperh: Echt goed dat hier actief naar de comments geluisterd wordt! Zo werken we letterlijk met zn allen een beetje aan Autoblog.
Beetje beter je best doen AB.

Hier staan 24 afbeeldingen van de nieuwe FW40:

http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/williams-fw40-2017-11775872.html
@erik2907: allemaal screenshots uit de video die we gelinkt hebben, zo te zien.
@CasperH: zou zomaar kunnen.
Die lucht doorvoer door de neus was er vorig jaar ook al. Het heet een S-Duct, en is inderdaad om de lucht van onder de neus weg te halen. Het heet een S-Duct omdat het vanaf een zij-aanzicht een S vorm heft.

Verder niet heel spannend. Het is allemaal wat er verwacht werd. De nieuwe onderdelen zijn niet echt goed te zien (zoals de barge boards en het nieuwe stuk erachter). Ik verwacht dat de auto waarmee ze in Barcelona gaan rijden een stuk anders is met veel meer details
Zoveel kan je inderdaad nog niet zien. Het silhouet van de auto is mooier dan de laatste jaren dat zeker!
@fmgarcia: O en dat heet S-duct natuurlijk.
Hetgeen wat mij heel erg op valt, en wat ik raar vind dat jullie niet op valt, is de ENROME vloer en de barge-boards. De shark-fin is terug. En de neus is significant langer (ivm de V vorm van de voorvleugel).
De achterkant van de auto is inderdaad nog wat geheimzinnig, maarlijkt wat anders te zijnaan de hubs achter en de endplates van de achtervleugel
De ruggevin is terug, dat is nieuw t.o.v. de laatste jaren, maar niet nieuw in de F1 natuurlijk. Volgens mij zijn de 3 rechtopstaande vinnen (gurney flaps?) op de sidepods nieuw. Kan mij deze niet herinneren eerder gezien te hebben. Vind het jammer dat die rare ronding aan het begin van de neus niet verdwenen is. Erfenis van het dildo tijdperk nog. Die voorvleugel is wel echt huge geworden, zoveel lagen!
@benja01: Die rechtopstaande vinnen zijn geen Gurney flaps. Een Gurney flap staat haaks op de stroomrichting, op de druk kant van een vleugel. Hierdoor ontstaat er een groter wake (lage druk gebied achter een object). Echter, het lage druk gebied ligt meer naar boven (in het geval van een F1 auto). Hierdoor blijft de lucht aan de zuig (lagere druk, druk verschil zorgt voor lift/downforce) kant beter aan het oppervlak geplakt. Kost wat weerstand, maar er kan veel lift/downforce mee worden gewonnen.
Die vinnen op de sidepots zijn vortex generators. Een vortex kan ervoor zorgen dat de lucht beter om de cockpit en motor geleid kan worden.

BTW, dit ziet er erg goed uit! Ben benieuwd naar de eerste live pics!
De vin op de achterkant van de auto staat erg vet!
Voor het eerst in jaren dat ik bij een F1 auto denk, goh die ziet er best vet uit. Lage achtervleugel is nice, net als de breedte van het hele ding. Gave wagens, geen Bernie, geen Rosberg, Max die kampioen wordt, misschien wordt F1 zowaar de moeite weer waard dit jaar!
Waanzinnig mooie auto. Het deel over de motor is er echt op geboetseerd. Prachtig.
Toch nog de penis/aanhangsel/uitstekende neus blijkbaar.
En ik maar de illusie hebben gehad dat de F1 bolides er beter uit zouden gaan zien,not!
De side pods zijn een stuk ranker/gewelfder vorm gegeven.
Ik dacht dat de komkommerneus zou verdwijnen maar die zit er nog
De barge-boards zijn nu uit een stuk ipv in delen (de zwarte elementen voor de side pods)
De bodemplaat lijkt ‘spitse’ vormgeving te hebben tpv de marge-boards
Ik had niet verwacht dat de voorvleugel nog uit zo veel louvres zou bestaan
Ik moet wennen aan de eind platen van de achtervleugel
De haaienvin is terug wat ik wel kan waarderen
De side pod wings staan een stuk verder van de side pods doordat de bodemplaat breder is geworden

Hier kun je ook mooi wat reglements wijzigingen zien:
http://www.f1fanatic.co.uk/2016/05/10/side-side-compare-f1-cars-2016-2017/
Is dat gat in de neus niet gewoon zodat er geen onderdruk wordt gecreëerd in de cockpit?
@mrrallycross: zie het nu pas. Ik bedoelde een ander gat
Ik vind de bestickering heel mooi.
“De mensen van Williams vertellen er nog weinig over, dus laten we even kijken wat we zelf voor verschillen zien met de auto van vorig seizoen.”

Vervolgens precies de dingetjes opnoemen die er reglementair veranderen (Banden, spoilers), en verder niet op de details in gaan.. Het is immers ook geen RB.
Lekker heur!
Klinkt als ….

WD40
@bart_v: of Front Wheel…
Gaaf! Martini doet het altijd goed.
Ik zou graag minder grote voorvleugel zien en bredere achtervleugel. Gewoon om het een mooi plaatje te maken.
Ziet er goed uit!
Ik dacht dat we af zouden zijn van die wrat op de neus, maar niet dus…
ziet er erg mooi uit
ben benieuwd hoe ie het gaat doen met Stroll en Massa

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).