Kies maar: VW Golf GTI Cabrio vs Peugeot 308 CC

Auteur: , 80 Reacties

Vrijdagmiddag, laten we er eens een 'kies maar' in gooien. Vandaag verkeren we in zomerse sferen, dus pakken we twee sportieve cabrio's die ongeveer evenveel kosten, en waar je, met een beetje proppen, je hele gezin in kwijt kunt.

Gisteren maakte VW officieel de prijs bekend van de GTI Cabrio, de cabrio die heel eventjes als 2.0 TSI door het leven ging, maar waarna de marketingafdeling van VW het toch wijzer achtte er een GTI-badge op te plakken.

Laten we beginnen bij het begin: 38.390 euro moet de vierzitter gaan kosten. Hiervoor krijg je een wagen met elektronisch sper en sportonderstel, die in 7,3 seconden naar de 100 rijdt, en niet stopt totdat je 237 km/u hebt bereikt. Dit allemaal courtesy of de welbekende geblazen 2.0 onder de kap, die 210 pk en 280 Nm levert. De 1.4 TSI weegt ruim 1.400 kg, dus een gewicht ‘richting de anderhalve ton’ lijkt realistisch.

Je zou je kunnen afvragen in hoeverre je nog een Golf 6 wilt kopen, nu de introductie van de Golf 7 dichter- en dichterbij komt, maar ja, die komt er natuurlijk niet meteen als rappe cabrio, dus als dat je kopje thee is…

Tegenover de bullige Duitser zetten we een stukje Franse pit: de Peugeot 308 CC Féline 1.6 THP. Eigenlijk wilden we een MX-5 nemen om de vergelijking niet te makkelijk te maken, maar die is ruim 300 kg lichter (en atmosferisch, RWD, 2 zitplekken, enz enz) en daarmee toch wel heel erg verschillend…

Waar de Golf een traditionele stoffen kap heeft, heeft de Peug een klapdak. Met een aanschafprijs van 41.600 euro is hij overigens wel een pak duurder dan de Golf.

Ondanks zijn kleinere motor, die met 200 pk en 270 Nm tien paardjes (en evenzoveel Newtonmeters) minder levert dan de Golf, is de Française wel een dikkerdje: 1.510 kilo’s staan er maar liefst op de weegschaal. Hiermee doet Dikkie Dik een volle seconde extra (8,3 dus) over de 0-100, maar de topsnelheid is met 237 km/u wel identiek aan die van de Duitse buurman. Op topsnelheid komt het dus vooral op de slipstream aan als je achter elkaar rijdt.

Dus: kies maar. Een stukje Franse zwier met de 308 CC of toch de Golf GTI, waarbij je nog een beetje zakgeld overhoudt om een setje andere lichtmetalo’s te kopen, of wat opties aan te vinken?