Maserati Quattroporte 300 met beursbabe (en prijs!)

Gepost op 15-01-2013 om 19:01 door - 118 Reacties »

Maserati Quattroporte Detroit
Daar zijn ze dan, de eerste beursfoto’s van Maserati’s zesde generatie Quattroporte, zoals het hoort omringd door bevallige dames. En we hebben ook een vanafprijs! Sort of…

De levering van Maserati’s grootste start deze zomer, tegen vanafprijzen die uiteenlopen van 90.500 euro (voor de V6) tot 123.000 euro (voor de V8-topper met 530 pk). ‘Wat goedkoop!’ hoor ik je denken. Klopt, maar dat komt omdat deze prijzen exclusief 21% BTW en exclusief CO2-afhankelijke BPM zijn. Dus eigenlijk weten we nog niets.

Nu is 90 ruggen ex. belasting trouwens nog behoorlijk wat geld voor een Italiaanse Chrysler 300. Ho, wacht eens, hadden we die discussie niet al eens eerder gevoerd? Yep, en toen was ik van mening dat het wel meeviel. Er zijn onderhuids echter wel de nodige overeenkomsten: de achttraps automaat, de vierwielaandrijving, en feitelijk ook het chassis. Een criticus schreef het als volgt op:

This IS NOT a Maserati. It’s a CHRYSLER built in italy with the Maserati name on it. The Ferrari built Chrysler engines, Chrysler’s new POWERNET electrical system (the infotainment system-A/C system), the platform, everything down to the 300’s rear view mirrors. this is probably the best big Italian car ever thanks to Chrysler.

Maserati Quattroporte

CEO Harald Wester ontkent het Chrysler-verhaal natuurlijk met klem. Maar laten we niet op alle slakken zout leggen, een nieuwe Maserati is een nieuwe Maserati. Hier nog een nachtvideootje van de Italiaan.

Trouwens: is dat meisje nou zou klein, of die Maserati nou zo groot? Waarschijnlijk een beetje van beide. Vergeet niet dat de QP royaal langer dan 5 meter is, dus het is een lel van een auto.

118 reacties   toon alles
als je kan shoppen bij Chrysler ..

dan ga je toch niet meer kutten met Ferrari-blokken+bakken ..
@lincoln:
Ze worden er in elkgeval een stuk minder brandbaar van….
@jrk68: de V8 blijft van Ferrari (komen)
@lincoln: Hoeveel kans geef je de verkopen van een volledige 300c aan het drie tot vierdubbele van de prijs? Ze zullen toch iets moeten verzinnen?
@heidekonijn:

nou nou nou ..
gewoon wat basis elementen van Chrysler die gewoon uitstekend zijn ..

dit is toch wel een “echte” Maserati hoor ..
@lincoln: Ja dat moet wel. Er staat tenslotte een Maserati teken op.
@heidekonijn:

zou jij een chique oplossing weten om een totaal overbodig merk als Maserati toch nog in leven te kunnen houden zonder dat het een nog grotere verliespost wordt ??

hoplakee .. gewoon een zwik bulletproof meuk erin ..
@lincoln: Ging het er slecht mee? Nee. Ze gingen richting het meerrelaxte gezinsbroertje van Ferrari worden en dat liep best lekker. Maar Sergio ging de boel weer even verzieken door het merk van Ferrari af te splitsen en onder te brengen bij de levende lijken van Alfa en Lancia. Sergio denkt namelijk dat ee Chrysler rebadgen de weg is naar premium winst en ultralage kost door techniek van mid jaren 90 te gebruiken. Hoeft ook maar een jaar of twee te blijven drijven, dan is Sergio namelijk…. op pensioen. Volgens hemzelf.
@heidekonijn:

dat zal een reden hebben ..

Maserati kan nu wel bij de Chrysler dealer in onderhoud ..
startmotor of dynamo vervangen is ineens geen probleem meer ..
motorblok uitlezen is ook 5 minuten werk ..

en het dealer netwerk is ineens 100X groter ..
Wat een wagen is het toch, echt prachtig! Nog mooier dan de Rapide!
@kapiteinaudi: Nee, daar geef ik je persoonlijk geen gelijk in. Ik vind dit nieuwe design nog steeds minder mooi dan de vorige Quattroporte. Vind nu een Jaguar XJ ook toch wel mooier dan dit.
@fkbmw: De XJ is inderdaad een prachtige machine, maar lang niet zo mooi als deze. Dit is echt één v
@kapiteinaudi: Zin was nog niet af……
Dit is dus één van de mooiste auto’s die nu te koop zijn!
@kapiteinaudi: Ben ik volledig met je eens, dit is mooier dan een Rapide, Panamera, S-Klasse, 7-serie, A8 en XJ.
@agera: Dan een Panamera sowieso, dat is niet moeilijk.
@fkbmw: dat is ook persoonlijk natuurlijk…
@agera: Klopt inderdaad!

Voor de liefhebbers: de configurator van dit ding staat online. Speeltijd jongens!!!
@fkbmw: ik vond de vorige quattroporte ook mooier. Vooral die achterkant zag er bij het vorige model veel dikker uit.
Hier kan ik kort over zijn, allemachtig wat is de nieuwe Quattroporte mooi. Sjieker en eleganter dan zijn voorganger naar mijn mening. Ik had nooit gedacht dat deze mooier zijn worden dan zijn voorganger.
Een van de mooiste 4-deurs van de afeglopen jaren, hier kunnen de Duitse grote 3 niet tegen op.

Schitterende neus, vloeiende lijnen en een mooie achterkant. Al met al helemaal TOP!
@agera:

je had er ook kort over kunnen zijn ..
@agera: Het is een mooie wagen. Maar ik blijf toch een dubbelgevoel hebben als je het Maserati-logo erop ziet staan. Eigenlijk is enkel de neus een beetje herkenbaar herkenbaar. Voor de rest is de Italiaanse flair er wel wat af. En dat is nog het meest jammeren.
@agera: op dit soort momenten mis ik toch een beetje de dislike knop. gelukkig bestaat er ook nog een 2e hands markt waar mooie quattroportes worden verkocht :)
@agera: ben het met je eens! Ik was eerst sceptisch maar nu de echte foto’s verschenen zijn vind ik hem bloedmooi!
Bullshit dat het een Chrysler 300 is. Natuurlijk gebruik je al bestaande componenten uit je bedrijf ipv alles opnieuw te ontwikkelen. Het is gewoon een prachtige wagen.
Erg mooie wagen! Hoop tot de sound ook zo mooi is als de vorige, maar dat zal vast wel goed komen! Alleen die achterlichten? Citroen C5?!
Hij straalt minder klasse uit dan de vorige..
Ben ik nou echt de enige die de Quattroporte een lelijke auto vindt? Ik hoor altijd van iedereen dat het zo’n schoonheid is, ik zie het er niet aan. Ik denk dat de reacties heel anders zouden zijn als er geen Maseratilogo op deze auto zou zitten…
@kor1: Nee, ik vind hem ook nog steeds niet mooi. Zeker niet naast z’n voorganger. Hoewel ik hem nu al iets mooier vind dan toen ik hem voor het eerst zag. Beetje een grote versie van een F-type coupé.
wel mooi voor een Infiniti ..

aartslelijk voor een Maserati ..
@lincoln: Tja je Maserati moet toch nog iets Italiaans hebben, maar het uiterlijk is meer geschikt voor iets als een Infiniti inderdaad. En het interieur doet me denken aan een Cadillac uit 2000.
@jipino:

ja joh idd .. zo,n Northstar ding ..
heeft het zeker veel van weg ..
De beginprijs valt nog best mee
Vele malen minder mooi dan de vorige Quattroporte. Die had iets over zich heen wat deze nieuwe mist. Bovendien vind ik de voorkant bijna lelijk op de bovenste foto. Voor de rest vind ik het zeker een mooie auto. Maar ik denk dat ik deze nieuwe Quattroporte in tegenstelling tot zijn voorganger in deze klasse toch onderaan de lijst moet zetten qua schoonheid.
Ik denk dat Maserati nog nooit volledig zelf een auto heeft gebouwd. Er gaat altijd wel iets van een andere fabrikant, is het geen Ferrari motor, dan wel een paar knopjes van Fiat.
Ik denk dat je daarmee de critici de mond wel mee kan snoeren.
Je moet een auto niet beoordelen op de afkomst van de onderdelen -Iphone is ook gemaakt door bijna-slaven in China-
Je moet hem beoordelen op zijn prestaties, op zijn looks, etc.
Al ligt er een Mercedes motor in, als die maar goed is en karakter geeft aan de auto. (Pagani Zonda)
@vale46: Nog nooit een… knul hoe oud ben jij?
@heidekonijn: check mijn profiel, na enig rekenwerk zou je op 20 jaar moeten komen.
Nog nooit een… Maserati gereden?
@vale46: Waarom schrijf je dan alsof je een volwaardig vertegenwoordiger bent van de Batavus brigade?
@heidekonijn: Batavus Brigade? Batavus is een merk van fietsen, maar ik zou niet weten waarom je dat zou zeggen, want mijn auto is totaal niet anti-auto. Praat eens klare taal hé!
@vale46: Je meningen en standpunten lijken erg veel op die van mijn 16 jarig neefje. Je schijnt niet eens te weten wat Maserati betekend heeft voor de automonbiel. Dat me vermoeden dat je main means of transportation bestaat uit een Batavus. Hopelijk helder genoeg?
Na het zien van het volgende filmpje ben ik deze auto pas echt gaan waarderen.
http://www.youtube.com/watch?v=uim1vuzACzo&feature=youtu.be

Natuurlijk is de nieuwe niet zo mooi als zijn voorganger, maar daar kunnen we weinig aan veranderen.
@Lucb: Misschien ben ik een van de weinige, maar deze nieuwe Quattroporte vind ik mooier dan zijn voorganger.
Hopelijk krikken ze de betrouwbaarheid ook wat op want de vorige heeft nogal een slechte reputatie op dat vlak.
Ik denk dat Maserati nog nooit volledig zelf een auto heeft gebouwd. Er gaat altijd wel iets van een andere fabrikant in, is het geen Ferrari motor, dan wel een paar knopjes van Fiat.
Hiermee kan je critici wel de mond snoeren, zo niet, lees dan verder.
Je moet een auto niet beoordelen op de afkomst van de onderdelen -Iphone is ook gemaakt door bijna-slaven in China-
Je moet hem beoordelen op zijn prestaties, op zijn looks, etc…
Al ligt er een Mercedes motor in, als die maar goed is en karakter geeft aan de auto. (Pagani Zonda)
@vale46: Mocht ik het geld hebben dan zou ik zonder twijfel deze kopen gewoon omdat deze wagen er schitterend uitziet. Zou me niet kunnen schelen hoeveel deze wagen deelt met Chrysler en wat voor blok erin ligt, want het uiterlijk maakt alles goed!
@vale46:

Maserati was er al toen er nog geen andere automerken waren.
Is een heel innovatief merk geweest (ooit).
Nee. Ik vind hem niet mooi. Als het dan toch italiaans moet zijn doe mij dan maar een tweedehands quattroporte sport GTS uit 2009 in plaats van deze chrysler meuk.
Ik vind deze nieuwe ook niet zo mooi als de oude. Van de zijkant bekeken klopt de lijn aan de achterkant bij de kofferbak niet. Het lijkt uit proportie op een of andere manier. Te klein. De voorkant is ook een beetje iel. Het “indrukwekkende” is er af, ondanks dat het zo’n grote auto is. De Audi A8 D4 is ook “ieler” als de D3, ook al is ie iets groter.
Maar misschien deze “Mazzer” typisch zo’n auto die op foto’s niet zo mooi is als in het eggie.
Afgekeurd. Koop een tweedehands Sport GT-S vorig model en dan hou je nog een leuk bedrag over en dan rij je wel in iets met klasse.

Ik zou wel eens willen zien hoe mensen in de pc hooft of een andere plek waar veel vermogende mensen komen reageren als je alle badges van deze auto af rukt en dan rustig voorbij komt rijden. Ik denk dat bijna iedereen denkt dat je dan in een luxe infiniti rijdt…
Geef mij de vorige generatie maar. Een Sport GT-S, en dan gassen maar!
Ding ziet er gewoon niet uit en daar bovenop ziet het er gewoon cheap uit. Je ziet het prijskaartje in ieder geval er niet van af.

Als er Hyundai op had gestaan en het zou tussen de 30 en 40.000 euro kosten had het misschien nog potentie gehad…
Ik spaar nog even door. Koop ik wel een 2011 GTS. En een violenkist met tommygun.
@E34M5Touring: Lijkt wel een perfect plaatje :)
En hoeveel recht van spreken of kennis van zaken heeft de gequote criticus? Wie is het? Dit verhaaltje ruikt naar sensatie/ duimzuiger- journalistiek.
Een slagje kleiner was hij mooier geweest denk ik. Is nu iets te gestrekt zodat hij lijkt op een verlengde versie. Hoop dus dat ze met een kleinere ‘5-serie’ komen.
@eklasse:
FF wachten op de Ghibli dan….
@jrk68: don’t get me started. Eén van de mooiste, zo niet de mooiste, Maserati ooit in mijn ogen.
@ej20g: Maar jouw ogen zijn verpest door Subaru dus dat telt niet.
@alcantara: mijn ogen zijn geopend door Subaru. Voor die tijd was ik net als de meeste mensen verliefd op Ferrari. Nu weet ik wel beter…
@ej20g:
Ik heb het over de komende Ghibli, die moet immers met de 5 concurreren. Deze QP zit immers in het S/7 vaarwater.
Zondag nog een QP van 2 generaties terug zien rijden, die was nog maatje 5 zeg maar. Blijft ook een strakke bak trouwens met dat Gandini design.
@jrk68: nee dan snapte ik. Maar als je Ghibli zegt denk ik gelijk aan de laatste generatie Ghibli die ik zo machtig mooi vind.
@ej20g:
Die Ghibli vind ik ook mooi, maar dit blijft voor mij DE Ghibli.
@jrk68: ook heel erg mooi, maar die mist voor mij “het”. Dat komt wel vaker voor bij oude Italiaanse auto’s. Het is zeldzamer dat ze het wél hebben voor mij.
@ej20g:
Ach, daarom heb ik deze foto gekozen…. ze staan er allebei op….
Persoonlijk vind ik de Shamal net ff mooier de de 90’s Ghibli, hoewel ik die niet de garage uit zou gooien als die er morgen in stond….
@ej20g:

De 90’s ghibli? Nu moet ik zeggen dan heb je verdomd goede smaak ik ben meestal de enige die die mooi vind.
@eklasse: Stop maar met hopen want die komt er in de vorm van een nieuwe Ghibli. Klinkt alsof je een potentiële koper bent?
Die babe is toch echt een lilliputter. ze loopt ook nog op palen van 12cm…
Mijn god, na even zoeken heb ik het gevonden… een reactie van iemand op een blog die niet eens met een echte naam of een profiel iets stompzinnigs neerpent.. en dat is dan voer voor Autoblog om te gaan quoten? Zo kunnen we nog wel ff… dit is wat ik verwacht van iemand als Robbie, maar ik had smoke hoger ingeschat…
hierbij de link naar het genie dat door Smoke wordt gequote…
http://carscoop.blogspot.com/2012/12/first-video-reviews-of-new-maserati.html#comment-734414492
@w0o0dy: Het ene getrol euh gereageer is het andere waard zeker. Ik had voor de gemoedsrust liever iemand gehad die kon duiden of dit wel of niet een 300c is, en waarom het vorige chassis wavoor vw geld bood om het onder licentie mogen maken, de vuilbak in ging. Zijn ze nog wel helemaal normaal daaro?
@heidekonijn: de v6 is deels het pentastar blok da’s duidelijk. De versnellingsbak is gelijk maar da’s dezelfde die BMW ook gebruikt, namelijk die van ZF. De “kabelboom” is meen ik ongeveer 10% van de kostprijs van de auto dus dat je die deelt lijkt me ook logisch… Dat het midden-gedeelte van het chassis gedeeld wordt is geen probleem.. Dat moet stevig en niet te zwaar zijn, verder voldoende lang en breed en als je dan alles voor de stuurkolom en achter de achterbank dedicated aan die basis “vast maakt” dan is alles wat er toe doet uniek en voelt de auto compleet anders (en dat doet deze QP want de kritiek is erg lovend over de handling, alleen is niet iedereen 100% tevreden over het comfort)
@heidekonijn: het chassis is in ieder geval anders. De wielbasis is 12 cm langer dan de 300c, front-track 2,3 cm breder, achter 2,7cm breder..
@w0o0dy: Je weet best dat een chassis valt te verbreden en versmallen. Dat lijkt me nu niet bepaald een goed argument.

Wat je verdere betoog betreft, is het fijn te lezen dat je het geen probleem vindt. Maar als ik zo vrij mag zijn, dat vond je van Alfa ook. En, veel succes met de verkoop? Alles goed met het merk? Hopelijk wel want Marchionne neemt me Maserati dezelfde route. Met dezelfde gevolgen.
@heidekonijn: voor het geval je het nog niet wist… de verkopen van Maserati gaan uitstekend…
@heidekonijn: ik las net dat Alfa in 1,5 jaar zo’n 140.000 Giulietta’s heeft verkocht, dat is helemaal niet zo beroerd. Vooral niet als je bedenkt dat men 112.000 auto’s in totaal verkocht in 2011.
@w0o0dy:

nou en ..
volgens @maru gaat Maserati in 2013 500.000 auto,s verkopen ..

dus van de redactie hoef je het niet te hebben ..
@w0o0dy: Dus de Duitse brigade, Hyundai, Toyota… gaan er allemaal op vooruit, Alfa gaat tientallen procenten achteruit… en ook dat is prima. Ik bewonder je optimisme. Familie van ene V. Muller toevallig?
@heidekonijn: waar verkopen die merken traditioneel hun auto’s en waar verkoopt/verkocht Alfa traditioneel veel auto’s? Zou het teruglopen van de aantallen (naast het beperkte aanbod) niet toevallig grotendeels te maken hebben met relatief hoge marktaandelen in extreem slecht draaiende markten? De Giulietta bijvoorbeeld verkocht zelfs in Italië maar zo’n 16% minder dan in 2011..

Italy’s biggest carmaker Fiat SpA (F.MI) said the overall 2012 numbers hadn’t been “so negative” in 33 years.

In a statement, the Turin-based company said its brands sold almost 415,000 units last year, reaching a total market share of 29.6%, or 0.2 percentage point higher than in 2011.

As a group, about half of Fiat’s European vehicle sales are in its home market.
German automaker Volkswagen AG (VOW.XE) saw 2012 sales fall by 18.3% on the year.
@w0o0dy: Fiat heeft op dit moment ongeveer 1,2 miljard euro in Maserati geïnvesteerd. Naast deze QP moet er een Ghibli en Levante aan de modellenlijn worden toegevoegd. Dit alles moet dan in 2015 culmineren tot een verkoopaantal van 50.000 stuks. Daar waar vorig jaar ongeveer 7000 auto’s werden verkocht. Men wil dus in 2 a 3 jaar tijd het verkoopaantal meer dan verzevenvoudigen. Even realistisch gezien, zie jij dat gebeuren?

Wil je dat aantal in die tijd bereiken dan moet er al een hype zijn rond een of meerdere modellen. Die hype is er gewoon niet. Men mag al blij zijn als ze hun verkopen verdubbelen of verdriedubbelen.

Men is weer hoogdravend bezig. “De 8C brengt ons weer naar de Amerikaanse markt”, “De 4C brengt ons weer naar de Amerikaanse markt” en nu weer “In 2015 zal Maserati 50.000 auto’s verkopen”. Ik wil heus wel de hartstocht van de Italianen geloven hoor het vervelende alleen is dat die vuur die ze hebben als een nachtkaars dooft. Meestal voortkomend uit een gebrek aan visie dan wel te hooggespannen verwachtingen. Zonde…
Oei! Stuk minder mooi als de vorige generatie.
En wat is dat met die rij hoogten? Staat veel te hoog op zijn poten!
Ik hoop dat dit een auto is die je in het echt moet zien. Ik word als liefhebber van Italianen niet warm van dit soort foto’s…
Mij stoort het niet dat ze Chrysler-materiaal gebruiken. VW-groep doet dit toch ook.
Hoop dat er op dit chasis ook terug een Alfa komt.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!